Bombardon
Moderator: Beheerdersteam
- VintageHarry
Re: Bombardon
En daar sluit ik me geheel bij aan. Bovendien gat de 9710 hier voor het mid/hoog ingezet worden, dan komt er maar erg weinig beweging in die rand.
- Splinter226
Ah. Okay. De inzet is hier natuurlijk van belang. Veel minder heftige conus beweging. De tweede driver laat nog meer licht door. Maar de foto is weer later genomen en toen was het al donker buiten. Maar ik begrijp dat het hier dus geen issue is. Was toch een beetje bang dat ze gaan scheuren. En zit ook een beetje te denken aan beter voorkomen dan genezen. Had al ff gepolst wat de heren (mag ik dat nog zeggen?) van gloeidraad ervan dachten. Die zijn zeker ook zeer behoudend, hoor. Ik zeg het maar voor het geval dat. Heb de drivers eigenlijk nooit getest. Behalve ff gekeken naar de weerstand van de spreekspoel. Of als ik dat niet goed zeg, of er uberhaupt een weerstandswaarde is. In het slechtste geval kunnen ze nog aanlopen.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Er is niets mis met de drivers, ik denk dat het nu belangrijk is om dit niet bestaande probleem te vergeten en de kasten af te bouwen, mocht er dan alsnog een probleem optreden dan kan er tegen die tijd een juiste analyse uitgevoerd worden naar wat dat probleem is.
Maar er gaan zich geen problemen voordoen.
Maar er gaan zich geen problemen voordoen.
- Splinter226
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Ziet er goed uit! Eventueel zou je nog wat verstevigingen ( bracing ) kunnen aanbrengen om paneel resonanties te onderdrukken, maar dat is je eigen keus hoever je daar in wilt gaan.
- Splinter226
Hm, had het net weer verwijderd. Maar had voor de rankheid de lijmlatjes doorbroken voor de bombardon. Daar moet ik dus een half maantje uit dremelen. Maar een bezemsteel overdwars is natuurlijk altijd een optie.
Voor verdikking van de baffle kijk ik vooralsnog naar de buitenkant, om inhoud te sparen. Want dat gaat dramatisch naar beneden. ik houd voor de bombardon 76 liter en de 9710; 39 liter. Zonder lijmlatjes en nog te plaatsen vulling. Hield de 5 cm onder de 18mm kastdikte aan voor de 9710. Naar tekening van de philips kast. Zat ook te kijken dat ik best die honderd liter voor de bombardon had kunnen gebruiken en dan een aparte kast erboven voor de 9710. Maar neen, daar komen de B&W DM 4's op die de torrenbak geluid geven. Ik zal de drivers niet lijmen maar schroeven. Zodat een andere kast geen bandenlichters behoeft
Vandaar ook dat ik meer baffledikte nodig heb. Maar dat komt goed. Tnx voor het duidelijke advies.
Remaning open questions ;
- switch for 4 and 8 ohm. Not a problem,huh.
- 10 watt rating for the 9710, 20 watts or so for the bombardon. Does the filter change those perculiarities?
In andere woorden ; Can I connect a LA 224B as seen on the pics and go to max without destroying the units. - I have for the rest SE EL84 amps. So
it's for them I build.
Trouwens ik wil er tapijt in doen als demping. Kijken of ik wat kan scoren met een mooi kleurtje. Blauw of rood ofzo. Tapijt rot niet zo snel weg als dat schuim. En ik heb ook nog heel veel pluk spul uit oude kussens . Kamot, makot, ehr iets natuurlijks. pakot. kapok. Kapok. Is Dat wat ?
Remaning open questions ;
- switch for 4 and 8 ohm. Not a problem,huh.
- 10 watt rating for the 9710, 20 watts or so for the bombardon. Does the filter change those perculiarities?
In andere woorden ; Can I connect a LA 224B as seen on the pics and go to max without destroying the units. - I have for the rest SE EL84 amps. So
it's for them I build.
Trouwens ik wil er tapijt in doen als demping. Kijken of ik wat kan scoren met een mooi kleurtje. Blauw of rood ofzo. Tapijt rot niet zo snel weg als dat schuim. En ik heb ook nog heel veel pluk spul uit oude kussens . Kamot, makot, ehr iets natuurlijks. pakot. kapok. Kapok. Is Dat wat ?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
* Niet helemaal zeker of het Engelstalige gedeelte er bij hoort, maar een schakelaar van voor 4 en 8 ohm is een probleem. waarom zou je het überhaupt willen, je luidsprekers worden een mooie 8 ohm, niets mis mee.
* Het filter verandert niets aan het wattage.
* nooit tot de max willen gaan ongeacht welke amp, gewoon lekker luisteren zonder gek doen met dit soort spullen.
Qua demping kun je ook mooie materialen bestellen bij Rumoh.
http://www.rumoh.eu/damping-material
* Het filter verandert niets aan het wattage.
* nooit tot de max willen gaan ongeacht welke amp, gewoon lekker luisteren zonder gek doen met dit soort spullen.
