Spanning zakt in onder belasting
Moderator: Beheerdersteam
Re: Spanning zakt in onder belasting
Dank voor je antwoord. Volgens mij is de print prima in orde. De trafo is nu echter bloedheet en hij stinkt naar plastic en impregneermiddel.
Doorgeslagen dus. Vanavond ga ik een nieuwe monteren.
Mvg, Paul
Doorgeslagen dus. Vanavond ga ik een nieuwe monteren.
Mvg, Paul
-
V4lve Lover
Vergeet dan niet de DIodes te vervangen door wat zwaardere types, als je twee dagen kan wachten dan stuur ik je twee nieuwe printen plus zekeringshouders en diodes *BY2000 op
De onderkant van de print Bovenkant koper.
De onderkant van de print Bovenkant koper.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Hoeveel vermogen verwacht je te gaan gebruiken?V4lve Lover schreef:Vergeet dan niet de DIodes te vervangen door wat zwaardere types, als je twee dagen kan wachten dan stuur ik je twee nieuwe printen plus zekeringshouders en diodes *BY2000 op
De onderkant van de print
Universal HV print onderkant.png
Bovenkant koper.
UniversalHV print bovenkant.png
Een 1N4007 kan 1A continu leveren.
Het enige wat ik me kan voorstellen is voor een diode te gaan met een hogere spanning, mits de rest van circuit het aan kan trouwens.
Zekering na de gelijkrichtbrug is trouwens ook niet heel fijn, liever ervoor.
http://www.valvewizard.co.uk/fuses.html
Super bedankt voor de heldere tekeningen en de service V4lve lover. Ik heb twee dagen geduld.
Ik heb de zekering bij de netentree zitten, zo doe ik het altijd.
Mvg Paul
Ik heb de zekering bij de netentree zitten, zo doe ik het altijd.
Mvg Paul
Als je een foto stuurt van de print met een beetje kwaliteit waar de diodes zichtbaar zijn kan dat ook gecontroleerd worden
En tevens een Foto van de Aansluiting op je trafo en ! hoe die draden op je Gelijkricht print zitten
Ander is het zo onzeker hoe het aangesloten zit Paul
Grt
OpaBert met zijn eigen Demonen
Edit zie dat de diodes goed op de print zitten voor een trafo met midden aftakking 240-0-240 volt
Waarvan de 0 aan de min komt en 240 240 aan de diode,s
Omdat je 337 volt onbelast meet zou de trafo 2x 240 volt moeten zijn
Klopt dat
En tevens een Foto van de Aansluiting op je trafo en ! hoe die draden op je Gelijkricht print zitten
Ander is het zo onzeker hoe het aangesloten zit Paul
Grt
OpaBert met zijn eigen Demonen
Edit zie dat de diodes goed op de print zitten voor een trafo met midden aftakking 240-0-240 volt
Waarvan de 0 aan de min komt en 240 240 aan de diode,s
Omdat je 337 volt onbelast meet zou de trafo 2x 240 volt moeten zijn
Klopt dat
Klopt allemaal als een bus opaBert. Ik denk dat de diodes toch zijn doorgeslagen en daarna de hoogspanningswikkeling hebben vernacheld... helaas.
Nou, ik heb muziek! Nadat ik de voedingstrafo had uitgewisseld en een frisse brugcel had gemonteerd gebeurde er wéér hetzelfde...
Blijkt dat beide vermogensweerstanden gaar zijn... je verzint het niet. Wist niet dat een cementweerstand het kon begeven. Enfin, weer wat geleerd. Ik ga maar eens wat muziek opzetten.
Groeten, Paul
p.s. ja, inderdaad een brugcel. De nieuwe trafo heeft een enkele wikkeling ipv een dubbele met centertap.
Blijkt dat beide vermogensweerstanden gaar zijn... je verzint het niet. Wist niet dat een cementweerstand het kon begeven. Enfin, weer wat geleerd. Ik ga maar eens wat muziek opzetten.
Groeten, Paul
p.s. ja, inderdaad een brugcel. De nieuwe trafo heeft een enkele wikkeling ipv een dubbele met centertap.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Dit is dan ook de reden dat je een zekering voor je brugcel wilt hebben.Pcdg schreef:Nou, ik heb muziek! Nadat ik de voedingstrafo had uitgewisseld en een frisse brugcel had gemonteerd gebeurde er wéér hetzelfde...![]()
![]()
Groeten, Paul
Gare weerstanden die ook nog een kortsluiting veroorzaken, komen niet vaak voor.
Als die namelijk door fikken, wordt het meestal gewoon een open draad.
Wat ik doorgaans doe voordat ik iets nieuwe ga bouwen, is eerst alle onderdelen los testen zover dat mogelijk is.
Zeker als het om oude trafo's gaat.
Meestal doe ik dat ook, maar van de weerstanden ging ik voetstoots uit dat ze in orde waren. Ten onrechte dus!
