Leuk "provisorisch gerepareerd" maar echter is dit natuurlijk niet stevig en robuust genoeg.
Het kan niet veel hebben bij dergelijke geringe lijmcontactoppervlakken.
Nu is het wel zo dat jou baffel(edit: tje) dalijk het geheel wel weer beter bijelkaar houdt maar dat is natuurlijk niet de bedoeling van deze reparatie.
En zeker niet als je er bijvoorbeeld een wat flexibele pakking tussen hebt zitten.
Wat ik in dit gevalletje gedaan zou hebben is een degelijke ring, van let say 6mm dik RVS of aluminium laten snijden en voorzien van het gatenpatroon van je driver.
Die dan vervolgens volledig op de gebroken, gerichte en ontvette kooi lijmen.
Nu verkrijg jij een degelijke lijmverbinding met de daarbij het gewenste lijmcontactoppervlak en kun jij het geheel zonder zorgen monteren in jouw baffel (edit tje).
M.a.w. je bent op de goede weg, enkel zou ik nog even die verstevigingsring erop lijmen.
Dan wel nog even je kamer in jou baffel de dikte van de verstevigingsring dieper frezen mocht je deze ruimte nog hebben want ik zie dat jij de driver vanaf de buitenzijde van de baffel laat verzinken.
Als jij jou driver vanaf de achterzijde had gemonteerd hoef jij dit laatste uiteraard niet te doen.
Succes.
Open Baffle met Lii W-15 & 8" fullrange
Moderator: Beheerdersteam
Re: Open Baffle met Lii W-15 & 8" fullrange
Laatst gewijzigd door Lnsadnoh op vr 07 jan 2022, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Open Baffle met Lii W-15 & 8" fullrange
Eh, hoe moet ik hierop reageren
Ik zie dat jij je bericht van vanmorgen inmiddels wat genuanceerd hebt. Mijn 'baffeltje' is nu al wel weer gewoon een 'baffel', en ik ben op de goede weg
Toch vreemd, gister gaf ik aan dat ik je respectloos vond en je ging nog even door. Vervolgens sluit een Mod je draadje, en nu kom je in mijn draadje commentaar leveren - alsof gister niets geschreven is. Je hebt je bewoording aangepast, dus ik denk dat je wel begreep dat je toon niet in orde was. Je laatste reactie aan mij was 'je bent aan het provoceren. En dat heb ik al vaker gemerkt'. Ik heb je gevraagd uit te leggen wat je daarmee bedoelt, maar in plaats daarvan kwam je bovenstaande even melden, waarbij ik de woordkeuze minder tof vond. Misschien lastig voor te stellen, maar van mij had het niet gehoeven.
Inhoudelijk: ik repareer de woofer, d.w.z. zodat deze weer bruikbaar is. Bruikbaar om te kunnen horen wat ik van de Liionidas W15/F8 vind en om er van te leren. De andere woofer met breuken zit strak in de 36mm berken baffle (de korfrand steekt 1mm uit, dus de voorste baffle drukt hem vast). Dit functioneert prima, en dat is ook precies de bedoeling van de constructie.
Van deze aanlopende woofer wilde ik de korf gaan vervangen, niet aanpassen met ringen. Maar voor ik hem eraf breek wilde ik kijken of lijmen ook lukt - een tip die in dit topic voorbij gekomen was. Dit is puur om de recone goed te kunnen uitvoeren, anders loopt de woofer aan. Qua kracht hoeft het geen sterkte te hebben voor wat ik er mee wil. En als ik ringen zou maken (is overwogen) moet ik een nieuwe baffle maken. Dat dikte verschil krijg ik niet aangepast, en de huidige baffle is als dubbeldik geheel gefreesd met een kwart ellips. Waarom de woofers niet van achter gemonteerd zijn is wel duidelijk, de korven waren gebroken en dit ontwerp heeft altijd een dubbele baffle. Dus dan zou alles in berken opnieuw moeten, en dat is niet het idee van deze reddingsactie. Ik heb besloten er weinig tijd verder in te steken, en ook geen andere woofers te kopen.
Kortom, als ik zou repareren op constructieve sterkte zou ik de hele korf (basket) vervangen.
Ik zie dat jij je bericht van vanmorgen inmiddels wat genuanceerd hebt. Mijn 'baffeltje' is nu al wel weer gewoon een 'baffel', en ik ben op de goede weg
Toch vreemd, gister gaf ik aan dat ik je respectloos vond en je ging nog even door. Vervolgens sluit een Mod je draadje, en nu kom je in mijn draadje commentaar leveren - alsof gister niets geschreven is. Je hebt je bewoording aangepast, dus ik denk dat je wel begreep dat je toon niet in orde was. Je laatste reactie aan mij was 'je bent aan het provoceren. En dat heb ik al vaker gemerkt'. Ik heb je gevraagd uit te leggen wat je daarmee bedoelt, maar in plaats daarvan kwam je bovenstaande even melden, waarbij ik de woordkeuze minder tof vond. Misschien lastig voor te stellen, maar van mij had het niet gehoeven.
Inhoudelijk: ik repareer de woofer, d.w.z. zodat deze weer bruikbaar is. Bruikbaar om te kunnen horen wat ik van de Liionidas W15/F8 vind en om er van te leren. De andere woofer met breuken zit strak in de 36mm berken baffle (de korfrand steekt 1mm uit, dus de voorste baffle drukt hem vast). Dit functioneert prima, en dat is ook precies de bedoeling van de constructie.
Van deze aanlopende woofer wilde ik de korf gaan vervangen, niet aanpassen met ringen. Maar voor ik hem eraf breek wilde ik kijken of lijmen ook lukt - een tip die in dit topic voorbij gekomen was. Dit is puur om de recone goed te kunnen uitvoeren, anders loopt de woofer aan. Qua kracht hoeft het geen sterkte te hebben voor wat ik er mee wil. En als ik ringen zou maken (is overwogen) moet ik een nieuwe baffle maken. Dat dikte verschil krijg ik niet aangepast, en de huidige baffle is als dubbeldik geheel gefreesd met een kwart ellips. Waarom de woofers niet van achter gemonteerd zijn is wel duidelijk, de korven waren gebroken en dit ontwerp heeft altijd een dubbele baffle. Dus dan zou alles in berken opnieuw moeten, en dat is niet het idee van deze reddingsactie. Ik heb besloten er weinig tijd verder in te steken, en ook geen andere woofers te kopen.
Kortom, als ik zou repareren op constructieve sterkte zou ik de hele korf (basket) vervangen.
wouter schreef: ↑za 18 sep 2021, 12:01zeer goede video, wat een youtuber!
Maar ik meende dat het een zamac legering is...
De korf was trouwens geen probleem, mijn dubbele baffle klemde alles perfect in vorm volgens mij.
Maar nu het uit elkaar ligt kan ik het inderdaad grondiger aanpakken. Doel van de recone is het vrij laten spelen van de bewegende delen, dat schraapte. Het is me niet duidelijk waardoor, dus het is een gokje bij heropbouw of het geholpen heeft. De tolerantie rondom de spreekspoel is ongelofelijk klein: een tikje rondom de spreekspoel maakt al dat het aanloopt. Dit is mijn indicatie voor het "speciale" van deze woofer. Ongekend krappe tolerantie, optimale kracht overbrenging.
