Werkbank van douglas hout

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door OpaBert »

hardbats schreef:
nog een beetje verder getekend.
zonder blad z'n €700 :roll: :lol:

Werkbank zonder blad.png

Werkbank met blad.png
Waarom aluminium?
Waarom geen staal kun je makkelijk lassen
2deHands beetje oppervlak roest staal is hier vlabij te verkrijgen bij van Alphen Techn Handel's Onderneming
Hou je misschien wat over voor een Trespa werk blad O:)
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door hardbats »

Ik ga niet lassen op zolder. En zn frame door het trapgat naar zolder tillen is ook geen best plan denk ik :roll:
En door de profielen kan ik bijv een afneembare bankschroef maken, kolomboor etc.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door OpaBert »

hardbats schreef:
Ik ga niet lassen op zolder. En zn frame door het trapgat naar zolder tillen is ook geen best plan denk ik :roll:
En door de profielen kan ik bijv een afneembare bankschroef maken, kolomboor etc.
Snap m niet helemaal met die afneembare bankschroef en Kolomboor
Wilde anders stellem dat je het niet op zolder hoeft te lassen
Maar het is een heel gesjouw in je uppie de trap op
En aan mij heb je ook niks Ben al blij als ik zo een trap op kom :D
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door Forza »

hardbats schreef:
nog een beetje verder getekend.
zonder blad z'n €700 :roll: :lol:

Werkbank zonder blad.png

Werkbank met blad.png
Zoals je het nu hebt opgetekend is het niet bepaald de sterkste of meest stabiele oplossing om eerlijk te zijn. Ik zou als basis de tekening pakken die Sark heeft gemaakt met een aantal 4040 dwarsbalkjes om het blad te ondersteunen. Ook zou ik het blad er niet inleggen maar bovenop. Het sterkste is om die dan gewoon van boven met (countersunk) schroeven te bevestigen aan de profielen. Hier wordt het aanzienlijk sterker van. De poten zou ik dan aan de binnenkant van het frame plaatsen, dan zijn die ook veel sterker te bevestigen.
werkbank.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door ray5150 »

Dat is een best pak geld voor een relatief simpele werkbank.
Persoonlijk zou ik een bos 2" en 3" nemen, een doos flinke schroeven en een stapel brede stoelhoeken.
Als werkblad een plaat 22 mm multiplex van een wat hardere houtsoort, Merantie of Okoumé.
Denk dat je dan zo de helft of minder kwijt bent. wat je bespaard kun je dan weer wat mooi gereedschap van kopen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door Pjotr »

Zou ook even bij HBM kijken voor een kant en klare werkbank. Hou ook rekening met de hoogte. Een goede werkbank is verstelbaar. De juiste werkhoogte is als je je pols op de bankschroef steunt je onderarm dan horizontaal is.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
.... als je je pols op de bankschroef steunt je onderarm dan horizontaal is.
[pietjepreciesmode]en waar zit die bankschroef dan t.o.v. het werkblad?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door pappaleo »

Ik vond een meter al rijkelijk hoog. Als ik mijn speaker op de workmate leg om er een randje vanaf te frezen is dat eigenlijk al te hoog.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door ray5150 »

