Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door Shadow »

Sofa schreef: vr 27 okt 2023, 1:54
De link van MarkBakk is exact hetzelfde ontwerp als van Visatoon met één verschil, althans op het oog. De bas units ziin van elkaar gescheiden en hebben elk hun poortje. Bij Visatoon zijn ze niet gescheiden en is de ruimte dubbel. Ander verschil, de Visatoon is inderdaad prijzig maar de DXT-Wave-XL-Fusion is nog veel duurder.

De Concorde komt uit op zo'n € 2500 terwijl de DXT zowat € 1000 meer kost. Ik vind 2 mille eigenlijk wel genoeg.

Ik neem maar aan dat 1 bas in een ruimte van 50 liter hetzelfde is als 2 in een ruimte van 100.

PS Reichelt, aardige tip ...... daar kosten 2 stuks net iets minder dan 2 mille en dus geen € 2500.
Daarom maar eens bij Speakerland in Oss langs gaan? Daar kun je luisteren naar wat je wil bouwen...
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door markbakk »

Amen. Al wil ik de andere zelfbouwzaken niet tekort doen. Ook luisteren bij dealers leert je wel wat.

Vroeger kon je, als serieus geïnteresseerde, bij Speakerland een set thuis uitproberen. Soms werd dat misbruikt voor huisfeestjes, geen idee of ze dat nog steeds doen. En met grote systemen is dat ook qua transport wel ingewikkeld.

Iets anders: met 2k aan budget moet je kiezen: ofwel groot en (relatief) geen topkwaliteit (ook in afwerking), ofwel wat kleiner en dan wel echt goed. Vraag jezelf eerst eens af wat je doel is. Alles is legitiem, zelfs indruk maken op je bezoek. Maar denk vooral aan: waarvoor gebruik ik het, hoe hard moet het kunnen en hoe laag. Je zult niet de eerste zijn die eigenlijk beter af is met een professioneel tweewegsysteem.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door Shadow »

Zeker in niet al te grote ruimtes is een grote speaker niet op zijn plek, dat heb ik ook wel gemerkt...
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door Barry2001 »

+1, grote speakers moeten de ruimte hebben, anders kun je beter in een goed wat kleiner systeem investeren.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door Shadow »

Aldus de man met 2x 200 liter Calpamos :rock:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door pappaleo »

......en een grote ruimte :mrgreen:
Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door Sofa »

Volgend voorjaar vliegen we een keer naar Eindhoven en Oss kunnen we dan zeker aandoen. Bedankt voor de tip!

Mijn doel: vroeger ging ik vaak naar de Firato en kon de hele dag over luidsprekers lullen en luisterde heel veel naar muziek. Inmiddels ben ik 62 en zonder twijfel is mijn gehoor niet meer zo verfijnt als in die jonge jaren. Het liefst stop ik een DVD in de speler met een life concert en life moet ook zo klinken. Mijn doel is ook om gewoon lekker te klussen, iets moois te maken. De woonkamer is niet groot, slechts 40m2 maar ik ben zó vaak verhuisd in mijn leven dat het heel goed mogelijk is dat we binnen enkele jaren weer ergens anders wonen. Buren heb ik niet op korte afstand.

Ik heb een stapel hout gekocht, een lichte kleur eiken platen, allemaal kleine strookje aan elkaar gelijmt, fraai spul. De speakers die erin komen moeten goed ogen en de aluminium/zwart speakers van Visaton zien er gelikt uit in een staander van die kleur. Dayton ook.

De Visaton en ook de speaker van MarkBakk spreken mij aan omdat ........ de bedoeling is on de kast smaller te maken dan de woofer of woofers breed zijn. Stel je een kolom voor met op 1 of 2 plaatsen een verdikking. Een ronding. Een circel. Op die plaats is de kolom dus dikker en in die verdikking is plaats voor de woofer of woofers. De midtoon of midtoners zijn qua diameter kleiner dus de kolom zelf kan nog smaller worden. Omdat je met de versmalling de inhoud kleiner maakt zul je de kolom dieper en/of hoger moeten maken. Beide is mogelijk maar met diepte alleen bereik ik waarschijnlijk al de gewenste inhoud. De een of twee bollen in de kolom heb ik nog nooit gezien en ik vind dat leuk. Wat anderen daarvan denken is niet relevant. De Visaton heeft 2 woofers and 2 midtoners en is dus uitermate geschikt voor wat hetgeen ik in mijn hoofd heb. Heel symmetrisch en 5 speakers en 2 poorten aan de voorkant (ipv een gleuf aan de achterzijde) oogt bijzonder goed.

Ik zoek dus speakers welke zich lekker voelen met life muziek op redelijk hard nivo maar ook goed ogen én in de kast passen welke ik wil bouwen. Die kasten staan niet in de weg en mijn vrouw zal het allemaal worst zijn wat ik maak of plaats.

Wel is het zo dat de kasten niet breed kunnen zijn, daarvoor is geen ruimte. Diep is geen probleem en de hoogte al helemaal niet.

Mijn budget is € 2000 max voor de speakers etc. Het hout heb ik dus al. Jaren geleden zou ik meer hebben willen uitgeven maar ik leef ook geen 50 jaar meer en ik betwijfel of mijn oren het wel waard zijn. Ik heb geen enkel probleem met mijn oren maar mijn gehoor zal vast niet meer zo goed zijn als 30 jaar terug.

Toevoeging: ik heb een subwoofer en een vrij grote ook. Als ik die aanzet dan bewegen de ramen prima mee dus de te bouwen kasten hoeven niet tot het allerlaagste walvisnivo te gaan. Wel wil ik een drum horen KNALLEN als de drummer met zijn stokken aan het slaan is, het moet dan ook echt klinken alsof er een drumstel staat, life dus!
Laatst gewijzigd door Sofa op vr 27 okt 2023, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door Shadow »

Als je aan de kast dingen gaat veranderen en vooral het voorpaneel, dan zal een ander filter ontworpen moeten worden, daarom is het fijn dat als je daar niet bekend mee bent, je dat niet doet.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door markbakk »

Ik gooi er nog een in.
Jim Holtz en Curt Campbell maken erg populaire ontwerpen. Op hun website vind je ook de Statements II, maar de mid daarvan is lastig leverbaar. De Anthology is zonder veel risico om te bouwen naar jouw gewenste vorm, maar: hou wel vast aan de breedte bij de mids en tweeter, anders gaat je filter niet meer kloppen. Ik zou het door jou gewenste effect ook eerder zoeken in een vormpatroon op de baffle dan werkelijk zo gaan vormgeven. Maar ik vond vroeger de Scan Speak Elan dan ook maar niks. Alla, dat is wat overdreven, maar toch…
Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door Sofa »

Wedervraag: je hebt een kast van 30 cm breed en 80 cm hoog en daar zitten 3 speakers in. De breedte van de kast is nèt iets breder dan de woofer. De midtoner heeft dus vrij veel hout aan beide kanten en de tweeter ligt in een zee van hout want het is maar een klein dingetje. Een gewone kast dus.

Nu bouw je de kast geen 30 cm en 80 cm hoog maar 36 cm breed en 80 cm hoog (maar dus ietsje minder diep om aan hetzelfde aantal liters te komen) en dan heb je een ander filter nodig? Is dat zo vreselijk kritisch?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door markbakk »

Zo’n afwijking zit wat mij betreft op het randje: ik zou zelf de boel opnieuw opmeten en het filter aanpassen. Alleen voor de gemoedsrust.
Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door Sofa »

Ik heb de Statements II bekeken. Inderdaad weer dezelfde look. $ 1300 voor een paar. Maar inderdaad, de NE123W-08 is nergens op voorraad.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door markbakk »

Je zou Speakerland eens kunnen bellen. Maar de Anthology ombouwen is een peuleschil. Overigens zijn de mids van de originele Statements ook NLA, maar waarschijnlijk drop-in te vervangen door de versie met ferrietmagneet.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door Shadow »

Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door Sofa »

Ik kom terug op de Visaton maar op de VOX 253 MTI. Deze heeft een bruto inhoud van 108 liter. De ruimte voor de woofer is uiteraard minder want de midtoners en tweeter hebben hun eigen kastje in de kast.

Dan is er ook nog de VOX 253 Ladylike. Hier zitten de 2 woofers samen (!) in een aparte kast. De bruto inhoud van deze kast is 187 liter oftewel 94 per woofer.

Met andere woorden, de ruimte voor de woofers in beide ontwerpen is gelijk.

Er zijn echter 2 andere verschillen in het ontwerp.

1. De MTI heeft een breedte van 23.5 cm alwaar de tweeter en midtoners ruimschoots in passen. De MTI Ladylike echter is slechts 17 cm breed. De tweeter en midtoners passen daar dus maar net in. De baffle is dus duidelijk smaller. 28% om precies te zijn. Dit kastje is zo smal mogelijk gemaakt (om esthetische redenen) omdat de 2 woofers dus in een parte kast zitten.

2. ALLE componenten (ja, ik heb ze allemaal vergeleken) zijn van beide systemen 100% gelijk met uitzondering van 1 coil voor de woofers welke dus samen in de aparte kast zitten, de MTI Ladylike dus.

Mijn (leek) conclusie is derhalve dat er wel degelijk te 'rommelen' is met de vorm/afmetingen van de MTII 'niet Ladylike' kast zolang de inhoud niet (wezenlijk) veranderd.

Indien zo kun je dus een 'gewone' MTI smaller bouwen (net zo smal als de Ladylike) en onderin de kast een bolvorm extensie aanbrengen. Maw, door de versmalling van de kast beperk je de inhoud maar door de bolvorm onderin de kast blijft deze uiteindelijk gelijk.

