Ik zat nog even aan een andere optie te denken, die wellicht voor meer mensen handig kan zijn bij het gebruik van REW. Kunnen we op de een of andere manier een aantal templates maken die in REW te importeren zijn. Bijvoorbeeld zoals de 1KHZ LR24 curves voor woofer en tweeter (hoogdoorlaat en laagdoorlaat dus). Dan kun je deze in de overlay functie van REW gebruiken om tegen je eigen meting aan te houden. Dan zie je direct na de meting of je in de buurt bent.
Ik ga daar eens even mee aan de slag. Moet te doen zijn lijkt me.
Edit: Dit kun je standaard in REW al doen met de EQ functie.
groet,
Satefan
Alles is een fase...
Moderator: Beheerdersteam
Re: Alles is een fase...
Moet zeker kunnen om via overlay een reference curve zichtbaar te maken. Pak ideale driver in VituixCAD gooi daar de target curve overheen en vervolgens kun je die exporteren en in REW importeren. Heb zelf eens iets soortgelijks gedaan met een reference curve die je als overlay kan gebruiken op de impulse response om te beoordelen of de pre en/of post ringing in de hoorbare gevarenzone komt.
Die is te vinden in draadje:
viewtopic.php?f=92&t=27983
Die is te vinden in draadje:
viewtopic.php?f=92&t=27983
Re: Alles is een fase...
Ga ik even naar kijken. Je kunt het ook in de EQ functie in REW doen:
De bruine lijn is mijn meting. De blauwe lijn is de reference-curve die je instelt met behulp van de drop-downs aan de rechterkant van het scherm. Het nadeel is dat je, als je meerdere metingen wilt vergelijken steeds de EQ functie moet oproepen. Je kunt in het EQ scherm maar 1 meting tegelijk vergelijken met de reference curve. Ook moet je dan per meting de gewenste reference curve instellen. Als dat eenmaal gedaan is wordt deze wel onthouden per meting.
Als je de reference curve als een normale meting tussen je andere metingen kan zetten kun je het mooi analyseren in het overlay scherm. Lijkt me veel handiger.
Ik heb met deze functie wel de woofer helling wat kunnen optimaliseren. In plaats van een LR24 heb ik een 2e orde en een 1e orde laagdoorlaat in in het filter gezet en een meting gedaan. Dit ziet er al behoorlijk wat beter uit (zal de vorige situatie even opzoeken ook, die meting heb ik niet bewaard geloof ik). Door wat smoothing toe te passen raak je wat minder afgeleid door kleinere afwijkingen en hobbeltjes. Vanaf 3.5khz wordt de helling flauwer, ik kan niet goed herleiden waar dit door komt...hier wil ik nog wat tijd aan besteden. Wellicht een membraan-resonantie?
Hetzelfde gedaan voor de tweeter-curve: Die ziet er ook netjes uit.
Ik vind het erg handig om mijn akoestische metingen direct te kunnen toetsen aan de reference curve terwijl ik aanpassingen maak in de Hypex filters.
Satefan
De bruine lijn is mijn meting. De blauwe lijn is de reference-curve die je instelt met behulp van de drop-downs aan de rechterkant van het scherm. Het nadeel is dat je, als je meerdere metingen wilt vergelijken steeds de EQ functie moet oproepen. Je kunt in het EQ scherm maar 1 meting tegelijk vergelijken met de reference curve. Ook moet je dan per meting de gewenste reference curve instellen. Als dat eenmaal gedaan is wordt deze wel onthouden per meting.
Als je de reference curve als een normale meting tussen je andere metingen kan zetten kun je het mooi analyseren in het overlay scherm. Lijkt me veel handiger.
Ik heb met deze functie wel de woofer helling wat kunnen optimaliseren. In plaats van een LR24 heb ik een 2e orde en een 1e orde laagdoorlaat in in het filter gezet en een meting gedaan. Dit ziet er al behoorlijk wat beter uit (zal de vorige situatie even opzoeken ook, die meting heb ik niet bewaard geloof ik). Door wat smoothing toe te passen raak je wat minder afgeleid door kleinere afwijkingen en hobbeltjes. Vanaf 3.5khz wordt de helling flauwer, ik kan niet goed herleiden waar dit door komt...hier wil ik nog wat tijd aan besteden. Wellicht een membraan-resonantie?
Hetzelfde gedaan voor de tweeter-curve: Die ziet er ook netjes uit.
