De gekozen kleuren maken het geheel nu wel wat donker en slecht zichtbaar in Inventor, maar geeft als model zelf wel een beter beeld. Hij wordt wel beduidend 'dikker' dan het voorbeeld... Had ook een versie met een afgeronde grill aan de bovenkant (bovenop de speaker), denk dat het geheel daar aan de voorkant wat mooier van oogt omdat hij dan zowel onder als bovenaan rond is. Zal hem weer eens aanpassen
Elipsvormige Speakerland Column MKII
Moderator: Beheerdersteam
Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII
Zo, weer een paar stapjes verder. Grill redelijk vormgegeven (moet nog wat aangepast), op de voorplaat zou deze +/- 4 mm dik moeten worden. Ben wel benieuwd of dat stevig genoeg gaat zijn 
De gekozen kleuren maken het geheel nu wel wat donker en slecht zichtbaar in Inventor, maar geeft als model zelf wel een beter beeld. Hij wordt wel beduidend 'dikker' dan het voorbeeld... Had ook een versie met een afgeronde grill aan de bovenkant (bovenop de speaker), denk dat het geheel daar aan de voorkant wat mooier van oogt omdat hij dan zowel onder als bovenaan rond is. Zal hem weer eens aanpassen
De gekozen kleuren maken het geheel nu wel wat donker en slecht zichtbaar in Inventor, maar geeft als model zelf wel een beter beeld. Hij wordt wel beduidend 'dikker' dan het voorbeeld... Had ook een versie met een afgeronde grill aan de bovenkant (bovenop de speaker), denk dat het geheel daar aan de voorkant wat mooier van oogt omdat hij dan zowel onder als bovenaan rond is. Zal hem weer eens aanpassen
Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII
Gisteravond nog even de bovenkant ronder gemaakt in het design en daarmee voor mezelf eigenlijk tevreden. Zal hem nog even voorleggen aan de WAF, maar denk dat het daar wel goed komt. Uitdagingen over het hoe voor oa het front en de bovenkant komen wel gaandeweg, in het ontwerp is in ieder geval voldoende fysiekw ruimte om dit te kunnen maken .
Nu dus tijd om na te gaan denken over twee uitdagingen:
1. Er moet een poot onder komen. Het geheel wordt +/- 45cm diep, 22 breed en 115(?) hoog zonder voet. Zat zelf te denken aan iets van een verchroomde bureaustoelvoet omdat daarin een staandertje gemaakt moet kunnen worden die prima het gewicht kan houden. Alleen aan hout wordt het geheel iets van een kilo of 25, en dan wil ik (delen van) de loze ruimte in de wand nog vullen met zand oid. Zal dus wel richting de 50kg per stuk gaan. Googelen op die poten levert alleen Chinese sites, iemand hier een idee?
2. De basiskast zelf zal niet zo spannend worden om te bouwen, dus ik wil beginnen met een mal voor de zijribben waarover het hout gebogen moet gaan worden. Als buigmateriaal dacht ik aan 4mm multiplex (berk of beuk oid) en dan een laag of 3-4, waar de eerste geschroefd en gelijmd kan worden, de latere allemaal op de eerste plaat gelijmd. Posse platen voor links en rechts die onderop bij elkaar komen. Buigplaat 1m aak ik vooraf op maat/ronding (langs achterzijde) en de andere ongeveer, zodat ik die kan bijfrezen tov plaat 1.
Voor de steunribben heb ik de tekening op de langste kromming een radius van ongeveer 90cm. Zelf dacht ik aan een aluminium plaat waarvan ik een cirkelgeleider kan maken. Deze moet prima tot ongeveer een meter lang kunnen worden, lijkt mij? Voordeel is dat als ik eenmaal een mal heb ik met of een kopieerfrees of de kopieerring daarna makkelijk de 16 steunribben kan maken
Nu dus tijd om na te gaan denken over twee uitdagingen:
1. Er moet een poot onder komen. Het geheel wordt +/- 45cm diep, 22 breed en 115(?) hoog zonder voet. Zat zelf te denken aan iets van een verchroomde bureaustoelvoet omdat daarin een staandertje gemaakt moet kunnen worden die prima het gewicht kan houden. Alleen aan hout wordt het geheel iets van een kilo of 25, en dan wil ik (delen van) de loze ruimte in de wand nog vullen met zand oid. Zal dus wel richting de 50kg per stuk gaan. Googelen op die poten levert alleen Chinese sites, iemand hier een idee?
