RS-1003, het proberen waard?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Dan denk ik dat die EYY13 van Bert een betere optie is / lijkt. Bert, je hebt een PBtje :wink:
Ik ga nog eens even bij die trafoboeren langs surfen. Anne, moet die UGT 3K zijn?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Ah!buis »

PA4URK schreef:
Ik ga nog eens even bij die trafoboeren langs surfen. Anne, moet die UGT 3K zijn?
Hangt er vanaf, voedingsspanning en uitgangsvermogen / vervorming.
Die 3k (of 3k2) gaat uit van zo'n 450volt voeding en rond 15W.
Ook van belang dat er minstens 100mA door mag, liever wat ruimer.
Maar was je al niet eerder begonnen met een KT88 of EL34 SE ? Is (zijn) eenzelfde soort versterker.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door OpaBert »

Toch wat goedkoper voeten gevonden rein
buisvoet rs1003
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door rjmulder »

Die zijn duurder dan waar Rein mee kwam op Ali.

Bij mij geeft die op Ali aan 4 stuks voor 14,61 met gratis verzending en eBay ongeveer 13,61 per 2 stuks en verzending 9,07.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door OpaBert »

Ja dat klopt wel RJ
Maar die ik gevonden heb lijken mij orginele army voeten
die van Alie met vergulde kontakten 4 stuks incl verz kosten toch nog goedkoper dan 2 Army dingen
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door rjmulder »

Het zou mij niets verbazen dat het de zelfde zijn.
Als het originele zouden zijn hadden ze het er denk ik wel bij gezet.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door OpaBert »

:lol: het zou mij verbazen als het wel dezelfde zijn :lol:
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Buisvoeten geen probleem dus, dat is dan ook weer getackled :mrgreen:
Maar was je al niet eerder begonnen met een KT88 of EL34 SE ? Is (zijn) eenzelfde soort versterker.
Inderdaad was het in eerste instantie de bedoeling Anne om een een KT88 of 807 versterker te bouwen en dat is wel het meest eenvoudig, de buizen zijn er en hoeven niet meer à €30,00 aangeschaft te worden. Tot ik die RS-1003 tegen kwam :wink:
Maar zoals ik al eerder memoreerde, het zit allemaal nog in het uitwerk stadium, no hurry :beer:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Ah!buis »

Met een KT kan je ongeveer hetzelfde als de RS.
Omdat de RS meer spanning nodig heeft om nog voldoende stroom te leveren kan de KT versterker met een lagere voedingsspanning hetzelfde vermogen halen.
Maar de RS heeft minder sturing nodig, geeft meer versterkingsreserve bij de stuurbuis en laat meer tegenkoppling toe bij eenzelfde ingangsgevoeligheid.En ook met minder uitgangsignaal vervormt een buisversterkertrap minder.
Anne
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Tsja, ze zijn allebei mooi Anne :think:
RS-1003 glow.jpg
KT88.sized.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Barry2001 »

Qua looks? Wint de RS wmb. Minder in looks, goed in performance en helemaal in prijs Rein, GU50, idee?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door OpaBert »

Als ik door alle PC projecten heen ben Barry lijkt dat ik de software een beetje ga snappen
Dan Sta ik er niet van te kijken dat ik een deel van Mn buizen versterkers weg doe en aan de RS begin.
Heb momenteel Te veel projecten
Dat haal ik niet voor Mn 70ste
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door OpaBert »

hier de data sheet van de SRS551
Nog een ander data sheet RS1003
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Bedankt Bert, zet ik in m'n RS-1003 bestandje :)
Minder in looks, goed in performance en helemaal in prijs Rein, GU50, idee?
Hb ik al aan gedacht, zag een paartje op internet maar ga toch maar voor de RS-1003 vanwege de good looks :wink:
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

De Telefunken RS-1003 buizen vanmiddag opgehaald bij de verkoper die ook trafo's blijkt te wikkelen. Misschien een idee om af te stappen van de gedachte om die 380 volt trafo te gebruiken en een geschikte trafo op specificatie laten wikkelen. Oh ja, de voetjes voor de RS-1003 buizen heb ik zojuist bij ome Ali in China besteld. Er zit schot in de zaak :rock:
RS1003A.jpg
RS1003B.jpg
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

:? Ook de voetjes voor de RS-1003 uit China zijn binnen - een week! - maar ik heb niet goed gekeken bij met bestellen. Twee x 4 voetjes dus... Maar gelukkig heb ik daar al weer een bestemming voor. Van Bert heb ik namelijk een EYY13 met voetjes overgenomen en met het oog op z'n toekomstige PP RS-1003 project :goeie:
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Wat me nu bezighoudt is het trafoverhaal. Ik denk dat ik dat bedenksel met die 380 volt trafo laat schieten en voor een gewone voedingstrafo ga. Anders komen we met veel hogere spanningen dan in het schema van Hans Koch. Koch hanteert daarbij een anodespanning van tussen 385 en 450 volt. Dus een HS wikkeling van 275 tot 320 volt. Voor de gloeispanning 6.3 volt (2 x 2.3 ampère) maar ook 6.3 volt voor de EYY13 (2.5 ampère) want die lust geen 5 volt. En ook nog 2 x 0.3 ampère voor de EF86, in mijn geval de E80F.
Dat wordt dus best wel een flinke voedingstrafo...
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Ah!buis »

