Versterker PP met de 5881 of toch de 6N3C ??
Moderator: Beheerdersteam
- PimDriessen
Re: Versterker PP met de 5881 of toch de 6N3C ??
Hoi Anne,
Het bouwen van een versterker gaat me goed af, maar om al die theorie van buizen in je op te nemen dat is andere koek, was aan het kijken in Electronic Tube Handboek en had niet goed gekeken.
Maar waar vindt je een trafo van 175 volt met 100 mA.
Hier vond iemand er een paar, maar veel te veel vermogen.
Groet,
Pim
https://www.ringkerntrafo.nl/shop/resta ... 1-110.html?
Het bouwen van een versterker gaat me goed af, maar om al die theorie van buizen in je op te nemen dat is andere koek, was aan het kijken in Electronic Tube Handboek en had niet goed gekeken.
Groet,
Pim
Die is veel te zwaar en geen 6,3V voor de gloei.PimDriessen schreef:Hoi Anne,
Groet,
Pim
Deze is misschien wat, van TubeTown.
200V is teveel, kan minder met een serieweerstand (kan hier, SE = konstant verbruik)
Ik schat iets van 200Ω 10W, wat uitproberen en meten ( 245V na de gelijkrichter)
Anne
bij die KT88 monobill zet ik de volume dicht en klik schakelaar om en Triode of ULAh!buis schreef:Van UL naar triode gaat wel met enkel vermogenverlies (hier zelfs geen 10W meer).Bert61 schreef:Ah!buis schreef:Dan heb ik niet begrepen wat het probleem is Anne Dat ik minder power heb 10 Watt i.p.v. 20 Watt geeft niets hoor
Als er andere problemen zijn zou je ze dan nogmaals willen benoem![]()
Alvast weer bedankt Anne
Het probleem is vooral naar pentode, moet de Vg2 omlaag en de -Vg1 aangepast.
Bij de 6N3C versterker was geen sprake van UL, en dan ook meer vermogen.
In de Anastasia kun je even goed de 6N3C gebruiken, maakt niet uit.
Als je dan in triode weer minsten 10W wil gaat 't hier ook niet mee.
Anne
NFB idem volume dicht Klik en NFB uit Simpel en werkt goed Mag hier ook hoor
dat fixed bias is ook niet noodzakelijk mag weg zelfde als bij Bill werkt toch ook prima
Dat is toch recht uit zo die gaat
Kon alleen geen voorbeeld vinden ervan
Pim wat heb je nodig preciesPimDriessen schreef:Hoi Anne,
Groet,
Pim
Minder dan 250 volt heb ik zeker niet
- PimDriessen
Hoi Bert,
Het zou zo rond de 175 volt moeten zijn, maar je hebt niets onder de 250 volt jammer, kon geluk hebben.
Groet,
Pim
Het zou zo rond de 175 volt moeten zijn, maar je hebt niets onder de 250 volt jammer, kon geluk hebben.
Groet,
Pim
- PimDriessen
Hoi Anne,Ah!buis schreef:Die is veel te zwaar en geen 6,3V voor de gloei.PimDriessen schreef:Hoi Anne,
Groet,
Pim
Deze is misschien wat, TT-T30.jpg van TubeTown.
200V is teveel, kan minder met een serieweerstand (kan hier, SE = konstant verbruik)
Ik schat iets van 200Ω 10W, wat uitproberen en meten ( 245V na de gelijkrichter)
Anne
Daar was ik al bang voor, die heb je goed gevonden, maar dan moeten er ook gelijk weer twee worden besteld om de twee versterkertjes het zelfde te houden.
Op Marktplaats kwam ik deze tegen is het zelfde als de origineel alleen hogere spanning jammer.
Groet,
Pim
https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-e ... ousPage=lr
He Mn internet werkt weer Was een landelijke storing van Caiway
Maar dat is weer verleden tijd
Pim wat zoek je precies 2x175 volt ? En 6,3 Volt ?
Maar dat is weer verleden tijd
Pim wat zoek je precies 2x175 volt ? En 6,3 Volt ?
- PimDriessen
Hol Bert,
Dat klopt, 175 volt mag 100 mA zijn en de 6,3 volt 500 mA.
