EL84 SE met phonotrapje naar recept van het instap topiic

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ah!buis

Re: EL84 SE met phonotrapje naar recept van het instap topiic

Bericht door Ah!buis »

Jeroen211 schreef:
Oh, ik denk dat die 150k in de schakelaar zit ingebakken... dan gaat het lampje vanzelf branden als je 1,2 en 3 zo aansluit als in het plaatje
Zo is 't maar net ! Een zou best kunnen dat er voor 230V een grotere waarde in zit.
Anne
Splinter226

Bericht door Splinter226 »

Jeroen211 schreef:
Oh, ik denk dat die 150k in de schakelaar zit ingebakken... dan gaat het lampje vanzelf branden als je 1,2 en 3 zo aansluit als in het plaatje

Dan vrees ik dat ik het plaatje niet begtijjp. 1 en 2 zijn aangesloten en vormen een circuit met de trafo. En hoe is drie dan aangesloten ? T'is even geleden, maar ik heb alle mogelijkheden wel met de multimeter doorgepiept, een r geplatst, en ook 2 en 3 doorverbonden geloof ik. Maar ik lig er ook niet echt wakker van, Als de boel werkt gaan de buisjes wel gloeien, dus zien dat, de versterker aan staat is niet echt een issue ;-) Ik heb deze schakelaar al meedere malen ingebouwd. in verschilende versterkers . ...
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Hoe moeilijk kan het zijn, schakelaar heeft drie aansluitingen waarvan je er één niet hebt gebruikt, dat is aansluiting 3. En dan 1&3 aan 't net en 2&3 naar de trafo.
Anne
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Splinter226 schreef:
P1050761.JPG
P1050764.JPG
P1050766.JPG

Edit / En met wat prutswerk de retainers erin gezet. Waar met dun plaatmateriaal de retainer er zijdelings door te manouvreren valt zodat de bevestigingslippen aan de onderzijde zitten, was het plaatmateriaal hier te dik. Ik moest dus de twee sluitlippen aan de bovenkant inbuigen om de retainer door de topplaat te voeren , vastzetten en dan weer rondbuigen. Een van de retainers was blik of licht koperkleurig. Met de metaalpoets was dat echter zo verdwenen. Gelukkig slechts twee minuten poetsen ;-p Scheelt weer wachtwerk voor een bestelling van twee identieke exemplaren. ;-p

P1050769.JPG
Als ik zo naar de foto kijk gaat er straks nog even een ringetje onder de voorste retainer zodat ie wat lager komt te zitten. Nu ff de deur uit om een lekker hapje te halen voor de kat die het allemaal stilzwjgend aanschouwt en bij het boren en zagen in de verste uithoek van de kamer rustig door het lawaai heen sliep. Is mijn kabaal onderhand wel gewend hehehe. ;-)
Je bent lekker bezig, leuk verhaal om te lezen!

Ik zou die houders voor de elco's in zijn geheel onder de plaat schroeven. Dat staat wat mooier dan die grote beugels bovenop je versterker.
Splinter226

Hey RobertD! Wat mij betreft mogen de elco's in zijn geheel onder de plaat, maar nu gaat onder de elco's de smoorspoel om de beschikbare ruimte vechten. Dus het blijft zoals het is ;-) Zelf nog met een projectje bezig ?
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Mijn projecten heten allemaal ABB, dus vooral veel werk. Nauwlijks tijd voor zelfbouw, af en toe een beetje ouwe meuk repareren / reviseren. Kost minder tijd.
Splinter226

