Triga zelfbouwspeakers, interne demping

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

jpe
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 22 mar 2015, 18:17

Re: Triga zelfbouwspeakers, interne demping

Bericht door jpe »

Ik wil dat dikke vilt aan binnenzijde kasten aanbrengen. Volgens officiele bouwinstructies moet je dit vastlijmen. Zijn er meningen over de vraag of lijmen beter is dan vastnieten? (ik begrijp dat het door nieten makkelijker wegneembaar is, maar heeft lijmen bv mogelijk een akoestisch voordeel?)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Triga zelfbouwspeakers, interne demping

Bericht door Marp »

Maakt niet uit. Vilt dempt geen paneelresonanties ofzo. De bedoeling is dat het op zijn plaats blijft zitten, en niet wegzakt of voorover gaat hangen.
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Triga zelfbouwspeakers, interne demping

Bericht door Tom Magchielse »

Om een paneelresonantie te dempen moet de massa per m2 van het dempend materiaal in de buurt komen van die van het paneel, anders is de koppeling te zwak om een dempend effect te krijgen. Voor dikwandige luidspreker kasten is dit bijna onmogelijk. Daarom zoeken vele ontwerpers het in allerlei vormen van bracing.
Ruimte resonanties in de kast treden vaak op in het gebied 250 Hz - 1k Hz. Om een acceptabele absorptie te krijgen bij 250 Hz heb je al gauw een dempende laag van 10 cm dik nodig. Het materiaal moet voldoende open zijn, dus vilt wekt daar ook maar matig.
Tom
jpe
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 22 mar 2015, 18:17

Re: Triga zelfbouwspeakers, interne demping

Bericht door jpe »

Tom Magchielse schreef:
Om een paneelresonantie te dempen moet de massa per m2 van het dempend materiaal in de buurt komen van die van het paneel, anders is de koppeling te zwak om een dempend effect te krijgen. Voor dikwandige luidspreker kasten is dit bijna onmogelijk. Daarom zoeken vele ontwerpers het in allerlei vormen van bracing.
Ruimte resonanties in de kast treden vaak op in het gebied 250 Hz - 1k Hz. Om een acceptabele absorptie te krijgen bij 250 Hz heb je al gauw een dempende laag van 10 cm dik nodig. Het materiaal moet voldoende open zijn, dus vilt wekt daar ook maar matig.
Tom
Wat is dan de functie van dat vilt?
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Triga zelfbouwspeakers, interne demping

Bericht door Wieger61 »

Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Triga zelfbouwspeakers, interne demping

Bericht door markbakk »

jpe schreef:
Tom Magchielse schreef:
Om een paneelresonantie te dempen moet de massa per m2 van het dempend materiaal in de buurt komen van die van het paneel, anders is de koppeling te zwak om een dempend effect te krijgen. Voor dikwandige luidspreker kasten is dit bijna onmogelijk. Daarom zoeken vele ontwerpers het in allerlei vormen van bracing.
Ruimte resonanties in de kast treden vaak op in het gebied 250 Hz - 1k Hz. Om een acceptabele absorptie te krijgen bij 250 Hz heb je al gauw een dempende laag van 10 cm dik nodig. Het materiaal moet voldoende open zijn, dus vilt wekt daar ook maar matig.
Tom
Wat is dan de functie van dat vilt?
Goeie vraag. Het antwoord is volgens mij dat deze hobby niet alleen puur wetenschap is, maar ook gevoel. Mensen vinden dat vilt goed klinkt, zonder daar echt een goede verklaring onder te leggen. De keuze is eigenlijk aan jou, vilt of geen vilt. Wat Tom schrijft is beter wetenschappelijk onderbouwd. Uit dat perspectief liggen materialen als minerale wol, Pritex, Akotherm of andere akoestische schuimen of natuurlijke of synthetische wollen (schapenwol, BAF, kevlarvezel) meer voor de hand.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Triga zelfbouwspeakers, interne demping

Bericht door Walt »

Het is inderdaad slechts een gevoel, maar een tussenlaag vilt lijkt mij een betere overgang geven van de harde kastwanden naar het zeer luchtige dempingsmateriaal.

