Behuizing uitrekenen speaker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

SARK

Re: Behuizing uitrekenen speaker

Bericht door SARK »

[OUWE LUL MODUS]
Komop HJ .... hij is nu niet bepaald leergierig [-( af en toe lijkt het wel alsof het een soort betaalde service is "Hey, bereken ff men supwoefert voor me".
Je kent het spreekwoord "Give a man a fish and you feed him for a day; teach a man to fish and you feed him for a lifetime" toch wel :?:
[/OUWE LUL MODUS]
Laatst gewijzigd door SARK op za 10 dec 2016, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

:oops: nou lees ik t ook
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Gevalletje Hij vraagt, wij moeten draaien. :mrgreen:
royvdgriend01

Bericht door royvdgriend01 »

royvdgriend01 schreef:
https://www.madisoundspeakerstore.com/a ... -radiator/

Ik zou graag 2 van deze willen gebruiken en een kastje van 5 liter ( kastje kan wel tot 7 liter maar komt ook een accu in en de passieve radiatoren+speaker)

Kan iemand dat berekenen voor mij?

Ik zou het het liefst willen vergelijken met een bass reflex van 7.4 liter

Als het namelijk hetzelfde is of in de buurt komt dan ga ik liever voor de 5 liter met 2x pr.
Niemand die dat kan??? Die van 7.4 liter staat gewoon op internet, maar aangezien ik hem ietsje kleiner wil wou ik dit vergelijken met een kastje van 5 liter met 2x passieve radiator. Als die van 5 dan net zo goed is dan ga ik voor die. Het zou eventueel ook nog 6liter max mogen.
dre

Bericht door dre »

Waar kom je zelf op uit?
royvdgriend01

Hier heb ik die van 7.4 en die heb ik vaker voorbij zien gaan. Schijnt dus best wel in orde te zijn. Ik heb geen computer dus kan zelf die kist van 5 liter(mag 6 liter zijn als dat een stuk beter is) niet uitrekenen, omdat ik geen computer heb!!! Als iemand daar 5 min tijd voor zou willen nemen dan zou dat heel tof zijn!
Bijlagen
Screenshot_20161207-012656.png
royvdgriend01

Lullig dat sommige mensen hier niet snappen dat ik geen computer heb en dat ik alles zelf uitzoek behalve bij deze berekening.

Heel de dag niks doen en dan van die flauwe opmerkingen zetten als tijdverdrijf woehoe (snel bericht dus toeters en slingers kunnen er niet bij)
Laatst gewijzigd door royvdgriend01 op za 10 dec 2016, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
SARK

Bericht door SARK »

Hoe maak ik vrienden les 1.
royvdgriend01

:lagge: =D> \:D/
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Ik lees bovendien tussen de regels door: Ik heb een speaker die moet in 7,4 liter maar ik wil hem in een 5 liter kast stoppen. Kan dat? Ik wil geen ander antwoord horen dan ja, want ik heb maar 5 liter. Stop hem dan gewoon in een kast van 5 liter.

Hoe wil je trouwens 2 PR's en een driver met die oppervlakte in een kast krijgen van maar 5 liter? Dat wordt wel een heel raar gevormde kast.
Laatst gewijzigd door pappaleo op za 10 dec 2016, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

royvdgriend01 schreef:
Als iemand daar 5 min tijd
Ja ja....
royvdgriend01

pappaleo schreef:
Ik lees bovendien tussen de regels door: Ik heb een speaker die moet in 7,4 liter maar ik wil hem in een 5 liter kast stoppen. Kan dat? Ik wil geen ander antwoord horen dan ja, want ik heb maar 5 liter. Stop hem dan gewoon in een kast van 5 liter.

Hoe wil je trouwens 2 PR's en een driver met die oppervlakte in een kast krijgen van maar 5 liter? Dat wordt wel een heel raar gevormde kast.
Die van 7.4 werkt gewoon goed alleen wil ik hem net iets kleiner. 5 was een richtlijn maar is wel heel klein vandaar dat ik later zei 6 liter max mag ook. De vorm is rechthoekig dus aan de voorkant de woofer en aan de achterkant 2 x pr naast elkaar
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

De gebruikte units liggen vast, de inhoud van de kast ligt vast, de plaatsing van de units ligt vast. Wat wil je nou nog uitrekenen dan?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Afstemming en dus gewicht van.de PR's
royvdgriend01

:lol:
Henkjan schreef:
Afstemming en dus gewicht van.de PR's
Het gewicht van de pr bijvoorbeeld en als blijkt dat een inhoud van 6 liter met 2x PR gewoon een stuk minder is als die van 7.4 met bassreflex poort dan ga ik voor de 7.4 en als die wel goed is dan ga ik liever voor de wat kleinere.

Ik kan ook 2 kastjes bouwen en dan elke keer de speaker verwisselen maar dat is ook lastig om te vergelijken denk ik plus dat mijn gehoor mij mischien in de steek laat en dat ik foute tonen dus gewoon niet hoor. Op papier is altijd handig gewoon en fijn om ergens van uit te kunnen gaan.

Ook moet ik de passieve radiators nog bestellen en doe dat liever niet voor niks. De kist is trouwens 13 liter maar met de ruimte die gebruikt word voor de 2 mid speakers en het hout van de behuizing zelf hou ik nog maar 7 liter over ongeveer (zou ik nog een beetje aan kunnen passen)
markbakk

Bericht door markbakk »

Die mid-units kunnen vast in kleinere kastjes.
royvdgriend01

Ja klopt die doe ik in kastjes van een halve liter dus totaal 1 liter, maar het hout neemt best veel ruimte in beslag.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

royvdgriend01 schreef:
Ik zit een beetje met het probleem dat ik niet zo heel veel ruimte heb. Nu kan deze sub in een kistje van 7.4 liter al aardig wat laag geven, maar vraag ik mij af of ik met een passieve radiator een nog kleiner kastje kan maken.

7.4 liter is echt het maximum en dan komt het volume van de speaker er ook nog bij (er af ijgenlijk) plus de batterij en mischien nog wat dempings materiaal

Ik lees batterij...
Volgens mij kun je deze unit niet met een accu systeem aansturen... Je zult echt veel vermogen nodig hebben om deze unit zinvol te laten zijn.

Een goed alternatief vind je bijvoorbeeld bij Peerless, de SLS en SDS series. Daarvan zijn ook PR-en.
Tangband heeft trouwens gewoon kitjes met Woofer en PR, al eens gekeken op de site van Tangband?
royvdgriend01

Ja had al op de site van tangband gekeken maar zover ik zag waren dat maar een paar specifieke setjes. Zal even op de site van peerless kijken en hoelang die batterij het vol gaat houden weet ik niet, zal van de week even kijken moet de versterker deze week binnenkrijgen. Iedergeval bedankt!
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Het verschil tussen Peerless en Tangband is dat de Peerless een hogere SPL output heeft per Watt. Dus kun je als het vermogen de beperkende factor is luider spelen, verder is het net als tangband een echte laagweergever.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”