Het zal wel meetbaar zijn, maar vraag me niet hoe..Timmes schreef:Mag ik vragen op wat voor manier koolstof beter is? Op diverse andere fora las ik juist dat metaalfilm weerstanden het best geschikt waren.
Hoe klinkt het anders en is dat ook meetbaar?
Ik heb uitvoerig met allerlei weerstanden geexperimenteerd en beluisterd. Je kunt ook niet zeggen dat een bepaalde weerstand-soort onder alle omstandigheden beter klinkt. Puur op gehoor klinken koolstofjes - aan de ingang van een versterker - beter, muzikaler.
Metaalfilm (daaronder ook de Tantalium-film weerstanden) klinken redelijk hard en kil. Ook niet alle koolstofjes klinken even goed. Ik heb de beste ervaringen met de Allan Bradley's en Riken Ohm's maar het kan best zijn dat er andere zijn die nog beter klinken. Die ervaring heb ik niet.
Die positie en soort wordt ook onderschreven door mensen als bijv. Menno vanderVeen.... En die weet ook heel wat van versterkers (buizen met name)
Metaalfilm heeft het voordeel dat ze in nauwkeurige toleranties leverbaar zijn (tot 0,01% maar daar betaal je goud geld voor) Dit maakt ze perfect om stepped-attenuators te maken met een enorme kanaal-gelijkheid.
Voodoo of niet.. ik ga nog steeds meer op mijn gehoor af en dat van anderen. Mooi is dat veel mensen vaak exact dezelfde omschrijving geven als het om het geluid gaat.
Kees