Toen ik het schema erbij pakte realiseerde ik me dat ik maar een 50 uF elko benodigde. Nog een elko losgehaald en gekeken of de smoorspoel eventueel bovenop kon, maar dat was het toch net niet. Dan maar een dud erin hehehe. Inmiddels is de keuzeschakelaar bedraad. Meeste van de schakeling van de ECC81 zit te wachten op aansluiting. Maar ik moest zien hoe ik de ugts aan ging sluiten , iets waar je niet stil bij hoeft te staan als je ze bij de luidspreker posten in de buurt zet. Ik besloot maar de lucht in te gaan. Maar ff wriemelen met mijn kolenschoppen en alles is zo verplaatst. Koper is zacht, en toen keken de spaken uit een van de blikken en potten met stiften , potloden en wat al niet meer mij aan. Die buig je niet zo maar. . . Een hoge brug voor de aansluitingen van de ugt naar de EL84. De grid ? Het rooster ? De platen ? Geen el 84 bakje meer om ff snel in te spieken. Dan maar het schema van de EL84 erbij. Ik koos altijd voor Hupse in de resultaten. . Een mededeling verschijnt dat John Hupse is gaan hemelen. Maar dat zijn site uit eerbetoon in de lucht blijft. . Een mooi eerbetoon, en het mag gezegd, zijn informatie was kort, bondig, en helder overzichtelijk. R.I.P.

https://www.hupse.eu/radio/tubes/EL84.htm

Enfin de anodedraad en de penthode draad . Rooster staat muziek, ehr signaal op meen ik me vaag te herinneren. Hoe dan ook , een beetje diagonaal naar de eindbuis dus. De spaak die de twee draadsteunen moet verstijven zodat de draden niet kunnen zakken of hangen , of van plaats veranderen zonder enig geweld, zit nog niet vast. Die is enkel door de beide draadsteunen gestoken. Als ik de kiekjes bekijk, vraag ik me af of het parallel lopen van ingang en uitgang kwaad kan. Hoewel toch een aardig eindje uit elkaar. Maar nu is de boel klaar om de B+ te gaan verbinden.

Realiseerde me dat die Philips ugst waarschijnlijk 4 ohm zijn... Kost me weer de helft van het vermogen, want ik heb geen gevoelige speakers van 4 ohm. , Naja, achteraf geblaat.
Verder moet ik nog kijken hoe ik aan 200V kom voor de platenspeler trap. Maar ik denk dat ik weer kan spieken bij de LA214, waar ik datzelfde trapje had ingeflanst.

Versterker is nog niet eens af en heeft nu al meer kilometers gemaakt dan een vintage bak. Want die spaken zijn gebruikt LOL

Dus tegen de verveling ; zoek de spaken in de plaatjes :mrgreen:

P1050817.JPG
P1050814.JPG
P1050811.JPG
P1050808.JPG
P1050807.JPG
Laatst gewijzigd door Splinter226 op vr 25 jun 2021, 0:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

En wat is het nut van het gebruik van, al of niet kromgebogen, spaken in een vesterker :think:
Anne
Splinter226

Ah!buis schreef:
En wat is het nut van het gebruik van, al of niet kromgebogen, spaken in een vesterker :think:
Anne
Anders dan een beetje Gazelle aan de buizenklank toevoegen ? Nee, maar als ik alles over de grondplaat had laten lopen zou er veel elkaar kruisen en of parallel lopen. Nu bllijt het overzichtelijk en ver uit elkaar.
Splinter226

Ik heb bijna de hele RH84 van Disco nagebouwd.
Maar als ik het stukje over de voeding goed lees is die toegespitst op een specifieke voedingstrafo ?
Ik gebruikk de TRA300 van Jan Wuesten / Frag Jan Zuerst. Verandert dat wat aan de zaak ? In het angepaste schema van de voeding worden twee 3 watt 12 ohm weerstanden in serie gezet met de EZ80. Ik gebruik een EZ81, en ergens staat een respons dat de EZ81 eigenlijk met 150 Ohm serieweerstanden werd uitgerust ? De 100 R in elk been van de 6.3 Volt AC komt met het common mode filter en de enkele Nf c'tjes van elke gloeiaansluiting naar aarde te vervallen, correct ? Had van een bulk een aantal ceramische 223 cjes, dus 2.2 nf. Maar net niet genoeg. Zijn een paar die 1.8 Nf meten of iets minder nog toereikend ?
RH84-schema-PSU.gif
wat picaś ; Die laatste spaak is nooit geplaatst. Maar als steunen gebruikt om de draadsteunen te verhogen en de signaaldraden van de ugts los te laten lopen. De plaatsing van de ugts en de buizen was niet zo handig voor de bedrading, vandaar. In drie lagen verticaal. Hoop dat het geen interferentie oplevert. De phonotrap zit er ook in. Maar wacht op prik... . Voor de ECC81 heb ik een Philips jan gekocht. weet niet of dat militaire hier toegevoegde waarde heeft maar zag er mooi uit voor 15 euri. Eerst maar eens russen op dals eindbuizen. Kunnen tegen een stootje. Moet eigenlijk de hele schakeling nog nalopen, maar ben geneigd 'm ff te proberen met de lamp in serie... Hikte nogal tegen de bedrading aan, vandaar dat spakenverhaal, want dat avondje was de doorbraak waardoor alles daarna gewoon kon worden toegevoegd. ... Typisch een gevalletjevan zelf iets grappig vinden , maar helaas de enige zijn. Maar het was niet zonder praktische oogmerk gedaan ;-)

