Gezocht, beruchte jaren '80 versterkers

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Pjotr schreef:
Daarnaast kun je versterkers van 25 jaar oud niet vergelijken met de staat waarin ze verkeerden toen ze nieuw waren zonder een grondige revisiebeurt.
In dat geval kan ik mijn Yamaha A720 wel mee laten dingen, die is gerecapped (wel standaard elco's, geen BG of wat) maar verder wel origineel.

BTW is die Quad 306 niet een teruggetunede 405-II, en de 606 een gepimpte?
Zo naar de schema's te zien is er weinig verschil in basiswerking.......

Moet erbij aantekenen dat ik slechts de (gemodificeerd, ook dat nog) 405-II goed ken van klank, de 306 en 606 heb ik nooit echt goed kunnen horen ergens (behalve op korte demos).
De 405 eerste versie zonder mods sprak me nooit zo aan, beetje gruizig naar mijn smaak.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

KT88 schreef:
De 405 eerste versie zonder mods sprak me nooit zo aan, beetje gruizig naar mijn smaak.
Ja mee eens, en juist die is destijds erg gehyped en wmb een schoolvoorbeeld van wat Sander in zijn openuiingspost aanhaalt.

Zelf heb ik hier nog 2 303's staan maar die moeten ernstig opgeknapt worden. Zou ook mooi zijn voor de test maar in de huidige staat zou dat niet fair zijn.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Even offtopic: die 2200 uF/100V elco's in dat lange formaat worden kennelijk door liefhebbers weer nagemaakt, ik heb ergens advertenties op het web gezien hiervoor.
Volgens mij douwen ze er gewoon moderne types in, en knijpen dan de behuizing weer dicht.

Daar mag je dan 15 pond ofzo voor betalen...........

303-tjes: elco's, in de voeding en op de drie printjes, en je kan weer 30 jaar vervormingsvrij spelen ;-)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

KT88 schreef:
303-tjes: elco's, in de voeding en op de drie printjes, en je kan weer 30 jaar vervormingsvrij spelen ;-)
even-verder off-topc dan ;)

Nou der gaan straks toch gewoon 4700 uF BC's in hoor ;) Voor de uitgang zou een BG mooier zijn. Overigens hoeven de elco's op de printen niet vervangen, daar zitten hetmetisch gesloten ERO's op en mijn ervaring met eerdere restauraties is dat die na 30 jaar nog in topconditie zijn. Met deze 303's is trouwens meer aan de hand dan de elco's alleen, van 1tje is de voedingsstabilsator niet in orde en de andere ruist/oscilleert soms. Vandaar dat ik er ook nog niet echt aan toegekomen ben.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Nog meer offtopic: draai toch vooral de schroeven van de eindtorren goed aan ;-)

Soldeer de printjes door, en vervang het instellertje voor de 67 volt.
Daar zit ook een weerstandje voor, heb het schema zo even niet bij de hand, maar hij zit aan de collector van de TO5 transistor.
Vervangen, die verloopt als een gek. Ziet er vaak ook gebarsten of zwart uit.

En de elco's.....na 30+ jaar gaan die er bij mij standaard uit, dat meet ik niet eens :mrgreen:
Christian

Bericht door Christian »

Hallo Sander,

Ik heb hier nog een oude Proton AM 200 geïntegreerde versterker staan. Als je belangstelling hebt, dan hoor ik 't wel.
ome subtilieco

Bericht door ome subtilieco »

Bij een 303 moet je ook even een paar weer standen vervangen die zijn door de hitte en tijd vaak verlopen. (Deze zul je zo herkenen)

En de potmeters zijn ook vaak op dus kun je beter ook vervangen.

En let op !!!!!!!!!!!!!!!!!

De drie prints schanieren heel fijn open. Maar let op met de draadjes die willen wel eens stiekem afbreken los gaan.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Maak je geen zorgen Ome. Quad 33's en 303's restaureren heb ik vrij veel gedaan en ken ze van haver tot gort. Daarom vervang ik liefst zo min mogelijk op de printen want het koper laat vrij gemakkelijk los van het pertinax. Het biaspotmeterje is doorgans niet echt gaar. Voorzichtig schoonmaken met alcohol en opnieuw inregelen is meestal voldoende.
lepain
Contacteer:

Bericht door lepain »

Ik heb een JVC ax-2 super a versterker. Het zal wel geen topmodel zijn want ik heb hem kort geleden voor een tientje gekocht. Je mag hem van mij doormeten.

Afbeelding

Foto heb ik van internet, wie zijn eq zo gebruikt heeft een ernstig gehoorprobleem. :D
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hoi Sander, ik heb hier nog een marantz PM80-MkII staan (gebruik ik nog zeer regelmatig), welke naar ik heb begrepen destijds een goed prijs-kwaliteits-killer was voor de luisteraars met audiofiele ambitie's.

