meetgereedschap eerste actieve speaker

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: meetgereedschap eerste actieve speaker

Bericht door Pjotr »

Ja, i.d.d. en een club als Genelec heeft vast allang een Klippel systeem staan :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: meetgereedschap eerste actieve speaker

Bericht door ds23man »

Clio zit hier ergens in een appartementje:
Knipsel.PNG
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: meetgereedschap eerste actieve speaker

Bericht door Pjotr »

Dat is in het geheel niet onprettig wonen en werken daar :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: meetgereedschap eerste actieve speaker

Bericht door Henkjan »

ds23man schreef: di 23 mei 2023, 12:35
Het verbaast me dat Clio nog steeds bestaat met al die goedkope usb interfaces en freeware tegenwoordig.
dat is marketing, het is beter voor de professionals als ze metingen in Clio presenteren, komt geloofwaardiger over bij de klant dan een gratis systeem. Ik weet van een bekende Duitse zelfbouwwinkel die gebruik Arta tijdens de ontwilleking van een kit, alleen de final meting tbv de website wordt dan met Clio gedaan
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: meetgereedschap eerste actieve speaker

Bericht door Pjotr »

Mwah, de gemiddelde luidsprekerklant boeit dat sowieso toch helemaal niet? En de meeste Dhz's kennen het waarschijnlijk niet eens meer. Alleen als je nog met DOS bent opgevoed :lol: En de speakerplotjes waar Clio op staat stammen meestal nog uit dat tijdperk ;)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: meetgereedschap eerste actieve speaker

Bericht door ds23man »

Misschien 10-15 jaar geleden? De norm is al jaren Klippel voor luidsprekers en AP voor apparatuur.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: meetgereedschap eerste actieve speaker

Bericht door Shadow »

Zie dat Troels nog gewoon Clio gebruikt, Tony kan ik niet zien zo 1 2 3
TabCam
Berichten: 205
Lid geworden op: di 28 jan 2020, 14:18
Locatie: 't Oostn van Twente

Re: meetgereedschap eerste actieve speaker

Bericht door TabCam »

Pjotr schreef: di 23 mei 2023, 9:14
TabCam schreef: ma 22 mei 2023, 23:24
ds23man schreef: zo 21 mei 2023, 14:42
En dat heeft wat als voordeel?
Clio is gekalibreerd, timing is volledig onder controle van het meetsysteem en is naar mijn ervaring erg nauwkeurig. Je bent gebonden aan hun software wat iets gelimiteerder is maar het meet wel veel sneller en gemakkelijker.
Dat is toch met Arta en Rew niet anders? 'Tis maar wat je smaak is, net als met auto's, Apples, Ramen enz. Clio is een duur commercieel systeem, over de 2k€ om te beginnen en gesloten. Arta en Rew zijn niet commerciële share ware.
Lijkt wel alsof je overal tegen bent als het ietsjes meer kost? De Clio pocket kost een stuk minder, zeg €650. Daar krijg je dan een gekalibreerde microfoon en audiointerface bij. ARTA is commercieel, zonder betalen is het eigenlijk niet bruikbaar en zowel ARTA en REW zijn beide gesloten. Je mag het delen maar nog steeds gesloten.

Heb je ooit een CLIO ooit gebruikt? Voor mij is het meer het verschil tussen een Zwitsers zakmes of een kruiskopschroevendraaiersset. Ja, het kan met het zakmes maar is niet zo snel en goed als met specifieke tools.