Ik vind het erg handig om mijn akoestische metingen direct te kunnen toetsen aan de reference curve terwijl ik aanpassingen maak in de Hypex filters.
Satefan
Re: Alles is een fase...
Net even in VituixCAD 2 simulaties gemaakt om een hoog en laagdoorlaat op 1KHZ LR24 te exporteren en te importeren in REW:
Met behulp van deze templates kan ik nu middels de overlay functie in REW mijn akoestische metingen matchen en optimaliseren aan de doelcurve, zoals hier met mijn tweeter-meting, de oranje lijn:
Als er animo voor is dan wil ik een collectie van referentie-curves maken voor verschillende filter-types op een variatie van x-over frequenties. Ik zal hier dan een apart topic voor maken waar mensen indien gewenst ook een 'verzoekje' kunnen doen. Het is een fluitje van een cent om een 'special' te doen. Bijvoorbeeld: 3 weg systeem met LR24 cross-overs op 300 en 2200 hz. Om maar een voorbeeld te noemen.
Deze referentie-curves kunnen we dan in 1 MDAT file verzamelen.
Groet,
Satefan
Deze referentie-curves kunnen we dan in 1 MDAT file verzamelen.
Groet,
Satefan
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Alles is een fase...
Ik ben vóór, altijd interessant.
Viel me al eerder op, je LR24 filter ziet er uit als 1e orde met die schaalverdeling. Oranje lijkt daarom best oké, maar dit is m.i. nog best 'far off'. Wat jij?
Viel me al eerder op, je LR24 filter ziet er uit als 1e orde met die schaalverdeling. Oranje lijkt daarom best oké, maar dit is m.i. nog best 'far off'. Wat jij?
Re: Alles is een fase...
Het is toch echt een LR24. Misschien door de schaalverdeling en de amplitude is niet helemaal gematched...maar de curve volgt de steilheid van de LR24 referentie. Ik heb om dit te proberen even wat in elkaar gezet. Ik zal van de week eens serieus de meting / doelcurve aan elkaar proberen te matchen qua amplitude.
Zo geeft het misschien een iets beter beeld?
Dit is ook een leuke bijwerking van deze exercitie. We praten natuurlijk vaak over flanksteilhedenv etc, maar hoe ziet dat er nu concreet uit? Ik zal eens een plaatje maken van een 1e orde, 2e orde, 3e orde en 4e orde afval op dezelfde x-over frequentie. Mij helpt het visualiseren van de doel-curves best wel veel.
Satefan
Zo geeft het misschien een iets beter beeld?
Dit is ook een leuke bijwerking van deze exercitie. We praten natuurlijk vaak over flanksteilhedenv etc, maar hoe ziet dat er nu concreet uit? Ik zal eens een plaatje maken van een 1e orde, 2e orde, 3e orde en 4e orde afval op dezelfde x-over frequentie. Mij helpt het visualiseren van de doel-curves best wel veel.
Satefan
Re: Alles is een fase...
Van de week even aan het pielen geweest met de purifi woofer en de bliesma tweeter. Ik las ergens iets over fase-lineariteit, en leek me leuk om weer wat te gaan meten.
De x-over heb ik op 2000 hz bedacht met een 2e orde oploop/afval: Daarna aan de slag met een allpass filter om te kijken of ik de boel een beetje fase-lineair kon krijgen.
Faseverloop zonder allpass filter: In het x-overgebied loopt de boel nog aardig parallel, en is met een delay op de tweeter nog wel wat dichter bij elkaar te krijgen. Maar door een allpass toe te voegen komt het heel goed overeen: De grote vraag is natuurlijk of het hoorbaar is. Ik meen zelf van wel. Beetje meer rust in het geluidsbeeld en wat minder diffuus is de beste manier om het te omschrijven.
grt
Satefan
De x-over heb ik op 2000 hz bedacht met een 2e orde oploop/afval: Daarna aan de slag met een allpass filter om te kijken of ik de boel een beetje fase-lineair kon krijgen.
Faseverloop zonder allpass filter: In het x-overgebied loopt de boel nog aardig parallel, en is met een delay op de tweeter nog wel wat dichter bij elkaar te krijgen. Maar door een allpass toe te voegen komt het heel goed overeen: De grote vraag is natuurlijk of het hoorbaar is. Ik meen zelf van wel. Beetje meer rust in het geluidsbeeld en wat minder diffuus is de beste manier om het te omschrijven.
grt
Satefan