Groetjes Walter
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Triga zelfbouwspeakers, interne demping

Bericht door wouter »

De dunne laag kan alleen maar invloed hebben op hogere tonen, dat pakt de luchtige dikke laag ook wel op.
Bondum800 wordt zelden toegepast terwijl het me geschikt lijkt, een harde persing BAF maar ook enige dikte.

Damping30 of 10 wordt door Hobby Hifi ook altijd toegepast in de betere kasten..Wij zien daar massaal van af.

ergo; ik weet het niet (meer) ;-)
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Triga zelfbouwspeakers, interne demping

Bericht door anonamemouse »

wouter schreef:

Damping30 of 10 wordt door Hobby Hifi ook altijd toegepast in de betere kasten..Wij zien daar massaal van af.
Ik vind het wel fijn spul eigenlijk... Zelfklevend (en niet zo'n beetje ook), makkelijk op maat te knippen, en het werkt geweldig.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Triga zelfbouwspeakers, interne demping

Bericht door Pjotr »

markbakk schreef:
.......... Uit dat perspectief liggen materialen als minerale wol, Pritex, Akotherm of andere akoestische schuimen of natuurlijke of synthetische wollen (schapenwol, BAF, kevlarvezel) meer voor de hand.
Waarbij wel aangetekend dat schapenwol in deze ook tamelijk pardoes uit de lucht is komen vallen en meer een geval van de klok en de klepel. Het voor demping in speakerkasten gebruikte dempingsspul komt beslist niet van een Texelse schaap o.i.d. Het kwam in de mode toen Dr Bailey zijn TL's ging vullen met "Long Hair Wool", wat onovertroffen bleek voor dat doel. Dat was geen schapenwol maar langharige Angora wol! Dat is heel zacht en heel licht en volgens mij is de crux ook dat de vezels hol zijn. Je kunt wel zo'n Hollandse schapenvacht gebruiken daar niet van. Stinkt lekker en de motten zijn er verzot op :D Maar het is bij lange na niet zo effectief als de originele Dr Bailey's wool. BAF doet het gewoon beter en de motten lusten dat ook niet. Angora wol mag in Europa volgens mij niet meer, valt in dezelfde categorie als bont.
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 12 okt 2019, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Triga zelfbouwspeakers, interne demping

Bericht door Henkjan »

ik zie hier erg weinig variatie in dempingsmateriaal, BAF en Pritex daar blijft het 90% van de tijd bij.
Maar er is veel meer, check de site van Merfort anders eens, Flamex vind ik persoonlijk erg fijn.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Triga zelfbouwspeakers, interne demping

Bericht door richard »

Pjotr schreef:
Angora wol mag in Europa volgens mij niet meer, valt in dezelfde categorie als bont.
In dat geval mag het dus gewoon.
Angora komt van een konijn of een geit, in het eerste geval is het wel eens wat gedoe over de wijze van oogsten. De wol van de angorageit heet mohair.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Triga zelfbouwspeakers, interne demping

Bericht door Marp »

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Triga zelfbouwspeakers, interne demping

Bericht door Pjotr »

Klopt, maar dat is beslist niet hetzelfde spul als de originele wat Remo 40 jaar geleden verkocht. Maar wel beter dan schapenwol van de boer :mrgreen: De originele is veel lichter en lijkt qua structuur en "feel" erg op het Twaron Angel Hair.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Triga zelfbouwspeakers, interne demping

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
Klopt, maar dat is beslist niet hetzelfde spul als de originele wat Remo 40 jaar geleden verkocht. Maar wel beter dan schapenwol van de boer :mrgreen: De originele is veel lichter en lijkt qua structuur en "feel" erg op het Twaron Angel Hair.
Ah, opa vertelt.... :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Triga zelfbouwspeakers, interne demping