Qua demping kun je ook mooie materialen bestellen bij Rumoh.
http://www.rumoh.eu/damping-material
- Splinter226
Vluchtige ideeen inderdaad. Intussen zit de tweede kast in elkaar. Heb ik me vreselijk verzaagd met een lidl decoupeermachine die 45 % zijwaarts week, terwijl ik 'm juist gekocht had om met een klein rondzaagzaagje mooie circels te zagen. Dat werd dus vijlen met een schoteltje. Totdat ik me besefte dat de 9710 ook van buiten gemonteerd kan worden. Met drie M3 boutjes en moertjes en sluitringetjes gaat dat nog net. Het tweede gat werd met de ouderwetse - ik bedoel bejaarde- skill gedaan, waarvoor allleen nog op ebay zaagjes zijn te krijgen met twee gaatjes. Die deed evenwel wat hem opgedragen werd. De bevestiging van de Bombardon is nog wel onderwerp van meervoudige oplossings mogelijkheden. Geen van die gaatjes in het frame is groot genoeg. Maar uitgeboord worden kunnen ze allemaal. Buiten een ring van een cm breed uit te figuurzagen om de 1 cm beplakte rand waar aan de andere kant het rubber zit te verbreeden, passend binnen dat opstaande randeje aan de buitenkant, bedacht ik dat ik afstandsbusjes uit een computer zou kunnen gebruiken, eerst even een boorgaatje tappen... Work in progress. Wellicht alleen tapgaatjes en m3 boutjes.
Wat betreft 4 of acht ohm heb ik besloten een tqwt die er al staat aan te passen of opnieuw te bouwen voor een 4 ohmse variant. Dus daar zijn geen dagdromen meer over.
Door de een na laatste foto zie ik ineens waar de bandenlichter is gebruikt om de bombardon los te krijgen.
Wat betreft 4 of acht ohm heb ik besloten een tqwt die er al staat aan te passen of opnieuw te bouwen voor een 4 ohmse variant. Dus daar zijn geen dagdromen meer over.
Door de een na laatste foto zie ik ineens waar de bandenlichter is gebruikt om de bombardon los te krijgen.
- Splinter226
Eigenlijk nog steeds bezig met de kasten. Dacht van de zijkanten wel ff een millimeter af te schuren. Dat werd echter een ramp, waar de kopse kant mooie laagjes van licht en donker laat zien begonnen de lagen bij schuren met de vlakschuur machine af te brokkelen. Met een geruïneerd oppervlak tot gevolg. De enige optie was dus plamuren. En achteraf was dat nog niet zo slecht, want nu zijn de overgangen tussen zij en bovenkant nagenoeg verdwenen. Het is alleen zeer tijdrovend. Schuren, plamuren, schuren. Gronden en weer opnieuw. Nu in de laatste fase nat schuren.
Ik heb de voorkant in de blanke niet vergelende lak gezet, een paar keer, en zit met het idee te spelen om een houtnerfkam aan te schaffen om toch een hout uiterlijk te creëren op de zijkanten en boven- en achterkant. Die laatsten heb ik gemaakt met een uitsparing voor snoer connectoren. Ben al op zoek naar dekkende beits in houtkleuren. Noten of mahonie ofzo. Ga eerst een proefstukje lakken met een aantal lakkleuren die ik nog heb. Moet de onderdelen voor het filter nog bestellen. Ach, gelukkig heb ik geen haast
Ik heb de voorkant in de blanke niet vergelende lak gezet, een paar keer, en zit met het idee te spelen om een houtnerfkam aan te schaffen om toch een hout uiterlijk te creëren op de zijkanten en boven- en achterkant. Die laatsten heb ik gemaakt met een uitsparing voor snoer connectoren. Ben al op zoek naar dekkende beits in houtkleuren. Noten of mahonie ofzo. Ga eerst een proefstukje lakken met een aantal lakkleuren die ik nog heb. Moet de onderdelen voor het filter nog bestellen. Ach, gelukkig heb ik geen haast
- Splinter226
Eindelijk!
Ze staan voor het eerst te spelen!
Tweede foto helaas met flits ivm tegenlicht... Later betere foto's naar ik hoop.
Tweede foto helaas met flits ivm tegenlicht... Later betere foto's naar ik hoop.
- Splinter226
Moet ff wennen, maar het valt niet tegen. Hoef de volumeregelaar van een EL84 Se versterkertje maar mondjesmaat open te draaien en ik kan het duidelijk tot in de schuur horen. Wat ook opvalt is dat het geluid buiten hetzelfde is terwijl ik de "Bombardon" toch echt naar binnen gericht heb staan spelen. Ff inspelen denk ik en ik heb nog een andere el84se versterker staan, dus ff wat proberen. Maar ik denk dat het de inspanning meer dan waard was. Want wat heb ik er een lagen lak opzitten. Ben de tel kwijtgeraakt in ieder geval. Na chet Baker, nu wat Cafe del Mar... ;-p
- Splinter226
Als demping heb ik de bruine ondervloer tegels gebruikt. Soms wel drie lagen dik om de houtjes aan de binnenkant van de kast te bedekken.
Van perforatie is dus geen sprake meer. De kasten zijn bij wijze van spreken hermetisch afgesloten met de ondervloer. En dan nog eens dichtgeschroefd. Wat mij dus opvalt is dat het geluid aan de achterzijde soms wel relaxter is. Heb het idee dat ik nu met buisjes moet gaan spelen om het geluid te beinvloeden. Tips ? bespiegelingen ?
Van perforatie is dus geen sprake meer. De kasten zijn bij wijze van spreken hermetisch afgesloten met de ondervloer. En dan nog eens dichtgeschroefd. Wat mij dus opvalt is dat het geluid aan de achterzijde soms wel relaxter is. Heb het idee dat ik nu met buisjes moet gaan spelen om het geluid te beinvloeden. Tips ? bespiegelingen ?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Zit er buiten de ondervloer verder wel demping in de kasten? ( Schapenwol, baf of anderzijds)
- Splinter226
- Splinter226
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Dan is dat mijn tip. Om de kasten beter te dempen.Splinter226 schreef:Nope niks.