Dan vraag ik me af of de aarding van de ugts die ik naar de uitgang heb lopen en naar de grounding van de kathode, of ik die wellicht beter ter plekke kan aarden, wilde dat vermijden ivm de phono trap (platen speel trap ) die aan die kant ook aan het chassis ligt...

Moet nog een boutje voor de aardedraad van de platenspelert door de bekasting tappen...
P1050832.JPG
P1050833.JPG
P1050831.JPG
P1050833.JPG
P1050834.JPG
P1050828.JPG
P1050825.JPG
Laatst gewijzigd door Splinter226 op wo 23 jun 2021, 16:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Je zou 't zo kunnen doen.
Anne
Bijlagen
TRA300voeding.png
Splinter226

Ah!buis schreef:
Je zou 't zo kunnen doen.
Anne
Net hierboven picaś toegevoegd. Dat is precies wat ik heb gedaan... . Achteraf dat common mode filter erin prutsen was iets minder elegant. Vooral het weer twisten van de draden en het niet bloot smelten van de extra soldeerverbindingen die aan de aders moesten... De ez81 zit verborgen onder de twee 10uF elko's voor de eerste versterkings trap.

Edit ? De spanningsdeler is anders voor de EZ81 ? ehr, een led ? Heb natuurlijk net geen 10 uF liggen maar kan wel twee 22 uF in serie zetten. Wat voor led / diode moet het zijn ?

In theorie zou ik dat moeten kunnen berekenen. Maar als ik naar http://www.linetec.nl/electronics/leds/led_2.html kijk en de tekst lees blijf ik hangen. Niet woordblind maar formule blind... Voor de meeste leds is de voorschakelweerstand veel te hoog. En de elko parallel beïnvloed de waarde van de weerstand, dus ik kan niet meten wat die in samenhang is. Dus er zal wel een diode op die plek moeten. Maar welke is voor mij een raadsel. :think:

Ben qua theorie zwakbegaafd, of eigenlijk compleet niet begaafd. Ik heb mezelf schema's leren lezen, en heb een soldeerstation en wat metertjes, en dan zijn er natuurlijk wat online calculators, maar als ik moet gaan rekenen, weet ik nog niet eens waaraan... :hide:

help ? :oops:
P1050835.JPG
100k 3 watt kon ik niet mee bestellen, maar 56 k was er wel dus twee keer, dan 10 & 2 K in serie en twee 22 uf in serie zitten al op een bordje...

