J-BOX meetsysteem
Moderator: Beheerdersteam
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: J-BOX meetsysteem
Ongetwijfeld… maar neemt niet weg dat Dantimax nog steeds onbereikbaar is…
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: J-BOX meetsysteem
Versterker kun je ook voor 10-20 euro van Marktplaats trekken, een "ARTA" boxjes kost niks meer dan een paar weerstandjes en eventueel wat connectors. Hoewel je hem ook gewoon direct in de versterker kan inbouwen.
Een Thomann PM40C, LM3886 versterkertje werkt ook helemaal prima.
Knap als je dat zelf kan bouwen voor zo'n 75 euro.
USB Audio interfaces komen ook met regelmaat voorbij op marktplaats.
Niet heel lang geleden nog een EMU Tracker Pre voor 20 euro gekocht als backup (werkt prima onder Windows 10 trouwens)
Goedkoopste nieuwe audio interfaces zijn rond de 40-45 euro bij Thomann, prima bruikbaar voor dit soort dingen.
Overigens zou ik voor ongeveer 80 euro eerder voor zo'n microfoon gaan;
https://shop.hifi-selbstbau.de/produkt/ ... fon-mm-1c/
Dan weet je iig wel dat de kalibratie redelijk in orde is.
Een CLIO set of NTi microfoons zijn absoluut niet nodig om iets moois te maken.
Ervaring en kennis wel, maar gelukkig zijn daar online forums en andere platformen voor om daar mee te helpen.
Ik doe dit inmiddels al zo'n 15 jaar professioneel, heb inmiddels met de meeste dure apparatuur gewerkt, en ik denk persoonlijk dat je veel te veel beren op de weg ziet.
Daarnaast je misschien bang laat maken door mensen die vinden dat allerlei dure dingen essentieel zijn.
Als het budget er niet is, moet je simpelweg gewoon een beetje creatief zijn.
Er zijn echt opties genoeg.
Een Thomann PM40C, LM3886 versterkertje werkt ook helemaal prima.
Knap als je dat zelf kan bouwen voor zo'n 75 euro.
USB Audio interfaces komen ook met regelmaat voorbij op marktplaats.
Niet heel lang geleden nog een EMU Tracker Pre voor 20 euro gekocht als backup (werkt prima onder Windows 10 trouwens)
Goedkoopste nieuwe audio interfaces zijn rond de 40-45 euro bij Thomann, prima bruikbaar voor dit soort dingen.
Overigens zou ik voor ongeveer 80 euro eerder voor zo'n microfoon gaan;
https://shop.hifi-selbstbau.de/produkt/ ... fon-mm-1c/
Dan weet je iig wel dat de kalibratie redelijk in orde is.
Een CLIO set of NTi microfoons zijn absoluut niet nodig om iets moois te maken.
Ervaring en kennis wel, maar gelukkig zijn daar online forums en andere platformen voor om daar mee te helpen.
Ik doe dit inmiddels al zo'n 15 jaar professioneel, heb inmiddels met de meeste dure apparatuur gewerkt, en ik denk persoonlijk dat je veel te veel beren op de weg ziet.
Daarnaast je misschien bang laat maken door mensen die vinden dat allerlei dure dingen essentieel zijn.
Als het budget er niet is, moet je simpelweg gewoon een beetje creatief zijn.
Er zijn echt opties genoeg.
Re: J-BOX meetsysteem
Bij de OWC wel bij anderen weer niet... Er zijn betere alternatieven.
Klopt. Die wordt ook genoemd in het ARTA-HANDBOOK
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: J-BOX meetsysteem
De vraag is meer of dit setje zijn geld waard is. Simpel antwoord is gewoon nee.
Re: J-BOX meetsysteem
Dat maak ik zelf wel uit. Dat is immers een individuele beoordeling.De vraag is meer of dit setje zijn geld waard is. Simpel antwoord is gewoon nee.
Met dit setje beoog ik een hoop te leren.
Een experiment kan nooit mislukken.
Maar dank voor jullie bezorgdheid en de wens medeforummers voor groot onheil te behoeden....
De schaapjes moeten zich natuurlijk niet TE veel van de kudde verwijderen..
Waar zo'n community niet al groot in kan zijn.....
Ik ben dankbaar voor dit draadje en de technische info hier gegeven door John P. Dat helpt enorm!