Met buizen gelijkrichten geeft een stuk minder spanning dan met Si-diodes.
De 380volt trafo is juist goed om met de EYY13 op iets van 380...400volt uit te komen.
Onbelast loopt 't wel op naar 500volt, rekening mee houden voor de elco's.
Wel twee gloeiwikkelingen, versterker en gelijkrichter afzonderlijk.
Anne
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Dus met deze trafo moet het kunnen Anne? Dan ben ik eigenlijk alleen nog een 6.3 volt trafo voor de EYY13 nodig want dit hadden we ook nog:
Verder heb ik nog een (geschakelde) voedingsprint om van 230 volt iets van tussen 0 en 24 volt gelijkspanning te fabriceren. Kan een ampèretje of 6 leveren en staat afgesteld op 6.3 volt.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Ah!buis »

PA4URK schreef:
Dus met deze trafo moet het kunnen Anne? Dan ben ik eigenlijk alleen nog een 6.3 volt trafo voor de EYY13 nodig want dit hadden we ook nog PD-65A
Verder heb ik nog een (geschakelde) voedingsprint om van 230 volt iets van tussen 0 en 24 volt gelijkspanning te fabriceren. Kan een ampèretje of 6 leveren en staat afgesteld op 6.3 volt.
Moet wel kunnen als die 6,3V klopt, volgens blad gaat de regeling maar tot 5,5V :think:
Kun je op de 380V-trafo niet wat bijwikkelen voor de 6V van de EYY13 ?
Zal iets van een 25 windingen zijn (uitmeten met proef wikkeling).
1mm draad past misschien wel tussen spoel en ijzer.Daarna wel wat isolatie tussen koper en ijzer schuiven (met een likje lijm).
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door OpaBert »

Als Rein die trafo opstuurt naar me dan maak ik er een 6.3 volt wikkeling bij
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
Als Rein die trafo opstuurt naar me dan maak ik er een 6.3 volt wikkeling bij
Je had zeker nog niet genoeg te doen ? :shock: :lol:
En hoeveel kost het heen en weer sturen van een trafo van zo'n 130VA :(
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Bert61 schreef:
Als Rein die trafo opstuurt naar me dan maak ik er een 6.3 volt wikkeling bij
Je had zeker nog niet genoeg te doen ? :shock: :lol:
En hoeveel kost het heen en weer sturen van een trafo van zo'n 130VA :(
Anne
Rein heeft nog wat voor mij liggen
Maar een 130 Va trafo is dat niet wat weinig voor twee van deze Krachtpatsers
380x1.4= 530 volt is ook wat weinig :think:
Kan beter een andere trafo naar Rein opsturen :-k
Ik heb nog iets op de planken staan
Zit naar ik meen 4 of 5 volt en ik meen 2x6.3 volt en van de hoogspanning weet ik niet meer ik dacht 350 volt
Zal vanavond kijken
Heb het maar gelijk gedaan
Afmetingen trafo 100x120 mm en 44 mm stapelhoogte 225mm2x0,64=144 Watt
Boekje er weer bij
Middenbeen is 50 mm breed
2x400 volt +/- bij 150mA =550 volt
1x5-6,3 volt 3Amp 20 Watt
1x6,3 volt 6Amp 40 Watt
Is dit niet veel beter
Ik wil toch 2 dezelfde trafo,s in twee monoblokken
Dus dit stond op een chassis voor testen
Alleen wat vind Rein van dat idee en voor Rein heb ik een speciaal prijsje \:D/
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Ah!buis »

Als die 2x400V ook 2x150mA heeft, dus 800V bij 150mA, is het een goeie !
Je rekend de gelijkspanning met Si-diodes, met de EYY13 krijg je hiermee iets meer dan 400V= (belast, 200mA)
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Als die 2x400V ook 2x150mA heeft, dus 800V bij 150mA, is het een goeie !
Je rekend de gelijkspanning met Si-diodes, met de EYY13 krijg je hiermee iets meer dan 400V= (belast, 200mA)
Anne
Ik heb die stroom uit de 400 volt wikkeling kan leveren heb ik met 2 diodes gemeten zodat ik op 550 volt uit kwam
500 uF er over. En de hele boel belast met 3x100 Watt van 230 volt
En belast tot de trafo winding 10% was gezakt t o v Onbelast Anne
Edit
De lampen van 230 volt had ik in serie gezet
Edit
Anne de trafo is met midden aftakking
400-360-310-0-310-360-400Volt
Laatst gewijzigd door OpaBert op zo 09 jun 2019, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie