Slechte huiskamerakoestiek (non-hifi)
Moderator: Beheerdersteam
Re: Slechte huiskamerakoestiek (non-hifi)
Ik ken een pianodocent met een vrij kale lesruimte. Harde lege wanden, plafond en vloer. In verband met veel inloop van leerlingen, ook bij slecht weer, is vloerbedekking ongewenst. De ruimte moet immers gemakkelijk schoon te houden zijn. De ruimte wordt door meerdere docenten gebruikt, verschillende instrumenten. Ik heb een paar panelen gemaakt van houten latten om standaard isolatiemateriaal (ik meen steenwol), ingepakt in doek. Heel netjes, heel strak. Panelen aan de muur gehangen, eentje staat op de grond achter een piano. Het werkt prima, minder hinderlijke galm in de ruimte. Direct een hele muur of heel plafond is behandelen is mogelijk. De kans is dan wel aanwezig dat de demping wat teveel is. Voor een lesruimte zal dit anders zijn dan in een woonkamer, "te dood" is soms ook niet fijn. Met een paar panelen evt in verschillende maten is leuk te experimenteren. Als goede maat en plaats bepaald is, dan evt af te werken met een doek met een leuke print of opdruk.
