update van OOOB...
Moderator: Beheerdersteam
Re: update van OOOB...
Oooow, nu zien ik die tweeter pas! Deze was bij mij op de photoo nauwelijks te zien op de donk're achtergrond, ik snapte er al niks van -:)
Re: update van OOOB...
Tip: tape een Bybee Signal Enhancer achterop je tablet, dat gebeuren dit soort dingen niet...

Re: update van OOOB...
Met quantum proton alignment, nu pas weet ik wat ik al die jaren heb moeten missen hahahaha -:)
Maar ook nog wat on topic: sinds een dag of twee heb ik een MiniDSP dus de avonturen van Henkjan zijn reteinteressant, wat een leuk speelgoed!!
Maar ook nog wat on topic: sinds een dag of twee heb ik een MiniDSP dus de avonturen van Henkjan zijn reteinteressant, wat een leuk speelgoed!!
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: update van OOOB...
maar eens verder gegaan. een 4e orde bij 2kHz op voor t mid-hoog en een 2e orde op 450Hz voor mid-bas zorgt voor een goede overname, mooi stereo beeld. maar tonaal is er nog wel flink wat werk, m.n. spaanse gitaar en trompet zijn veel te hard (doet zowat pijn aan de oren), en Guy Garvey klinkt alsof hij in een trechter zingt. Het standaard audiofiele repertoire klinkt echter schitterendHenkjan schreef:ik hoop dat de tweeter vanaf 2kHz in te zetten is, dan kan je dat alpenlandschap daarboven mooi wegfilteren. zal dan wel 4e orde worden denk ik, maar dat betekent dan niet noodzakelijk een complexer filter omdat je dan met veel minder correcties wegkomt...
maar eens wat serieuzer gaan meten, en dan eerst met de DSP
Re: update van OOOB...
His masters voice?Henkjan schreef:Guy Garvey klinkt alsof hij in een trechter zingt
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: update van OOOB...
het bleek dat ik nog wat in de dsp had staan *) dat bovengenoemde effecten blijkbaar veroorzaakte
wat finetuning zal nog wel wenselijk zijn, maar zo erg als ik dacht is t gelukkig niet.
maar eens een net plankje gaan maken voor t filter
*) dat was dus alleen de aanpassing van het nivo van de woofers (overname bij 450Hz). nooit verwacht dat dit zo'n enorm effect kon hebben op de beleving van het hoge midden
wat finetuning zal nog wel wenselijk zijn, maar zo erg als ik dacht is t gelukkig niet.
maar eens een net plankje gaan maken voor t filter
*) dat was dus alleen de aanpassing van het nivo van de woofers (overname bij 450Hz). nooit verwacht dat dit zo'n enorm effect kon hebben op de beleving van het hoge midden
Re: update van OOOB...
Vanavond rustig bij Henkjan thuis kunnen beluisteren. Fantastische speaker! Wat een mooi midden en hoog. Wat voor tweeter vroeg ik. Aurum Cantus. Ja maar dit zit op het niveau van Mundorf. Bleek ik vergeten te zijn dat Mundorf de fabrikage aan dat bedrijf had uitbesteed, die op een gegeven moment zelf met dat ontwerp verder ging en hun eigen versie op de markt bracht als Aero Striction Tweeter. ha! Ze zijn wat goedkoper, maar we hebben het nog steeds over een aardige prijs en een hele mooie kwaliteit.
En die middentoner mengt heel erg mooi. Hij mag dan wel niet zo'n mooie respons hebben, maar ik denk dat dit veel meer aan interferentie te wijten is dan aan opbreken. Dit laatste gebeurt natuurlijk ook, maar zodanig dat het voor het gehoor heel weinig problemen oplevert. Zolang je maar niet te hard speelt, dan gaat het mis.
Het laag ontbeert kracht en nee, dit komt niet door de open baffle. Hier valt de grootste winst te boeken met andere drivers, die een veel stijvere conus hebben.
En die middentoner mengt heel erg mooi. Hij mag dan wel niet zo'n mooie respons hebben, maar ik denk dat dit veel meer aan interferentie te wijten is dan aan opbreken. Dit laatste gebeurt natuurlijk ook, maar zodanig dat het voor het gehoor heel weinig problemen oplevert. Zolang je maar niet te hard speelt, dan gaat het mis.
Het laag ontbeert kracht en nee, dit komt niet door de open baffle. Hier valt de grootste winst te boeken met andere drivers, die een veel stijvere conus hebben.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: update van OOOB...
ik heb even de test van een 9710M die een aantal jaren geleden in de HH stond er bij gehaald. De metingen ondersteunen wat Jeroen beschrijft, weinig resonanties in de waterval en een lage vervorming ondanks de zeer zwitsers uitziende response:
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: update van OOOB...
na wat wikken&wegen (en een blik op de voorraadplank) besloten dit wat groter aan te gaan pakken: met 2 stuks 15" per kant. ik heb nog 4 stuks MB Quart woofers liggen (ooit van Olaf overgenomen, met idd een OB in t hoofd). qua afmetingen past t in de tafel, maar dat doen we dus niet, ik zal een nieuwe (stevigere, mooiere) baffle gaan maken. tweet blijft, en mid in principe ook, hoewel ik daar wel een vergelijk wil gaan maken met de M versie (die met de wizzer). aan deze komt dus een einde, ik ga de modhoog er weer afhalen, en alles terug brengen naar de originele OOOB, en die verkopen. tzt zal start ik wel een nw topic.
- VintageHarry
- Berichten: 2411
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: update van OOOB...
Is dat “tzt” moment eigenlijk nog gekomen? Of heb ik het gemist? Was er toch best benieuwd naar.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: update van OOOB...
nee, dat had je niet gemist.VintageHarry schreef:Is dat “tzt” moment eigenlijk nog gekomen? Of heb ik het gemist? Was er toch best benieuwd naar.
viewtopic.php?f=3&t=25811&p=1864192
je hebt er zelfs in gereageerd
maar ik twijfel een beetje over die 15", wordt erg breed
- VintageHarry
- Berichten: 2411
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: update van OOOB...
Ah, mijn geheugen wordt duidelijk minder
. Maar vier jaar geleden ook alweer, een echt long-term project
Zal het topic in mijn favorieten zetten, als vintage Philips liefhebber blijf ik zoiets leuk vinden.
Re: update van OOOB...
Gewoon doen. 15 inchers in open baffle zijn gewoon heel fijn! En werken prima in circa 45 cm brede baffles met zijpanelen. In kleinere ruimtes gaat een enkel paartje met grote xmax ook nog goed en het blijft dan mooi compact...