Re: J-BOX meetsysteem
Dank voor je mooie dankwoorden, veel succes met het vallen en opstaan op het glibberige pad van het zelf speakers meten
Maarreh, dat dat setje zoveel tekst en uitleg nodig heeft van anderen kan ik toch geen compliment vinden.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: J-BOX meetsysteem
Beetje rare reactie dit. Uit de bevindingen van John blijkt gewoon dat dit een hele slechte implementatie van het ARTA systeem is. Slechte codec, niet kloppende levels en veel ruis. En daarmee is het zijn geld niet waard. En dan heb ik nog niet eens over de bijgeleverde microfoon.TTS schreef: ↑ma 20 mei 2024, 12:43Dat maak ik zelf wel uit. Dat is immers een individuele beoordeling.De vraag is meer of dit setje zijn geld waard is. Simpel antwoord is gewoon nee.
Met dit setje beoog ik een hoop te leren.
Een experiment kan nooit mislukken.
Maar dank voor jullie bezorgdheid en de wens medeforummers voor groot onheil te behoeden....
De schaapjes moeten zich natuurlijk niet TE veel van de kudde verwijderen..
Waar zo'n community niet al groot in kan zijn.....
Ik ben dankbaar voor dit draadje en de technische info hier gegeven door John P. Dat helpt enorm!
Re: J-BOX meetsysteem
Pas op! Hier volgen meningen...
Ik zou het wel prettig vinden als we het bij de techniek houden en niet elkaars gedrag van commentaar gaan voorzien.
Ik zou het wel prettig vinden als we het bij de techniek houden en niet elkaars gedrag van commentaar gaan voorzien.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: J-BOX meetsysteem
Ik begrijp alleen niet wat schapen hier mee te maken hebben?
Ben het overigens wel eens met de opmerking dat ieder voor zich moet bepalen of iets het waard is.
Dat is dan wel op emotioneel vlak, niet financieel en technisch vlak.
Dat valt overigens prima te bepalen als we ons enkel bij de techniek houden.
Wat je daar vervolgens mij doet, mag ieder zelf bepalen.
Whatever floats your boat and makes you happy
Ben het overigens wel eens met de opmerking dat ieder voor zich moet bepalen of iets het waard is.
Dat is dan wel op emotioneel vlak, niet financieel en technisch vlak.
Dat valt overigens prima te bepalen als we ons enkel bij de techniek houden.
Wat je daar vervolgens mij doet, mag ieder zelf bepalen.
Whatever floats your boat and makes you happy
Re: J-BOX meetsysteem
Dit J-Box setje biedt mij alles wat ik nodig heb om me de materie eigen te maken.
Als dit geen top meetset zou zijn, is dat iets om in het bouw/meet proces rekening mee te houden.
En Johns bevindingen helpen daar enorm bij!!
Mocht het me zelfs lukken om met behulp van dit setje aardig klinkende spiekerts te produceren... dan..... is het toch prima?
In een Eend kom je ook in Groningen. Een Rolls zal best voordelen hebben.
Maar waarom zouden die Rolls-rijders uit hun raampje naar de Eend-rijder moeten roepen dat een Eend "bagger "is??
Is dat EGO-tripperij of wat?
Als dit geen top meetset zou zijn, is dat iets om in het bouw/meet proces rekening mee te houden.
En Johns bevindingen helpen daar enorm bij!!
Mocht het me zelfs lukken om met behulp van dit setje aardig klinkende spiekerts te produceren... dan..... is het toch prima?
In een Eend kom je ook in Groningen. Een Rolls zal best voordelen hebben.
Maar waarom zouden die Rolls-rijders uit hun raampje naar de Eend-rijder moeten roepen dat een Eend "bagger "is??
Is dat EGO-tripperij of wat?
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: J-BOX meetsysteem
Nee dat is geen ego-tripperij.
Het gaat er in dit geval om dat je voor ongeveer hetzelfde geld een Rolls kunt kopen.
Of nouja, in elk geval gewoon een leuke Ford Focus ipv een Eend die allerlei haken en ogen heeft.
De vergelijking met een Rolls is in die zin nogal gedramatiseerd.
Een Eend brengt je idd ook naar Groningen, maar de kans dat je onderweg panne krijgt en daardoor misschien zelfs nooit je bestemming bereikt, is ook aanzienlijk groter.
Nogmaals als dat jou ding is, even goede vrienden.
Ik vind het zelf alleen niet een heel logische keuze om een optie te kiezen waarbij je bij voorbaat al weet dat er mankementen zijn.