2. De basiskast zelf zal niet zo spannend worden om te bouwen, dus ik wil beginnen met een mal voor de zijribben waarover het hout gebogen moet gaan worden. Als buigmateriaal dacht ik aan 4mm multiplex (berk of beuk oid) en dan een laag of 3-4, waar de eerste geschroefd en gelijmd kan worden, de latere allemaal op de eerste plaat gelijmd. Posse platen voor links en rechts die onderop bij elkaar komen. Buigplaat 1m aak ik vooraf op maat/ronding (langs achterzijde) en de andere ongeveer, zodat ik die kan bijfrezen tov plaat 1.
Voor de steunribben heb ik de tekening op de langste kromming een radius van ongeveer 90cm. Zelf dacht ik aan een aluminium plaat waarvan ik een cirkelgeleider kan maken. Deze moet prima tot ongeveer een meter lang kunnen worden, lijkt mij? Voordeel is dat als ik eenmaal een mal heb ik met of een kopieerfrees of de kopieerring daarna makkelijk de 16 steunribben kan maken
Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII
Dit kwam bij mij bovendrijven :Boemeltje schreef:
Nu dus tijd om na te gaan denken over twee uitdagingen:
1. Er moet een poot onder komen. Het geheel wordt +/- 45cm diep, 22 breed en 115(?) hoog zonder voet. Zat zelf te denken aan iets van een verchroomde bureaustoelvoet omdat daarin een staandertje gemaakt moet kunnen worden die prima het gewicht kan houden. Alleen aan hout wordt het geheel iets van een kilo of 25, en dan wil ik (delen van) de loze ruimte in de wand nog vullen met zand oid. Zal dus wel richting de 50kg per stuk gaan. Googelen op die poten levert alleen Chinese sites, iemand hier een idee?
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 1#p1635251
Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII
Ha, helpt! Ook de berekeningen met hout en metaal zijn erg handig. Qua vorm zijn die poten wel veel strakker dan ik zou willen, past niet zo bij de kastvormray5150 schreef:Dit kwam bij mij bovendrijven :Boemeltje schreef:
Nu dus tijd om na te gaan denken over twee uitdagingen:
1. Er moet een poot onder komen. Het geheel wordt +/- 45cm diep, 22 breed en 115(?) hoog zonder voet. Zat zelf te denken aan iets van een verchroomde bureaustoelvoet omdat daarin een staandertje gemaakt moet kunnen worden die prima het gewicht kan houden. Alleen aan hout wordt het geheel iets van een kilo of 25, en dan wil ik (delen van) de loze ruimte in de wand nog vullen met zand oid. Zal dus wel richting de 50kg per stuk gaan. Googelen op die poten levert alleen Chinese sites, iemand hier een idee?
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 1#p1635251
Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII
Zo, hier is het al weer even stil 
Reden is dat ik niet erg veel tijd heb gehad om aan de slag te gaan met voorbereidend werk (grote cirkelgeleider knutselen etc.). Wel heb ik vorige week een handig stuk gereedschap gescoord om straks het zaagwerk een stuk nauwkeuriger te kunnen doen: een radiaalzaag. Aangezien deze een fatsoenlijke werkplek moet krijgen heb ik ook maar besloten zelf een werkbank te bouwen waar hij in komt te staan. Dat zal dus eerst gaan gebeuren
Op audio vlak had ik gisteravond een tegenvaller: de Marantz PM-80 die ik 9 jaar met veel plezier gebruikt heb liet opeens niets meer horen op het rechter kanaal
Ga er nog wel naar laten kijken door een maatje van me, maar zat natuurlijk zonder versterking in de tussentijd 
Dus maar met de WAF (we waren toch in Oss ivm aanvragen nieuw paspoort) even bij Speakerland langs geweest. Kon ze de Column MKII ook even horen (ze was overtuigd!
