meetgereedschap eerste actieve speaker
Moderator: Beheerdersteam
Re: meetgereedschap eerste actieve speaker
Ja, i.d.d. en een club als Genelec heeft vast allang een Klippel systeem staan 
Re: meetgereedschap eerste actieve speaker
Dat is in het geheel niet onprettig wonen en werken daar 
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: meetgereedschap eerste actieve speaker
dat is marketing, het is beter voor de professionals als ze metingen in Clio presenteren, komt geloofwaardiger over bij de klant dan een gratis systeem. Ik weet van een bekende Duitse zelfbouwwinkel die gebruik Arta tijdens de ontwilleking van een kit, alleen de final meting tbv de website wordt dan met Clio gedaan
Re: meetgereedschap eerste actieve speaker
Mwah, de gemiddelde luidsprekerklant boeit dat sowieso toch helemaal niet? En de meeste Dhz's kennen het waarschijnlijk niet eens meer. Alleen als je nog met DOS bent opgevoed
En de speakerplotjes waar Clio op staat stammen meestal nog uit dat tijdperk 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: meetgereedschap eerste actieve speaker
Misschien 10-15 jaar geleden? De norm is al jaren Klippel voor luidsprekers en AP voor apparatuur.
Re: meetgereedschap eerste actieve speaker
Zie dat Troels nog gewoon Clio gebruikt, Tony kan ik niet zien zo 1 2 3
Re: meetgereedschap eerste actieve speaker
Lijkt wel alsof je overal tegen bent als het ietsjes meer kost? De Clio pocket kost een stuk minder, zeg €650. Daar krijg je dan een gekalibreerde microfoon en audiointerface bij. ARTA is commercieel, zonder betalen is het eigenlijk niet bruikbaar en zowel ARTA en REW zijn beide gesloten. Je mag het delen maar nog steeds gesloten.Pjotr schreef: ↑di 23 mei 2023, 9:14
Heb je ooit een CLIO ooit gebruikt? Voor mij is het meer het verschil tussen een Zwitsers zakmes of een kruiskopschroevendraaiersset. Ja, het kan met het zakmes maar is niet zo snel en goed als met specifieke tools.
Btw, snap niet dat je iets met Ramen vergelijkt, alleen daar zit al zoveel kwaliteitsverschil tussen
Re: meetgereedschap eerste actieve speaker
Misschien niet voor jou. ARTA is ontwikkeld op de Universiteit van Split in de vakgroep Elektrotechniek afdeling Akoestiek. Dit in eerste instantie voor eigen gebruik voor het doen van akoestische metingen aan ruimten, communicatienetwerken en luidsprekers. Dit was oorspronkelijk gratis beschikbaar! Maar daarop kreeg Ivo Mateljan boze reacties en bedreigingen van commerciële partijen. Het is b.v. even krachtig als het toentertijd 2k$ kostende Spectrumlab. Hij besloot daarom een kleine fee van €70 te gaan vragen om e.e.a. te sussen en zijn studenten wat te betalen om het te stroomlijnen en te onderhouden voor een toekomstige continuïteit. Winst wordt er niet op gemaakt.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 24 mei 2023, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: meetgereedschap eerste actieve speaker
Clio
Het is al weer een aantal jaren geleden dat ik bij Titus Nissen van Speaker en Co ben geweest.
Daar kon ik zien en horen dat hij Clio Light/ Pocket naar volle tevredenheid gebruikte.
En ik meen te weten dat Bach luidsprekers uit Haarlem "het ook met Clio doet".
Hobby box
Ik heb zelf trouwens Hobby box gebruikt en daar was ik niet zo tevreden over, versie no2 is mij toen nog het best bevallen.
De versies daarna werden storings gevoeliger, maar ja die hadden meer mogelijkheden (die ik bijna niet gebruikte).
T&S
Voordat ik met hobby box aan de gang ging, heb ik nog zonder computer T&S gemeten, het was omslachtig, maar kostte bijna niets.
