advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Leeuwarden »

Heeft iemand Troels al genoemd? Of Tony?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door ray5150 »

Shadow schreef: ma 16 okt 2023, 22:30
Hangt er ook vanaf waar je naar luistert, als tingel, tangel, tongel je ding is dan zijn breedbanders het helemaal.
U bedoeld van die moeilijk kijkende introspectieve singer-songwriters ?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door ray5150 »

Leeuwarden schreef: ma 16 okt 2023, 23:08
Heeft iemand Troels al genoemd? Of Tony?
Voor 600 euro budget ? vrees dat de keuze nogal beperkt is dan.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Henkjan »

Rønny schreef: ma 16 okt 2023, 16:56
Armand van Ommeren
is dat de zelfde die voor de Luister schreef vroeger?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Leeuwarden »

ray5150 schreef: ma 16 okt 2023, 23:20
Leeuwarden schreef: ma 16 okt 2023, 23:08
Heeft iemand Troels al genoemd? Of Tony?
Voor 600 euro budget ? vrees dat de keuze nogal beperkt is dan.
Voor 600 is de keuze sowieso beperkt. Overigens heeft Tony nog wel een paar oude ontwerpen op zijn site die in de buurt van het budget komen en interessant genoeg om te bouwen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Pjotr »

Maar dan zonder hout en verf. Dat kost behoudens de Action qua verf ook een aardige duit. Je hebt er denk ik net een setje eerste Paper Hatts voor. Fijn speakers maar qua impedantie/rendement niet echt iets voor een Quad 303.
richard schreef: ma 16 okt 2023, 19:38
De belastinginspecteur heeft mij ooit een advies gegeven: "Dat geef je toch gewoon niet op; daar komen wij nooit achter."
Dat moet lang geleden zijn. Tegenwoordig wordt met deep data mining naar de laatste roestkorrel gezocht en vooral het MKB het leven zuur gemaakt. Maar goed dat is meer voor het mekkertopic ;)
Gebruikersavatar
Rønny
Berichten: 115
Lid geworden op: wo 16 nov 2022, 20:59
Locatie: Velp

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Rønny »

Heeft iemand Troels al genoemd? Of Tony?
VanTroels heb ik al veel van gelezen op zn site maar welke speakers het best passen bij mn versterker is me totaal niet duidelijk.
Tony ken ik niet

Wbt hout heb ik zat reststukken mdf in alle diktes die die kosten kunnen laag uitvallen.
Armand van Ommeren
is dat de zelfde die voor de Luister schreef vroeger?
Weet ik niet maar hij heeft een mooie revisie gedaan, mn versterker klinkt weer als nieuw, voor zover ik dat kan beoordelen.
U bedoeld van die moeilijk kijkende introspectieve singer-songwriters ?

Haha nee hoor, ze mogen ook blij kijken als ze zingen. Bijvoorbeeld
https://ballake.bandcamp.com/album/at-peace

Groot orkest werk loopt vol, dat wordt één grote brei

Ooh maar hoe krijg je dat dan voor elkaar? Welke vereisten/parameters maken dat het geen brei wordt?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Pjotr »

Rønny schreef: di 17 okt 2023, 10:50
Ooh maar hoe krijg je dat dan voor elkaar? Welke vereisten/parameters maken dat het geen brei wordt?
Dat is niet in objectieve criteria uit te drukken. I.i.g. niet die waarmee een speaker commercieel gepresenteerd wordt. Dat is er zelf naar luisteren! Dat laatste geldt sowieso wel.

Voor jouw Quad 303 is i.i.g. een vereiste: Minimale impedantie 6 ohm en minimaal rendement 86dB. Maar liever wat hoger met 88 dB. Ik had zelf destijds in A'dam een tijdje de al elders genoemde combi van KEF B110 + Audax tweeter in een 12L gesloten op een Quad 303. Voor mijn toenmalig beperkte etage in de Amsterdamse binnenstad was dat wel genoeg.
Gebruikersavatar
Rønny
Berichten: 115
Lid geworden op: wo 16 nov 2022, 20:59
Locatie: Velp

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Rønny »

:D Noww we are talking

12 liter heeft iig een grote WAF-waarde. Op MP staat een setje Kef Reference 101 te koop wbt dat formaat begint al een mogelijke denkrichting te geven. De verkoper is natuurlijk lyrisch over wat ie verkoopt en mss heeft ie alle recht van spreken, weet ik niet. Maar zoiets zelf bouwen lijkt me wel wat.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Pjotr »

Yep ong A4 formaat. Kwam ook best nog aardig wat laag uit, zei het geen sub-laag. Als dat voor jou voldoende is, is er echt wel veel te vinden.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Shadow »

Rendement 81dB :rofl: Da's al beter dan de originele LS3/5...
Kleine speakers met hoog rendement gaan niet laag en speakers die laag gaan zijn niet klein, tenzij je actief gaat met Motional Feedback oid.