Jan
Duck Twacy

Bericht door Duck Twacy »

Technics, Yamaha en Luxman waren de THD koplopers (of moet ik zeggen staart lopers).

Een vriend van mij heeft een technics amp van rond Dfl 1000 die al 25 jaar of zo permanent aan staat

Ziet er ongeveer zo uit
Afbeelding

of toch meer?
Afbeelding
Hier wat specs

http://www.vintagetechnics.com/integrated.htm

En plaatjes
http://www.vintage-audio.com.ua/index.p ... theme=main
Laatst gewijzigd door Duck Twacy op ma 02 okt 2006, 19:24, 3 keer totaal gewijzigd.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Wowly, die Marantz PM80-II is nog zo nieuw dat ik de introductie ervan niet eens meer persoonlijk heb meegemaakt (was toen al uit de consumentenaudio weg) :twisted:

Dat was ergens eind 80er jaren, misschien wel begin '90.
Lijkt me ook niet bepaald representatief voor de befaamde jaren '80 versterkers die Sander zoekt, omdat de opzet niet echt standaard is.
Net zoiets als een MF A1 of een Sugden of Creek of Meridian uit die dagen dat niet is, die dingen werden niet volgens de geijkte Japanse paden ontworpen.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

O, ik heb er ook niet zoveel verstand van als jij kt, ik dacht dat ie idd eind jaren 80 was begin jaren negentig. Ik vind het de typische transistor klasse a-sound hebben zoals je die vaker hoort bij de betere klasse a, dus ik dacht misschien kan sander er wat mee :)

Wowly
jago
Contacteer:

Bericht door jago »

zouje iets kunnen met een luxman SQ 507. Ik woon wel in Belgie dus transport zou wel kunne tegenvallen.

mvg Jago
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door Barry »

Misschien is het ook interessant om er een luisterdag aan vast te plakken voor andere leden. Als we toch met amps gaan sjouwen, waarom dan niet gelijk wat recentere modellen erbij om typische klankmatige eigenschappen van bepaalde merken te onderzoeken.

Iedereen kent het wel:

Yamaha: Hard hoog, tegen schel aan.
Rotel: Koud geluid, met scherp hoog.
Marantz: Warm laag, weinig controle.
Enzovoort....

Ik wil wel eens weten of deze oordelen waar zijn, gezien ik hele andere ervaringen heb met die merken. Ik wordt er ook gek van dat je bij HTforum niet kan zeggen dat je met Rotel draait, want dan heb je een koud geluidsbeeld en ALLES klinkt beter dan Rotel :wink:

Groetjes,
Barry
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Rotel is juist warm, een wat gekleurd midden en een beetje duf hoog. Wel voldoende aanwezig maar een beetje vervormd klinkend. Ik vind Rotel het beste voor het laag, ze hebben niet vaak een te krap bemeten voeding. Verder gewoon prettig om naar te luisteren, koud geluid met scherp hoog herken ik niet. Kan ik me alleen voorstellen indien er met een buizenversterker wordt vergeleken, met nog meer warmte en kleuring in het midden en natuurlijk wel een fluweler hoog. Of natuurlijk een klasse A, maar dan heb je het al gauw over een andere prijsklasse. De oude Rotels hadden een prima prijs/kwaliteitverhouding, tegenwoordig valt dat tegen en kan je voor hetzelfde geld beter krijgen.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Barry schreef:
Iedereen kent het wel:

Yamaha: Hard hoog, tegen schel aan.
Rotel: Koud geluid, met scherp hoog.
Marantz: Warm laag, weinig controle.
Enzovoort....
Dit soort vooroordelen kan ik dus helemaal niets mee.
In een luisteromgeving met veel glas, staal, kale wanden en een stenen vloer klinkt *alles* beroerd, terwijl in een te "warme" kamer dingen verdoezeld kunnen worden die in een matig gedempte ruimte wel naar voren kunnen komen.

Bovendien heeft elke component een interactie met de andere, en zeker bij audiofiele ontwerpen (en niet eens alleen buizenversterkers) is de match speaker/versterker/ruimte (en zelfs de bron!) dusdanig bepalend dat de voornoemde vooroordelen meer zeggen over de persoon die ze uitspreekt, dan over de betreffende component zelf.

Ik geloof zeker in het feit dat versterkers een eigen geluid kunnen hebben, maar dat dat verschil marginaal is tegenover de verschillen in luisterruimte en de interactie tussen de componenten onderling .
Tenzij de versterker bewust als "anders" is ontworpen, zoals ik nog wel eens doe :mrgreen:

Ik weet het, het is mijn stokpaardje, maar ik blijf stellen dat "system synergy" die ook de luisterruimte in beschouwing neemt, het allerbelangrijkste is.

En of je dan met een Rotelletje van 200 euro draait of een Spectral van 15000 euro, het plezier dat je ervan kunt beleven kan in het eerste geval nog wel eens groter zijn, mits goed gematched.....

