Universele dubbele voeding voor breadboards en testen

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Universele dubbele voeding voor breadboards en testen

Bericht door mtb »

Wellicht kan je hier wat van gebruiken: viewtopic.php?f=8&t=20362
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Universele dubbele voeding voor breadboards en testen

Bericht door Willy_61 »

mtb schreef:
Wellicht kan je hier wat van gebruiken: viewtopic.php?f=8&t=20362
Alleszins een mooi project voor wie het snappen kan, voor mij gaat dat echter m'n petje en m'n "diploma's" te boven.
Zoals je wellicht gemerkt hebt, is mijn topic zoveel mogelijk de eenvoud zelve en dat moet ik zo houden :sure:

Lees verder hieronder in mijn volgende post.
Laatst gewijzigd door Willy_61 op vr 18 dec 2020, 7:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Universele dubbele voeding voor breadboards en testen

Bericht door Ah!buis »

Willy_61 schreef:
Mijn gedacht was ook altijd van C2 bij de rest van componenten te plaatsen.De aansluitdraden waren dan altijd iets van een 10cm, hier is het 8cm. Laat ik hem staan zoals bij de laatste layout of zet ik hem terug?
Naar smaak, maakt geen verschil.
Anne
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Universele dubbele voeding voor breadboards en testen

Bericht door Willy_61 »

@mtb
Sorry ik had het allerlaatste van je topic niet gelezen: nl. waar je de ingangsspanning net als hier gaat aanpassen naargelang de gewenste uitgangsspanning. Je doet dat niet met een schakelaar maar met een schmitt trigger die je simuleert door gebruik te maken van de NE555.

Daar had ik zelf moeten aan denken! Ik heb in de jaren 70 bij PTI-Philips samen met mijn collega en onze "baas" - ingenieur, een groot jaar-project tot een goed eind gebracht dat als hoofdmotor cmos schakelingen gebruikte. De schmitt trigger -ik dacht direct aan CD4093, nog goed van geheugen dus ;-) - maakte daar ook veel deel van.

De CD4093, een Quad 2-Input NAND Schmitt Trigger, (heb er nog een 20-tal van liggen) zou kunnen gebruikt worden indien de LM350-uitgangsspanning via een spanningsdeler aan de CD4093 aangeboden wordt. Bij een IC-voeding van 15V zal de uitgang vd trigger van 1 naar 0 gaan wanneer de ingangsspanning vh IC bij het stijgen 8,8V passeert en blijft zo tot de ingang zakt naar 5.6 of minder, waarbij de uitgang terug 1 wordt. Hiermee kan via een transistor een relais aangestuurd worden, die de schakelaar kan vervangen.
CD4093.jpg
CD4093.jpg (27.26 KiB) 560 keer bekeken
Dit is in grove lijnen uitgelegd, maar moet eerst in de praktijk uitgewerkt worden.

Inderdaad goed idee Michiel!
Laatst gewijzigd door Willy_61 op vr 18 dec 2020, 8:18, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Universele dubbele voeding voor breadboards en testen

Bericht door Willy_61 »

Nog even vermelden: ik heb de Bopla ULTRAMAS UM 52011 L-50 besteld bij Conrad, samen met het Bopla AB 02009 Opbouwset om de hoogte te brengen tot 11,8cm.
Zo wordt het een kast van (b x h x d) 223 x 118 x 199 mm, dit leek me de beste keuze na lang opzoekwerk.
Bopla case.jpg
Bopla case.jpg (8.14 KiB) 581 keer bekeken
Deze kast laat toe 2 voedingsprinten naast mekaar te plaatsen en dan is er vanachter nog plaats over voor iets extra (temperatuurregeling en/of automatische trafospanning omschakeling).
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Universele dubbele voeding voor breadboards en testen

Bericht door douwebakker »

Keurig kastje!
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Universele dubbele voeding voor breadboards en testen

Bericht door paulebappie »

Datasheet: https://www.onsemi.com/pub/Collateral/LM337-D.PDF

Kijk uit met de condensatoren aan de uitgang, volgens de datasheet:
An output capacitance (CO) in the form of a 1.0 F
tantalum or 10 F aluminum electrolytic capacitor is
required for stability. Using the classical tantalum or
aluminum electrolytic capacitor types with non−reduced
ESR (Equivalent Series Resistance) value is necessary.
Low−ESR or similar capacitor types with reduced ESR
value and ceramic capacitors can cause instability or
continuous oscillations in the application.
Dus geen low-esr capaciteit op de uitgang, of zorgen dat er voldoende afstand is (weerstand van de printsporen).

