Zij-aanzicht.Zo valt de 45 cm diepte best mee.
Nu nog een frontje maken en dan op naar nr twee.
Zijn er nog dingen om rekening mee te houden bij een frontje i.v.m. reflexties?Frontje is helaas nodig met de nieuwsgierige kids
Heeft me al eens n setje tweeters gekost en die waren maar een vijfde van de prijs van deze kanjers dus reden te meer.
Een luidsprekerdoek heb je in gedachten of een metalen front. Een luidsprekerdoek is voor 95% transparant waardoor het geluid goed word doorgegeven. Bij een metalen heb je wel enig last van reflecties. Ik heb zelf nooit echt verschil gehoord tussen met of zonder luidsprekerdoek. Speel liever zelf gewoon zonder omdat ik het mooi vindt om die woofer te zien werken
En hierbij het filter.
Ik mag helemaal niet klagen want een goede kennis heeft een opzetje uitgerekend en na meten en luisteren hebben we alleen nog een weerstand in serie voor het hoog gezet.
Heb mijn filter nu met deze componenten opgebouwd en nu is mijn vraag wat jullie daar van vinden en of je voor sommige componenten zelf iets anders had genomen.Zoveel mensen,zoveel smaken.
Ik had al eens gelezen(op de site van Tony Gee) over de Vishay cap.Waar kan ik die kopen?En waar kan ik wat te weten komen over de mica?
En is een bandspoel hetzelfde als een koperfoliespoel?
Ik heb ook filters gezien waar men ook n tritec-spoel voor het hoog gebruikte,is dat nog wat?
Een gewone luchtspoel met dun draad is hier ook wel op zijn plaats. Bij voorkeur een exemplaar met verlijmde of geïmpregneerde wikkelingen.
Het gebruik van tritecspoelen is hier een beetje overdone, die dingen rammelen door microfonie. Kun je beter investeren in een betere (dikkere) spoel voor het laag.
die vishay dingen koop je bij de audiofabriek, zit je echter wel aan 6.50 verzendkosten. nu ga ik er toch een bak bestellen, ik kan er als ik ze binnen heb wel een stel in een enveloppe doen voor je?
Ik heb nu een paar originele baklakspoelen in de bestelling. Ik heb mijn twijfels bij zelf experimenteren. Zijn die spoelen van Edgar wel eens getest? Of die inderdaad geen microfonie hebben?
Ik vind het een ontzettend mooi dingetje! Mijn complimenten!
Echter wel weer de zoveelste avalon-look-a-like.
Hoewel er aardig wat vertraging in mijn project is opgelopen, begint het er nu toch al weer aardig op te lijken. Foto's zal ik z.s.m. posten. Opvallend hierbij is, dat ik volgens mij een design-richting gekozen heb, die ik niet veel zie. Ben benieuwd of dit ook zo'n populaire keuze gaat worden. Ik heb geen enkele rechte lijn mijn ontwerp. Slechts rondingen. En nog forse rondingen ook. Zo zijn alle kanten afgewerkt met een radius van 20mm. Ziet er heel apart uit!
Dus als ik het goed begrijp is een Tritec spoel helemaal niet je van het,of ben ik dan weer te kort door de bocht?
Wat microfonie betreft kwamen ze helemaal niet zo goed uit een vergelijkend warenonderzoek van de HobbyHiFi. Ze kosten genoeg en voor dat geld zou je verwachten dat ze beter presteren.
Baklak (hupelepuptherm) deed het prima qua microfonie en de foliebandspoelen waren wat dat betreft helemaal top.
Maar de microfonie-eigenschappen is niet het belangrijkste criterium voor spoelen, voor de seriespoel in het laag is het van belang dat de gelijkstroomweerstand laag is, dan heeft de versterker de beste controle over het naslingeren van de woofer. Misschien is een trafokernspoel daar een betere oplossing dan een luchtspoel.
Voor het midden kun je wel weer een luchtspoel met dik (of minder dik) draad gebruiken, de waarden zijn daar meestal lager wat tot een lage gelijkstroomweerstand leidt. Zeker als er nog verzwakkingsweerstanden worden gebruikt kun je voor de middentoner een dunne spoeldoorsnede kiezen, de gelijkstroomweerstand van de spoel breng je dan in mindering op de serieweerstand. Hetzelfde geldt voor spoelen in correctienetwerken.
Ben ik even blij dat ik mn filter extern hou en dat ik nog nix gesoldeerd heb. De tritec zijn op advies van S&C maar ik begrijp dat het niet de beste keus is.
En heeft er al iemand n een op een test gedaan dan met Tritec en Bandspoel?Ben toch wel erg benieuwd naar de hoorbare verschillen.
En van microfonie zal ik geen last hebben met extern filter
Microfonie ontstaat door het wisselend EM veld binnen de spoel waardoor de windingen gaan trillen. Heeft niets met in of uit de kast te maken.
Ik heb bij Marc Heijligers gehoord dat een bandspoel beduidend beter klonk dan een gewone luchtspoel van 2mm draad. Dit was voor de woofer!! Laagdoorlaat op ca 300 Hz. Wazig, maar waar, het verschil was wezenlijk. Gelijkstroomweerstand was in beide gevallen vrijwel gelijk.
Tritec heb ik ook wel eens gehoord, maar vind ik zonde van het geld.