Terwijl je voor een soortgelijk bedrag iets kunt krijgen dat niet al die problemen heeft.
Of in andere woorden, waarom zou je dat risico willen nemen en de kans op problemen bij voorbaat al willen vergroten?
Als dat bedrag nou aanzienlijk hoger zou zijn, zou ik die keuze nog wel kunnen snappen, maar dat is niet het geval.
Het zou in elk geval niet mijn advies zijn voor een beginner.
Voornamelijk omdat ik uit ervaring kan spreken dat er niks zo erg is als iets proberen te leren en te begrijpen, maar het uiteindelijk de apparatuur was die voor allerlei problemen zorgde.
Ik ben het ook 100% mee eens dat iedereen moet doen waar hij/zij/het blij van wordt!
Sommige mensen vinden het avontuur met een Eend die om elke bocht een probleem heeft een leuke uitdaging.
Daar is absoluut niks mis mee, maar het verschuift wel het doel.
Zolang men daar bewust van is, heb ik er vrede mee.
Overigens zie en ervaring ik dit 100% als een technische discussie, omdat het de technische en praktische implicaties beschrijft!!
Het gaat er in dit geval om dat je voor ongeveer hetzelfde geld een Rolls kunt kopen.
Of nouja, in elk geval gewoon een leuke Ford Focus ipv een Eend die allerlei haken en ogen heeft.
De vergelijking met een Rolls is in die zin nogal gedramatiseerd.
Een Eend brengt je idd ook naar Groningen, maar de kans dat je onderweg panne krijgt en daardoor misschien zelfs nooit je bestemming bereikt, is ook aanzienlijk groter.
Nogmaals als dat jou ding is, even goede vrienden.
Ik vind het zelf alleen niet een heel logische keuze om een optie te kiezen waarbij je bij voorbaat al weet dat er mankementen zijn.
Terwijl je voor een soortgelijk bedrag iets kunt krijgen dat niet al die problemen heeft.
Of in andere woorden, waarom zou je dat risico willen nemen en de kans op problemen bij voorbaat al willen vergroten?
Als dat bedrag nou aanzienlijk hoger zou zijn, zou ik die keuze nog wel kunnen snappen, maar dat is niet het geval.
Het zou in elk geval niet mijn advies zijn voor een beginner.
Voornamelijk omdat ik uit ervaring kan spreken dat er niks zo erg is als iets proberen te leren en te begrijpen, maar het uiteindelijk de apparatuur was die voor allerlei problemen zorgde.
Ik ben het ook 100% mee eens dat iedereen moet doen waar hij/zij/het blij van wordt!
Sommige mensen vinden het avontuur met een Eend die om elke bocht een probleem heeft een leuke uitdaging.
Daar is absoluut niks mis mee, maar het verschuift wel het doel.
Zolang men daar bewust van is, heb ik er vrede mee.
Overigens zie en ervaring ik dit 100% als een technische discussie, omdat het de technische en praktische implicaties beschrijft!!
Re: J-BOX meetsysteem
Het is ook een gebruikservaring. Persoonlijk heb ik een hekel aan een meetopstelling die bestaat uit een losse interface, evt een losse micpreamp, een losse versterker met misschien ook nog een losse voeding en een kabelbende die iedere keer omgeplugd moet worden. Juist het gebruiksgemak en het eenvoudige kastje vond ik het aantrekkelijke van deze oplossing. Dat het ook beter kan zie ik dan maar als uitdaging voor diegenen die zoiets kunnen maken. Ik kan ook een kastje voorstellen dat een simpele interface als de Behringer completeert. Helaas heb ik niet de kennis om dit fatsoenlijk te ontwerpen, ik heb andere kwaliteiten volgens mijn moeder.
