Als ik je goed begrijp is je bezwaar tegen veel boosten dat de woofer te veel vervormt. Ik heb wel eens woofers veel geboost en meestal is dat inderdaad geen goed idee. Wat ik ondervond is dat de woofer dan te veel vervormt en gewoon niet hard genoeg gaat. Je dwingt de woofer dan om dieper te spelen dan waarvoor de fabrikant hem heeft bedoeld, wat meer vervorming oplevert. De fabrikant weet hoe laag de woofer qua vervoming bruikbaar is en heeft de woofer zodanige Thiele-Small-parameters meegegeven, dat de woofer niet dieper speelt dan wat hij met weinig vervorming kan.Pjotr schreef:Heb je dat wel eens geprobeerd? Meer dan 9 a 10 dB boosten is sowieso geen optie. Dan stop je er al 10x zoveel vermogen in dan normaal en meer trekt je speaker gewoon niet. Ook al niet omdat je dat in het gebied doet waar de vervorming van de speaker sowieso al flink gaat oplopen. In een kleine kamer heb je meer room gain in het laag en helpt alleen een grote kast! Juist ook omdat je daarbij de Q_box laag wilt houden.Chocomel schreef:Veel boosten met een Linkwitz Transform is geen probleem, het gaat voornamelijk om de max SPL. Met sommige, voornamelijk goedkopere, DSP's schijn je wel rare effecten krijgen als je te veel boost. Versterkervermogen is goedkoop dus dat hoef je niet te beperken. Een kleine kast is geen probleem voor een woofer, als je hem maar zijn maximale uitslag kan laten maken zonder de spreekspoel op te roken. Voor een lage vervorming is een grote kast weliswaar beter, maar dat is bij een compacte sub geen optie.
In dit geval lijkt de situatie me anders, omdat:
(1) het nu de grotere woofer is die meer boost nodig heeft [dan de kleinere woofer]. Ik verwacht dat de grotere woofer hoe dan ook minder vervorming heeft, dus het argument dat boosten de vervorming te veel verhoogt vervalt.
(2) Verder is de boost van de grote woofer voornamelijk zo hoog omdat de woofer in een erg kleine kast zit, niet omdat hij gedwongen wordt om veel dieper te spelen dan waarvoor hij is ontworpen.
