Electret microfoonversterker

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Electret microfoonversterker

Bericht door PimDriessen »

Hoi Pjotr,
Bedankt voor de informatie, ga eens kijken of ik zo wat meer versterking krijg, maak het schakelbaar kan het ook nog met alleen de eerste trap.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Electret microfoonversterker

Bericht door PimDriessen »

Pjotr schreef:
Zou die koppel C laten zitten. Zit niet in de weg. Wat is niet duidelijk met die gain?

Moet die schakelaar voor 20 dB en 40 dB ook in het tweede trapje geplaatst worden ?.
Groet,
Pim

R1 en R2 hebben in het schema samen de waarde voor de aanpassingswaarde zoals in de datasheet van het mic. kapseltje genoemd is. Voor een 2e trap mogen die een factoor 10 groter.
Zoiets zou het dan worden.
ScreenShot008.jpg
Nog een beetje aangepast om veel regelbereik te hebben.
ScreenShot009.jpg
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Electret microfoonversterker

Bericht door PimDriessen »

Pjotr schreef:
Zou die koppel C laten zitten. Zit niet in de weg. Wat is niet duidelijk met die gain?

R1 en R2 hebben in het schema samen de waarde voor de aanpassingswaarde zoals in de datasheet van het mic. kapseltje genoemd is. Voor een 2e trap mogen die een factoor 10 groter.
Hoi Pjotr,
Als allebei de schakelaars in de twee trapjes zitten gaat de boel oscilleren als ze op 40 dB staan als de schakelaar van het eerste trapje op 20 dB staand staat houd het op, als de microfoon er aan wordt gehangen dan gaat het oscilleren als de schakelaar van de eerste op 40 dB wordt gezet.
Heb de 22 pF al verhoogd naar 40 pF maar dat doet niets,
Heb jij een idee?.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Electret microfoonversterker

Bericht door Pjotr »

Ja dat risico zat er in, je hebt nu wel heel veel versterking. En de kans op "overspraak" is groot dan. Ook via de voeding. Je moet dan ook een stevige "GND" maken. Liefst als een vlak. Wat ook vaak helpt is 220 ohm voor ieder versterker in serie met de voeding zetten en 220uF over de voeding daarachter voor iedere versterker apart als ontkoppeling.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Electret microfoonversterker

Bericht door Ah!buis »

Mogelijk in 't echt niet gedaan, maar bij R11 ontbreekt de komma.
Dus geen 47k maar 4k7 !
Anne
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Electret microfoonversterker

Bericht door PimDriessen »

Hoi Anne,
Dat was door Pjotr geadviseerd om R 10 en R 11 een factor 10 × te vergroten dus 39 K en 47 k.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Electret microfoonversterker

Bericht door PimDriessen »

Pjotr schreef:
Ja dat risico zat er in, je hebt nu wel heel veel versterking. En de kans op "overspraak" is groot dan. Ook via de voeding. Je moet dan ook een stevige "GND" maken. Liefst als een vlak. Wat ook vaak helpt is 220 ohm voor ieder versterker in serie met de voeding zetten en 220uF over de voeding daarachter voor iedere versterker apart als ontkoppeling.
Hoi Pjotr,
Ga ik morgen even proberen.
Dat wordt dan 330 uF die zijn in huis.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Electret microfoonversterker

Bericht door Ah!buis »

PimDriessen schreef:
Hoi Anne,
Dat was door Pjotr geadviseerd om R 10 en R 11 een factor 10 × te vergroten dus 39 K en 47 k.
Groet,
Pim
Met m'n neus gekeken :oops: , bij die ander is ook de komma weg :o
Anne
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Electret microfoonversterker

Bericht door PimDriessen »

Hoi Anne/Pjotr,
Dat gaat nu ineens goed met die 220 ohm en 220 uF, geen oscillatie meer, bedankt.
Groet,
Pim
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”