zo, mazzel dat je versterker het overleefd heeft
Spoel verbrand in filter
Moderator: Beheerdersteam
Re: Spoel verbrand in filter
Nee je hebt helemaal gelijk en ik ga meteen het schema wijzigen om verwarring te voorkomen!VintageHarry schreef: ↑zo 19 feb 2023, 11:08De 3,3 Ohm weerstand die in het schema parallel staat met de 2x 1 μF voor de mid zie ik niet op de foto van het filter, daarop is maar één weerstand zichtbaar? Zou ook een wat vreemde constructie zijn trouwens.
@Barr ... graag opletten wat je opschrijft
Ik heb het schema aangepast, kun je nakijken of de waardes ook kloppen?
Re: Spoel verbrand in filter
Heb ze overgenomen, klacht was dat alleen de tweeter niet zou werken. Bleek achteraf toch meer te zijn, waarschijnlijk clipping of idd de hele versterker defect geen idee.
@sark
De waardes kloppen nu wel, goed dat er nog naar gekeken word. Stomme fout van mij door ipv UF er ohm in te vullen
Tevens gaf die man van Hepta de bouwer van de speakers, na navraag de waardes van de spoelen op.
0.56mh 0.8mh en 0.10mh
Die 0.8 is nu 0.42 wat veranderd er als ik die zo zou vervangen voor een 0.8mh ??
Re: Spoel verbrand in filter
Dit is wat het filter "elektrisch" doet.
En dit is ongeveer het effect op de frequentieresponse.
Hou er ajb rekening mee dat de frequentieresponse hierboven alleen een indicatie is voor wat het effect is!!! Ik heb twee keer de DSM25FFL tweeter van Visaton gebruikt als voorbeeld in Boxsim .... dit is dus zeker niet de response die je met jouw tweeters zou krijgen maar alleen om te laten zien wat het verschil is op de response als er 0,42 mH of 0,8 mH wordt ingezet!
En dit is ongeveer het effect op de frequentieresponse.
Hou er ajb rekening mee dat de frequentieresponse hierboven alleen een indicatie is voor wat het effect is!!! Ik heb twee keer de DSM25FFL tweeter van Visaton gebruikt als voorbeeld in Boxsim .... dit is dus zeker niet de response die je met jouw tweeters zou krijgen maar alleen om te laten zien wat het verschil is op de response als er 0,42 mH of 0,8 mH wordt ingezet!
Re: Spoel verbrand in filter
Misschien oscillatie. Als de middentoner geen contact maakt, heb je een LC-zuigkring rechtstreeks aan de uitgang van je versterker hangen. Als het een tegengekoppelde versterker is en de kring voldoende Q heeft om de lusversterking onder de 1 te doen zakken, heb je een prachtige LC-oscillator.
Ik heb ooit eens een Klein & Hummel OY actieve luidspreker gerepareerd die bij aan- en uitschakelen een huilend geluid maakte. In een OY zitten twee eindversterkers, eentje voor het laag en eentje voor midden en hoog, midden en hoog worden van elkaar gescheiden met een passief filter. Uiteindelijk bleek de spreekspoel van de middentoner geen contact meer te maken met een van de soepele draden naar de aansluitklemmen van de middentoner. Als gevolg daarvan maakte de LC-kring voor het midden in het scheidingsfilter de eindversterker voor midden en hoog instabiel, maar gelukkig alleen heel eventjes bij aan- en uitschakelen. Met wat gepruts viel de spreekspoel weer aan de soepele draad te solderen, toen werkte alles weer normaal.
