restauratie elipson 1303

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door Olaf Analogue »

Het spaanplaat van deze kasten is gemaakt van een vrij grove vezel en is tamelijk bros, dat is een groot nadeel want het brokkelt makkelijk af.
In het verleden heb ik dat soort dingen goed op weten te lossen met "Alabastine MDF Vuller" welke schroefvast en overschilderbaar is.
Met een beetje geduld en creatief te werk gaan kun je hiermee best goede resultaten behalen.
mdf-vuller.pdf
(75.1 KiB) 34 keer gedownload
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door snoef3 »

Dat afgebrokkelde spaanplaat is de grootste hindernis om er niet zelf aan te beginnen. Zou gedeeltelijk uitzagen en vervangen een optie zijn?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door Olaf Analogue »

Als je handig bent is dat zeker een optie. Ik heb dat zelf in het verleden ook gedaan.
Buiten dat, je schrijft de luidsprekers een waarde van slechts 75 euro toe. Voor dat geld kun je er dan ook voor kiezen om wat nieuws te leren. Met andere woorden, gewoon doen, het zijn geen kostbare dingen dus beter leer materiaal is er niet.
Vindingrijkheid ontstaat vanzelf tijdens het proces.
En als het dan uiteindelijk toch lukt, en die kans is heel groot, dan heb je alsnog je zin.
Wegdoen kan altijd nog, hetzij in de verkoop voor een paar tientjes, hetzij naar de vuilstort, maar je bent dan wel een ervaring rijker.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door Pjotr »

Vervangen door en een stuk multiplex is zeker een optie. Het hangt verder geheel van je eigen knutselcapaciteiten af of je het zelf ziet zitten. En je moet het zoals Olaf ook al aangaf, doen ter lering ende vermaeck :mrgreen: Veel waard zijn ze 2e hands niet dus een grote bult kun je er sowieso niet aan vallen. Persoonlijk zou ik dan een los kastje voor de tweeter maken wat op het balkonnetje voor de huidige tweeter past.
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door snoef3 »

Pjotr schreef: za 02 sep 2023, 9:44
Persoonlijk zou ik dan een los kastje voor de tweeter maken wat op het balkonnetje voor de huidige tweeter past.
Kan niet toch want al die interne ruimtes zijn met buisjes en gaten verbonden zijnde het akoestische filter.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door Pjotr »

Je moet het bestaande gat van de tweeter dan wel weer eerst dichtmaken met een rond plankje... :D
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door ray5150 »

Een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van de hoeveelheid gereedschap en machines die Snoef bezit.
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door snoef3 »

Ik ga ze proberen mooi en werkend te krijgen. (zonder geoutilleerde hout/electra werkplaats) Eigenlijk vanwege de opmerking van @Olaf Markus: dat het ook gewoon een leerproces kan zijn.

De tweeter is een audax DTW100T25. Is dat hetzelfde voor HD100D25 maar dan in het Frans?

@Olaf Markus: Jij gaf een lijst met varianten, dit zou de standaard versie kunnen zijn. Die is éen decibel luider dan oorspronkelijke Sia. Dat is niet echt hoorbaar toch?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door pappaleo »

Nee, de Audax TW025A0 is bruikbaar als vervanger voor de DTW100T25.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door Olaf Analogue »

snoef3 schreef: zo 03 sep 2023, 19:46
Ik ga ze proberen mooi en werkend te krijgen. (zonder geoutilleerde hout/electra werkplaats) Eigenlijk vanwege de opmerking van @Olaf Markus: dat het ook gewoon een leerproces kan zijn.

De tweeter is een audax DTW100T25. Is dat hetzelfde voor HD100D25 maar dan in het Frans?

@Olaf Markus: Jij gaf een lijst met varianten, dit zou de standaard versie kunnen zijn. Die is éen decibel luider dan oorspronkelijke Sia. Dat is niet echt hoorbaar toch?
De DTW100T25 is één van de vele varianten van de toenmalige serie, zoals Leo al aangeeft is ook hier voor de TW025A0 de vervanger, de verbeterende versie, de TW025A1 kan uiteraard ook gebruikt worden, beiden zijn 90 db, dus eventueel kun je een L-pad aanbrengen van twee weerstanden van 1,8 en 33 ohm om zo weer op de gewenste 88 db van de originele tweeter uit te komen.
Het lijkt er op dat Rumoh de nieuwere TW025A1 ook sneller kan leveren dan de TW025A0.
L-pad.png
https://www.rumoh.eu/crossover-parts/re ... -metalized
https://www.rumoh.eu/crossover-parts/re ... -metalized
https://www.rumoh.eu/speakers/tweeters/ ... ax-tw025a0
https://www.rumoh.eu/speakers/audax/twe ... ax-tw025a1
Audax-TW025A0-tweeter.pdf
(300.5 KiB) 89 keer gedownload
Audax-TW025A1-tweeter.pdf
(313.6 KiB) 162 keer gedownload
AUDAX-Vergleichsliste-2009-09.pdf
(14.36 KiB) 145 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op ma 04 sep 2023, 1:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door Henkjan »