De Low Budget Vloer Staander niet een idee?

viewtopic.php?p=1974854&hilit=low+budge ... r#p1974854
Gebruikersavatar
Rønny
Berichten: 115
Lid geworden op: wo 16 nov 2022, 20:59
Locatie: Velp

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Rønny »

https://www.audax-speaker.de/index.php ... s_id]=134

Audax tweeter TM025F1 voor €50/st, is dat de richting die ik op kan gaan? Gevoeligheid 92dB , 8 ohm nominaal, Fs 1200hz, range >2000hz
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Shadow »

Wat wil je nu precies? Een vloerstaander, een monitor? Peter geeft terecht aan dat een beetje rendement wel fijn is met deze versterker en kleine monitors hebben dat gewoon zelden icm een compleet spectrum.
Gebruikersavatar
Rønny
Berichten: 115
Lid geworden op: wo 16 nov 2022, 20:59
Locatie: Velp

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Rønny »

Kleine speakers met hoog rendement gaan niet laag en speakers die laag gaan zijn niet klein, tenzij je actief gaat met Motional Feedback oid.

De Low Budget Vloer Staander niet een idee?
Goeie tip, daar ga ik eens op broeien.
Wat wil je nu precies
weet ik niet, ik vraag advies in de hoop dat er een mooie , lekker klinkende speaker-plan uitkomt. Als klein niet klinkt dan maar groter. Zolang het geen La Scala proporties heeft kom ik er wbt WAF wel mee weg. Ze vind mn huidige iq5's ook lelijk :D
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door pappaleo »

Is Calimero niks? Heeft grote WAF, is niet extreem duur en kan prima op een Quad 303.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Pjotr »

Maar gaat niet heel laag. Voorbeeldje van een complete kit binnen budget (met of zonder hout): https://variant-hifi.com/lautsprecher/l ... B3174&c=18
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door markbakk »

Als je toch al Visaton had gevonden en je kijkt nog naar een fullrange: is de SOLO 50 niets voor je? In de 'Construction'-tab vind je alle bouw-info, waaronder de schakeling voor het filter. Dat lijkt ook compleet nog wel te koop te zijn, als je tegen het solderen opziet. De B200 is best een serieuze fullrange-speaker en Visaton heeft wel wat aandacht besteed aan het filter, zodat alles ook nog OK klinkt. Ik denk dat je de boel ook nog redelijk binnen budget kunt houden, als je goedkoop aan hout en aan een afwerking kunt komen.
Gebruikersavatar
Rønny
Berichten: 115
Lid geworden op: wo 16 nov 2022, 20:59
Locatie: Velp

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Rønny »

viewtopic.php?t=6227
Ik vind die low budget vloerstaander eigenlijk wel heel erg leuk om te maken deze winter. Heb het hele verhaal nog niet doorgelezen dus weet nog niet of ze met 2x45watt gaan zingen of gaan mompelen.

Bedankt voor de tip Shadow, heb ik een paar dagen aan studiemateriaal in het verschiet en hoop dat ik het allemaal ga snappen. Leuk en leerzaam om te lezen hoe de speaker tot stand kwam. Shoutout naar iedereen die er aan meegerekend heeft =D> =D>
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Henkjan »

voor hoog rendement gaat er weinig boven oude Philips breedbanders :mrgreen:
viewtopic.php?p=1797881&hilit=ooob#p1797881
die drivers komen nog wel eens op MP voorbij voor een beschaafd prijsje, en aan hout hoef je t ook niet uit te geven
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Pjotr »

20 jaargangen Klang und Ton en Hobby HiFi doorwerken is ook nog een optie!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Leeuwarden »

Tony is Tony Gee
https://www.humblehomemadehifi.nl/index_NL.html

Kijk bij archief.
Gebruikersavatar
Rønny
Berichten: 115
Lid geworden op: wo 16 nov 2022, 20:59
Locatie: Velp

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Rønny »

.Tony is Tony Gee
https://www.humblehomemadehifi.nl/index_NL.html
Kijk bij archief.
:lagge: mn vrouw ziet me aankomen met die hoorns op de 2de foto, "sorry schat ik haal ff het glas uit de sponning want ze passen net niet door de deur"
Gebruikersavatar
Rønny
Berichten: 115
Lid geworden op: wo 16 nov 2022, 20:59
Locatie: Velp

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Rønny »

Pjotr schreef: ma 16 okt 2023, 17:01
Is een erg fijne versterker die vrijwel de meeste speakers met gemak aanstuurt. Eigenlijk zou ik zeggen: Jeroen zijn klassieke 3-weg staat te koop voor jouw beoogt bedrag: Grijp je kans: viewtopic.php?t=31685
Ik zie af van de makkelijkste weg dus geen klassieke 3-weg voor mij. Ik ga zelf iets bouwen, mss de LowBudgetVloerstaanders.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Pjotr »

De LBV is helemaal geen gekke keuze denk ik O:) Ben je ook wel even zoet mee!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Henkjan »

Rønny schreef: di 17 okt 2023, 14:56
Ik ga zelf iets bouwen, mss de LowBudgetVloerstaanders.
:yeah:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”