Intussen vast de nog ontbrekende terminal voor de aardedraad van de draaitafel gemaakt...Met plaatje met schroefdraad en scherpe haken die in het hout vreten. Grotere versies worden veel bij meubels gebruikt. ;-p Deze miniatuur kwam hier mooi van pas. Mooi ? Scheef ja!. Tsja, het liep net ff anders dan gepland. Laten we het er maar op houden dat het bewijst dat de versterker echt met de hand is gebouwd. :sure:
P1050838.JPG
P1050839.JPG
De volume pot knob, is van een totaal ander toestel, maar aangezien de topplaat inox is en de trafoset zwart , leek me dit de mooiste combinatie. Bovendien ging de knop die ik als volume draaier heb gekozen door hde plint, met een lange d shaft, ehr as houder. dus wat afslijpen van de alpspot to ie paste... En scheelt ruimte . Mooi uit de knoppendoos... Wilde beide knoppen eigenlijk op dezelfde hoogte, maar vond dat te dicht bij de platenspeler signaal versterker trap, en het kleine hoogteverschil geeft ook aan dat het een andere functie betreft. Alles is zo geplaatst dat het bij de uitgang rechts is als je ervoor staat, en de buizen rechts als je van voren kijkt. Tenminste zo is het geplanned... , straks hopelijk kijken of ik het goed heb gedaan, als er zich een expert meld hoe dat zit met die spanningsdeler schakeling. Weet dat dat stukje zo heet omdat dat de toevoeging was die Dsco er bij een toevoeging schematisch bij had getekend. ;-)
P1050840.JPG
P1050842.JPG
Laatst gewijzigd door Splinter226 op wo 23 jun 2021, 19:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Splinter226 schreef:
Edit ? De spanningsdeler is anders voor de EZ81 ? ehr, een led ? Heb natuurlijk net geen 10 uF liggen maar kan wel twee 22 uF in serie zetten. Wat voor led / diode moet het zijn ?
Er was een 100k weerstand voorzien om de elcos te ontladen na uitschakelen.
Die spanningsdeler om de gloei te verhogen kan daar ook voor dienen door de weerstanden wat kleiner te nemen, maakt het wat eenvoudiger.
De LED in serie laat zien dat er spanning op staat, mooie waarschuwing, is voor de werking verder niet nodig. Kan ook gewoon doorverbonden.
De weerstanden luisteren niet zo nauw, 2x56k geeft 112k ipv 100k, niks aan de hand.En 12k, och als je 15k hebt is 't ook goed.
En die condensator, 10µ is een veel voorkomende waarde.Of je er nu 1µF of 22µF inzet, als 't maar ontkoppeld is.
Anne
Splinter226

Ah!buis schreef:
Splinter226 schreef:
Er was een 100k weerstand voorzien om de elcos te ontladen na uitschakelen.
Die spanningsdeler om de gloei te verhogen kan daar ook voor dienen door de weerstanden wat kleiner te nemen, maakt het wat eenvoudiger.
De LED in serie laat zien dat er spanning op staat, mooie waarschuwing, is voor de werking verder niet nodig. Kan ook gewoon doorverbonden.
De weerstanden luisteren niet zo nauw, 2x56k geeft 112k ipv 100k, niks aan de hand.En 12k, och als je 15k hebt is 't ook goed.
En die condensator, 10µ is een veel voorkomende waarde.Of je er nu 1µF of 22µF inzet, als 't maar ontkoppeld is.
Anne
Ah! De meester spreekt. . De bleeder had ik begrepen, had Disco erbij vermeld. Maar je weet maar nooit wie de versterker ooit eens open maakt, en niet weet dat er een een potentieel dodelijk voltage op de elcoś kan staan. Ben wel eens verdwaald op gitaristen fora die nog veel met buizenersterkers werken en dan moeten ze op een gegeven moment met koeienletters vermelden dat je eerst de boel moet ontladen, als er toch onverwachts een gitarist zelf eens ging neuzen in de versterker en het niet na kon vertellen.... .

Is de waarde van de led ook niet kritisch ? heb nog wel ledjes liggen toen ik nog experimenteerde met lampjes van versterkers en decks en tuners verving, . Met wisselend succes overigens . Er zijn nu wel ledlamopjes die je dorect in de plek van gloeilampjes van het grote zekeringformaat kan druken, zit alles al in. Die zijn wel geweldig.

