Ongebruikte elco's vervangen na 50 jaar?
Moderator: Beheerdersteam
-
RichardElenbaas
- Berichten: 28
- Lid geworden op: di 17 nov 2020, 17:01
Re: Ongebruikte elco's vervangen na 50 jaar?
Ja, is zeker het overwegen waard. Ik ga het eens rustig uitzoeken.
Heel erg bedankt voor de uitleg over het formeren en de step-down trafo! Een variac moest er ook sowieso al een keer komen dus dat komt goed uit.
Ik ga er mee aan de slag en laat het zeker even weten hoe en wat het allemaal is geworden.
Heel erg bedankt voor de uitleg over het formeren en de step-down trafo! Een variac moest er ook sowieso al een keer komen dus dat komt goed uit.
Ik ga er mee aan de slag en laat het zeker even weten hoe en wat het allemaal is geworden.
Re: Ongebruikte elco's vervangen na 50 jaar?
Ik zou eerder voor een 24V bucking trafo gaan, geeft net wat meer marge dan 15V. Vermogen moet dan 10% van dat van de voedingstrafo in je apparaat zijn.
Re: Ongebruikte elco's vervangen na 50 jaar?
Mwah, das wel veel. Hangt ook een beetje af van zijn huidige netspanning. Die sowieso even opmeten. Bovendien is het meest kritische de gloei en die heeft ook nog een marge van ±10%. Met te laag lever je weer aan uitgangsvermogen in.
-
RichardElenbaas
- Berichten: 28
- Lid geworden op: di 17 nov 2020, 17:01
Re: Ongebruikte elco's vervangen na 50 jaar?
Ik ga een bod doen op de transformator van Marktplaats, dan kan ik ook alle kanten op. Ik zit nu op 232V dus met de 12V winding zou het perfect uitkomen.
Re: Ongebruikte elco's vervangen na 50 jaar?
Ik zou voor 10 V gaan, want een trafo geeft onbelast wat meer spanning dan nominaal (in de orde van 10% voor een trafo van rond de 100 VA) en dat is ook hoeveel het ding onbelast "buckt". Omdat je een bucking trafo omgekeerd gebruikt (energie wordt van de LV naar de HV kant overgedragen) buckt 'ie ook wat meer dan je op grond van de opgegeven secundaire spanning kan verwachten. Dus als je een netspanning op je stopcontact meet van 235 V kom je waarschijnlijk precies goed uit met een 12V trafo (oude halogeentrafo bijvoorbeeld), met 230 V op het stopcontact heb je een secundaire spanning van 8V nodig.
Overdag kan de netspanning wat hoger uitvallen als er veel zonnepanelen in de buurt op het dak liggen. De trafo waar ik naar heb gelinkt kan je in elke situatie van de juiste spanning voorzien, dus als je er een tientje af krijgt is dat een aanrader!
Overdag kan de netspanning wat hoger uitvallen als er veel zonnepanelen in de buurt op het dak liggen. De trafo waar ik naar heb gelinkt kan je in elke situatie van de juiste spanning voorzien, dus als je er een tientje af krijgt is dat een aanrader!
Laatst gewijzigd door timpert op ma 04 nov 2024, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
-
RichardElenbaas
- Berichten: 28
- Lid geworden op: di 17 nov 2020, 17:01
Re: Ongebruikte elco's vervangen na 50 jaar?
ik heb hem gevraagd om het inclusief verzenden te doen, dan is het wat mij betreft een mooie deal.
Al met al toch grappig dat ik hier op uitkom uiteindelijk. Van een trafo laten maken naar een bucking trafo toepassen : ) Toch weer het mooie van een collectief zoals dit... Nogmaals echt super dankjewel voor alle info!
Al met al toch grappig dat ik hier op uitkom uiteindelijk. Van een trafo laten maken naar een bucking trafo toepassen : ) Toch weer het mooie van een collectief zoals dit... Nogmaals echt super dankjewel voor alle info!
Re: Ongebruikte elco's vervangen na 50 jaar?
Ben benieuwd of je een deal hebt!
Overigens hoef je over de exacte spanning ook weer niet al te moeilijk te doen, want het oude spul is ook gemaakt om een netspanningsvariatie van +/- 10% te accommoderen. Dus als je een bucking trafo hebt die van 230 V nominaal naar 220 V nominaal gaat, dan zit je al goed. Je kan het natuurlijk nog wat meer tweaken om zo dicht mogelijk bij 220V te komen, maar als je van de marktplaats trafo de 8 of 10 V aftakking gebruikt zit je gewoon goed. Het geheel is dan tot 10A belastbaar, dus je kan er aardig wat zooi op aansluiten voordat je in de problemen komt.
Overigens hoef je over de exacte spanning ook weer niet al te moeilijk te doen, want het oude spul is ook gemaakt om een netspanningsvariatie van +/- 10% te accommoderen. Dus als je een bucking trafo hebt die van 230 V nominaal naar 220 V nominaal gaat, dan zit je al goed. Je kan het natuurlijk nog wat meer tweaken om zo dicht mogelijk bij 220V te komen, maar als je van de marktplaats trafo de 8 of 10 V aftakking gebruikt zit je gewoon goed. Het geheel is dan tot 10A belastbaar, dus je kan er aardig wat zooi op aansluiten voordat je in de problemen komt.
-
RichardElenbaas
- Berichten: 28
- Lid geworden op: di 17 nov 2020, 17:01
Re: Ongebruikte elco's vervangen na 50 jaar?
Inmiddels ben ik muziek aan het luisteren! : )
Met de trafo van Marktplaats een "bucking transformator" gemaakt die nu precies op 220V uitkomt : ) Met behulp van een variac de elco's geformeerd zoals eerder beschreven (nogmaals dank!) en alle waardes lijken gewoon goed te zijn. Uiteindelijk alles aangesloten en luisteren maar. In vergelijking met mijn 300B's zit er flink wat vermogen in.
Met de trafo van Marktplaats een "bucking transformator" gemaakt die nu precies op 220V uitkomt : ) Met behulp van een variac de elco's geformeerd zoals eerder beschreven (nogmaals dank!) en alle waardes lijken gewoon goed te zijn. Uiteindelijk alles aangesloten en luisteren maar. In vergelijking met mijn 300B's zit er flink wat vermogen in.
Re: Ongebruikte elco's vervangen na 50 jaar?
Mooi zeg! Net doosje ook om de trafo heen gemaakt.
Een NOS versterker met echte 6550's erin van ouderwetse kwaliteit. Mazzelpik!
Een NOS versterker met echte 6550's erin van ouderwetse kwaliteit. Mazzelpik!