snoef3 schreef: zo 03 sep 2023, 19:46
.... Die is éen decibel luider dan oorspronkelijke Sia. Dat is niet echt hoorbaar toch?
dat is zeer goed hoorbaar
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door SSassen »

snoef3 schreef: vr 01 sep 2023, 23:30
Olaf Markus schreef: vr 01 sep 2023, 20:15
Bovendien kiest de topic starter er voor om ze van de hand te doen, dus er wordt niets gerepareerd of vervangen.
Ik twijfel nog steeds. Er zit gewoon meer werk aan dan verwacht.
. De kast is van spaanplaat en schroefgaten geven geen grip meer. Het mooist zou zijn om de baffle eruit te zagen en te vervangen.
. Kapotte tweeter is tegenvaller, maar te overzien
. En niet onbelangrijk: waf
. Eigenlijk ging ik uit van alleen frontdoek vervangen en fineer fixen.
. O ja banaanplugen ipv DIN
.
Kliko ...
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door VintageHarry »

Nah, da’s zonde, gewoon proberen te repareren :)
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door snoef3 »

De kapotte tweeter:
bc98df41-d5f7-4ce5-998e-2765b2178681 (1).jpg
Mijn soldeerkunst is te grof hiervoor denk ik.

En ik zie een paar HD12x9d25 voorbij komen. die passen toch ook wel, want ook hiervoor wordt verwezen naar de opvolger TW025A0 ?
Tweety
Berichten: 138
Lid geworden op: za 22 okt 2005, 23:11
Locatie: Helmond

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door Tweety »

Zo ver ik weet zijn die versies nauw aan elkaar verwant, is die HD12x9d25 niet simpelweg een variant met een vierkante montage plaat?
Zou wel op de leeftijd letten, oudere versies willen nog wel eens tgv de veroudering een lekke coating hebben. Dan loont denk ik in een vers exemplaar toch wel denk ik.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door Henkjan »

ik snap dus nu ff niet waarom je de niet-ori tweeter wil gaan vervangen door een andere die ook niet de juiste is? waarom niet de ori tweeter zoeken?
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door snoef3 »

Zo langsaam af en toe een uurtje met de speakers bezig. Lastig want helemaal gelijmd. Maar deze wil ik wel even delen: het onderste deel met de woofer en filter en gevuld met baf (denk ik). Woofer is Focal N401 BDE. Ik had een grotere woofer verwacht. En ook geen focal.
Bijlagen
b1b9ad60-2ac0-4a2d-838a-f2ebeaaee5ac.jpg
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door snoef3 »

Kijk kijk, hoe maak je een rond gat voor de interne woofer: met rondom gaatjes boren natuurlijk.
Bijlagen
IMG20230922131027.jpg
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door Olaf Analogue »

Het lijkt mij sterk dat de filters uit onderstaande advertentie uit een Elipson 1303 afkomstig zijn :mrgreen:

https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-e ... ipson-1303
1303.png
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door snoef3 »

Ik kom die ook tegen op internet, maar ook andere filters. Bijgaand een foto van internet met het filter zoals die origineel vermoedelijk in mijn 1303 zat. De condensatoren zijn vervangen en passen niet meer op de print vandaar ook aan de onderkant. En een inscriptie op de print zelf.
En het is al met al gewoon oefenmateriaal.
Bijlagen
elipson-1303-5711655.jpg
filter elipson.jpg
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door Olaf Analogue »

Die filters die jij hebt zaten ook in de Elipson 1303 die ik zelf vroeger had, dat zijn inderdaad de originele filters.
Waar die andere dingen vandaan komen is mij niet duidelijk, maar ik weet toch haast zeker dat die niets met Elipson te maken hebben.
Wat een bizarre hoeveelheid spoelen en bijbehorende overspraak gezien de opstelling er van..
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door pappaleo »

Het lijkt er op of iemand met een lattice network aan de slag is geweest. Had waarschijnlijk problemen met de afstand tussen mid en tweeter.
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door snoef3 »

Deze vond ik op internet nog:
Geen C in het laag?
Bijlagen
Filtre_1303.JPG
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door OWC »

Jawel, via L1, C3+R1

Overigens was het destijds best gebruikelijk om enkel maar 1 spoel te hebben voor de woofer.
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: restauratie elipson 1303

Bericht door snoef3 »

Sorry, ik zie het, stom van mij.
Waar ik nieuwsgierig naar ben is wat het verband is tussen dit filter en de akoestische kamers in het kastontwerp: de inwendige woofer halverwege en de mid die via een twee kamertjes met poortjes is verbonden met buisje aan achterkant.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”