verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

André_84
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 15 nov 2015, 10:38

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door André_84 »

In mijn openingspost zie je een linkje naar de gegevens voor zowel de woofer als de pr. Deze kloppen gewoon
André_84
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 15 nov 2015, 10:38

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door André_84 »

en om het dan af te maken:

Peerless XXLS10
Afbeelding

de Passive radiator
Afbeelding

op deze pagina staat overigens een qts van 0,19 aangegeven.
Laatst gewijzigd door André_84 op vr 23 jun 2017, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door ds23man »

Ouwebok schreef:
XLS10 Rood en XXLS10 Blauw.JPGHi Andre,

Hier is oa meer uitleg over luidspreker-parameters:
https://www.eminence.com/support/unders ... aker-data/

XLS10: Een Qts van 0.17 is een zeer lage Q: in dit geval heeft de XLS10 een zeer sterke electrische "motor" (lees: "magneet") die de conus erg/te goed in bedwang houdt.

IHA zijn units met zulke lage Qts bestens toepasbaar in hoorn-constructies, en valt er in een bass-reflex / PR combi niet gemakkelijk veel sub-laag uit te toveren tov het "referentie" rendement waarop de unit speelt op hogere frequenties (zeg 100+Hz).
In dit geval echter (= in combinatie met een zware passieve radiator) loopt deze unit een flink aantal dB onder zijn referentie-niveau nog ver door tot plm 25 Hz. Een corner-opstelling + DSP doet de rest.

De XXLS10 (**) heeft een Qts van een middle-of-the-road sub-chassis van 0.37 en is bij voorbaat een "bass reflex / PR" unit.

Download hiervan maar de spreadsheet om mee te spelen: http://www.diysubwoofers.org/prt/
T is niet Boxsim maar geeft wel een goede indicatie. Het plaatje heb ik met zo'n spreadsheetje even voor je gemaakt obv een 30 liter kast.

Succes!

(**) ik zie op het web verschillende parameter sets; zie hier oa: https://www.madisoundspeakerstore.com/a ... one-4-ohm/
Dan klopt deze post niet.
André_84
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 15 nov 2015, 10:38

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door André_84 »

die is dus gebaseerd op de alu cone versie, die heeft een qts van 0,37
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door Henkjan »

André_84 schreef:
en om het dan af te maken:

Peerless XXLS10
http://i1340.photobucket.com/albums/o73 ... ldienv.jpg

de Passive radiator
Afbeelding

op deze pagina staat overigens een qts van 0,19 aangegeven.
die van de PR is niet de juiste.... een PR heeft geen electrische parameters (geen relevante dan :mrgreen: )
André_84
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 15 nov 2015, 10:38

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door André_84 »

Oeps...verkeerd linkje :')
André_84
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 15 nov 2015, 10:38

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door André_84 »

bij deze dus de juiste pr parameters :')
Afbeelding
André_84
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 15 nov 2015, 10:38

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door André_84 »

kan iemand op basis van de juiste parameters zeggen of er nog verbetering mogelijk is? en of het wat uithaalt om het bv wat op te vullen met wol/baf of dat t gewoon echt een grotere kast moet (31L ipv 22,5L)?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door Henkjan »

volgens Peerless zelf is ~20 liter met 400gr PR wel juist:
http://www.tymphany.com/wp-content/uplo ... 830842.pdf
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door Chocomel »

Vullen met wol zou ik niet doen, je haalt dan vooral het rendement rond de afstemfrequentie omlaag. In de application note die Henkjan hierboven stuurde is te zien dat het rendement in dat gebied al aan de lage kant is.

Een simulatie met de kastvolumes die je noemde van 22,5 en 31 liter staat in de afbeelding. Een grotere kast bouwen verandert niet zoveel boven de 28 Hz: de grafieken lopen minder dan 1 dB uit elkaar, wat nauwelijks hoorbaar is. Of het moet je gaan om de nog lagere frequenties < 28 Hz. Een equalizer is verreweg de effectiefste oplossing voor je probleem en dat hoeft niet ingewikkeld te worden.
Peerless XXLS10.png
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door wouter »

Heb laatst 4 subs gebouwd die 20hz op -6dB haalden (gemeten) en een afstemfrequentie van 22 hz.

