EL84 PP met sloopmateriaal

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: EL84 PP met sloopmateriaal

Bericht door OWC »

douwebakker schreef: vr 23 sep 2022, 17:44
Nee hoor ik doel niet op fixed bias. Ik bedoel inderdaad een gemeenschappelijke weerstand versus 1 weerstand per buis. Ik zie het zo.. Bij 1 weerstand per buis heb je een zekere mate van tegenkoppeling en bij een gemeenschappelijke kathode weerstand heb je geen tegenkoppeling. Tenminste in de klasse A instelling. Bij klasse B instelling neigt het zelfs naar meekoppeling.
Die logica volg ik niet.
De weerstand doet enkel mee in het DC gedeelte, in AC bestaat hij simpelweg niet doordat hij wordt kortgesloten door de condensator.
Zonder deze condensator heb je inderdaad gelijk.

Net ook even gesimuleerd in LTSpice, er is nul verschil tussen beide methoden met condensator.
In theorie zou je met een gemeenschappelijke weerstand deze condensator weg kunnen laten, in praktijk is die opheffing niet perfect.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: EL84 PP met sloopmateriaal

Bericht door douwebakker »

OWC schreef: vr 23 sep 2022, 17:53

Die logica volg ik niet.
De weerstand doet enkel mee in het DC gedeelte, in AC bestaat hij simpelweg niet doordat hij wordt kortgesloten door de condensator.
Zonder deze condensator heb je inderdaad gelijk.

Net ook even gesimuleerd in LTSpice, er is nul verschil tussen beide methoden met condensator.
In theorie zou je met een gemeenschappelijke weerstand deze condensator weg kunnen laten, in praktijk is die opheffing niet perfect.
Ik ken het programma LTSpice niet, maar als je beide methoden zonder condensators zou simuleren dan kun je het verschil in versterking toch wel bekijken.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: EL84 PP met sloopmateriaal

Bericht door OWC »

douwebakker schreef: vr 23 sep 2022, 19:10
OWC schreef: vr 23 sep 2022, 17:53

Die logica volg ik niet.
De weerstand doet enkel mee in het DC gedeelte, in AC bestaat hij simpelweg niet doordat hij wordt kortgesloten door de condensator.
Zonder deze condensator heb je inderdaad gelijk.

Net ook even gesimuleerd in LTSpice, er is nul verschil tussen beide methoden met condensator.
In theorie zou je met een gemeenschappelijke weerstand deze condensator weg kunnen laten, in praktijk is die opheffing niet perfect.
Ik ken het programma LTSpice niet, maar als je beide methoden zonder condensators zou simuleren dan kun je het verschil in versterking toch wel bekijken.
Dat zeg ik net toch letterlijk?

LTSpice bestaat inmiddels alweer 22 jaar, denk wel redelijk de (gratis) standaard naast MicroCap en PSpice om circuits mee te simuleren.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: EL84 PP met sloopmateriaal

Bericht door RobertD »

Laten we een beetje on-topic blijven :wink:

Door twee aparte kathodeweerstanden te gebruiken heb je inderdaad geen gematchte EL84 buizen nodig. Mijn ervaring is dat het geluidsbeeld daardoor ook beter is.
Afgegeven vermogen zou gewoon hetzelfde moeten blijven.
roebas
Berichten: 43
Lid geworden op: do 17 apr 2008, 17:39
Locatie: Lokeren (Belgie)

Re: EL84 PP met sloopmateriaal

Bericht door roebas »

Hallo, ik heb afgelopen weekend het probleem gevonden. Het lag aan de feedback lus. Toen ik deze lossoldeerde had ik wel een uitgangsvermogen van 9.78W alvorens de sinus begon te vervormen. Ik heb toen de feedback weerstand (2.4KOhm) vervangen door een potmeter en een weerstandswaarde gezocht waarbij ik nog steeds ongeveerd 10W uitgangsvermogen had. Het is een feebackweerstand van 33 KOhm geworden.
Met de originele feedbackweerstand van 2.4KOHm zakt het vermogen weg naar 0.6W.
Maar de versterker speelt nu zeer mooi en luider dan hoeft voor een huiskamer. Vanavond probeer ik met mijn HP8903B de distortie eens op te meten.
Als bijkomende info: ik heb inderdaad een gemeenschappelijke cathodeweerstand genomen van 130 Ohm zoals in het originele Lafayette schema.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: EL84 PP met sloopmateriaal

Bericht door RobertD »

Toch is dat wel vreemd. Feedback heeft geen invloed op vermogen, maar op de gevoeligheid van de versterker.
In elk geval fijn dat je nu het goede geluid beleeft.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: EL84 PP met sloopmateriaal

Bericht door douwebakker »

RobertD schreef: di 27 sep 2022, 10:00
Toch is dat wel vreemd. Feedback heeft geen invloed op vermogen, maar op de gevoeligheid van de versterker.
In elk geval fijn dat je nu het goede geluid beleeft.
Helemaal niet vreemd hoor? De voeding spanning blijft immers ongewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84 PP met sloopmateriaal

Bericht door Ah!buis »

Wat die twee kathodeweerstanden betreft, idd best niet met maar een doen.
Stel je trekt er één buis uit, blijft de ander zitten met een veel te kleine weerstand met alle gevolgen van dien.
Als een buis slechter is dan de ander gaat de meeste stroom naar de sterke, die loopt heter en gaat nog meer stroom trekken tot de ander niks meer te doen heeft.
Vroeger werd het wel gedaan, spaart (toen dure) elcos uit.Daarbij komt nog dat die ene hoeft niet zo dik te zijn (10...20µF volstaat), met twee heb je veel dikkere nodig, liefst minstens 220µF.
Anne
roebas
Berichten: 43
Lid geworden op: do 17 apr 2008, 17:39
Locatie: Lokeren (Belgie)

Re: EL84 PP met sloopmateriaal

Bericht door roebas »

thumbnail_PHOTO-2022-10-31-20-35-16.jpg
De versterker is volledig af! Op naar een volgend project....
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: EL84 PP met sloopmateriaal

Bericht door Pcdg »

Wat een prachtig apparaat is het geworden!

Ik wil dit ook nog ooit eens gaan doen. Een buizenversterker uit louter sloopmateriaal. Ook bekabeling, vermogensweerstanden, schakelaars, indicatorlampjes en zelfs behuizingen kan je uit sloopapparatuur halen. PC voedingen zijn bij mij een voorname bron van alle genoemde items.

Een PP uit sloopmateriaal is best een uitdaging. Uitgangstrafo's voor een single ended EL84 vind je nog wel op een sloop radiochassis, maar PP praktisch niet. Voedingstrafo's van een radio zijn doorgaans te licht, maar dat kan je ook ondervangen door de versterker dual mono op te bouwen.

In Duitse radio's kan je nog wel eens PP UGT's vinden voor een eindtrap met ELL80 of ECLL800. Helaas zijn die dan meestal ook van het formaat 'bonbon' :-)

Gewoon de ogen open houden maar!

Mvg, Paul
Plaats reactie