Bij de 7xxx serie is dit geen probleem maar de 3xx wil geen low esr op de uitgang. [-X
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Universele dubbele voeding voor breadboards en testen

Bericht door Willy_61 »

paulebappie schreef:
Datasheet: https://www.onsemi.com/pub/Collateral/LM337-D.PDF

Kijk uit met de condensatoren aan de uitgang, volgens de datasheet:
An output capacitance (CO) in the form of a 1.0 F
tantalum or 10 F aluminum electrolytic capacitor is
required for stability. Using the classical tantalum or
aluminum electrolytic capacitor types with non−reduced
ESR (Equivalent Series Resistance) value is necessary.
Low−ESR or similar capacitor types with reduced ESR
value and ceramic capacitors can cause instability or
continuous oscillations in the application.
Dus geen low-esr capaciteit op de uitgang, of zorgen dat er voldoende afstand is (weerstand van de printsporen).

Bij de 7xxx serie is dit geen probleem maar de 3xx wil geen low esr op de uitgang. [-X
Jij haalt de datasheet van de LM337 erbij, terwijl we hier in dit project de LM350 gebruiken. Zowel OnSemi als TI maken geen melding van wat je hierboven aanhaalt, het schema blijft dus ongewijzigd ;-)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Universele dubbele voeding voor breadboards en testen

Bericht door Ah!buis »

Willy_61 schreef:
paulebappie schreef:
Kijk uit met de condensatoren aan de uitgang,
Jij haalt de datasheet van de LM337 erbij, terwijl we hier in dit project de LM350 gebruiken. Zowel OnSemi als TI maken geen melding van wat je hierboven aanhaalt, het schema blijft dus ongewijzigd ;-)
Als je last krijgt, C5 eruit, klaar.
Anne
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Universele dubbele voeding voor breadboards en testen

Bericht door Willy_61 »

:goedzo:
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Universele dubbele voeding voor breadboards en testen

Bericht door Willy_61 »

Ik denk dat ik best tussentijds het schema post waarin de Schmitt-Triggers zijn opgenomen.

2x CD4093 en niet 1x vermits we met 2 "hoofdvoedingen" zitten die los van mekaar ook kunnen gebruikt worden, dus zonder de verbinding met Sw3.
Daarom moet elke CD4093 ook zijn eigen voeding hebben, vermits elke CD4093 verbonden zit met één vd 2 hoofdvoedingen.
De voeding is nog niet getekend, vermits ik na deze post de ventilatorregeling verder ga uitwerken, dat worden 2 kleine ventilatoren van elk ca. 5cm diameter. 1 ventilator gericht op 1 koelvin en per koelvin een NTC en regeling.

Waarschijnlijk ga ik van elke trafo van de 2 hoofdvoedingen 12V~ aftappen, om die op het apart printje met Schmitt-Triggers en ventilatorregelingen, om te vormen tot 2x gestabiliseerde 12V. Een 2de mogelijkheid is gewoon een extra trafo'tje van enkele euro's op dat apart printje, is misschien wel zo makkelijk.
Schmitt-Trigger instelling.jpg
Betreffende de NAND-Schmitt-Triggers (ik noem dat verder de ST):
De spanning van de spanningsdeler wordt aangeboden aan pennen 12 en 13, die met elkaar verbonden zijn. De uitgang van die ST zit via 11 verbonden met 8 en 9, de ingangen van de volgende ST. De uitgang van deze laatste (pen 10) stuurt de transistor aan met relais, voor omschakeling trafo-spanningen in de hoofdvoedingen.

Wanneer we vanaf 0V starten, staat er 0V op de ingangen van de eerste ST, dat geeft een 1 (=12V) op de uitgang. Dit gaat naar de 2de ST die met 1 op de ingang, 0 (=0V) krijgt op de uitgang (de 2de ST dient dus enkel als invertor). Het relais zal dus niet aantrekken.
Schmitt-Trigger.jpg
Schmitt-Trigger.jpg (26.05 KiB) 524 keer bekeken
Wanneer we de spanning gaan opvoeren en we komen in de buurt van 15V, dan staat er op de ingang van de eerste ST ca. 7V, wat de uitgang daarvan zal veranderen van 1 naar 0. Achter de 2de ST is die 0 dan 1 (12V) geworden en wordt de transistor voluit gestuurd: het relais trekt aan!
We kunnen nog doorregelen tot het max. wat de hoofdvoeding kan geven, het relais zal aangetrokken blijven.
Wel is er een zener van 12V opgenomen aan de ingang vd eerste ST vermits anders de spanning daar boven de 12V (de voedingsspanning van het IC) kan komen en volgens mij mag dat niet ;-).

Het omgekeerde, als we de spanning omlaag regelen, dan zal op ca. 10V van de hoofdvoeding, de ingang vd eerste ST nog 4,7V krijgen en kantelt de uitgang terug van 0 naar 1. Hierdoor wordt de uitgang van de 2de ST opnieuw 0 en zal het relais afvallen.