) en na uitleggen van de situatie aan Ruud een NAD C368 beluisterd op de Columns.
Lang verhaal kort: er staat hier nu een NAD te spelen
Moet zeggen dat het een behoorlijk verschil is: veel helderder geluid, meer detail en wat gaat dat gemakkelijk en onvervormd hard zeg! 
Wel even wennen, want de PM-80 was wat warmer, maar overall echt een gigantische verbetering. Nou op naar de bouw van de Columns!
Reden is dat ik niet erg veel tijd heb gehad om aan de slag te gaan met voorbereidend werk (grote cirkelgeleider knutselen etc.). Wel heb ik vorige week een handig stuk gereedschap gescoord om straks het zaagwerk een stuk nauwkeuriger te kunnen doen: een radiaalzaag. Aangezien deze een fatsoenlijke werkplek moet krijgen heb ik ook maar besloten zelf een werkbank te bouwen waar hij in komt te staan. Dat zal dus eerst gaan gebeuren
Op audio vlak had ik gisteravond een tegenvaller: de Marantz PM-80 die ik 9 jaar met veel plezier gebruikt heb liet opeens niets meer horen op het rechter kanaal
Dus maar met de WAF (we waren toch in Oss ivm aanvragen nieuw paspoort) even bij Speakerland langs geweest. Kon ze de Column MKII ook even horen (ze was overtuigd!
Lang verhaal kort: er staat hier nu een NAD te spelen
Wel even wennen, want de PM-80 was wat warmer, maar overall echt een gigantische verbetering. Nou op naar de bouw van de Columns!
Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII
Veel plezier met je nieuwe versterker. En straks met je nieuwe luidsprekers, succes met de bouw.
Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII
Zat zo eens even te zoeken, maar als ik nou een beetje kwalitatief zou willen streamen (en niet €500 kwijt wil zijn voor een BluOS insert voor de NAD) kan ik toch een RPI met Digi+ pakken en deze via Toslink aansluiten op de NAD?
Dan gebruik ik de DAC van de NAD, wat me beter lijkt dan een PI DAC.
Zit daar (los van netwerk streaming mogelijkheden) nog een groot voordeel aan tov de setup die ik nu gebruik: Philips Smart TV aangesloten via Toslink, met daarop Spotify etc?
Dan gebruik ik de DAC van de NAD, wat me beter lijkt dan een PI DAC.
Zit daar (los van netwerk streaming mogelijkheden) nog een groot voordeel aan tov de setup die ik nu gebruik: Philips Smart TV aangesloten via Toslink, met daarop Spotify etc?
Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII
RPI met S/Pdif uit naar de NAD, optisch dan voor de TV.
Dat zou mijn voorkeur zijn.
Dat zou mijn voorkeur zijn.
Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII
hannesie schreef:RPI met S/Pdif uit naar de NAD, optisch dan voor de TV.
Dat zou mijn voorkeur zijn.
Waarom die verdeling?
Zitten overigens twee optische ingangen op de NAD, dus kan ze beiden aansluiten als nodig
Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII
De TV geeft in de meeste gevallen 48/24 via de optische uitgang.
De meeste optische/Toslink zijn beperkt tot de 96/24, en kunnen dus niet meer aan, wel het voordeel dat er standaard een galvanische scheiding in zit.
De S/PDIF kan standaard dan makkelijker tot 192/24 en geeft je dus de mogelijkheid om dan ook eventuele High Res bestanden af te spelen. Of jouw versterker ook een trafo( tje) heeft voor een galvanische scheiding van het digitale S/PDIF signaal is mij niet bekend.
Dat ziet er meestal zo uit. Dus zo goed mogelijk gebruik maken van je opties, is dan wat ik als voorkeur heb.
De meeste optische/Toslink zijn beperkt tot de 96/24, en kunnen dus niet meer aan, wel het voordeel dat er standaard een galvanische scheiding in zit.