Vinyl Testplaat , een paar weerstanden, snoertjes, multimeters en een rekenmachientje. Het is ook nog erg leerzaam, al zou ik nu niet meer weten hoe dat precies ging. Het gaf wel een kick als er uit het tabelletje gemeten waarden een grafiek volgde en de conclusies konden worden getrokken.
Succes,
Rob.
Het is al weer een aantal jaren geleden dat ik bij Titus Nissen van Speaker en Co ben geweest.
Daar kon ik zien en horen dat hij Clio Light/ Pocket naar volle tevredenheid gebruikte.
En ik meen te weten dat Bach luidsprekers uit Haarlem "het ook met Clio doet".
Hobby box
Ik heb zelf trouwens Hobby box gebruikt en daar was ik niet zo tevreden over, versie no2 is mij toen nog het best bevallen.
De versies daarna werden storings gevoeliger, maar ja die hadden meer mogelijkheden (die ik bijna niet gebruikte).
T&S
Voordat ik met hobby box aan de gang ging, heb ik nog zonder computer T&S gemeten, het was omslachtig, maar kostte bijna niets.
Vinyl Testplaat , een paar weerstanden, snoertjes, multimeters en een rekenmachientje. Het is ook nog erg leerzaam, al zou ik nu niet meer weten hoe dat precies ging. Het gaf wel een kick als er uit het tabelletje gemeten waarden een grafiek volgde en de conclusies konden worden getrokken.
Succes,
Rob.
Re: meetgereedschap eerste actieve speaker
Ja, met de hand en toonfiets meten heb ik ook nog gedaan. I.d.d. erg leerzaam!
In de tijd van Titus was er eigenlijk niet veel anders enigszins betaalbaar dan Clio voor de PC (HW+SW). Al was het voor de gemiddelde amateur zelfbouwer niet weggelegd. En toen werden de geluidskaarten zo goed dat er ook software door anderen gemaakt werd die wel betaalbaar was voor de hobbyist en van de geluidskaart gebruikt maakte. De Creative Live kaart destijds was erg goed, ruisarm en goedkoop! Prima meetkaart! Hobbybox heb ik ook nog gebruikt. Een leuk en betaalbaar initiatief voor €40. Maar dat was i.d.d. niet erg stabiel en dat werd er ook niet beter op zoals gezegd. Veel beter was Sample Champion van Paolo Guidorzi (Purebits). Dat heb ik lange tijd gebruikt. Was modulair opgebouwd, erg uitgebreid, grafisch erg fraai en rock stable! Liep probleemloos met iedere geluidskaart. Goedkoop was dat ook niet, een volledige versie kostte 20 jaar geleden €180, maar dat was het wel waard. Dit was toen een eenmansding van Paolo en die hield er op een gegeven moment mee op met het te onderhouden. Clio kwam toen i.d.d. ook met een versie voor de geluidskaart. Maar dat heb ik indertijd nooit stabiel kunnen krijgen. Liep steeds vast op diverse PC's (W2K en WinNT). Was minder fraai, duurder en kon eigenlijk minder toen dan Sample Champion. Wellicht dat dat nu wel beter is 
Re: meetgereedschap eerste actieve speaker
@ Pjotr,
Bedankt voor de mooie aanvulling, er is goed zichtbaar dat het erg snel gaat en er ook voor de hobbyist steeds meer mogelijkheden komen.
Al met al wordt het voor mij als WTB'er wat abstract, maar ik geniet wel van de mogelijkheden die hierdoor ontstaan.
Groet,
Rob.
Bedankt voor de mooie aanvulling, er is goed zichtbaar dat het erg snel gaat en er ook voor de hobbyist steeds meer mogelijkheden komen.
Al met al wordt het voor mij als WTB'er wat abstract, maar ik geniet wel van de mogelijkheden die hierdoor ontstaan.