En dan moet ik de B+ nog doortrekken naar de platenspeler versterker trap. Moet 200 volt zijn. Meen dat er bij de LA214 ook nog een elko bij moest. om dat te realiseren. Enfin, dit er maar vast infrutten...
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Elke kale LED is goed.Wel in de goeie richting zetten anders ontploft het elcotje daar.
Anne
Splinter226

Nou, dacht een led kan overlijden en dus maar doorverbonden. Heb twee crappy luidsprekers eraan gehangen, cd speler aangesloten en via de lamp in serie aangezet en... niks. Ook geen gloei. Stekker eruit. Zekering checken. Is doorgefikt. Had nog wel even een snelle 1 A zekering erin gezet. zat een trage in van 2 A geloof ik. DAT stukje werkt iig wel hehehe. Weet niet of die buizen nog goed zijn, maar dan zou er toch iets moeten gloeien geloof ik he. Dus, . Dat wordt nog even wachten en rustig het schema na gaan lopen of alles op de goede plek zit. Was wel begonnen om elke verbinding te arceren op een printje van het schema, maar ergens ben ik daarmee gestopt. Try out mislukt... ;-0)

Eerder was er wel gloei , dus misschien toch dat common mode filter, de verbindingen... En ook het hele schema nalopen.
Morgen iemand helpen sloopwoning voor een jaar muren sauzen... Als ik vorderingen maak met deze RH84 rapporteer ik terug ;-)
Fijne avond en bedankt voor de onschatbare input. :goeie: =D>
Splinter226

Zou het bezwaarlijk zijn om vlakbij de voedingstrafo een draadsteuntje te plaatsen waar het common mode filter, de gloeidraden en de aftakking naar de spanningsdeler hangt ? ? Nu is die verbinding niet te zien en moeilijk te controleren. Wilde dat al doen , maar niet gedaan ivm brom.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Dat spul is niet bepaald het meest bromgevoelige deel in de versterker, doe maar.
Anne
Splinter226

De oranje draad van het common mode filter zat niet in de soldeer, en hing dus los aan het soldeerlipje van de voedingstrafo. Verholpen, en weer ff getest met een nieuwe zekering. Nu is er gloei. En er is een nauwelijks hoorbaar geluid, van de cd speler dus. De lamp in serie gloeit, maar lichtjes. Draaien aan de volume pot verandert niets.
Splinter226

Denk dat ik het al weet. Heb de aansluitingen van de volume pot weer eens verdraaid. Dan ligt de ingang dus aan massa.... 1 van de EL84 werd wel heet. De andere enkel warm. Misschien een rotte buis, of nog ergens een probleempje. Maar de volume pot dus.
Als ik de pot open draai verdwijnt het minieme muziek signaal en dicht is het , wel , net hoorbaar. Had nog op t tekeningetje van de kijkdoos versterker gekeken... waar de pot stond ingetekend, maar blijkbaar in mijn (suffe) kop de boel omgedraaid.. hehehe...

Edit, aansluitingen aan de pot omgedraaid. Maar nu klopt de respons van de pot , maar is het geluid nog zeer zacht. Spanningsdeler al versimpeld met 1 elko. . Genoeg voor vandaag. De volgende keer eens omgedraaid aanzetten en meten of er hoogspanning komt.... En oja, de schakeling nalopen, ... hehehe. Trustte voor later. See ya laterrr!

Edit ; Ehr, er zit aan een smoorspoel toch geen ingang en uitgang ? , ? Omdat er verder geen aanduidingen zijn ging ik ervan uit dat de beide aansluitingen hetzelfde zijn ? Of anders gezegd, je kan ḿ niet verkeerd om aansluiten , toch ?
Splinter226

Nou nonwzen gluren in de versterker. Schakeling nagelopen. Alles lijkt te zitten zoals het hoort. Nog wel een los signaalcohntact bij 1 van de ingangen gevonden. Met alleen de EZ81 ingeprikt, kwam de hoogspanning wel binnen maar er kwam niks uit. Blijkbaar was de TAD EZ81 DOA... Ik vond waarempel nog een JJ EZ81 nieuw in t doosje. En daarmee is er hoogspanning. Ook werkt de bleeder want de elko loopt zienbaar leeg op de meter. Maar geen geluid, niet eens dat kleine hoorbare betje. Met nieuwe russen ingeprikt en de jan ECC81. Bij de phonotrap bleek een van de gloeidraden onder het vastdrukplaatje half bloot te liggen. Een short naar aarde daar dus. . Speakers geven weerstand . Toch ook fff checken. En nu ga ik weg. Later weer verder....
Splinter226

