verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
Moderator: Beheerdersteam
Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
In mijn openingspost zie je een linkje naar de gegevens voor zowel de woofer als de pr. Deze kloppen gewoon
Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
en om het dan af te maken:
Peerless XXLS10

de Passive radiator

op deze pagina staat overigens een qts van 0,19 aangegeven.
Peerless XXLS10

de Passive radiator

op deze pagina staat overigens een qts van 0,19 aangegeven.
Laatst gewijzigd door André_84 op vr 23 jun 2017, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
Dan klopt deze post niet.Ouwebok schreef:XLS10 Rood en XXLS10 Blauw.JPGHi Andre,
Hier is oa meer uitleg over luidspreker-parameters:
https://www.eminence.com/support/unders ... aker-data/
XLS10: Een Qts van 0.17 is een zeer lage Q: in dit geval heeft de XLS10 een zeer sterke electrische "motor" (lees: "magneet") die de conus erg/te goed in bedwang houdt.
IHA zijn units met zulke lage Qts bestens toepasbaar in hoorn-constructies, en valt er in een bass-reflex / PR combi niet gemakkelijk veel sub-laag uit te toveren tov het "referentie" rendement waarop de unit speelt op hogere frequenties (zeg 100+Hz).
In dit geval echter (= in combinatie met een zware passieve radiator) loopt deze unit een flink aantal dB onder zijn referentie-niveau nog ver door tot plm 25 Hz. Een corner-opstelling + DSP doet de rest.
De XXLS10 (**) heeft een Qts van een middle-of-the-road sub-chassis van 0.37 en is bij voorbaat een "bass reflex / PR" unit.
Download hiervan maar de spreadsheet om mee te spelen: http://www.diysubwoofers.org/prt/
T is niet Boxsim maar geeft wel een goede indicatie. Het plaatje heb ik met zo'n spreadsheetje even voor je gemaakt obv een 30 liter kast.
Succes!
(**) ik zie op het web verschillende parameter sets; zie hier oa: https://www.madisoundspeakerstore.com/a ... one-4-ohm/
Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
die is dus gebaseerd op de alu cone versie, die heeft een qts van 0,37
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
die van de PR is niet de juiste.... een PR heeft geen electrische parameters (geen relevante danAndré_84 schreef:en om het dan af te maken:
Peerless XXLS10
http://i1340.photobucket.com/albums/o73 ... ldienv.jpg
de Passive radiator
op deze pagina staat overigens een qts van 0,19 aangegeven.
Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
kan iemand op basis van de juiste parameters zeggen of er nog verbetering mogelijk is? en of het wat uithaalt om het bv wat op te vullen met wol/baf of dat t gewoon echt een grotere kast moet (31L ipv 22,5L)?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
volgens Peerless zelf is ~20 liter met 400gr PR wel juist:
http://www.tymphany.com/wp-content/uplo ... 830842.pdf
http://www.tymphany.com/wp-content/uplo ... 830842.pdf
Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
Vullen met wol zou ik niet doen, je haalt dan vooral het rendement rond de afstemfrequentie omlaag. In de application note die Henkjan hierboven stuurde is te zien dat het rendement in dat gebied al aan de lage kant is.
Een simulatie met de kastvolumes die je noemde van 22,5 en 31 liter staat in de afbeelding. Een grotere kast bouwen verandert niet zoveel boven de 28 Hz: de grafieken lopen minder dan 1 dB uit elkaar, wat nauwelijks hoorbaar is. Of het moet je gaan om de nog lagere frequenties < 28 Hz. Een equalizer is verreweg de effectiefste oplossing voor je probleem en dat hoeft niet ingewikkeld te worden.
Een simulatie met de kastvolumes die je noemde van 22,5 en 31 liter staat in de afbeelding. Een grotere kast bouwen verandert niet zoveel boven de 28 Hz: de grafieken lopen minder dan 1 dB uit elkaar, wat nauwelijks hoorbaar is. Of het moet je gaan om de nog lagere frequenties < 28 Hz. Een equalizer is verreweg de effectiefste oplossing voor je probleem en dat hoeft niet ingewikkeld te worden.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