De S/PDIF kan standaard dan makkelijker tot 192/24 en geeft je dus de mogelijkheid om dan ook eventuele High Res bestanden af te spelen. Of jouw versterker ook een trafo( tje) heeft voor een galvanische scheiding van het digitale S/PDIF signaal is mij niet bekend.
Dat ziet er meestal zo uit. Dus zo goed mogelijk gebruik maken van je opties, is dan wat ik als voorkeur heb.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII
die digi+ van hifiberry heeft toch zelf al galvanische scheiding?
Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII
Had het niet gezien, ik heb de oude en die had het niet.
1 keer is genoeg.
1 keer is genoeg.
Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII
Nuttig lesje, dank! Verbaas me dan wel weer dat bijvoorbeeld zo'n Toslink (nieuwere technologie) lagere bitrates ondersteund... Had op basis daarvan de aanname gedaan dat SPDIF minder qua kwaliteit zou zijn. Weet wat geleerd dus!hannesie schreef:De TV geeft in de meeste gevallen 48/24 via de optische uitgang.
De meeste optische/Toslink zijn beperkt tot de 96/24, en kunnen dus niet meer aan, wel het voordeel dat er standaard een galvanische scheiding in zit.
De S/PDIF kan standaard dan makkelijker tot 192/24 en geeft je dus de mogelijkheid om dan ook eventuele High Res bestanden af te spelen.
SPDIF-AES_EBU3-specs-NL.gif
Of jouw versterker ook een trafo( tje) heeft voor een galvanische scheiding van het digitale S/PDIF signaal is mij niet bekend.
Dat ziet er meestal zo uit.101.JPG
Dus zo goed mogelijk gebruik maken van je opties, is dan wat ik als voorkeur heb.
Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII
Zo, subtiel schopje 
NAD is ondertussen lekker ingespeeld
blijft een fijne unit, erg tevreden!
Ondertussen is in de garage ook een stevige werkbank gebouwd waar ik mijn radiaalzaag in gebouwd heb. Als eerste project is daar nu een gangkast uit aan het komen, maar met een week of twee dan toch eindelijk tijd voor de Columns :De
Dit betekent dat ik vooral in gedachten al hard bezig ben, dus uit aan het denken hoe ik een cirkelgeleider voor de frees ga knutselen die een radius van 1 meter aan kan (iets met aluminium profielen, denk ik) en hoe ik nou de oplossing voor de voet van de luidspreker ga maken. Het laatste vind ik nog steeds het lastigst:
- Ik wil een redelijk lage voet, de hele speaker wordt al iets van 1,20 hoog.
- Hij moet stevig zijn (totaal gewicht minstens 30 kilo) en mooi aansluiten aan de ronde onderkant van de luidspreker.
Zelf al zitten kijken naar flenzen om op de basiskast (de rechthoekige Column tussen de ribben voor het te buigen hout) te monteren. Dan kan ik daar een verbinding met een buis en een bodemplaat maken. Voordeel: relatief makkelijk monteren, maar geen idee of dat de krachten aan kan en stabiel genoeg is. En dan heb ik de echte zichtbare voet nog niet uitgedacht
Hier ideeën? Vorige pagina wel één gehad, maar die manier van montage en het design gaan hier niet werken (kan geen vlakke plaat tegen de onderkant aan schroeven...)
NAD is ondertussen lekker ingespeeld
Ondertussen is in de garage ook een stevige werkbank gebouwd waar ik mijn radiaalzaag in gebouwd heb. Als eerste project is daar nu een gangkast uit aan het komen, maar met een week of twee dan toch eindelijk tijd voor de Columns :De
Dit betekent dat ik vooral in gedachten al hard bezig ben, dus uit aan het denken hoe ik een cirkelgeleider voor de frees ga knutselen die een radius van 1 meter aan kan (iets met aluminium profielen, denk ik) en hoe ik nou de oplossing voor de voet van de luidspreker ga maken. Het laatste vind ik nog steeds het lastigst:
- Ik wil een redelijk lage voet, de hele speaker wordt al iets van 1,20 hoog.
- Hij moet stevig zijn (totaal gewicht minstens 30 kilo) en mooi aansluiten aan de ronde onderkant van de luidspreker.
