Pagina 2 van 4
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Geplaatst: za 19 okt 2024, 22:59
door RonnyB
Ook 1 besteld, ik gebruikte deze
https://nl.aliexpress.com/item/10050045 ... pt=glo2nld
En deze soldeer/pasta.
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Geplaatst: za 19 okt 2024, 23:26
door Kappa7
Zal ik ook bestellen.
Lijkt me prima,
Had zelf deze gevonden,
https://nl.aliexpress.com/item/10050033 ... ry_from%3A
Zal elkaar niet veel ontlopen lijkt me.
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Geplaatst: za 19 okt 2024, 23:32
door Pjotr
Kappa7 schreef: ↑za 19 okt 2024, 22:35
Ben benieuwd. Die Chinezen dumpen ook alles

Ik had er vorig jaar eentje van rond de 70 euries en die fikte in een paar maanden snel uit: Element kaduuk.
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Geplaatst: za 19 okt 2024, 23:40
door RonnyB
Mijn simpele hotplate van 5 euro doet het al 2 jaar.

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Geplaatst: za 19 okt 2024, 23:44
door Pjotr
Koekenpan van de Action?

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Geplaatst: zo 20 okt 2024, 15:16
door RonnyB
Vandaag de print aan de spanning gehad.
Nadat ik de aanpassingen voor pin 2 en 3 had gemaakt.
Was nog geen succes.
Trekt 6 amp van de voeding en deze schakelt dan uit.
Mogelijk klopt de voorinstelling van de fets niet meer.
R5/R8(4k7) waren voor +/- 16v in origineel, nu gebruik ik 24V.
Hier door geen metingen mogelijk of er oscillaties zijn.
Suggesties zijn welkom?
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Geplaatst: zo 20 okt 2024, 18:49
door Pjotr
Zou zeggen probeer eerst eens een bias van 100 mA.
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Geplaatst: zo 20 okt 2024, 21:30
door Driekwartgeleider
Kijk eens naar Rod Elliott project 101 voor een wat serieuzer bias ontwerp met ECX10N20 / ECX10P20.
https://sound-au.com/project101.htm
Waarom ga je trouwens niet verder met je LM3886 Overture, en dan de standaard set-up van Texas Instruments zelf volgend?
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Geplaatst: zo 20 okt 2024, 21:47
door RonnyB
Betreffende lm3886 begin ik binnenkort met metingen. Snap alleen nog niet waarom de ene print prima werkt en de andere hoge dc offset heeft en oscilleert.
Mijn schema was een modificatie op een diyaudio ontwerp en dit zal nog verder moeten worden uitgewerkt. Maar ik hou van eenvoudig. Er is al een ander ontwerp.
https://www.diyaudio.com/community/thr ... st-7815048
Maar ik ga zoals Pjotr al zij mij in de bias instelling verdiepen.
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Geplaatst: zo 20 okt 2024, 22:26
door Pjotr
Je kunt bv eens beginnen om de gate bias spanning te verlagen door over R6+R7 een weerstand van 680 ohm te zetten.
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Geplaatst: ma 21 okt 2024, 20:37
door RonnyB
Bias veranderen gaf geen verandering.
Er was een verwisseling van pin 2 en 3 van de FET's. Schema aangepast en nieuwe printen besteld.

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Geplaatst: ma 21 okt 2024, 20:41
door Pjotr
Had ik er gelijk ook maar een potje ingeklust om de bias netjes in te stellen.
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Geplaatst: di 22 okt 2024, 21:47
door RonnyB
Waar zou ik die potmeter moeten plaatsen?
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Geplaatst: di 22 okt 2024, 21:56
door Pjotr
Dat weet je toch wel? Indien niet kun je beter een goed doordacht ontwerp nabouwen. Van John Linsley Hood b.v.
Zie ook hier:
https://www.diyaudio.com/community/thre ... 82.361257/
https://startfetch.com/jlh/
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Geplaatst: vr 25 okt 2024, 17:58
door RonnyB
@Kappa7, ik heb geld van de hotplate terug gekregen. Deal ging niet door. Was te goedkoop om waar te zijn.