Het relais is de FTR F1CL012R.
PS Breadboard-1b-2.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Universele dubbele voeding voor breadboards en testen

Bericht door Ah!buis »

Dat omschakelen van de trafo gaat zo niet goed.
12V gelijkgericht geeft de topspanning 16,8V min twee diodes verlies van zeg 0,8V elk geeft 15,2V op de 3300µF.
Die 0,8V is nog aan de optimistische kant, het verbruik van 1A moet in korte tijd aangevult, vraagt veel meer stroom.
Dan de rimpel over de elco bij 1A is ong 2,5V, gaat de spanning op en neer tussen 15,2V en 12,7V.
Het IC heeft ook nog minstens 2V nodig, blijft er 10,7V over aan de uitgang.
Zou je dus boven 10,7V moeten overschakelen naar de 24V wikkeling en komt het terugschakelen op ongeveer 7V uit.
Wil je een beetje zinvol schakelen zou de elco veel dikker moeten en het schakelverschil veel kleiner.
Anne
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Universele dubbele voeding voor breadboards en testen

Bericht door Willy_61 »

Met 2 trafo's van secundair 2x15V - 2x1A zou dat dus opgelost moeten zijn?
Tussen 10 en 15V uitgang van de hoofdvoedingen kan zowel gestuurd worden door 15V als 30V~ in, max 1A.

Voor de voeding van omschakel-IC's en ventilatorregeling gebruik ik trouwens een aparte dubbele voeding van 12V / 0,33A.
Die voeding stuur ik nu ook al aan door 2x15V / 2x333mA.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Universele dubbele voeding voor breadboards en testen

Bericht door Ah!buis »

Ipv 3300µF wat dikker nemen ? En de speling tussen laag en hoog veel kleiner ?
Met een paar transistors ipv die 4093 kan 't ook en met een heel klein verschil tussen heen- en terugschakelen.En dan de drempelhoogte instelbaar.
Anne
Bijlagen
SpWssl.png
SpWssl.png (10.37 KiB) 473 keer bekeken
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Universele dubbele voeding voor breadboards en testen

Bericht door Willy_61 »

Ah!buis schreef:
Ipv 3300µF wat dikker nemen ? En de speling tussen laag en hoog veel kleiner ?
Met een paar transistors ipv die 4093 kan 't ook en met een heel klein verschil tussen heen- en terugschakelen. En dan de drempelhoogte instelbaar.
Anne
Ik zal morgen eens uitproberen in een testopstelling op welke punten het relais in- en uitschakelt.

Tussendoor het volgende schema, nl. een toegevoegde stroominstelling en de spanning meteen ook instelbaar vanaf 0V. Het schema is afkomstig vd datasheet van OnSemi, enkel de N-channel J-Fets zijn niet verkrijgbaar, ik heb daar een alternatief voor gezocht met de 2SK117, datasheet in bijlage, net als die van 2N5640 en 2N3822. Wil je even controleren of die effectief compatibel is?
Kan de LM350 met stroominstelling zonder meer vervangen worden door de LM317 ?.
Voor Rsc heb ik een waarde genomen van 1 ohm/2W, dat komt volgens mij overeen met een max. stroom van 1.25A.
LM350 spanning- en stroominstelling.jpg
Bijlagen
2N3822.pdf
(226.46 KiB) 52 keer gedownload
2N5640 Datasheet.pdf
(129.4 KiB) 87 keer gedownload
2SK117_TOS.pdf
(150.64 KiB) 82 keer gedownload
LM350-D.PDF
(115.09 KiB) 38 keer gedownload
LM317-D.PDF
(292.31 KiB) 33 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Willy_61 op zo 20 dec 2020, 17:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Universele dubbele voeding voor breadboards en testen

Bericht door paulebappie »

ðé³¥ö«¶´¿
Willy_61 schreef:
Jij haalt de datasheet van de LM337 erbij, terwijl we hier in dit project de LM350 gebruiken. Zowel OnSemi als TI maken geen melding van wat je hierboven aanhaalt, het schema blijft dus ongewijzigd ;-)
Oeps, je hebt gelijk. :hide: Verkeerde aanname van mij.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Universele dubbele voeding voor breadboards en testen

Bericht door ray5150 »

Persoonlijk vind ik een instelbare stroom limiter een vereiste voor een labvoeding, of wat daar voor moet doorgaan.
De extra kosten daarvoor zijn minimaal als je naar het totale prijskaartje van zo'n bouwproject kijkt.
Misschien ook een hiernaar kijken voor wat inspiratie ?
https://www.circuitsonline.net/schakeli ... ersie.html
https://www.circuitsonline.net/forum/view/33387/1
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Universele dubbele voeding voor breadboards en testen

Bericht door Ah!buis »