Zelf al zitten kijken naar flenzen om op de basiskast (de rechthoekige Column tussen de ribben voor het te buigen hout) te monteren. Dan kan ik daar een verbinding met een buis en een bodemplaat maken. Voordeel: relatief makkelijk monteren, maar geen idee of dat de krachten aan kan en stabiel genoeg is. En dan heb ik de echte zichtbare voet nog niet uitgedacht
Hier ideeën? Vorige pagina wel één gehad, maar die manier van montage en het design gaan hier niet werken (kan geen vlakke plaat tegen de onderkant aan schroeven...)
Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII
Fotooooooooooooos............?
Hallo, Toslink stamt uit de begintijd van de CD spelers. Toen was er alleen nog 16/44.1 en daar was het voor bedoeld. In feite is er helemaal geen verdere snelheidsspecificatie van. Het is wat het doet en dat hangt meer van de kwaliteit van de componenten en fiber af. Hier heb ik geen probleem met 24/192 er over (1m fiber). Al heb ik daar niks van aan muziek. 24/96 is het hoogste aan muziek wat ik heb en dat gaat zonder probleem.Boemeltje schreef:Nuttig lesje, dank! Verbaas me dan wel weer dat bijvoorbeeld zo'n Toslink (nieuwere technologie) lagere bitrates ondersteund... Had op basis daarvan de aanname gedaan dat SPDIF minder qua kwaliteit zou zijn. Weet wat geleerd dus!
Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII
Foto's van de werkbank? Die heb ik wel. Zie hieronder:Pjotr schreef:Fotooooooooooooos............?![]()
Hallo, Toslink stamt uit de begintijd van de CD spelers. Toen was er alleen nog 16/44.1 en daar was het voor bedoeld. In feite is er helemaal geen verdere snelheidsspecificatie van. Het is wat het doet en dat hangt meer van de kwaliteit van de componenten en fiber af. Hier heb ik geen probleem met 24/192 er over (1m fiber). Al heb ik daar niks van aan muziek. 24/96 is het hoogste aan muziek wat ik heb en dat gaat zonder probleem.Boemeltje schreef:Nuttig lesje, dank! Verbaas me dan wel weer dat bijvoorbeeld zo'n Toslink (nieuwere technologie) lagere bitrates ondersteund... Had op basis daarvan de aanname gedaan dat SPDIF minder qua kwaliteit zou zijn. Weet wat geleerd dus!
[graag-bijvoegen]http://i.imgur.com/8sjOD91.jpg[/graag-bijvoegen]
[graag-bijvoegen]http://i.imgur.com/puetMVu.jpg[/graag-bijvoegen]
[graag-bijvoegen]http://i.imgur.com/Xntg4C5.jpg[/graag-bijvoegen]
Achter de werkbank (rechts) staat ook mijn voor €50 gekochte Nilfisk industriële stofzuiger die ik gebruik op alle apparaten, al dan niet via de master/slave stekkerdoos (maar niet met bijv. de radiaalzaag, die heeft teveel vermogen dus klapt de stop
Die radiaalzaag was ook een leuk klusje: voor €180 van Marktplaats gevist. Een erg compleet exemplaar (ook alle veiligheidsonderdelen zoals de 'anti kickback fingers' ) maar er zat speling op het 'karretje' doordat de lagers gaar waren. Na veel zoekwerk (ook via gespecialiseerde lagerboeren) geconstateerd dat het waarschijnlijk specifiek gefabriceerde lagers waren, maar gezien het feit dat het bedrijf al sinds half jaren '70 failliet is natuurlijk geen enkele manier om daar nog aan te komen. Dus uiteindelijk de gok genomen om een behoorlijk andere maat via Ebay te bestellen uit China. Die passen nu wel (na gebruik dunnere bouten) maar nou past het laatste stukje afschermkap daarboven niet meer. Wel alle speling uit de zaag!
Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII
Da's mooi. Maar doelde eigenlijk meer op de uiteindelijke fysieke Elipsvormige Speakerland Column MKII in hun natuurlijke habitat 
Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII
/stof afblaast
Zo. Project gangkast is zo goed als klaar (wel even opletten dat het ook echt helemaal afgerond wordt, heb er een handje van dat nooit meer te doen...) dus nu echt tijd voor de Columns.