Heb laatst 4 subs gebouwd die 20hz op -6dB haalden (gemeten) en een afstemfrequentie van 22 hz.
Eerst dacht ik dat het mislukt was, geen (infra)ultra dieplaag. Maar dan ga je een rondje maken door de luisterruimte en merk je dat er maar weinig plekken zijn waar je 25hz of lager kunt horen.
Mijn subs kunnen dat relatief hard, maar je ervaart het zeker niet als hard.
Eerst dacht ik dat het mislukt was, geen (infra)ultra dieplaag. Maar dan ga je een rondje maken door de luisterruimte en merk je dat er maar weinig plekken zijn waar je 25hz of lager kunt horen.
Mijn subs kunnen dat relatief hard, maar je ervaart het zeker niet als hard.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
We hebben hier dus met een sub te maken die enige boost in het laag vereist.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
als je eq gaat toepassen, dan lijkt me een grotere lager afgestemde kast beter, zodat je niet onder de afstemfrequentie gaat boosten
Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
Boosten om er daarna weer een low cut overeen te gooien?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
Heel normaal hoor. Zat al in de Plips MFB doosjes.Walt schreef:Boosten om er daarna weer een low cut overeen te gooien?
Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
Tja van 30 naar 20Hz en dan onder de 20 en cutoff vind die driver wel fijn denk ik...
Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
Dank voor de uitgebreide reactie. Het zou mij juist om die laatste paar Hz gaan, t.b.v. het filmgeweld. Wat betreft muzikale prestaties heb ik niets te klagen.Chocomel schreef:Vullen met wol zou ik niet doen, je haalt dan vooral het rendement rond de afstemfrequentie omlaag. In de application note die Henkjan hierboven stuurde is te zien dat het rendement in dat gebied al aan de lage kant is.
Een simulatie met de kastvolumes die je noemde van 22,5 en 31 liter staat in de afbeelding. Een grotere kast bouwen verandert niet zoveel boven de 28 Hz: de grafieken lopen minder dan 1 dB uit elkaar, wat nauwelijks hoorbaar is. Of het moet je gaan om de nog lagere frequenties < 28 Hz. Een equalizer is verreweg de effectiefste oplossing voor je probleem en dat hoeft niet ingewikkeld te worden.
Peerless XXLS10.png
Wat betreft een equalizer, ik voel me meer en meer een n00b :'). De boel wordt nu aangestuurd vanuit een marantz versterker met audyssey xt32 roomcorrection, en natuurlijk zn eigen hypex ds2 amp. voegt een eq nog wat toe na roomcorrection? En hebben we t dan over een losse eq die je bv tussen amp en sub hangt?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
Zet de eq op de Hypex op 40Hz en de boost op max ( 6db). Denk dat je dan al een heel end in de richting komt. Subsonic filter zit al in de Hypex ( 12Hz 24db/oct).
Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
En als je woonkamer zuigt qua bas komen in de keuken de koffiekopjes vrolijk de kast uit marcheren 
Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
Voor die laatste paar Hz heb je inderdaad een grotere kast nodig.André_84 schreef:Dank voor de uitgebreide reactie. Het zou mij juist om die laatste paar Hz gaan, t.b.v. het filmgeweld. Wat betreft muzikale prestaties heb ik niets te klagen.
Met EQ bedoelde ik twee dingen: het diepste laag boosten en kamercorrectie. Zo te horen heb je al apparatuur voor beide (Hypex / Audyssey).André_84 schreef:Wat betreft een equalizer, ik voel me meer en meer een n00b :'). De boel wordt nu aangestuurd vanuit een marantz versterker met audyssey xt32 roomcorrection, en natuurlijk zn eigen hypex ds2 amp. voegt een eq nog wat toe na roomcorrection? En hebben we t dan over een losse eq die je bv tussen amp en sub hangt?
Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
Bewust op 40hz en niet nog lager?ds23man schreef:Zet de eq op de Hypex op 40Hz en de boost op max ( 6db). Denk dat je dan al een heel end in de richting komt. Subsonic filter zit al in de Hypex ( 12Hz 24db/oct).
