RFS: Request for suggestions - Hoofdtelefoonversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: RFS: Request for suggestions - Hoofdtelefoonversterker

Bericht door hsmeets »

Pjotr schreef: di 02 nov 2021, 11:38
Dat gaat wel goed komen dan :rock: Ik neem aan dat je eerst nog een compleet schema maakt? Tip voor de voeding: Neem daarvoor dan bij voorkeur de MC78M12 en MC79M12. Zijn lo-power 0,5A regulators van Onsemi. Heb er verschillende getest en deze hebben een relatief lage ruis en nette stapresponsie. Die zijn er zowel in TO220 als SMD jasje.
Mental note gemaakt. Thx.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: RFS: Request for suggestions - Hoofdtelefoonversterker

Bericht door Barry2001 »

hsmeets schreef: di 02 nov 2021, 9:36
Barry2001 schreef: ma 01 nov 2021, 9:31
Wees je er wel van bewust dat de TPA6120 een exposed pad.....
Hi Barry, nav je initiële suggestie voor de TPA6120 had ik dat al in de datasheet en je PCB ontwerp gezien, zo ook de aanbevolen plaatsing van component rondom het IC. Wat betreft het solderen/reflowen: Ik heb nog contact met een oud collega wegens een andere gedeelde hobby maar hij is ook IPC trainer en heeft al vaker eens aangeboden speciale soldeer klusjes wel voor mij te willen doen. Dat hoeft dus geen belemmering te zijn.
Leuk, ik heb een aantal van die IPC trainingen gevolgd. Dat was in het zuiden van het land, misschien wel van hem. Maar mooi dat hij dit wil/kan doen, is weer een zorg minder.
Ik weet niet hoe ervaren je met KiCad bent, ben er aardig in thuis, als je vragen hebt brandt los.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: RFS: Request for suggestions - Hoofdtelefoonversterker

Bericht door hsmeets »

Hij werkt bij E-Tech, zitten in Heerlen.

KiCad is voor mij de overstap van Eagle. Ik weet niet wat de laatste stand van zaken is mbt eagle en hobby gebruik, maar bij KiCad heb je die in ieder geval niet.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: RFS: Request for suggestions - Hoofdtelefoonversterker

Bericht door Barry2001 »

Nee was bij Piek. Dan zal het iemand anders zijn geweest.

KiCad heeft de laatste jaren een forse ontwikkeling meegemaakt, ik zou ook zeker de laatste versie 5.99 installeren. Ik ken bedrijven die het inmiddels professioneel gebruiken, waar ik wel vraagtekens bij zet. Dat slaat dan op backwards compatibility en library beheer, dat nog zozo is.
Maar het routen, DRC, 3D, ja gewoon goed. Ik hoop dan ook dat het freeware blijft en niet wordt ingelijfd bij 1 vd grote jongens, zo goed is het al wel inmiddels.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: RFS: Request for suggestions - Hoofdtelefoonversterker

Bericht door Pjotr »

Voor hobbywerk en licht professioneel werk zeker, maar het is geen Altium. Al is schema's tekenen daarmee ook een ramp. Beetje het niveau van Ultiboard destijds. Maar ok het is al weer een jaartje geleden dat ik het wat nader zag. Hoe is tegenwoordig de performance met polygonen en powerplanes Barry?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: RFS: Request for suggestions - Hoofdtelefoonversterker

Bericht door Barry2001 »

Het verschil is 5k op jaarbasis :mrgreen: of wat kost Altium tegenwoordig. En als het complex wordt geeft Altium ook niet thuis, een 12 laags bord met DDR3 en andere snelle lijnen zou ik niet aan moeten denken dit in Altium te moeten doen.

Waar Altium wel sterk in is is de integratie met bv Solidworks, 3d passing in een behuizing, en het importeren van andere formaten dan wat Altium zelf gebruikt. Persoonlijk vind ik Altium echt een overrated pakket voor wat je er voor betaald. Het is bij populair geworden omdat het (heel slim) vroeger voor de student gratis was, en niet duur in licentie prof. Maar dat is allemaal opgeschaald inmiddels. De echt grote jongens (zoals de bekendste, de chipmachine bouwer in het zuiden) zitten veelal op Mentor of Cadence. Goede support, fatsoenlijke constraint manager, regelmatig updates, en designs van tig jaar geleden kun je gewoon nog bewerken. Update van Altium? Wacht rustig met de nieuwste versie installeren want het zit toch altijd vol bugs. Bel je met support, zitten hier vlak in de buurt overigens, adviseren zelfs om nooit direct een nieuwe versie te installeren :!:

Polygonen/planes is iets wat ook verbeterd is de laatste jaren in KiCad, dat was inderdaad nog wel eens problematisch. Je kunt de zones zoals het heet daar aanpassen als in cut outs of uitbreiden, mergen mits gelijke netnaam, en handigheidjes dat als je een net highlight je vervolgens een plane tekent deze gelijk het net overneemt. Allemaal gesneden koek voor de profi paketten natuurlijk, maar nogmaals het is gratis. Oja wat ook het vermelden waard is is het push&shove met routen wat er tegenwoordig in zit, dat is het wegduwen van andere sporen. Kan erg prettig zijn als het wat voller wordt op het bordje. Ik hoor wel eens dat mensen KiCad en wat steile leercurve vinden hebben, wat misschien wel zo is, daar moet je even doorheen dan.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: RFS: Request for suggestions - Hoofdtelefoonversterker

Bericht door ray5150 »