Planning is zaterdag even in Oss langs te gaan voor de onderdelen, en wellicht van de week al even ergens plaatmateriaal in te slaan. Vorige setje was berken multiplex, wat ik erg fijn vind om te bewerken, en ook gezien de ribben waar ik nu in wil kunnen schroeven wellicht het fijnst. Lees echter her en der dat MDF voor de demping het beste zou zijn.
Wat zouden jullie aanraden voor de originele 'kast'? Die ribben kan ik altijd nog van multiplex maken om in te schroeven. Dan wordt het:
1. MDF kast -> multiplex ribben -> dunne lagen (buig)multiplex voor de afwerking
of
2. Kast en ribben multiplex, afwerking dunne lagen (buig) multiplex
Zo. Project gangkast is zo goed als klaar (wel even opletten dat het ook echt helemaal afgerond wordt, heb er een handje van dat nooit meer te doen...) dus nu echt tijd voor de Columns.
Planning is zaterdag even in Oss langs te gaan voor de onderdelen, en wellicht van de week al even ergens plaatmateriaal in te slaan. Vorige setje was berken multiplex, wat ik erg fijn vind om te bewerken, en ook gezien de ribben waar ik nu in wil kunnen schroeven wellicht het fijnst. Lees echter her en der dat MDF voor de demping het beste zou zijn.
Wat zouden jullie aanraden voor de originele 'kast'? Die ribben kan ik altijd nog van multiplex maken om in te schroeven. Dan wordt het:
1. MDF kast -> multiplex ribben -> dunne lagen (buig)multiplex voor de afwerking
of
2. Kast en ribben multiplex, afwerking dunne lagen (buig) multiplex
Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII
Je moet kiezen wat je het lekkerst vindt om mee te werken denk ik.
MDF is wel weer zwaarder en zal dan ook doder klinken maar is weer minder sterk en stijver dan multiplex.
Dunne lagen multiplex / triplex goed verlijmd om een mdf binnenkast lijkt mij ideaal.
En doe Ruud de groeten
.
MDF is wel weer zwaarder en zal dan ook doder klinken maar is weer minder sterk en stijver dan multiplex.
Dunne lagen multiplex / triplex goed verlijmd om een mdf binnenkast lijkt mij ideaal.
En doe Ruud de groeten
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII
Ik denk dat goed mdf en goed multiplex gelijkwaardig zijn in het resultaat. Je zult met dempen en bedenken toch uit beide klank zoveel mogelijk weghalen. Mpx splintert, maar is uiteindelijk minder kwetsbaar.
Kortom, kies wat je fijn vindt. Zo lang het kwalitatief goed materiaal is zijn beide optisch goed, naar mijn mening
Kortom, kies wat je fijn vindt. Zo lang het kwalitatief goed materiaal is zijn beide optisch goed, naar mijn mening
Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII
Dank voor de tips. Een en ander werd licht beïnvloed door de voorraad bij de houthandel 
Is dus MDF geworden, denk dat ik nog genoeg mpx heb staan voor de ribben, en anders haal ik dat nog even bij.
Moet grotendeels uitkomen met de basiskasten in één plaat van 244*122, dus dat is nu binnen. Morgenochtend langs Speakerland en dan eens zien hoeveel tijd ik over hou voor het eerste zaagwerk dit weekend
Is dus MDF geworden, denk dat ik nog genoeg mpx heb staan voor de ribben, en anders haal ik dat nog even bij.
Moet grotendeels uitkomen met de basiskasten in één plaat van 244*122, dus dat is nu binnen. Morgenochtend langs Speakerland en dan eens zien hoeveel tijd ik over hou voor het eerste zaagwerk dit weekend
Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII
Ik heb even je topic volledig snel doorgelezen en vraag mij af hoe je het hout zo kunt buigen.
Is dat voor de "doe het zelver" gewoon te doen?
Is dat voor de "doe het zelver" gewoon te doen?
