Meten A of C
Moderator: Beheerdersteam
Re: Meten A of C
Als je geen antwoord op de vraag weet, kun je ook niks typen, ipv in onzin te verzanden…
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Meten A of C
Omdat bijna alle losse DB meters geen correctie hebben voor roze ruis heb je daar niets aan, daarvoor moet je een programma als Arta pakken. De A curve op een DB meter is een puur juridisch instrument wat betreft het meten van overlast. In vergunningen wordt dan de max geluidsniveau opgegeven als DBA.De C curve is recht. Blijft witte ruis over maar dan ga je middelen over het gehele spectrum. Dat kan verschillen opleveren tussen verschillende luidsprekers afhankelijk van hun FR respons, een bas heavy luidspreker zal dan zachter gezet worden. Een "normale" luidspreker zal dan veel harder klinken. Daarom moet je het gewoon doen met een 1 kHz toon. En laten we nou eerlijk zijn, de gemiddelde ontwerper pakt 1 kHz als zijn referentiepunt in de FR respons.
Re: Meten A of C
Plus dat je een flink stuk kamer akoestiek mee gaat meten. B.t.w die A-weging is al heel oud en versterkermarketiers gebruiken het maar al te graag omdat het 3 a 6 dB gunstiger uitpakt dan ongewogen. https://en.wikipedia.org/wiki/A-weighting
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Meten A of C
Een A curve ( of welke andere ook) hoort dan ook totaal niet thuis in een puur elektrische meting.
Re: Meten A of C
Behalve voor sound stage: met een betere tweeter hoor je meer details nodig om de instrumenten in het orkest te kunnen onderscheiden, is mijn ervaring. Daarom kan een speaker in een vergelijking een beter stereobeeld leveren alleen al doordat de tweeter, om wat voor reden ook, een beetje harder staat.
Laatst gewijzigd door Wieger61 op za 24 aug 2024, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Meten A of C
Hoe zorg je voor een nauwkeurig vergelijk? Roze ruis is ook niet ideaal ivm de meetwaarde die fluctueert. Daarentegen: Een luidspreker met relatief een 1dBb dip bij 1kHz kan op die frequentie geijkt in een vergelijking dan ook helderer en ruimtelijker klinken.
Re: Meten A of C
Idd fluctueerd het een beetje. Op de Brüel & Kjær meter proberen we dan binnen 1 dB de boel gelijk te krijgen.
De meter kent 2 standjes A gewogen of C gewogen. Er is altijd discussie welke van de 2 te gebruiken.
De karakterstieke eigenschappen van de luidsprekers blijven behouden in allebei, hebben we gehoord, alleen sluit je dus in A dus wat meer laag en wat meer top hoog uit van de meting.
De eigenaar van de Brüel & Kjær meter zweert bij C.
De meter kent 2 standjes A gewogen of C gewogen. Er is altijd discussie welke van de 2 te gebruiken.
De karakterstieke eigenschappen van de luidsprekers blijven behouden in allebei, hebben we gehoord, alleen sluit je dus in A dus wat meer laag en wat meer top hoog uit van de meting.
De eigenaar van de Brüel & Kjær meter zweert bij C.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Meten A of C
Je kan die meter gewoon gebruiken met 1 Khz, standje A of C maakt dan niet uit.
Re: Meten A of C
Ik denk eigenlijk dat die hele decibelmeter hier niet op z'n plek is. Je zet muziek harder of zachter om te horen waar je op let. Zal voor veel mensen de zangstem in popmuziek zijn, de eerste violen in een symfonieorkest. Dat is sterk afhankelijk van wat er in de rest van het geluidsspectrum gebeurt, interactie met de ruimte, hoe je eigen smaak gevormd is enzovoort. En ik denk dat zelf subjectief luidsprekerparen qua volume op elkaar afstemmen het resultaat oplevert wat je zoekt: vergelijken hoe luidsprekers in de praktijk klinken.
Als je per sé met metingen aan de slag wil, dan zit je meer in de richting van frequentiegrafieken. En dan gebruik je een geijkte microfoon, gating enz en krijg je hele precieze informatie. Dan kun je alsnog op die 1kHZ volume instellen, of een breder gebied vergelijken enz
Ik vind zo'n decibelmeter meer iets voor op een burenruzie, of voor een arbo controle. Een simpele, enkele waarde, waar de BOA en rechter mee uit de voeten kunnen, verder geen precies instrument.
Als je per sé met metingen aan de slag wil, dan zit je meer in de richting van frequentiegrafieken. En dan gebruik je een geijkte microfoon, gating enz en krijg je hele precieze informatie. Dan kun je alsnog op die 1kHZ volume instellen, of een breder gebied vergelijken enz
Ik vind zo'n decibelmeter meer iets voor op een burenruzie, of voor een arbo controle. Een simpele, enkele waarde, waar de BOA en rechter mee uit de voeten kunnen, verder geen precies instrument.
Re: Meten A of C
Goed punt Ivo, je luistert ook qua volume naar je smaak. Eigenlijk is dat hele speaker vergelijken in dat opzicht helemaal niet zo spannend.
Re: Meten A of C
Natuurlijk klinken luidsprekers anders en zijn smaak en gewenning (en inbeelding, zie elders) belangrijke factoren in de beoordeling. Maar als je dezelfde speaker met zichzelf vergelijkt met zeg 1,5 dB verschil in volume, hoor je bij de luide speaker meer details en lijkt die luide daarom beter. Dus grotendeels gelijk niveau is voor dit soort test best belangrijk.
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 464
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: Meten A of C
Versterkers en zo, die een kaarsrechte frequentiekarakteristiek, geen gek tijdgedrag en geen idiote vervorming hebben, kun je qua geluidsniveau tot op de tiende dB gelijkzetten en dan hoor je ook geen verschil meer (Ach jezus, wat zeg ik nou weer
) Verschillende speakers kun je uiteraard niet objectief gelijkzetten omdat ze allemaal totaal andere geluidskarakteristieken hebben.
Als bij een herrie-evenement een vergunning wordt verleend is het maximale geluidsniveau in A en C-weging aangegeven, dat heb ik al eens uitgelegd, om te voorkomen dat je voldoet aan de A-eis en dat dan toch overal scheuren in de wanden zitten omdat een DJ-het laag heel hard zet, wat de A-wegende SLM onderschat. Met die twee wegingen ga je iets meer de objectieve kant op, maar twee verschillende speakers gelijkzetten kan eigenlijk niet, wat voor argumenten je ook verzint.
Of je moet een hele goeije automatische EQ hebben, maar dan hoef je ook geen verschillende speakers meer te bouwen.
Als bij een herrie-evenement een vergunning wordt verleend is het maximale geluidsniveau in A en C-weging aangegeven, dat heb ik al eens uitgelegd, om te voorkomen dat je voldoet aan de A-eis en dat dan toch overal scheuren in de wanden zitten omdat een DJ-het laag heel hard zet, wat de A-wegende SLM onderschat. Met die twee wegingen ga je iets meer de objectieve kant op, maar twee verschillende speakers gelijkzetten kan eigenlijk niet, wat voor argumenten je ook verzint.
Of je moet een hele goeije automatische EQ hebben, maar dan hoef je ook geen verschillende speakers meer te bouwen.
