KT120 SE met Trans Technologie upgrade naar KT150 SE met high end ringkern

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT120 SE met Trans Technologie

Bericht door Ah!buis »

Als je er geen verstand van hebt kun je er beter vanaf blijven, met spanningen richting 2kV 8-[
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT120 SE met Trans Technologie

Bericht door peterl »

Ik Vind dit soort hoogspanning altijd wel link om mee te werken maar als de voeding er een uurtje af is, is dan de hoogspanning volledig weg?
Dan wil ik daar wel eens naar kijken.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: KT120 SE met Trans Technologie

Bericht door douwebakker »

Ik zou even iemand met kennis en ervaring vragen om het voor je te fixen.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT120 SE met Trans Technologie

Bericht door peterl »

Dat lijkt mij ook verstandig, maar dan moet ik hier in de buurt wel iemand hebben die dat kan Douwe.
Die van jou werkt gelukkig nog, maar ik merkte wel dat hier meer mogelijkheden mee waren.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: KT120 SE met Trans Technologie

Bericht door douwebakker »

Anders koop je toch eerdaags een nieuwe! Voor € 350.00 koop je al iets leuks.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT120 SE met Trans Technologie

Bericht door peterl »

Dat is ook waar. Een half versterkertje minder bouwen. :lol:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT120 SE met Trans Technologie

Bericht door peterl »

douwebakker schreef:
Anders koop je toch eerdaags een nieuwe! Voor € 350.00 koop je al iets leuks.
Ik zit er aan te denken om mezelf met de kerstdagen te verwennen met een digitaal scoopje, beetje rondgelezen hier en de rigol schijnt nogal lawaaiig te zijn door de ventilator zoals ik lees op het forum, is de Siglent SDS1102CML+ een goed alternatief?
Ik zag in die prijsrange ook de Owon SDS7102E, maar die is erg plat, en ik weet niet of je die midden op een tafel kan zetten zonder steun.
Gebruikersavatar
elpeewee
Ook commercieel actief
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 jun 2015, 0:09
Contacteer:

Re: KT120 SE met Trans Technologie

Bericht door elpeewee »

DE voeding bevat 2 mosfet's en zou zonder smoorspoelen zijn uitgerust heb ik begrepen, maar die komt nog.
v.PNG
Dat klopt. Menno gebruikt al jaren geen smoorspoelen meer. De schakeling hierboven van de voeding kost een paar euro kwartjes en levert nog maar een rimpel van 0,6 mV. Bovendien komt de spanning mooi langzaam op. Smoorspoelen zijn van zichzelf al brom bronnen. Ze zijn groot en zwaar en hebben hun eigen vervormingen. Het kost ook altijd veel moeite om ze te plaatsen in of op een kast waar ze geen brom problemen veroorzaken. Ik snap dan ook niet dat iedereen maar die smoorspoelen blijft gebruiken. Dat is toch allang achterhaald. :think:

Gr Elpeewee
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: KT120 SE met Trans Technologie

Bericht door douwebakker »

peterl schreef:
douwebakker schreef:
Anders koop je toch eerdaags een nieuwe! Voor € 350.00 koop je al iets leuks.
Ik zit er aan te denken om mezelf met de kerstdagen te verwennen met een digitaal scoopje, beetje rondgelezen hier en de rigol schijnt nogal lawaaiig te zijn door de ventilator zoals ik lees op het forum, is de Siglent SDS1102CML+ een goed alternatief?
Ik zag in die prijsrange ook de Owon SDS7102E, maar die is erg plat, en ik weet niet of je die midden op een tafel kan zetten zonder steun.
Aan het geluid van de ventilator heb ik ook getwijfeld. Toch heb ik nu een Rigol 1202 en het geluid van de ventilator vind ik niet storend. Maar nu moet ik ook zeggen dat mijn gehoor ook niet meer is wat het was. Het geluid is in elk geval veel minder dan mijn desktop computer.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT120 SE met Trans Technologie

Bericht door peterl »

elpeewee schreef:
DE voeding bevat 2 mosfet's en zou zonder smoorspoelen zijn uitgerust heb ik begrepen, maar die komt nog.
v.PNG

Dat klopt. Menno gebruikt al jaren geen smoorspoelen meer. De schakeling hierboven van de voeding kost een paar euro kwartjes en levert nog maar een rimpel van 0,6 mV. Bovendien komt de spanning mooi langzaam op. Smoorspoelen zijn van zichzelf al brom bronnen. Ze zijn groot en zwaar en hebben hun eigen vervormingen. Het kost ook altijd veel moeite om ze te plaatsen in of op een kast waar ze geen brom problemen veroorzaken. Ik snap dan ook niet dat iedereen maar die smoorspoelen blijft gebruiken. Dat is toch allang achterhaald. :think:

Gr Elpeewee
Ik ben benieuwd wat het gaat worden, heb de menno cell printjes laten maken (10st) dus als iemand er nog wat wil, ze zijn er hopelijk volgende week.
De UGT ben ik nog niet helemaal uit. Inmiddels langzaam onderdelen aan het verzamelen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT120 SE met Trans Technologie