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Geplaatst: vr 25 okt 2024, 21:32
door Driekwartgeleider
Il kreeg ook al de betaling teruggestort, kennelijk meer verkocht dan er voorraad was.
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Geplaatst: do 31 okt 2024, 22:10
door RonnyB
Nieuwe printen zijn gearriveerd.
Vanavond gemonteerd.
Hopelijk morgen tijd om te testen.
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Geplaatst: zo 30 mar 2025, 15:08
door RonnyB
Met wat simulatie help op DIYaudio.
https://www.diyaudio.com/community/thr ... ic.424463/
Hieronder de laatste versie 2d vandaag getest.
Enkele metingen:
- DC aan de uitgang = 0,3mV
- Clippen begint bij 21Vrms aan 8 ohm
- Bereik Ibias = 0...1,5A.(500mA ingesteld).
- Voeding +/- 36V.
Hopelijk later deze week de vervormingsmetingen.
Hieronder het gebruikte schema.
De opamp Q5 wordt gebruikt als correctie voor minimale vervorming.
Totale versterking is R4/R3 = 33x.
T1..4 zorgen ervoor dat de uitgang van de opamp Q5 3 maal wordt versterkt.
Met R5 stel je de ruststroom in.
Met +/-36V voeding zal de output 100Wrms aan 4 ohm zijn.
Voor 100Wrms aan 8 ohm ben je een voeding van +/- 44V nodig, bij +/-36V aan 8 ohm heb je 50Wrms.
Verder in de bijlages de gebruikte gerber files en LTspice simulatie.
Print 60 x 100mm, allemaal draadonderdelen.
PCB en onderdelen kosten ongeveer 45 euro.
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Geplaatst: zo 06 apr 2025, 14:18
door RonnyB
Best wel goede vervorming cijfers(0,000058%) bij 1W aan 8ohm. Moet alleen nog 50hz interferentie met de meting zien te verlagen.
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Geplaatst: zo 06 apr 2025, 14:35
door Pjotr
Leuk

al staat ie met 500mA bias wel in pure klasse-A bij 1W aan 8 ohm. Nu 10W in 4 ohm....
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Geplaatst: zo 06 apr 2025, 15:39
door RonnyB
Bij 10W aan 4ohm ook lage vervorming( 0.00071%).
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Geplaatst: zo 06 apr 2025, 15:47
door Pjotr
Nog wel laag maar het loopt wel ver door in het spectrum. Waarom eigenlijk zo hoog in zijn bias, staat ie 36W constant te kachelen. Normaal is tussen de 50mA en 75mA voor paartje van deze Fets.
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Geplaatst: zo 06 apr 2025, 18:21
door RonnyB
Dat klopt, koellichaam wordt best warm.
Op Diyaudio zijn verschillende ontwerpen met een bias tussen de 200 en 1000mA.
Ik vond 500mA een goede waarde( 2watt classA, daarna B) om te beginnen.
Ik ga ook lagere bias instellingen proberen, ben benieuwd of je het verschil hoort of alleen kunt meten.
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Geplaatst: zo 06 apr 2025, 18:56
door Pjotr
Meten vast wel. Mijn praktijkervaring met de Hitachi fets, die vrijwel identiek zijn, is dat het helemaal niet kritisch is. Zeker gehoormatig niet! Het is lang zo kritisch niet als met Bjt's. De gerenommeerde Perreaux versterkers staan ook ergens tussen de 50mA (koud) en 75mA (warm) per paartje. Daarin staan dan 4 paartjes parallel voor 400W_rms.
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Geplaatst: zo 06 jul 2025, 19:19
door RonnyB
Trex 2d in zijn behuizing.
Geheel draadonderdelen.
Irust = 100mA.
Voeding 2 x 42V.
Omdat dit concept mij goed bevalt, komt er nog een met 20N/P20 lat fets.
Verwacht vermogen 200 Wrms aan 8 ohm. Voeding 2 x 66V.
Preview.