Btw, snap niet dat je iets met Ramen vergelijkt, alleen daar zit al zoveel kwaliteitsverschil tussen :hide: .
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: meetgereedschap eerste actieve speaker

Bericht door Pjotr »

TabCam schreef: di 23 mei 2023, 22:39
ARTA is commercieel, zonder betalen is het eigenlijk niet bruikbaar ...................................
Misschien niet voor jou. ARTA is ontwikkeld op de Universiteit van Split in de vakgroep Elektrotechniek afdeling Akoestiek. Dit in eerste instantie voor eigen gebruik voor het doen van akoestische metingen aan ruimten, communicatienetwerken en luidsprekers. Dit was oorspronkelijk gratis beschikbaar! Maar daarop kreeg Ivo Mateljan boze reacties en bedreigingen van commerciële partijen. Het is b.v. even krachtig als het toentertijd 2k$ kostende Spectrumlab. Hij besloot daarom een kleine fee van €70 te gaan vragen om e.e.a. te sussen en zijn studenten wat te betalen om het te stroomlijnen en te onderhouden voor een toekomstige continuïteit. Winst wordt er niet op gemaakt.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 24 mei 2023, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Robbie
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 08 jan 2021, 12:30
Locatie: Haarlem

Re: meetgereedschap eerste actieve speaker

Bericht door Robbie »

Clio
Het is al weer een aantal jaren geleden dat ik bij Titus Nissen van Speaker en Co ben geweest.
Daar kon ik zien en horen dat hij Clio Light/ Pocket naar volle tevredenheid gebruikte.
En ik meen te weten dat Bach luidsprekers uit Haarlem "het ook met Clio doet".

Hobby box
Ik heb zelf trouwens Hobby box gebruikt en daar was ik niet zo tevreden over, versie no2 is mij toen nog het best bevallen.
De versies daarna werden storings gevoeliger, maar ja die hadden meer mogelijkheden (die ik bijna niet gebruikte).

T&S
Voordat ik met hobby box aan de gang ging, heb ik nog zonder computer T&S gemeten, het was omslachtig, maar kostte bijna niets.
Vinyl Testplaat , een paar weerstanden, snoertjes, multimeters en een rekenmachientje. Het is ook nog erg leerzaam, al zou ik nu niet meer weten hoe dat precies ging. Het gaf wel een kick als er uit het tabelletje gemeten waarden een grafiek volgde en de conclusies konden worden getrokken.

Succes,
Rob.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: meetgereedschap eerste actieve speaker

Bericht door Pjotr »

Ja, met de hand en toonfiets meten heb ik ook nog gedaan. I.d.d. erg leerzaam! O:) In de tijd van Titus was er eigenlijk niet veel anders enigszins betaalbaar dan Clio voor de PC (HW+SW). Al was het voor de gemiddelde amateur zelfbouwer niet weggelegd. En toen werden de geluidskaarten zo goed dat er ook software door anderen gemaakt werd die wel betaalbaar was voor de hobbyist en van de geluidskaart gebruikt maakte. De Creative Live kaart destijds was erg goed, ruisarm en goedkoop! Prima meetkaart! Hobbybox heb ik ook nog gebruikt. Een leuk en betaalbaar initiatief voor €40. Maar dat was i.d.d. niet erg stabiel en dat werd er ook niet beter op zoals gezegd. Veel beter was Sample Champion van Paolo Guidorzi (Purebits). Dat heb ik lange tijd gebruikt. Was modulair opgebouwd, erg uitgebreid, grafisch erg fraai en rock stable! Liep probleemloos met iedere geluidskaart. Goedkoop was dat ook niet, een volledige versie kostte 20 jaar geleden €180, maar dat was het wel waard. Dit was toen een eenmansding van Paolo en die hield er op een gegeven moment mee op met het te onderhouden. Clio kwam toen i.d.d. ook met een versie voor de geluidskaart. Maar dat heb ik indertijd nooit stabiel kunnen krijgen. Liep steeds vast op diverse PC's (W2K en WinNT). Was minder fraai, duurder en kon eigenlijk minder toen dan Sample Champion. Wellicht dat dat nu wel beter is :mrgreen:
Robbie
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 08 jan 2021, 12:30
Locatie: Haarlem

Re: meetgereedschap eerste actieve speaker

Bericht door Robbie »

@ Pjotr,

Bedankt voor de mooie aanvulling, er is goed zichtbaar dat het erg snel gaat en er ook voor de hobbyist steeds meer mogelijkheden komen.
Al met al wordt het voor mij als WTB'er wat abstract, maar ik geniet wel van de mogelijkheden die hierdoor ontstaan.