Groet,
Rob.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: meetgereedschap eerste actieve speaker
Hoe kom je daar nou bij, ken het al vanaf de eerste generaties toen Speaker&Co het begon te gebruiken. Was altijd wel wat mee qua stabiliteit en Troels heeft ook genoeg ellende meegemaakt:
http://www.troelsgravesen.dk/Loudspeaker_building.htm
http://www.troelsgravesen.dk/Loudspeaker_building.htm
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: meetgereedschap eerste actieve speaker
Ik heb het nu een paar jaar en nooit ellende gehad.
Ook die leren bij en blijven niet stilstaan.
Heb overigens ook de Clio 12 en de Eartworks M50 mic.
Schijnbaar hetzelfde als Troels, net gezien.
Rob
Ook die leren bij en blijven niet stilstaan.
Heb overigens ook de Clio 12 en de Eartworks M50 mic.
Schijnbaar hetzelfde als Troels, net gezien.
Rob
Re: meetgereedschap eerste actieve speaker
Welke ik destijds ook veel gebruikte was "Audiotester" Een simpel overzichtelijk maar wel krachtig shareware progje voor €39 Liep ook goed stabiel zonder vastlopers!
Re: meetgereedschap eerste actieve speaker
De meetset van Rudy is binnen. Komplete audio 1 audio interface, Dayton audio EMM-6 microfoon en wat kabels. Microfoon standaard van Bax 
Re: meetgereedschap eerste actieve speaker
Netjes! Goed dat je gelijk een "hengel" bij je microfoonstandaard gekocht hebt! Ga je veel gemak van hebben.
Re: meetgereedschap eerste actieve speaker
‘Mooi setje’, even nieuwsgierig, zit er ook een impedantiemeetbrugje bij? Is natuurlijk niet echt nodig voor actief.
Re: meetgereedschap eerste actieve speaker
Dat is die witte kabel. Daar zit de meetweerstand bij in. Maar of daar ook de verzwakker met zeners bij in zit is niet zo duidelijk. Lijkt mij wel logisch.
Re: meetgereedschap eerste actieve speaker
Ah, natuurlijk. Wel handig, die XLR en die jack voorkomen dat je je kanalen per ongeluk verwisselt.
Re: meetgereedschap eerste actieve speaker
Ja, hier staat hij ook los: https://www.rumoh.eu/accessories/measur ... eetsysteem Maar hoe hij in elkaar steekt en hoe je dan je systeem kalibreert is weer niet zo duidelijk. Normaliter gebruikt Arta 2 identieke ingangen en moet je het eerst kalibreren. Maar dat zal Rudy wel uitgezocht hebben.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: meetgereedschap eerste actieve speaker
kalibreren is makkelijk: kabel aansluiten met niets in de klemmen, en in LIMP de opdracht "calibrate" kiezen.
Re: meetgereedschap eerste actieve speaker
In dat geval zit de meetweerstand er nog tussen. Eigenlijk moet je beide kanalen parallel kalibreren zonder meetweerstand er tussen! Al zal de fout niet heel groot zijn afhankelijk van de ingangsimpedantie van de meetkaart.
[Edit]
Heb het nog even nagelezen. Dit is verfijnd en veranderd met Limp v1.9.2. Om te kalibreren moet je nu i.d.d. alleen de te meten speaker loskoppelen! Zie het manual van Limp! Wel nog even de ingangsgevoeligheid van de kaart zo instellen dat beide kanalen ong even gelijke amplitude weergeven. Ik neem dan rond de -10dB.
[Edit]
Heb het nog even nagelezen. Dit is verfijnd en veranderd met Limp v1.9.2. Om te kalibreren moet je nu i.d.d. alleen de te meten speaker loskoppelen! Zie het manual van Limp! Wel nog even de ingangsgevoeligheid van de kaart zo instellen dat beide kanalen ong even gelijke amplitude weergeven. Ik neem dan rond de -10dB.