En voor de zelfbouwers is het al helemaal makkelijk, die "tunen" hun componenten op het totaalbeeld.
De meeste van jullie doen dat met luidsprekers, ik doe dat met analoge electronica.
Er zijn er ook die dat met digitaal kunnen, alhoewel dat heden ten dage al weer meer richting software gaat.

Oeps, ik dwaal weer af...........
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Uit de tijd dat AKAI, naar zeggen, nog echte versterkers maakte, stamt deze AA-5800. Het zal ergens halverwege de jaren 70 zijn geweest dat dit hun vlaggeschip was. Wellicht niet berucht genoeg of te oud, en geen spectaculaire cijfertjes, maar als hij interessant genoeg zal ik hem eens achter de tapedecks uitvissen op zolder.
Manual_AA-5800.jpg
SPECIFICATIONS
Output Power: 160 W/4 Ohm (80W/80W) ; 120 W/8 Ohm (60W/60W)
Continuous Power: 120 W/4 Ohm (60W/60W) ; 120 W/8 Ohm (45W/45W)
Harmonic Distortion: Less than 0,1%
Power Bandwith: 20 Hz to 25.000 Hz (0,3%)
Frequency Responce: 10 Hz to 50.000 Hz (-3 dB), AUX
Input Sensitivity: Phono: 3 mV
. . . . . . . . . . . . . . Aux: 150 mV
. . . . . . . . . . . . . . Main: 775 mV
. . . . . . . . . . . . . . DIN (Tape Monitor): 180 mV
. . . . . . . . . . . . . . PIN (Tape Monitor): 180 mV
. . . . . . . . . . . . . . Mic: 1,2 mV
----------------
Hum and Noise
Signal-to-noise Ratio:
- Phone: 65 dB (Vol. max.)
- Aux: 70 dB (Vol. max.)
Residual Noise:
- 80 dB (Vol. max.)
----------------
Channel Separation:
- Phono: 60 dB
- Aux: 60 dB
Equalizer: RIAA ±1 dB
Tone Control:
- Bass: 100 Hz (±10 dB)
- Treble: 10 kHz (±10 dB)
Loudness Control:
- 100 Hz +7 dB (VR -30 dB)
- 10 kHz +4 dB
Filter:
- High: 10 kHz -7 dB (12 dB/oct.)
- Low: 150 Hz -12 dB (12 dB/oct.)
Semi-Conductors:
- Transistors: 40
- IC: 2
- Diodes: 11
- SCR: 3
Power Source: 100 V to 240 V, A.C.
Power Consumption: 300 W
Dimensions: 432(W) x 143(H) x 330(D) mm
Weight: 11,5 kg (25,3 lbs)
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Mijn pa heeft nog een oude hafler zelfbouw eindbak. Volgens mij van ook ergens medio jaren tachtig. Interesse? Weet eigenlijk niet of hij je wel toe laat het ding te gebruiken :P
DualdudE
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

M'n huisgenoot (desmo) heeft nog een oude Akai AM-2250. Heb geen idee hoe de specs zijn, maar hij klink niet onaardig :)

Afbeelding
Stofman

Bericht door Stofman »

Ik heb er ondertussen ook een Sony TA-E86B voorversterker bij.

Ben eens benieuwd (eens die powerbak gereviseerd is)

Afbeelding
ome subtilieco

Bericht door ome subtilieco »

Pjotr schreef:
Maak je geen zorgen Ome. Quad 33's en 303's restaureren heb ik vrij veel gedaan en ken ze van haver tot gort. Daarom vervang ik liefst zo min mogelijk op de printen want het koper laat vrij gemakkelijk los van het pertinax. Het biaspotmeterje is doorgans niet echt gaar. Voorzichtig schoonmaken met alcohol en opnieuw inregelen is meestal voldoende.
dan is het goed. de pot meter ziet er gewoon een beetje cheap uit vandaar dat ik ze verving het was ook standaard bij transtec.
Duck Twacy

Bericht door Duck Twacy »

Tis een beetje onleesbaar, maar hier vind je wel een aardig plaatjes festijn (met specs)

http://www.niji.or.jp/home/k-nisi/index.html
richardkrol

Bericht door richardkrol »

Mijn eerste "echte" aankoop destijds was een Pioneer M-73 klasse A/AB eindversterker. Helaas niet meer in bezit. Zou denk ik ook een mooi model zijn om in deze reeks mee te nemen. Wellicht heeft iemand deze nog in zijn rekje staan (of op zolder). Was echt machtig opgebouwd.

Gr,

Richard

Afbeelding
ldm-tuning

Bericht door ldm-tuning »

Ik heb nog een oude Kenwood staan,2x 125w rms
Ik zal morgen de specs eens opzoeken.
Plaats reactie