Willy_61 schreef:
Tussendoor het volgende schema, nl. een toegevoegde stroominstelling en de spanning meteen ook instelbaar vanaf 0V. Het schema is afkomstig vd datasheet van OnSemi, enkel de N-channel J-Fets zijn niet verkrijgbaar, ik heb daar een alternatief voor gezocht met de 2SK177, datasheet in bijlage, net als die van 2N5640 en 2N3822. Wil je even controleren of die effectief compatibel is?
Voor Q1 geldt Idss tussen 2 en 5mA kan de 2SK117 GR en voor de Q2 is Idss tussen 8 en 15mA bijv de 2SK117BL.
Kan de LM350 met stroominstelling zonder meer vervangen worden door de LM317 ?
Waarschijnlijk wel.
Voor Rsc heb ik een waarde genomen van 1 ohm/2W, dat komt volgens mij overeen met een max. stroom van 1.25A.
Klopt, zou wel 3W nemen.
Als je goed zoekt in het datablad vindt je wel wat over in- en uit condensators (en max stroom)!
C.png
Anne
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Universele dubbele voeding voor breadboards en testen

Bericht door mtb »

Als je het toch ingewikkeld wilt maken, kan het eenvoudiger met (tweemaal) de helft van mijn ontwerp met maar één LM350 (€4,22!) voor spanning- en stroomregeling!
Ik zal het morgen uitwerken.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Universele dubbele voeding voor breadboards en testen

Bericht door Willy_61 »

Ah!buis schreef:
Willy_61 schreef:
Tussendoor het volgende schema, nl. een toegevoegde stroominstelling en de spanning meteen ook instelbaar vanaf 0V. Het schema is afkomstig vd datasheet van OnSemi, enkel de N-channel J-Fets zijn niet verkrijgbaar, ik heb daar een alternatief voor gezocht met de 2SK177, datasheet in bijlage, net als die van 2N5640 en 2N3822. Wil je even controleren of die effectief compatibel is?
Voor Q1 geldt Idss tussen 2 en 5mA kan de 2SK117 GR en voor de Q2 is Idss tussen 8 en 15mA bijv de 2SK117BL.
Ik kan bij Reichelt enkel de -GR versie bestellen, kan voor Q2 dan de NTE 312 dienen, deze heeft een Idss van 5 tot 15mA of kan de BF256B met Idss van 6 tot 13mA ook nog?

Nog 1 vraagje: hoeveel W heeft de eerste LM te dissiperen?
Bijlagen
NTE312_DATA_E.pdf
(24.41 KiB) 36 keer gedownload
BF256B_ON.pdf
(283.67 KiB) 60 keer gedownload
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Universele dubbele voeding voor breadboards en testen

Bericht door Willy_61 »

mtb schreef:
Als je het toch ingewikkeld wilt maken, kan het eenvoudiger met (tweemaal) de helft van mijn ontwerp met maar één LM350 (€4,22!) voor spanning- en stroomregeling!
Ik zal het morgen uitwerken.
OK Michiel ,ik zie het dan morgen wel, bedankt :-)
Als je een .asc-file hebt mag je die altijd mee posten, kan ik mijn LtSpice kennis nog eens opfrissen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Universele dubbele voeding voor breadboards en testen

Bericht door ray5150 »

4 euro 22 voor 1 stuks LM350T ?
Dat snap ik niet helemaal, overal waar ik kijk zie ik hem voor minder dan 2 euro ? :think:
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Universele dubbele voeding voor breadboards en testen

Bericht door Willy_61 »

Reichelt: 4,22€, Conrad en EO hebben hem niet.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Universele dubbele voeding voor breadboards en testen

Bericht door Ah!buis »

Willy_61 schreef:
Ik kan bij Reichelt enkel de -GR versie bestellen, kan voor Q2 dan de NTE 312 dienen, deze heeft een Idss van 5 tot 15mA of kan de BF256B met Idss van 6 tot 13mA ook nog?
Er moet meer stroom door dan de instelling van de LM350 en die is 1,25/240=5,2 en nog wat mA.Als je een BF256B met Idss > 7...8 mA (om nog wat over te houden voor de twee diodes) hebt gaat 't goed.Voor beide fet's geldt, teveel stroom is niet erg, te weinig niet goed.
Nog 1 vraagje: hoeveel W heeft de eerste LM te dissiperen?
ongeveer 't zelfde voor beide, alleen niet samen.Bij minder dan max stroom wordt de (2) het heetst en bij het max stroom en lage uitgangsspanning de (1).Meestal blijft de eerste koel, kunnen beide op dezelde radiator.
Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Universele dubbele voeding voor breadboards en testen

Bericht door Ah!buis »

Willy_61 schreef:
Reichelt: 4,22€, Conrad en EO hebben hem niet.
1€20 bij Gotron.
Anne
Plaats reactie

Terug naar “Elektronicagereedschap”