Groet,
Rob.
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: meetgereedschap eerste actieve speaker

Bericht door Rob Dingen »

ds23man schreef: di 23 mei 2023, 12:35
Het verbaast me dat Clio nog steeds bestaat met al die goedkope usb interfaces en freeware tegenwoordig.
Omdat je er waarschijnlijk nooit mee gewerkt hebt.
Voor mij persoonlijk het geld meer dan waard.

Rob
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: meetgereedschap eerste actieve speaker

Bericht door ds23man »

Hoe kom je daar nou bij, ken het al vanaf de eerste generaties toen Speaker&Co het begon te gebruiken. Was altijd wel wat mee qua stabiliteit en Troels heeft ook genoeg ellende meegemaakt:

http://www.troelsgravesen.dk/Loudspeaker_building.htm
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: meetgereedschap eerste actieve speaker

Bericht door Rob Dingen »

Ik heb het nu een paar jaar en nooit ellende gehad.
Ook die leren bij en blijven niet stilstaan.
Heb overigens ook de Clio 12 en de Eartworks M50 mic.
Schijnbaar hetzelfde als Troels, net gezien.

Rob
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: meetgereedschap eerste actieve speaker

Bericht door Pjotr »

Welke ik destijds ook veel gebruikte was "Audiotester" Een simpel overzichtelijk maar wel krachtig shareware progje voor €39 Liep ook goed stabiel zonder vastlopers!
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: meetgereedschap eerste actieve speaker

Bericht door hardbats »

De meetset van Rudy is binnen. Komplete audio 1 audio interface, Dayton audio EMM-6 microfoon en wat kabels. Microfoon standaard van Bax :D
20230526_193055.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: meetgereedschap eerste actieve speaker

Bericht door Pjotr »

Netjes! Goed dat je gelijk een "hengel" bij je microfoonstandaard gekocht hebt! Ga je veel gemak van hebben.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: meetgereedschap eerste actieve speaker

Bericht door markbakk »

‘Mooi setje’, even nieuwsgierig, zit er ook een impedantiemeetbrugje bij? Is natuurlijk niet echt nodig voor actief.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: meetgereedschap eerste actieve speaker

Bericht door Pjotr »

Dat is die witte kabel. Daar zit de meetweerstand bij in. Maar of daar ook de verzwakker met zeners bij in zit is niet zo duidelijk. Lijkt mij wel logisch.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: meetgereedschap eerste actieve speaker

Bericht door markbakk »

Ah, natuurlijk. Wel handig, die XLR en die jack voorkomen dat je je kanalen per ongeluk verwisselt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: meetgereedschap eerste actieve speaker

Bericht door Pjotr »

Ja, hier staat hij ook los: https://www.rumoh.eu/accessories/measur ... eetsysteem Maar hoe hij in elkaar steekt en hoe je dan je systeem kalibreert is weer niet zo duidelijk. Normaliter gebruikt Arta 2 identieke ingangen en moet je het eerst kalibreren. Maar dat zal Rudy wel uitgezocht hebben.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: meetgereedschap eerste actieve speaker

Bericht door Henkjan »

kalibreren is makkelijk: kabel aansluiten met niets in de klemmen, en in LIMP de opdracht "calibrate" kiezen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: meetgereedschap eerste actieve speaker

Bericht door Pjotr »

In dat geval zit de meetweerstand er nog tussen. Eigenlijk moet je beide kanalen parallel kalibreren zonder meetweerstand er tussen! Al zal de fout niet heel groot zijn afhankelijk van de ingangsimpedantie van de meetkaart.

[Edit]

Heb het nog even nagelezen. Dit is verfijnd en veranderd met Limp v1.9.2. Om te kalibreren moet je nu i.d.d. alleen de te meten speaker loskoppelen! Zie het manual van Limp! Wel nog even de ingangsgevoeligheid van de kaart zo instellen dat beide kanalen ong even gelijke amplitude weergeven. Ik neem dan rond de -10dB.
Plaats reactie