Eerst dacht ik dat het mislukt was, geen (infra)ultra dieplaag. Maar dan ga je een rondje maken door de luisterruimte en merk je dat er maar weinig plekken zijn waar je 25hz of lager kunt horen.
Mijn subs kunnen dat relatief hard, maar je ervaart het zeker niet als hard.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door ds23man »

We hebben hier dus met een sub te maken die enige boost in het laag vereist.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door Henkjan »

als je eq gaat toepassen, dan lijkt me een grotere lager afgestemde kast beter, zodat je niet onder de afstemfrequentie gaat boosten
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door ds23man »

Daar gebruik je dan weer een lo cut voor.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door Walt »

Boosten om er daarna weer een low cut overeen te gooien?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door ds23man »

Walt schreef:
Boosten om er daarna weer een low cut overeen te gooien?
Heel normaal hoor. Zat al in de Plips MFB doosjes.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20406
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door Shadow »

Tja van 30 naar 20Hz en dan onder de 20 en cutoff vind die driver wel fijn denk ik...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door Henkjan »

psies
André_84
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 15 nov 2015, 10:38

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door André_84 »

Chocomel schreef:
Vullen met wol zou ik niet doen, je haalt dan vooral het rendement rond de afstemfrequentie omlaag. In de application note die Henkjan hierboven stuurde is te zien dat het rendement in dat gebied al aan de lage kant is.

Een simulatie met de kastvolumes die je noemde van 22,5 en 31 liter staat in de afbeelding. Een grotere kast bouwen verandert niet zoveel boven de 28 Hz: de grafieken lopen minder dan 1 dB uit elkaar, wat nauwelijks hoorbaar is. Of het moet je gaan om de nog lagere frequenties < 28 Hz. Een equalizer is verreweg de effectiefste oplossing voor je probleem en dat hoeft niet ingewikkeld te worden.

Peerless XXLS10.png
Dank voor de uitgebreide reactie. Het zou mij juist om die laatste paar Hz gaan, t.b.v. het filmgeweld. Wat betreft muzikale prestaties heb ik niets te klagen.

Wat betreft een equalizer, ik voel me meer en meer een n00b :'). De boel wordt nu aangestuurd vanuit een marantz versterker met audyssey xt32 roomcorrection, en natuurlijk zn eigen hypex ds2 amp. voegt een eq nog wat toe na roomcorrection? En hebben we t dan over een losse eq die je bv tussen amp en sub hangt?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door ds23man »

Zet de eq op de Hypex op 40Hz en de boost op max ( 6db). Denk dat je dan al een heel end in de richting komt. Subsonic filter zit al in de Hypex ( 12Hz 24db/oct).
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20406
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door Shadow »

En als je woonkamer zuigt qua bas komen in de keuken de koffiekopjes vrolijk de kast uit marcheren :-k
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door ds23man »

Ach, het was toch tijd voor wat nieuws..... :lol:
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door Chocomel »

André_84 schreef:
Dank voor de uitgebreide reactie. Het zou mij juist om die laatste paar Hz gaan, t.b.v. het filmgeweld. Wat betreft muzikale prestaties heb ik niets te klagen.
Voor die laatste paar Hz heb je inderdaad een grotere kast nodig.
André_84 schreef:
Wat betreft een equalizer, ik voel me meer en meer een n00b :'). De boel wordt nu aangestuurd vanuit een marantz versterker met audyssey xt32 roomcorrection, en natuurlijk zn eigen hypex ds2 amp. voegt een eq nog wat toe na roomcorrection? En hebben we t dan over een losse eq die je bv tussen amp en sub hangt?
Met EQ bedoelde ik twee dingen: het diepste laag boosten en kamercorrectie. Zo te horen heb je al apparatuur voor beide (Hypex / Audyssey). :)
André_84
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 15 nov 2015, 10:38

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door André_84 »

ds23man schreef:
Zet de eq op de Hypex op 40Hz en de boost op max ( 6db). Denk dat je dan al een heel end in de richting komt. Subsonic filter zit al in de Hypex ( 12Hz 24db/oct).
Bewust op 40hz en niet nog lager?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”