Mvg, Paul
Mvg, Paul
Ik heb het jaren terug ook gehad dat een vermogens weerstand kapot was maar er niets van te zien was. Soort van interne breuk, gelukkig kun je die dingen gemakkelijk doormeten. Vaak als je iets niet kan vinden is het toch datgene waarvan je denk, dat kan het nooit zijn. Je geef jezelf zo een soort van blinde vlek.
Dat is het altijd PaulPcdg schreef:Meestal doe ik dat ook, maar van de weerstanden ging ik voetstoots uit dat ze in orde waren. Ten onrechte dus!
Mvg, Paul
Ik heb dat ook je denkt gewoon dat is goed En daarom vind je de fout niet ! Maar het is nu dan toch gevonden
Ja heren, het zit altijd in je blinde vlek.
Ik moet ook eens stoppen met het herbruiken van componenten uit sloopaparaten. De rotte weerstand kwam bijvoorbeeld uit een oude CRT monitor. Niet meer doen
Mvg, Paul
Ik moet ook eens stoppen met het herbruiken van componenten uit sloopaparaten. De rotte weerstand kwam bijvoorbeeld uit een oude CRT monitor. Niet meer doen
Mvg, Paul
Doe meer met ongeveerjvenema schreef:Meten is weten, gissen is missen
Pfff. ik dacht dat ik erg was met het recyclen van oude meuk...
Zaken als diodes, standaard vermogensweerstanden en reguliere condensatoren kosten nou ook weer niet echt een rib uit je lijf.
Zaken als diodes, standaard vermogensweerstanden en reguliere condensatoren kosten nou ook weer niet echt een rib uit je lijf.
Nee, het kost bijna niets. Maar wanneer je het component niet in een laatje hebt zitten en je bent een avondje driftig aan het solderen dan ga ik toch weer even graaien in een doos met printplaten die ik bewaard heb voor 'je weet maar nooit' 
Ik zie op je foto maar 2 diodes, d2 en d4, monteer ook d1 en d3.
Die foto is genomen toen er een voedingstrafo op stond met een dubbele primaire wikkeling met centertap. Dan hoeven er maar twee diodes in.
De huidige voedingstrafo heeft maar 1 wikkeling en dan moet er inderdaad een brug op.
mvg, Paul
De huidige voedingstrafo heeft maar 1 wikkeling en dan moet er inderdaad een brug op.
mvg, Paul
Gaat erom dat losse componenten goed door te meten zijn, zeker weerstanden. Met de ongeveer aanpak, van als een weerstand er niet door gefikt uitziet dan zal het wel goed zijn gaat het wel eens fout. Als je bedoel met “doe MEER met ongeveer”, dat het je wel eens heeel veel meer tijd, energie en frustratie kan kosten, dan heb je helemaal gelijksatefan schreef:Doe meer met ongeveerjvenema schreef:Meten is weten, gissen is missen
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Nerd alert; (en offtopic)
Doe meer met ongeveer is trouwens helemaal niet zo gek;
https://en.wikipedia.org/wiki/Fermi_problem
Ik wou dat ze dit tegenwoordig standaard in het lesporgramma deden bij ongeveer ELKE studie.
Dat scheelt namelijk nodeloze en eindeloze discussies, terwijl je bij voorbaat al vrij goed kan inschatten of iets haalbaar is of niet.
Doe meer met ongeveer is trouwens helemaal niet zo gek;
https://en.wikipedia.org/wiki/Fermi_problem
Ik wou dat ze dit tegenwoordig standaard in het lesporgramma deden bij ongeveer ELKE studie.
Dat scheelt namelijk nodeloze en eindeloze discussies, terwijl je bij voorbaat al vrij goed kan inschatten of iets haalbaar is of niet.
Florick heeft mij twee extra printen opgestuurd met gemonteerde BY2000 diodes (klasse service!)
Ik heb er eentje opgebouwd en voorzichtig geprobeerd of de oorspronkelijke trafo het nog deed. Welnu, geen centje pijn. Na een half uurtje spelen wordt hij niet eens merkbaar warmer dan wanneer hij uitstaat. Dat is mooi want ik wou hem eigenlijk in een stereo versie gebruiken
Mvg, Paul
Ik heb er eentje opgebouwd en voorzichtig geprobeerd of de oorspronkelijke trafo het nog deed. Welnu, geen centje pijn. Na een half uurtje spelen wordt hij niet eens merkbaar warmer dan wanneer hij uitstaat. Dat is mooi want ik wou hem eigenlijk in een stereo versie gebruiken
Mvg, Paul
Die BY2000 is wel aan te raden bij een trafo met middenaftakking.Bij een brug kan de 1N4007 of de 1N5408.De max sperspanning (nog afgezien van mogelijke ongewenste pieken) is nlm 2xVpiek (trafo) met twee diodes en enkel Vpiek met een brug.En Vpiek is 1,4x Veff (Vrms).
Anne
Anne
Daar had ik nog niet eens aan gedacht, maar dat klinkt logisch. Dank je Anne!