Bericht door Ah!buis »

elpeewee schreef:
Ik snap dan ook niet dat iedereen maar die smoorspoelen blijft gebruiken. Dat is toch allang achterhaald. :think:
Omdat een smoorspoel ook zo z'n voordelen heeft ?
Ik heb, lang geleden, al zoiets voorgesteld viewtopic.php?p=1515364#p1515364
En ook op het nadeel gewezen, meer spanningsverlies dan een smoorspoel.Dus als je krap zit (spanningsgewijs), een smoorspoel.
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT120 SE met Trans Technologie

Bericht door peterl »

douwebakker schreef:
peterl schreef:
douwebakker schreef:
Anders koop je toch eerdaags een nieuwe! Voor € 350.00 koop je al iets leuks.
Ik zit er aan te denken om mezelf met de kerstdagen te verwennen(na overleg met de vrouw) met een digitaal scoopje, beetje rondgelezen hier, en de rigol schijnt nogal lawaaiig te zijn door de ventilator zoals ik lees op het forum, is de Siglent SDS1102CML+ een goed alternatief?
Ik zag in die prijsrange ook de Owon SDS7102E, maar die is erg plat, en ik weet niet of je die midden op een tafel kan zetten zonder steun.
Aan het geluid van de ventilator heb ik ook getwijfeld. Toch heb ik nu een Rigol 1202 en het geluid van de ventilator vind ik niet storend. Maar nu moet ik ook zeggen dat mijn gehoor ook niet meer is wat het was. Het geluid is in elk geval veel minder dan mijn desktop computer.
Qua prijs zit hij niet zoveel hoger, maar het zijn wel elke keer stapjes, van een paar tientjes meer. :lol: En de vraag is, heb ik die 100mhz meer nodig?

Wat betreft de fan, mijn oren zijn ontzettend gevoelig voor fan's in apparatuur,(ook hoge fluittonen enz.) ik wordt daar snel gek van. we hebben een mediabox van ziggo, daar heb ik inmiddels al de 3e van maar dat loeien van die fan daar kan ik niet tegen, vooral als hij ook nog regelmatig van snelheid wisselt, mijn oude harman kardon had ook zo'n vervelende fan. Maar is de Siglent SDS1102CML+ een goed alternatief?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT120 SE met Trans Technologie

Bericht door Ah!buis »

peterl schreef:
De UGT ben ik nog niet helemaal uit. Inmiddels langzaam onderdelen aan het verzamelen.
Als je geen ringkern maar gewone EI ook goed vindt zou de Ogonowsky LO SE25-5 wat kunnen zijn. Voor een SE niet zo duur, 88$ op hun internationale stek en in Polen 304zł wat ong. 66€ is.
Anne
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: KT120 SE met Trans Technologie

Bericht door douwebakker »

Je komt op marktplaats ook nog genoeg analoge scoops tegen. kijk hier eens naar:
https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... ousPage=lr
zonder fan.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: KT120 SE met Trans Technologie

Bericht door SSassen »

elpeewee schreef:
DE voeding bevat 2 mosfet's en zou zonder smoorspoelen zijn uitgerust heb ik begrepen, maar die komt nog.
v.PNG

Dat klopt. Menno gebruikt al jaren geen smoorspoelen meer. De schakeling hierboven van de voeding kost een paar euro kwartjes en levert nog maar een rimpel van 0,6 mV. Bovendien komt de spanning mooi langzaam op. Smoorspoelen zijn van zichzelf al brom bronnen. Ze zijn groot en zwaar en hebben hun eigen vervormingen. Het kost ook altijd veel moeite om ze te plaatsen in of op een kast waar ze geen brom problemen veroorzaken. Ik snap dan ook niet dat iedereen maar die smoorspoelen blijft gebruiken. Dat is toch allang achterhaald. :think:

Gr Elpeewee
Leuk, maar ik zou er zeker nog een paar diodes in knutselen om alles betrouwbaar te laten werken, overigens is er een reden dat smoorspoelen nog steeds gebruikt worden, zo'n gyrator heeft namelijk geen inherente energieopslag, een smoorspoel wel.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: KT120 SE met Trans Technologie

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
peterl schreef:
De UGT ben ik nog niet helemaal uit. Inmiddels langzaam onderdelen aan het verzamelen.
Als je geen ringkern maar gewone EI ook goed vindt zou de Ogonowsky LO SE25-5 wat kunnen zijn. Voor een SE niet zo duur, 88$ op hun internationale stek en in Polen 304zł wat ong. 66€ is.
Anne
Prima trafo's weet ik uit ervaring, zeer zeker de moeite waard voor een dergelijke prijs.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT120 SE met Trans Technologie

Bericht door peterl »

Ah!buis schreef:
peterl schreef:
De UGT ben ik nog niet helemaal uit. Inmiddels langzaam onderdelen aan het verzamelen.
Als je geen ringkern maar gewone EI ook goed vindt zou de Ogonowsky LO SE25-5 wat kunnen zijn. Voor een SE niet zo duur, 88$ op hun internationale stek en in Polen 304zł wat ong. 66€ is.
Anne
Dat is zeker ook een oplossing Anne. :goedzo:
douwebakker schreef:
Je komt op marktplaats ook nog genoeg analoge scoops tegen. kijk hier eens naar:
https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... ousPage=lr
zonder fan.
Ik ga niet weer voor oude meuk Douwe, koop nu i.i.g. een nieuwe scoop. Wil iets tussen 300 en 350 euri. En een fan is geen probleem als hij rustig is.
Een laptop heeft ook een fan en soms als hij hard moet werken hoor je die maar dat vind ik geen probleem.
Waar halen jullie de gesloten (alu) kappen vandaan voor de bloktrafo's?