Een en ander is natuurlijk afhankelijk van de eigen lichaamslengte, lijkt me.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
Pjotr schreef:
.... als je je pols op de bankschroef steunt je onderarm dan horizontaal is.
[pietjepreciesmode]en waar zit die bankschroef dan t.o.v. het werkblad?
Meestal aan de bovenkant....... :roll: Wil je er een speakerkastkast van 1m hoog er in klemmen kun je je bankschroef sowieso beter aan de vloer schroeven..... :sure:
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 05 jan 2021, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
Een en ander is natuurlijk afhankelijk van de eigen lichaamslengte, lijkt me.
precies. vandaar Pjotr z'n test om er zelf naast te staan en zo de hoogte in te stellen
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Henkjan schreef:
Pjotr schreef:
.... als je je pols op de bankschroef steunt je onderarm dan horizontaal is.
[pietjepreciesmode]en waar zit die bankschroef dan t.o.v. het werkblad?
Meestal aan de bovenkant....... :roll:
humorpantalon.
hoeveel cm boven t werkblad?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
Pjotr schreef:
Henkjan schreef:
[pietjepreciesmode]en waar zit die bankschroef dan t.o.v. het werkblad?
Meestal aan de bovenkant....... :roll:
humorpantalon.
hoeveel cm boven t werkblad?
Ik zou hem gewoon OP het werkblad schroeven. Zo zitten ze meestal....Voor lange personen zit er nog wel eens een houten vulblok tussen.
Bankschroef.jpg
Deze vond ik even snel op internet. Komt op hetzelfde neer. Meestal steekt de bankschroef een stukje uit t.o.v het werkblad aan de voorkant. Dan kun je er ook langere stukken verticaal in klemmen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door Henkjan »

vandaar je opmerking verstelbaar dus.
want als je wat op t werkblad hebt liggen heb je niet veel aan een instelling op basis van de bankschroef....
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door hardbats »

Mijn idee was eigenlijk om de bankschroef op en eigen framepje te maken wat ik aan de profielen kan vast maken.
Een bankschroef die vast ziet op het blad zit me vaker in de weg dan dat ik hem nodig heb.

Maar ik heb weer stof tot na denken! Eerst even de nieuwe legbordstelling inrichten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door Pjotr »

Er zijn hele handige bankschroeven de je onder het werkblad weg kunt klappen. En dit kan ook nog natuurlijk, plank met een paar slotbouten vanaf de onderkant:
IMG_3254_ZBA.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door OpaBert »

Er is ook een poot verkrijgbaar welke je in hoogte kan instellen en waar een bankschroef evt met draai plateau van Heuer
Heb het ooit zelfgemaakt ,
Maar ik denk dat hbm er wel een chinese kopie verkoopt , nu loop ik niet echt warm van dat gereedschap daar
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door Pjotr »

De betere zijn wel flink aan de prijs! Dat plankje bevalt mij wel prima. Je moet wel degelijke lijmklemmen gebruiken die niet door het gerammel los gaan. Klemt zo ook makkelijk in de Workmate!
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door OpaBert »

Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door hardbats »

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door Shadow »

Ik heb een kleine Brockhaus Heuer met tafelklem, ideaal, als ie in de weg zit gaat ie ff eraf.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door Henkjan »

Shadow schreef:
Ik heb een kleine Brockhaus Heuer met tafelklem, ideaal, als ie in de weg zit gaat ie ff eraf.
zit dat goed vast? of gaat dat draaien als je bv wat zaagt dat in de klem zit?
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door hardbats »

Denk dat ik toch maar over ga op een houten frame.
is Douglas hout hiervoor geschikt?
en wat zijn zoal de maten voor poten, liggers en andere framedelen zodat het stevig genoeg is?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door Shadow »

Henkjan schreef:
Shadow schreef:
Ik heb een kleine Brockhaus Heuer met tafelklem, ideaal, als ie in de weg zit gaat ie ff eraf.
zit dat goed vast? of gaat dat draaien als je bv wat zaagt dat in de klem zit?
Neuh ik heb van de week een fiets frame staan richten er mee en toen moest ik hem extra aandraaien maar anders geeft dat niet mee.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Werkbank van aluminium constructie profielen

Bericht door hardbats »

misschien is dit een beter plan. Poten van 85x85, balken van het blad 65x140 en balken onder 45x95. allemaal geschaafd douglas.
werkblad sandwich van 2 platen 18mm, onder 1x 18mm.
Frame kost van €180 ex schroeven

ik vraag me alleen nog even af hoe ik dat mooi waterpas stel op de vloer hier. Die bleek met verbouwen al niet perfect recht :|
werkbank v2.png
werkbank v2 zonder blad.png
Plaats reactie