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Pjotr schreef:
Klopt, maar dat is beslist niet hetzelfde spul als de originele wat Remo 40 jaar geleden verkocht. Maar wel beter dan schapenwol van de boer :mrgreen: De originele is veel lichter en lijkt qua structuur en "feel" erg op het Twaron Angel Hair.
Ah, opa vertelt.... :lol:
Zeg Gerhard ga jij je bij de NAM vervelen. Waar slaat dat nou op?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Triga zelfbouwspeakers, interne demping

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
ds23man schreef:
Pjotr schreef:
Klopt, maar dat is beslist niet hetzelfde spul als de originele wat Remo 40 jaar geleden verkocht. Maar wel beter dan schapenwol van de boer :mrgreen: De originele is veel lichter en lijkt qua structuur en "feel" erg op het Twaron Angel Hair.
Ah, opa vertelt.... :lol:
Zeg Gerhard ga jij je bij de NAM vervelen. Waar slaat dat nou op?
Dat je een beetje het riedeltje: Vroeger was alles beter begint af te draaien. :lol:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Triga zelfbouwspeakers, interne demping

Bericht door wouter »

De originele zoals Pjotr omschreef zal ook nu nog net zo goed zijn. Maar kom er nu nog maar eens aan...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Triga zelfbouwspeakers, interne demping

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Pjotr schreef:
ds23man schreef:

Ah, opa vertelt.... :lol:
Zeg Gerhard ga jij je bij de NAM vervelen. Waar slaat dat nou op?
Dat je een beetje het riedeltje: Vroeger was alles beter begint af te draaien. :lol:
Is dan met Angel Hair hetzelfde, dat was in jouw jonge jaren toch het summum? :lol: Verder zeikkoek, je mist het punt over schapenwol volledig.

I.d.d. Wouter. Je zou archeologisch onderzoek moeten doen naar waar Bailey het vandaan haalde :mrgreen: Weet niet of die oude van Oosten van Remo nog leeft. Die haalde het ook uit GB. Tegenwoordig zit zijn zoon in de winkel dacht ik.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Triga zelfbouwspeakers, interne demping

Bericht door ray5150 »

Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Triga zelfbouwspeakers, interne demping

Bericht door anonamemouse »

ds23man schreef:
Pjotr schreef:
ds23man schreef:

Ah, opa vertelt.... :lol:
Zeg Gerhard ga jij je bij de NAM vervelen. Waar slaat dat nou op?
Dat je een beetje het riedeltje: Vroeger was alles beter begint af te draaien. :lol:
En dat jij daar standaard met een hersenloze en volkomen nergens op slaande opmerking op moet reageren.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Triga zelfbouwspeakers, interne demping

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
ds23man schreef:
Pjotr schreef:
Zeg Gerhard ga jij je bij de NAM vervelen. Waar slaat dat nou op?
Dat je een beetje het riedeltje: Vroeger was alles beter begint af te draaien. :lol:
Is dan met Angel Hair hetzelfde, dat was in jouw jonge jaren toch het summum? :lol: Verder zeikkoek, je mist het punt over schapenwol volledig.

I.d.d. Wouter. Je zou archeologisch onderzoek moeten doen naar waar Bailey het vandaan haalde :mrgreen: Weet niet of die oude van Oosten van Remo nog leeft. Die haalde het ook uit GB. Tegenwoordig zit zijn zoon in de winkel dacht ik.
Zoveel keus was er 30-40 jaar geleden nou ook weer niet. Glaswol, baf kwam net opzetten en dan had je Bailey. Als je kijkt wat je tegenwoordig kan krijgen, leven we in het walhalla. Ik ben zelf zeer tevreden over damping 10 op de wanden eventueel aangevuld met twaron afhankelijk van de toepassing. Pritex lijkt goed, maar is gewoon ruk in de praktijk.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Triga zelfbouwspeakers, interne demping

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Triga zelfbouwspeakers, interne demping

Bericht door Walt »

Hier ook zeer goede ervaring met damping 10 en damping 30.

Gr. Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Triga zelfbouwspeakers, interne demping

Bericht door dre »

Alleen de prijs......
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”