Heb je iets gevonden?
Groet,
Pim
Dat klopt, 175 volt mag 100 mA zijn en de 6,3 volt 500 mA.
Heb je iets gevonden?
Groet,
Pim
Nog even over dat Philips ding. Hoe kwam de trafo kapot ? Moet je eerst weten voor er een nieuwe in te steken.
Kan zijn dat de gelijkrichter (X1) niet deugd, is nml niet van een zekering voorzien.
Die Z2 en Z3 zitten daar belachelijk, er zou minsten een ervan tussen gelijkrichter en trafo moeten zitten.Neemt een kapotte gelijkrichter de trafo niet mee naar de bliksem.
Anne
Kan zijn dat de gelijkrichter (X1) niet deugd, is nml niet van een zekering voorzien.
Die Z2 en Z3 zitten daar belachelijk, er zou minsten een ervan tussen gelijkrichter en trafo moeten zitten.Neemt een kapotte gelijkrichter de trafo niet mee naar de bliksem.
Anne
- PimDriessen
Hoi Anne,
De Phillips AG9016 is niet defect wil er graag 2 mono blokjes van maken, heb zojuist gevraagd aan Amplimo wat twee trafo`s kosten 1 × 177 volt 100 mA 1 × 6,3 vlot 500 mA prijsopgave komt.
Hoe bereken je de wikkel verhouding van een SE trafo ?.
Groet,
Pim
De Phillips AG9016 is niet defect wil er graag 2 mono blokjes van maken, heb zojuist gevraagd aan Amplimo wat twee trafo`s kosten 1 × 177 volt 100 mA 1 × 6,3 vlot 500 mA prijsopgave komt.
Hoe bereken je de wikkel verhouding van een SE trafo ?.
Groet,
Pim
Auw ik ben er ook weer Pim Anne
Waarom zet je er niet een mosfet tussen met Zeners stook je 100Ma x 50 Volt ? is 5 Watt op
Kost bij elkaar 10€ en je voeding is ook nog gestabiliseerd
Waarom zet je er niet een mosfet tussen met Zeners stook je 100Ma x 50 Volt ? is 5 Watt op
Kost bij elkaar 10€ en je voeding is ook nog gestabiliseerd
- PimDriessen
Hoi Bert,
Heb ik overwogen om 2 standaard trafo`s te nemen en dan een voeding te maken, was me al een het oriënteren op het net.
Heb jij een mooi schema?.
Groet,
Pim
Heb ik overwogen om 2 standaard trafo`s te nemen en dan een voeding te maken, was me al een het oriënteren op het net.
Groet,
Pim
Ik heb van morgen wat zitten tekenen
En g
dat doet zeer gelukkig heb ik nog een iPad Maar daar kan je wel typen maar niet tekenen
Ik wilde Anne vragen of het met dit wel kan
Is de EL34 beetje aangepast Componentwaarde laat ik graag aan Anne over
Maar haast je niet ik heb een leuk voorstel ontvangen En dan vervalt dit project
Groet
Bert plat
En g
Maar haast je niet ik heb een leuk voorstel ontvangen En dan vervalt dit project
Groet
Bert plat
Ja even kijken dit ontworpen door Pjotr en AnnePimDriessen schreef:Hoi Bert,
Groet,
Pim
Wel de Zener spanning aan passen een gestabiliseerde hoogspanning Tada
- PimDriessen
Hoi Bert,
Bedankt, ik ga er even mee spelen in Tina software.
Groet,
Pim
Bedankt, ik ga er even mee spelen in Tina software.
Groet,
Pim
Snap 't niet, mono en toch trafo voor stereo ? En ga je dan de print in twee zagenPimDriessen schreef:Hoi Anne,
Simpel, vierkantwortel impedantie verhouding.Hoe bereken je de wikkel verhouding van een SE trafo ?.
Bijv. trafo 10k naar 4Ω geeft 10000/4=2500 en wikkelverhouding 50 .
Anne
- PimDriessen
Hoi Anne,
Je bedoelt dat ik de stroom voor de trafo te hoog heb genomen, kan volstaan met 60 mA voor een mono blokje, dat klopt toch?.