Had tijden geleden al geinformeerd naar de ugts die hier zijn ingezet. En GrootmeesterA!buis had met een tekeningetje meer gezegd dan 1000 woorden
viewtopic.php?f=7&t=26488&hilit=Philips+WE+51122
P1070083.JPG
P1070083.JPG (20.94 KiB) 423 keer bekeken
NogNantibrom.jpg
NogNantibrom.jpg (35.68 KiB) 423 keer bekeken
Nu heb ik de blauwe draad / anode aan de anode van de EL84 gehangen, en de in mijn geval oranje draad/ de V+ aan G1 pin 2 van de EL84. Is dat correct ?

Ff in de bocama LA 224B gekeken, maar dat is PP, . Schema van een kontakt KT7 uit de schema map gepakt. Moet pin 9 zijn. De B++ is daar netjes aangegeven. . Ik verhuis de B+ van de ugt dus naar G2. Voor noobjes is B++ wel zo makkelijk. Voor de kenner logisch, maar niet in het schema te lezen... Sluit me hierbij aan bij een eerdere opmerking dat het niet echt een instap projectje is. . Met dit geweldige forum geen probleem, maar zonder respons geen idee ... enfin ff, de draadje omleggen en hopen dat ik geen buizen om zeep heb geholpen...

Kwam hierop omdat ik gisteren zoinder hoogspanning heel zwak het muzieksignaal kon horen. Eigenlijk gewoon het onversterkte geluid van de bron, wat deed vermoeden dat de schakeling wel ok was. En alle componenten len inderdaad op de plek te zitten. Maar met verse buizen was dat zwakke signaal verdwenen... Dat zette me aan het denken. En bij de eerste try out werd de jj el84 heet, terwijl de rus dat blijkbaar weinig deed hehehe... Die werd er niet warmer van.

Zometeen ff testen, of dit alle fouten waren... ;-p
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

De B+ aan pin 2 (= g1) is de manier om de buis om zeep te helpen :shock:
Anne
Splinter226

:yeah: YESSS!!! Hij speelt! :yeah: :mrgreen: :rock:

De luidsprekers zijn van die plastic Philips, maar wel full range en 4 ohm. Klinkt prima. ! Van the man. Cd zat toevallig in de cd speler. staat daar ook alleen maar als bron voor test doeleinden.

:yeah: :yeah: :yeah:
:beer: :proost:
Splinter226

Ah!buis schreef:
De B+ aan pin 2 (= g1) is de manier om de buis om zeep te helpen :shock:
Anne
De nieuwe russen, gematcht kwartet, waarvan twee, doen het nog. Maar de JJ EL84 ging gisteren inderdaad heet aanlopen. Een oude voor versterker buis brak zelfs in mijn handen nog half in de buisvoet van de versterker. hehehe...

Ach, de kans dat ik alles in 1 keer foutloos had gedaan was bijna verwaarloosbaar klein, maar kon het toch niet laten ḿ ff te testen. Maar dus wel met oude buizen... Had eerst nog twee russen , maar eentje was al op de grond gevallen en had het niet overleefd. Dat resulteerde wel in wat krachttermen, zoń stommiteit.

Ja, hoe ik er nou bij kwam dat de V+ van de uitgangs trafo aan G1 moest... :think: :hide:
Maar al met al toch een serie fouten, maar wel redelijk vlot opgelost.
Al zeg ik het zelf ;-)

Tnx again voor de input en de gratie van het delen van kennis zonder hetwelk deze hobby natuurlijk nooit mogelijk was geweest voor een noob als ik. :goeie: :goedzo: \:D/
Plaats reactie