Re: J-BOX meetsysteem
Hoi John, het heeft even geduurd vooraleer ik dit verhaal weer kon oppakken. Onlangs m.b.v. jouw inzichten, waarvoor dank, de spanning op de uitgang op 2,83 V gezet. Heb het ding nog niet open geschroefd, wil ik nog wel gaan doen. Gisteren bij de Action even wat PlayDoh gehaald, want muntjes met plakband werkt niet zo best. Dat PlayDoh spul plakt licht, maar ook niet helemaal tof. Ik ben wat speakertjes aan het meten geweest, met name om de TS parameters uit te vissen. Volgens mij haal ik best reële waarden. Ook heb ik wat frequentiemetingen gedaan, maar daar ben ik nog niet helemaal zeker van of wat ik meet ook juist is. Ik heb een Superlux ECM999 en een T-bone MM-1, met een Chinese audio interface, met welke ik dus kan vergelijken. Moet ik nog opzetten. Heb daarvoor een separate laptop, dus kan dan snel switchen tussen 2 systemen. Ondertussen leer ik zo wel hoe deze metingen in zijn werk gaan en ontdek ik steeds meer in de nodige software. Die meetmicrofoons zijn echter nog niet gekalibreerd. Dus dat kan ik nog wel laten doen, om de nauwkeurigheid te vergroten. Ik dacht met de aanschaf van J-Box dat hoofdstuk te passeren namelijk... Doel is uiteindelijk om geheel zelf een complete luidspreker te ontwikkelen en bouwen. Gewoon om het in de vingers te leren krijgen. Niet om meteen the be all and end all set luidsprekers neer te zetten.John P schreef: ↑za 16 mar 2024, 15:37Conclusie
Dit apparaatje biedt veel voor het geld. Als je losse onderdelen koopt ben je aanzienlijk veel meer kwijt. Het biedt eenvoud en een praktische kleine oplossing. Je kunt op hobbyniveau TSP, impedantie en geluidsdruk per frequentie meten. Tot zover het goede nieuws. Voor chassis beoordeling is het ongeschikt, ook is het meetniveau beperkt door het hoge ruisniveau. Ook mis ik de meetspanningen 2V en 4V. Maar bovenal is dit product niet rijp gemaakt voor de markt. Er is geen documentatie en je moet wel een beetje een nerd zijn om met de instelpotis een werkbaar apparaat te maken. De meetspanning draaiknop zit er in de praktijk alleen voor de sier omdat de gangbare meetspanningen niet zijn gegeven. Met een beetje inspanning is er wel iets van te maken, maar in de ontwikkeling moeten nog wat puntjes weggewerkt worden.
Voor de hobbyist met enig inzicht is dit een leuk kastje, niet voor de profi. Dat is natuurlijk ook te zien aan de prijs, de hele set is net iets duurder dan een fatsoenlijke geluidskaart.
Re: J-BOX meetsysteem
Vandaag eindelijk de gelegenheid om weer wat te meten. Impedantie dit maal, van een SB13pfc25-8, met welke ik nog wat bouwen wil.
Om weer wat vertrouwen terug te krijgen in mijn bekritiseerd meetsysteem heb ik mijn drivertje gemeten, TS parameters berekend met REW en vergeleken met de fabrieksopgave. Dat stemt aardig overeen. Dat stemt hoopvol.
Ik had eerder mijn Monacor SPH170tc gemeten, maar die week nogal af en ik wist niet of dat aan het meetsysteem lag of aan de driver.
Nou vond ik gisteren ook een fles lampolie ( paraffine ) in de kast en die heb ik maar eens toegepast op de rubber surround. En dat doet na een dag al een heleboel. Sowieso nu al een 10 Hz verlaging van de resonatiefrequentie. Wellicht dat additioneel wat laten wapperen ook nog wat brengt.
Voorlopig toch maar even geen Dats dus.
Dit resultaat maakt ademhalen weer wat makkelijker..
Om weer wat vertrouwen terug te krijgen in mijn bekritiseerd meetsysteem heb ik mijn drivertje gemeten, TS parameters berekend met REW en vergeleken met de fabrieksopgave. Dat stemt aardig overeen. Dat stemt hoopvol.
Ik had eerder mijn Monacor SPH170tc gemeten, maar die week nogal af en ik wist niet of dat aan het meetsysteem lag of aan de driver.
Nou vond ik gisteren ook een fles lampolie ( paraffine ) in de kast en die heb ik maar eens toegepast op de rubber surround. En dat doet na een dag al een heleboel. Sowieso nu al een 10 Hz verlaging van de resonatiefrequentie. Wellicht dat additioneel wat laten wapperen ook nog wat brengt.
Voorlopig toch maar even geen Dats dus.
Dit resultaat maakt ademhalen weer wat makkelijker..
- Bijlagen
-
- SB Acoustics SB13pfc25-8 gemeten.txt
- (796 Bytes) 25 keer gedownload
-
- SB_SB13PFC25-8.pdf
- (1.05 MiB) 55 keer gedownload
