Fostex neefjes?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Fostex neefjes?

Bericht door wouter »

pompebled schreef:
wouter schreef:
De klank van een 3" FR is wel andere koek dan een 4", 3" is nog net in staat goed rond te stralen. Een 4" wint het in dynamiek en laagextentie. Maar uitwisselbaar vind ik die dingen niet. Gewoon echt andere eigenschappen. I.c.m. een sub zou ik wel 3" overwegen, maar als het luider moet zit je echt beter met een 4" als je niet te hoog wilt crossen.
De Flute's worden gecombineerd met een sub, zo zijn ze ook ontworpen, dus als ik het goed begrijp gaat jouw voorkeur uit naar een 3"FR?
Mijn gedachten waren dat een 4"gemakkelijker wat lager gecrossed kan worden (de Flute speelt tot 100Hz), maar als ik de sub tussen de satellieten in plaats zal het met de (hoorbare) overgang naar de sub wel meevallen.

De dynamiek van de ontwerpen van HM zal het niet aan liggen, een hoornconstructie kan dat prima realiseren.
Ik zal mijn zoektocht verleggen naar 3" i.p.v. 4", nog suggesties, anders dan die op de HM site?

Groeten, Jan.
https://www.oaudio.de/Lautsprecher-Selb ... usatz.html
Deze 4" desktop fullrange heeft Hobby Hifi met een keurig passief filter gemaakt, en met een DSP. Dat is voor jouw gebruik wellicht toch beter, ivm belastbaarheid onderin. Een sub geeft de potentie nogal een boost, dus onderin is een 3" wellicht wat te beperkt.

Met ca 40,- per stuk een mooie driver: https://www.oaudio.de/Lautsprecher-Selb ... B4-01.html

hier gecombineerd met 8" sub:
https://www.oaudio.de/en/Loudspeaker-DI ... r-Kit.html
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Fostex neefjes?

Bericht door pompebled »

Inmiddels is er een paartje van deze speakertjes onderweg:
https://nl.aliexpress.com/item/2017-New ... 0.0.w2Bpl5

Groeten, Jan.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Fostex neefjes?

Bericht door toetertje »

In dit topic kwam een setje tweeters voorbij. Ik kon het niet laten en heb
ze besteld als vervanger voor de vifa in mijn Htr set. Ik ben er tot nu toe
erg tevreden over. Ik vind ze zelfs een stuk beter klinken dan de vifa's.
Ze lopen lopen wat verder door, en hebben niet zo'n naar randje bij stemmen.

Ze waren alleen heel raar verpakt, en in een bubble envelop. Maar ze zijn
ongeschonden aangekomen. En dat voor nog geen 20 euro.

https://nl.aliexpress.com/item//32821849808.html
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Fostex neefjes?

Bericht door pompebled »

De Fostex neefjes zijn binnen, wat is dat klein spul zeg!
IMG_0837.JPG
Ik heb inmiddels alle tekeningen en onderdelenlijst van de Flute binnen, dus ik kan hout gaan bestellen/halen.

Apropos bestellen; bij een hier vaak genoemde site ging de bestelling ietwat de mist in, ondanks een mailtje met de tekst dat de zaaglijst hen volledig duidelijk was, hadden ze de zachtboard panelen als MDF opgevoerd en gezien het feit dat bijna de hele hoorn aan de binnenzijde ermee bekleed is, schroefde dat de prijs behoorlijk op...

Eerst zelf maar een zaagplan maken en kijken wat het bij de lokale houtleverancier gezaagd moet kosten.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Fostex neefjes?

Bericht door VintageHarry »

Mooi universeel bruikbaar stickertje zit er op :roll: . Maar goed, het gaat uiteraard om de praktische bruikbaarheid en de klank, ben benieuwd naar je bevindingen t.z.t. !
Plaats reactie