Sorry voor het late vervolg maar ik had huiselijke taken uit te voeren (je weet wel van die kerk in het midden...

)
Vermits we overal met 2de orde filters werken moeten we blijkbaar cross-overpunten hebben 6dB onder de theoretisch rechte curve op 85dB. Verder moet de volgende driver steeds omgekeerde polariteit hebben.
Daarvoor heb ik in de actieve filters de doelfrequenties gewijzigd en in de editor de polariteit van de tweeter (driver 6) omgekeerd:
- - AMP2 = 315Hz bij Q=0.7 Lowpass, level = -5dB, driver +
- AMP3 = 550Hz bij Q=0.7 Lowpass, 2000Hz bij Q=0.7 Highpass, level = 18.2dB, driver -
- AMP4 = 3600Hz bij Q=0.7 Lowpass, 22000Hz bij Q=0.7 Highpass, level = 26.6dB, driver +
Resultaat:
Nu zitten we met bult rond 1KHz maar dat kunnen we oplossen door een serieweerstand van 1.5 ohm in serie met driver 5 te plaatsen in de editor.
Met 3de orde filters kunnen we misschien nog een beter resultaat bereiken.
Het verschil (volgens Hi fi Selbstbau): bij oneven filterorders zou de polariteit vd volgende driver normaal niet mogen omgekeerd worden en snijden de cross-overpunten op -3dB.
Ik vertrek weer van 400Hz en 2000Hz en de filters worden Buttworth 3de orde.
- - AMP2 = 400Hz met 3de orde Butterworth Lowpass, level = -5dB, driver +
- AMP3 = 400Hz met 3de orde Butterworth Lowpass, 2000Hz met 3de orde Butterworth Highpass, level = 37dB, driver +
- AMP4 = 2000Hz met 3de orde Butterworth Lowpass, 22000Hz met 3de orde Butterworth Highpass, level = 57.5dB, driver +
Resultaat:
Dit is toch niet wat we mogen verwachten! De polariteit van driver 5 dan maar omgedraaid:
Dat resultaat is al beter te beheersen, de -3dB punten zitten vrij goed waar verwacht, enkel het verhaal dat achter een 3de orde filter best de polariteit niet wordt gedraaid klopt hier blijkbaar niet (?).
De frequentiekarakteristiek gaat gemiddeld 2 dB omhoog, perfect is het dus ook niet.
Ik versta nu één en ander al beter maar als ik de faseplot bekijk vraag ik me toch af wat ik nu bereikt heb
Verder vermoed ik dat wanneer ik een perfecte frequentiecurve heb, die save als reference en dan aan de slag ga met de eigenlijke cross-over van de box en naar de reference toe werk.