Creek evolution 2

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Creek evolution 2

Bericht door Olaf Analogue »

Als tip geef ik dan nog mee om voor een goede afzuiging te zorgen tijdens het solderen, of heel goed te ventileren.
De dampen die er vanaf komt zijn mega giftig, daar is niet tegen op te roken.
audioholic
Berichten: 158
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 20:37

Re: Creek evolution 2

Bericht door audioholic »

Dat weet ik inderdaad, maar een hele afzuig installatie vind ik nogal wat voor sporadisch solderen. Naja het gaat ook meer om de voldoening van het uitvoeren van de taak dan van de geur
En ach ik heb 20jaar gerookt. Me longen zijn wel wat gewend.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Creek evolution 2

Bericht door douwebakker »

Ik heb zelf een Creek 100A in gebruik. Bevalt me prima.
IMG_0376.jpeg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Creek evolution 2

Bericht door Pjotr »

Olaf Markus schreef: vr 29 sep 2023, 13:20
De dampen die er vanaf komt zijn mega giftig, daar is niet tegen op te roken.
Hoezo mega giftig? Dat beetje damp van het vloeimiddel is hooguit irriterend en niet erg gezond maar mega giftig :think:
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Creek evolution 2

Bericht door tigradekat »

audioholic schreef: vr 29 sep 2023, 13:18
Dat klopt Olaf, maar daar zit het wel snor mee.
Ik heb laatste tijd aardig wat versterkers gehad en merk toch verschillen iedere keer op. Daarnaast ook veel geëxperimenteerd met opamps in de versterkers. En ik hoor duidelijke verschillen
Dus zo gek zijn mijn oren nog niet. voordeel is het kan allemaal zo weer terug gezet worden. Kost dan wel wat werk maar ik vindt solderen eigenlijk heel erg ontspannend op een bizarre manier.


Dat is niet bizar hoor, mijn hartslag gaat er ook van omlaag :)
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Creek evolution 2

Bericht door Olaf Analogue »

Pjotr schreef: vr 29 sep 2023, 16:49
Olaf Markus schreef: vr 29 sep 2023, 13:20
De dampen die er vanaf komt zijn mega giftig, daar is niet tegen op te roken.
Hoezo mega giftig? Dat beetje damp van het vloeimiddel is hooguit irriterend en niet erg gezond maar mega giftig :think:
"Mega giftig" is misschien dik uitgedrukt, maar het is giftig genoeg om als tip mee te geven, veel mensen kijken er langs af omdat het "wel mee zal vallen en hooguit irriterend kan zijn, en dat maatregelen dus niet nodig zijn, maar dat is net zo goed niet waar.
Dat is een verkeer signaal afgeven naar iemand die zelf misschien geen idee heeft. Dan liever een duidelijke waarschuwing.

https://www.reichelt.com/magazin/nl/adv ... al-belang/
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Creek evolution 2

Bericht door Pjotr »

Arbotechnisch logisch maar voor die enkele keer hobbymatig nogal overdreven. Of je moet echt met je neus er bovenop gaan zitten en bewust de damp opsnuiven. En zeker die vergelijking met roken! Dat is toch echt vele, vele malen schadelijker! Overigens als er veel damp van je soldeercaperiolen af komt soldeer je veel te heet!
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Creek evolution 2

Bericht door Olaf Analogue »

Pjotr schreef: vr 29 sep 2023, 17:33
En zeker die vergelijking met roken! Dat is toch echt vele, vele malen schadelijker!
Niet als je slechts een enkele keer hobbymatig rookt :mrgreen:

We kijken allemaal op onze eigen manieren tegen risico's aan, de één rijd graag met 250 km/h op de motor, ik zou het niet durven.
Ik heb netjes iemand een tip gegeven, wat hij er mee doet mag hij zelf bepalen, niets meer, niets minder.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Creek evolution 2

Bericht door Shadow »

Pardon, valt wel mee? Dat jij er nog niet kapot aan bent gegaan is de maatstaf? Dan zijn we snel klaar ](*,)
Harskern en fluxdamp zijn slecht, niet inademen. Ieder mag weten wat ie daar aan doet of niet maar ik hoef het niet te happen zeg maar. Veel oude elektro mannen hebben toch wel gezondheidsklachten die daar vast mee samen hangen...
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Creek evolution 2

Bericht door Olaf Analogue »

Shadow schreef: vr 29 sep 2023, 19:05
Pardon, valt wel mee? Dat jij er nog niet kapot aan bent gegaan is de maatstaf? Dan zijn we snel klaar ](*,)
Harskern en fluxdamp zijn slecht, niet inademen. Ieder mag weten wat ie daar aan doet of niet maar ik hoef het niet te happen zeg maar. Veel oude elektro mannen hebben toch wel gezondheidsklachten die daar vast mee samen hangen...

Klopt helemaal, ik kan het weten met mijn beroepsgebonden astma, en dan heb ik nog geluk dat het daarbij blijft ... :(
Indien mogelijk waarschuw ik de nieuwkomers daar vrijblijvend tegen. daar doe ik vast niemand kwaad mee....
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Creek evolution 2

Bericht door douwebakker »

Ik heb in mijn werkplaats nooit een afzuiging voor soldeerdampen gehad. Eigenlijk vond ik het wel lekker ruiken, maar dat vind ik ook als iemand een sigaret opsteekt en we weten allemaal dat dat ook niet gezond is.
audioholic
Berichten: 158
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 20:37

Re: Creek evolution 2

Bericht door audioholic »

Tja gezond of niet, bedankt voor de tips allemaal. Maar je gezonde verstand zegt sowieso niet inademen.. alhoewel ik me bij een benzine station nog weleens betrap op dieper inhaleren.. heeft toch wat..
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Creek evolution 2

Bericht door Olaf Analogue »

@audioholic:
Al enig idee welke condensatoren je in de signaalweg gaat plaatsen?
audioholic
Berichten: 158
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 20:37

Re: Creek evolution 2

Bericht door audioholic »

@Olaf Markus: nee nog niet, moet eerst nog bekijken hoeveel ruimte ik ter plekke heb. Want ja dat is essentieel natuurlijk. Maar als het kan dan clarity caps px
audioholic
Berichten: 158
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 20:37

Re: Creek evolution 2

Bericht door audioholic »

Mag op slot, besloten om het apparaat niet te houden.
Plaats reactie