Croonsteentjes?

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Croonsteentjes?

Bericht door Henkjan »

Jacob schreef: vr 10 nov 2023, 16:40
Wie heeft een nieuw topic van een paar losse opmerkingen gemaakt ? Ik niet, maar mijn naam staat er wel boven als TS. Dit lijkt mij niet te kloppen.
Kan ik zelf als TS ook opmerkingen verwijderen of er een nieuw topic van maken ?
dat was omdat deze hele discussie niet in het luidspreker topic van Shadow thuishoorde.
nieuw topic maken heb ik gedaan, dus het klopt :lol: die naam is standaard de naam van de schrijver van het eerste bericht, splits je een onderwerp dan komt er dus een nw naam als TS van t nieuwe topic
alleen moderators kunnen topics splitsen etc, Dat doen we op verzoek (zoals nu) of als OEI (op eigen initiatief)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Croonsteentjes?

Bericht door Shadow »

Jacob schreef: vr 10 nov 2023, 16:40
Wie heeft een nieuw topic van een paar losse opmerkingen gemaakt ? Ik niet, maar mijn naam staat er wel boven als TS. Dit lijkt mij niet te kloppen.
Kan ik zelf als TS ook opmerkingen verwijderen of er een nieuw topic van maken ?

Hoewel dit het kabel forum is zal ik jullie mijn budget tip over kabels besparen.
Dat is op mijn verzoek gedaan voor ik weer 3 pagina's geleuter in mijn topic heb dankzij jou.

Nou kom maar op met je budget tip!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Croonsteentjes?

Bericht door Leeuwarden »

ray5150 schreef: vr 10 nov 2023, 17:23
Dankjewel Ray, ik heb hem gelijk besteld!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Croonsteentjes?

Bericht door Shadow »

Kopie van Knipex :rofl:
Ziet er nog goed uit ook :-k
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Croonsteentjes?

Bericht door Pjotr »

En dat vind ik dus echt een kloteding. Hij krimpt wel goed in eerste instantie maar schroef je het hulsje vast dan draai je het ook weer aan gort en ben je net zo ver van huis. Bovendien past het gekrompen hulsje niet in Wago veerklemmetjes. Koop gewoon gelijk een goeie: https://www.gotron.be/professionele-kri ... ulzen.html Die krimpt het hulsje plat en goed vast. Draai je veel minder snel stuk.

[Edit]
Baco heeft hem ook maar daar is hij momenteel uitverkocht: https://www.baco-army-goods.nl/krimptan ... ulzen.html
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Croonsteentjes?

Bericht door Shadow »

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Croonsteentjes?

Bericht door Leeuwarden »

Ik probeer eerst dat Amazon ding wel even, hij bevalt Ray immers goed?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Croonsteentjes?

Bericht door Pjotr »

Och hij is gratis bij een doos hulsjes :lol:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Croonsteentjes?

Bericht door Leeuwarden »

Precies…
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1125
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Croonsteentjes?

Bericht door cool »

Laats ook een variant hiervan gekocht. Deze krimpt vierkant, de mijne zeskant oftewel rond. Bevalt prima.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Croonsteentjes?

Bericht door Olaf Analogue »

Ik heb de Knipex versie die ook vierkant krimpt. Ik heb er ook nog één waarvan ik het merk niet meer weet, ook deze werkt met het zelfde krimp systeem.
Bevalt me prima.
Bovendien worden deze versies op mijn werk verreisd, dus dan is de keuze automatisch gemaakt in mijn geval.
knip.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Croonsteentjes?

Bericht door Pjotr »

Punt is dat die ronde en vierkante vervormen als je ze aandraait in de klemmetjes en dan niet meer gasdicht zijn en de draad zelf niet meer stevig klemmen. Dat is met die plat krimpende of V-vormig krimpende niet het geval.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Croonsteentjes?

Bericht door Olaf Analogue »

Ik snap wat je zegt hoor, maar ik maak de regels niet, ze kunnen het krijgen zoals ze het hebben willen.
Overigens zijn het op mijn werk uiteraard allemaal klemmen met verende contacten, geen kroonsteentjes.
Maar inderdaad gaan ze er vierkant in en komen er als een waaiertje weer uit als je ze loshaalt.
Ik probeer altijd een gouden middenweg te vinden in niet te strak maar ook niet te los vastzetten.
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1125
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Croonsteentjes?

Bericht door cool »

Gas en een elektrische omgeving???
Mijn gedachten gang is: draad is rond en de gaten waar het ingaat in mijn toepassingen zijn ook bijna altijd rond...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Croonsteentjes?

Bericht door Pjotr »

Gasdicht == er kan geen lucht meer bij het blanke koperdraad komen. En derhalve niet oxideren. Dat is de crux juist van "aankrimpen" van kabels in zijn algemeenheid.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Croonsteentjes?

Bericht door RobertD »

ray5150 schreef: vr 10 nov 2023, 17:23
Die heb ik gelijk maar eens besteld. Bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1125
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Croonsteentjes?

Bericht door cool »

Ik ken de term " gasdicht" wel Peter, o.a ook bij relais van toepassing. Was een grapje..
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Croonsteentjes?

Bericht door Leeuwarden »

RobertD schreef: vr 10 nov 2023, 21:21
ray5150 schreef: vr 10 nov 2023, 17:23
Die heb ik gelijk maar eens besteld. Bedankt voor de tip!
Leuk, jij en ik kopen beide een afrader… 8)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Croonsteentjes?

Bericht door Pjotr »

cool schreef: vr 10 nov 2023, 21:30
Ik ken de term " gasdicht" wel Peter, o.a ook bij relais van toepassing. Was een grapje..
Oh snap hem en met ronde schroefjes gaat dat wel goed komen dan :mrgreen:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Croonsteentjes?

Bericht door Leeuwarden »

ray5150 schreef: vr 10 nov 2023, 17:23
En hij is binnen. Sneller dan de Amplimo zekeringen…
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Croonsteentjes?

Bericht door Wowly »

Ik heb ook zo'n ding van amazon, maar dan met 6 bekjes die krimpen.Dit is vast geen pro spul, maar het ratelen....mmmmmm zo lekker. kliklikliklik. en da'n zon mooie adereindje. lekker :)
Plaats reactie