Goedenavond Maikel,
Motor- en voedingsunit zijn doodstil.
Vandaag kwamen de aluminium profieldelen binnen waarmee ik de tafel voor motor & voeding kon maken.
Eigenlijk is het de meest optimale "restverwerking":
- voor de grote TB3/1000 versterker had ik een groot rek ontworpen en gemaakt wat dit gewicht (400 kg) makkelijk aankon.
- met het ruilen van de bovenstaande versterker voor deze draaitafel-in-wording heb ik een deel van het rek niet meer nodig. Sterker nog: moest weg om plek te maken voor draaitafel die eigenlijk net zo groot is als een van de originele drie rek-delen.
- van de legger/planken (gemaakt van 4 cm alu-profiel) die nu over zijn heb ik nu een tafel gemaakt.
Jammer genoeg moest ik wat stukjes bestellen die niet in zwart konden (originele kleur van het rek) maar dat valt bijna niet op.

- motor/voeding-tafel
Onderop deze tafel zitten afstelbare pootjes; de boel horizontaal krijgen is een eitje.
En nu staat motor-unit op de juiste hoogte bovenop.
De plaat graniet (ook rest-verwerking; stond vroeger mijn speaker op) zorgt ervoor dat er minimaal stof in de daaronder gelegen voedingsunit komt.
En ik heb een stukje van het graniet naar achter uit laten steken zodat die onmogelijk inflexibele verbindingskabel voeding - motor een normale buigradius heeft.
Overzichtje:
Tussen de motor en plateau zelf komt een snaar. Er zijn voor externe motoren verschillende mogelijkheden voor de koppeling: snaar, tape en geslepen band/riem zijn de meest gebruikte opties. Alle genoemde mogelijkheden hebben haar eigen voor- en nadelen. De ene biedt een hele direct koppeling; de andere biedt de mogelijkheid van demping; de volgende heeft het voordeel van minimale belasting. Er bestaat geen "beste" op zich want je moet het totaal-concept van het plateau en de motor integraal bekijken. De optimale oplossing voor het ene systeem zal juist sip werken in een ander systeem.
Als voorbeeld mijn motor. Da's een Dual-klassieker uit de begin jaren 80; de motor van de Dual 741Q. Dat was destijds een van de toffere spelers met een absurd fraai gelijkloop-cijfer. Deze motor is gekozen omdat de CONSTRUCTIE van deze motor het mogelijk maakt een totaal overbemeten poelie te gebruiken. Destijds was dit een DD-motor (direct drive) dus de motoras was gelijk de platenspeler spindel. De motor kon verticaal belast worden met het plateau van de draaitafel. De motor-lagering van deze Dual is nooit ontwikkeld voor een laterale belasting.
Ik zet dus lomp een bizarro poelie op deze motor; die kan het toch wel hebben. Voordeel van deze opzet is dat ik de motor heel langzaam kan laten draaien (relatief). Heel veel externe motoren hebben een kleine tot zeer kleine poelie en die motor moet dus nogal veel toeren maken. Alles slijt.....ik ga dus voor lange termijn stabiliteit........laat maar lekker rustig draaien.
Maar vanwege de motor-constructie kan ik er dus geen tape of geslepen band/riem omleggen. Die dingen staan per definitie onder (trek)spanning. En dat vindt "mijn" gekozen lagering van de motor niet tof.
Snaar dus; en nog een relatief slappe ook ! Geen enkel probleem want een luchtlager heeft niet echt last van wrijving; snaar-aandrijving is afdoende.
En zelfs hier heb ik straks als de boel draait nog vele opties. Met de Scheu die ik tot op heden had (
is bij deze te koop; staat nu stil en da's zonde van zo'n 50 cm draaiplateau) heb ik veel met draden, garen, etc geëxperimenteerd en daar is zat winst en gemak in te behalen. Hier gebruikte ik heel simpel nylon-garen. Maar ik kan je melden dat flosdraad (niet lachen aub) ook heel goede resultaten oplevert; zeker als je plateau of poelie de neiging tot slippen heeft.
Nu we het over het draaiplateau zelf hebben: ik ken nogal wat draaitafels met band/tape koppeling maar het lager van dat plateau is nooit voor een laterale belasting bedoelt........is van huis uit optimaal ontworpen voor een verticale belasting (bijvoorbeeld een keramische kogel draaiend op een teflon schijfje). Da's leuk in het begin maar langzaam doch zeker trekt (letterlijk !) de spanning van de tape (staat altijd onder trek-spanning) of geslepen riem/band het lager "schuin". En da's een slijtage die in het begin onhoorbaar is. Maar onomkeerbaar en alleen maar sneller fout !
Je hebt trouwens ook heel mooi ontworpen lagers die deze neiging tot kantelen niet hebben ....je zal gewoon iets dieper de achtergrond van je spelert in moeten duiken en OF het probleem voorkomen (andere lager-keuze of andere aandrijving/koppeling) OF het probleem tegen moeten gaan (bijvoorbeeld door met 2 of zelfs 3 motoren te gaan werken die je dusdanig opstelt dat de as naar alle kanten gelijk belast wordt). En iedere oplossing geeft haar eigen nieuwe set uitdagingen.....
Een totaal ander voorbeeld: capstan-motoren van een spoelendeck. Dat zijn echte krachtpatsers die ook/juist een laterale belasting kunnen hebben. Dit soort motoren (het merk Pabst is een serieus grote naam hier; echt heel fraai gemaakt) heeft bijvoorbeeld een dubbele kogellagering (boven en onder de koper-wikkelingen) geïntroduceerd of een heel mooi naaldlager. Dit soort uiterst solide motoren (gemaakt voor de eeuwigheid) kan met gemak een belasting van opzij hebben......en is daarmee juist heel geschikt voor een straffe tape of band/riem-koppeling.
Tikje jammer van de veelal toegepaste
kogellagers zelf........had mooier gekund......
Nogmaals: er is niet "de beste" maar iedere oplossing kent haar voor- en nadelen die je moet uitbuiten of onderdrukken.
Ik kies op dit moment voor deze oplossing omdat nu nog deze Dual-motoren makkelijk verkrijgbaar zijn. Ik heb er dan ook 6 nieuw-in-doos liggen.
Dat soort details golden ook voor mijn vorige Scheu-loopwerk; daar had ik echt een handvol motortjes voor liggen.
Niets is sippers om een top audio-item te maken ....dat enkele jaren meegaat.....om dan het totaal-concept overhoop te moeten gooien omdat er iets niet meer leverbaar is.
Excuses voor de lange mail.
Ik krijg helemaal vlekjes in mijn nek als iemand roept dat zijn/haar oplossing de enige juiste is en dat iedereen zijn/haar oplossing moet volgen.
Met muzikale groet,
Reinout