Het resultaat is dat de woofer dus aan de voorkant kan komen te zitten, niet langer in het zijpaneel.

Een andere plaatsing dus, net als bij de Ladylike uitvoering want daar zitten de woofers samen in 1 kast en die kun je plaatsen zoals je wilt.

Schiet dit verhaal maar lek!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door Henkjan »

in de Hobby Hifi 4/2006 staat het artikel, daar zal e.e.a. vast staan uitgelegd
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door Shadow »

Sofa schreef: ma 30 okt 2023, 10:23

Mijn (leek) conclusie is derhalve dat er wel degelijk te 'rommelen' is met de vorm/afmetingen van de MTII 'niet Ladylike' kast zolang de inhoud niet (wezenlijk) veranderd.
Mijn conclusie zou zijn dat Visaton het wel best vond en de meetresultaten niet al te veel afweken, waarmee je dus nu bij het ontwerp van de filters van beide luidsprekers je vraagtekens kan zetten.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door OWC »

Shadow schreef: ma 30 okt 2023, 12:56
waarmee je dus nu bij het ontwerp van de filters van beide luidsprekers je vraagtekens kan zetten.
Dat is ook mijn ervaring bij veel van zulke kant-en-klaar pakketjes van vooral fabrikanten.

Bij fabrieksspeakers is het vaak nog een stukje erger.
Best prima drivers, maar totaal waardeloos filter en daardoor slechte klank.
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door piet1955 »

Schermafbeelding 2023-10-30 181738.png
Zie de pijltjes voor de verschillen.
Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door Sofa »

Shadow maakt weliswaar een punt hier maar OWC gaat iets te ver denk ik. Dit doet mij denken aan de Ad Melkert en Fortuyn waarin de eerste het denigrerend heeft over het 'boekje' (let op het toevoegsel 'je') van Fortuyn. De VOX 253 is niet zo maar een kant-en-klaar pakketJE. Het is het topmodel van de VOX series met een paar hele mooie drivers (de beste van Visaton volgens sommige ingewijden) en wordt geleverd met zeker geen Chinees eBay filtertje.

Ik vraag mij trouwens af waar het kleine verschil vandaan komt in de grafiek. Beide kastjes waar de midtoners en de tweeter inzitten zijn netto gelijk van beide modellen.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door Douwe84 »

Dan is het toch des te erger dat er een suboptimaal filter gekozen wordt? Althans, zo lijkt het. Goede componenten maken een "slecht" ontwerp niet goed.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door Henkjan »

wat een stemmingsmakerij allemaal, welke feiten zijn er die dat "suboptimaal filter" onderbouwen?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door Henkjan »

Sofa schreef: ma 30 okt 2023, 10:23


1. De MTI heeft een breedte van 23.5 cm alwaar de tweeter en midtoners ruimschoots in passen. De MTI Ladylike echter is slechts 17 cm breed. De tweeter en midtoners passen daar dus maar net in. De baffle is dus duidelijk smaller. 28% om precies te zijn. Dit kastje is zo smal mogelijk gemaakt (om esthetische redenen) omdat de 2 woofers dus in een parte kast zitten.

2. ALLE componenten (ja, ik heb ze allemaal vergeleken) zijn van beide systemen 100% gelijk met uitzondering van 1 coil voor de woofers welke dus samen in de aparte kast zitten, de MTI Ladylike dus.
IMG_20231031_000913Z_HDR.jpg
antwoord op beide punten: soms zit t mee

ik ga later wel ff t hele artikel lezen....
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door Olaf Analogue »

Er zal beslist over nagedacht zijn door de ontwerpers.
Er is niets mis met deze ontwerpen, gewoon lekker voor gaan als het je aanspreekt.
Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: Hele grote Dayton zelfbouw maar wat?

Bericht door Sofa »

Hobby HiFi zegt dus 16 cm (met dank HenkJan) op de Duitse site staat 17 cm ... maar dat is muggeziften. De grafiek toont dat trouwens ook aan.

Afgezien daarvan, de weergave is iets oplopend in het laag (prettig wat mij betreft) en wat oplopend in het hoog. (prima voor mijn oude oren) De tweeter krijgt trouwens veel lof op diverse pagina's, als zijnde bijzonder goed. Wat de bassen betreft: het scheidingsfilter biedt de mogelijkheid deze aan te passen. Minder laag, meer laag of laten staan in de 'neutrale' positie waarin deze geleverd wordt. Dit omdat het laag, afhankelijk van de positie van de kasten, erg sterk (te sterk) kan zijn.

Lastig is natuurlijk dat het filter in de behuizing is gemonteerd maar voordat dit 'probleem' zich had aangemeld was de oplossing er al. Ik was namelijk van plan om zie wie zo het filter niet in de kast te monteren maar in een kastje van (transparent) acryl, bovenop de houten kast. Dat ziet er wel spanned uit en is daarmee makkelijk toegankelijk.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”