Heb ze nog niet besteld, vind overigens die voeding heel mooi, ook Tina software zit het helemaal zitten
Bedankt voor de formule, ben benieuwd hoe die trafo uit de Philips voor een waarde heeft, misschien kan er wel een ander buisje aan de uitgang!.
Groet,
Pim
Je bedoelt dat ik de stroom voor de trafo te hoog heb genomen, kan volstaan met 60 mA voor een mono blokje, dat klopt toch?.
Heb ze nog niet besteld, vind overigens die voeding heel mooi, ook Tina software zit het helemaal zitten
Groet,
Pim
Zwaar over de top voor een kleine SE versterkerPimDriessen schreef:vind overigens die voeding heel mooi, ook Tina software zit het helemaal zitten![]()
Idd, en met een ander buisje klopt 't weer nietHeb ze nog niet besteld, je bedoelt dat ik de stroom voor de trafo te hoog heb genomen, kan volstaan met 60 mA voor een mono blokje, dat klopt toch?.
, misschien kan er wel een ander buisje aan de uitgang!.
Anne
Quote+haakjes ontbrak
Laatst gewijzigd door Ah!buis op vr 16 mar 2018, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
- PimDriessen
hoi Anne,
Dat heb je met die badgasten, ze willen van alles maar er verstand van hebben ho maar.
Trafo onbelast 6,9 volt
Belast 6,6 volt
Uitgangstrafo 5,3 ohm
Op Primaire wikkeling staat 236,5 volt
Wat kan hieruit herleid worden?.
Groet,
Pim
Dat heb je met die badgasten, ze willen van alles maar er verstand van hebben ho maar.
Trafo onbelast 6,9 volt
Belast 6,6 volt
Uitgangstrafo 5,3 ohm
Wat kan hieruit herleid worden?.
Groet,
Pim
Doet me aan m'n jeugd denkenPimDriessen schreef:hoi Anne,
Dat heb je met die badgasten, ze willen van alles maar er verstand van hebben ho maar.![]()
(236,5 / 6,9)² = 1175 dan geeft 5Ω 5k9 primair, wel te weinig voor een EL95. Met 8Ω wordt 't 9k4 en dat lijkt er meer op.Trafo onbelast 6,9 volt
Belast 6,6 volt
Uitgangstrafo 5,3 ohm
Wat kan hieruit herleid worden?
Anne
- PimDriessen
Hoi Anne,
Met mijn beginners verstand zou ik zeggen daar kan ook een E80L voor in de plaats Ra 7K Ia 30 mA, is wel een mooi buisje, heb ik nog liggen 4 stuks.
denk je dat het mogelijk is?.
Groet,
Pim
Met mijn beginners verstand zou ik zeggen daar kan ook een E80L voor in de plaats Ra 7K Ia 30 mA, is wel een mooi buisje, heb ik nog liggen 4 stuks.
Groet,
Pim
Scheelt niet zo veel, behalve de gloeistroom, bijna 4x zoveel bij de E80L.PimDriessen schreef:Hoi Anne,
Groet,
Pim
Wel rekening mee houden met een nieuwe voedingstafo !
Anne
Zo, een schema van China HiFi gevondenBert61 schreef:Ik heb van morgen wat zitten tekenen
En g![]()
![]()
dat doet zeer gelukkig heb ik nog een iPad Maar daar kan je wel typen maar niet tekenen
Groet
Bert plat
schema 6n3c.jpg
Samen met een EL84 voorstel voor Pim had ik ook een 6L6 variatie begonnen.
Wat netter gemaakt en voor de 200VA ringkern.Eigenlijk is de 200mA 300V wat weinig maar met de niet gebruikte 160V 0,3A moet 't wel kunnen.Was eigenlijk met Raa=8k bedoeld maar 6k6 is er dicht genoeg bij. (ong 2x 20W).
Heb je nog wat voor als je niks te doen hebt
Anne
Bedankt Anne durf het niet te vragen
triode?
Zelfde als bij andere UL versterkers, de weerstand aan de g2-tap los en aan de anode.Bert61 schreef:Bedankt Anne durf het niet te vragentriode?
Omdat zo de g2 spanning in rust zo niet verandert bijft de ruststroom ook dezelfde.
En durf 't niet om niks te durven vragen
Anne