Ik werk al een eeuwigheid met Eagle 6.1.0. geen behoefte aan een nieuwere versie. voor mij werkt het (nog) goed.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: RFS: Request for suggestions - Hoofdtelefoonversterker

Bericht door Barry2001 »

Mooi blijven gebruiken als je erin thuis bent en het voldoet. Heb het al een tijd niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: RFS: Request for suggestions - Hoofdtelefoonversterker

Bericht door Pjotr »

Mwah Altium is het oude Protel. Protel was begin van de eeuw eigenlijk top of de line voor een redelijke prijs. Maar toen Altium het overnam ging het gelijk 4x over de kop. En i.d.d. er is de laatste 20 jaar weinig essentieels aan toegevoegd. Maar dat is met Cadence, Orcad enz. niet veel anders. Juist Protel was sterk in polygonen en planes en het is heel sterk design rule gestuurd. Je kunt zowat ieder item of groep zijn eigen rules geven. Vooral voor HF en SMPS layouts, die je vrijwel uitsluitend handmatig route, was/is het daarom zeer geschikt. Voor digitale multilayers i.d.d. minder. Zo hebben al die dure profi pakketten wel hun sterke en zwakke kanten.

Maar goed te vernemen dat KiCad fors progressie maakt. Een steile leercurve is kennelijk onontkoombaar als je wat meer wilt.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: RFS: Request for suggestions - Hoofdtelefoonversterker

Bericht door hsmeets »

Och….als stagiair zat ik eens aan een PDP-11 met Textronic vector beeldbuis met geheugen fosfor (feitelijk een aangepaste scoop), pcb ontwerp software van Racal Redac. Tekenen met een lichtpen op het scherm. Dat ging dan naar een plotter die film belichte.
Laatst gewijzigd door hsmeets op di 02 nov 2021, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2446
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: RFS: Request for suggestions - Hoofdtelefoonversterker

Bericht door timpert »

Het was einde Eagle voor me toen ze met abonnementen gingen werken. Ik maak maar enkele printjes, en ik doe daar ook lang over, dus zo'n abbo wordt erg duur. De laatste versies van Kicad zijn inderdaad behoorlijk goed geworden, en voor mij precies op het juiste moment.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: RFS: Request for suggestions - Hoofdtelefoonversterker

Bericht door hsmeets »

Zo, voor het draadje helemaal afdwaalt en om deze draad af te ronden: ik ben er wel uit, dan ga ik voor de TPA6120.

Zal nog wel een apart draadje openen voor ontwerp en bouw.

Mijn dank aan de bijdragende forumleden voor hun input.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: RFS: Request for suggestions - Hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Beetje dooddoener,maar ik vond de TPA6120 niet mijn ding,ook moeilijk om stil te krijgen.
Succes er mee.
Misschien dat een DIY kitje van ebay beter werkt,maar ik was er niet kapot van.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: RFS: Request for suggestions - Hoofdtelefoonversterker

Bericht door Pjotr »

democles schreef: wo 03 nov 2021, 1:30
Beetje dooddoener,maar ik vond de TPA6120 niet mijn ding,ook moeilijk om stil te krijgen.
Succes er mee.
Misschien dat een DIY kitje van ebay beter werkt,maar ik was er niet kapot van.
Als je hem niet stil kunt krijgen heb je een lay-out probleem. En dan is het ook niet gek dat ie niet lekker klinkt. Heb zelf nog wel het idee om er een keertje een CA opzetje mee te maken. Maar of dat nog zoden aan de dijk zet?
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: RFS: Request for suggestions - Hoofdtelefoonversterker

Bericht door hsmeets »

Pjotr schreef: wo 03 nov 2021, 11:40
Heb zelf nog wel het idee om er een keertje een CA opzetje mee te maken. Maar of dat nog zoden aan de dijk zet?
FYI:

https://www.diyaudio.com/forums/headpho ... ifier.html
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: RFS: Request for suggestions - Hoofdtelefoonversterker

Bericht door Barry2001 »

IMG_8512.JPG
Heb er 4 opgebouwd, die in mijn CA zit en deze 3. Alle 4 werken zonder een probleem en klinken prima. Of idd je layout is niet goed Demo, of er is iets met die TPA. Gewoon via een distributeur gekocht? Niet via een vage Alibaba oid?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: RFS: Request for suggestions - Hoofdtelefoonversterker

Bericht door Pjotr »

hsmeets schreef: wo 03 nov 2021, 12:04
Pjotr schreef: wo 03 nov 2021, 11:40
Heb zelf nog wel het idee om er een keertje een CA opzetje mee te maken. Maar of dat nog zoden aan de dijk zet?
FYI:

https://www.diyaudio.com/forums/headpho ... ifier.html
Thanks, leuk om te zien O:) Alleen wel jammer dat er niet uit naar voren komt of ie er wat mee opgeschoten is. Zowel meettechnisch als klankmatig.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: RFS: Request for suggestions - Hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Barry2001 schreef: wo 03 nov 2021, 12:45
IMG_8512.JPG

Heb er 4 opgebouwd, die in mijn CA zit en deze 3. Alle 4 werken zonder een probleem en klinken prima. Of idd je layout is niet goed Demo, of er is iets met die TPA. Gewoon via een distributeur gekocht? Niet via een vage Alibaba oid?
Nee niet van Ali, bij Sinuss.
Zal wel de lay-out zijn geweest :lol:
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2446
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: RFS: Request for suggestions - Hoofdtelefoonversterker

Bericht door timpert »

De TPA heeft current feedback, dus zowel weerstandswaarden als layout zijn erg bepalend voor de uiteindelijke stabiliteit.
Plaats reactie