Bloktrafo's vind ik geen probleem als ze niet trillen of brommen, heb ik met de ringkern n.l. nog geen last mee gehad.
Maar misschien ligt dat aan de prijs, oja, en niet te vergeten de hitten van die el84 voeding.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: KT120 SE met Trans Technologie

Bericht door douwebakker »

peterl schreef:
Waar halen jullie de gesloten (alu) kappen vandaan voor de bloktrafo's?
kijk hier maar even. https://nl.aliexpress.com/popular/audio ... cover.html
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT120 SE met Trans Technologie

Bericht door peterl »

Heb alles nog eens uitgezocht en ga denk ik voor de bloktrafo's UGT uit polen "LO SE25-5" mooie gesloten kappen gevonden in China(dank je Douwe) :dank: :dank:
En voor een ringkern voeding van amplimo 4N1885 die ik er tussen in onder het chassis monteer.
Of er moeten nog andere ideeën zijn. :lol:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15177
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: KT120 SE met Trans Technologie

Bericht door Barry2001 »

peterl schreef:
douwebakker schreef:
Anders koop je toch eerdaags een nieuwe! Voor € 350.00 koop je al iets leuks.
Ik zit er aan te denken om mezelf met de kerstdagen te verwennen met een digitaal scoopje, beetje rondgelezen hier en de rigol schijnt nogal lawaaiig te zijn door de ventilator zoals ik lees op het forum, is de Siglent SDS1102CML+ een goed alternatief?
Ik zag in die prijsrange ook de Owon SDS7102E, maar die is erg plat, en ik weet niet of je die midden op een tafel kan zetten zonder steun.
Hoi Peter, als tip: ik vind een lawaaiige fan ook erg storend, heb onlangs een Siglent 1202X-E gekocht (geen Rigol vanwege de herrie). En die hoor je nauwelijks.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT120 SE met Trans Technologie

Bericht door peterl »

Vandaag de UGT's uit polen binnen gekregen en even bij Hans van Amplimo in Neede op bezoek geweest om de ringkerntrafo en de buizen op te halen.
De onderdelen stromen langzaam binnen, maar het chassis zal wel tot na de feestdagen duren, dat worden donkere dagen zonder gepruts. :lol:
Maar goed langzaam komt het allemaal weer voor elkaar.
Bijlagen
onderdelen.png
Gebruikersavatar
elpeewee
Ook commercieel actief
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 jun 2015, 0:09
Contacteer:

Re: KT120 SE met Trans Technologie

Bericht door elpeewee »

Waar halen jullie de gesloten (alu) kappen vandaan voor de bloktrafo's?
Hier haal ik mijn spullen vandaan. https://www.goodcomponent.com/

Gr. Elpeewee
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT120 SE met Trans Technologie

Bericht door peterl »

elpeewee schreef:
Waar halen jullie de gesloten (alu) kappen vandaan voor de bloktrafo's?
Hier haal ik mijn spullen vandaan. https://www.goodcomponent.com/

Gr. Elpeewee
Dank je voor het adres, daar heb ik mijn massieve knoppen vandaan gehaald.
Mijn kappen hier; https://nl.aliexpress.com/item/32904257 ... web201603_
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT120 SE met Trans Technologie

Bericht door peterl »

Vandaag weer eens wat aan het chassis gedaan, de UGT's geplaatst en de bedrading daarvan, kan in deze dagen gaan beginnen met componenten plaatsen.
Een andere vraag, ik heb een 2 kanaals 100mhz scoop gekocht maar kan ik beter een ouderwetse toon(functie)generator kopen of kan ik ook een moderne kopen? ik heb deze gezien bij de elo shop, is deze goed genoeg voor het werk aan versterkers?
https://www.eleshop.nl/uni-t-utg9005c-i ... rator.html
Bijlagen
IMG_0083.jpg
IMG_0079.jpg
Gebruikersavatar
Gerrittube
Berichten: 122
Lid geworden op: di 17 dec 2019, 20:00

Re: KT120 SE met Trans Technologie

Bericht door Gerrittube »

Deze functiegenerator heeft zo te zien zo’n 0.2% THD. Vind je dit goed genoeg voor wat je wilt gaan meten?
Immers, garbage in is garbage out. Een THD van 0.2% is natuurlijk niet slecht en misschien valt het in de praktijk wel mee.

Groeten, Gerrit
Plaats reactie