De zoveelste DSP, maar nu nog goedkoper

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: De zoveelste DSP, maar nu nog goedkoper

Bericht door hsmeets »

b_force schreef:
Een Class-D is nmlk ook een soort van digitaal tot aan LC filter.
r u shure?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De zoveelste DSP, maar nu nog goedkoper

Bericht door b_force »

hsmeets schreef:
b_force schreef:
Een Class-D is nmlk ook een soort van digitaal tot aan LC filter.
r u shure?
Ehm nou, echt digitaal zou ik het niet noemen (hoewel meningen daarover verdeeld zijn).
De signalen gedragen zich echter als digitale signalen. Dat wil zeggen, ze schakelen.
Dat betekent bv dat je grounds makkelijker aan elkaar kan knopen en verschillende typen grounds ook iets minder kritisch zien.
(signal, analog vs digital grounds ed).

Dit betekent ook dat je geen aparte AD-DA conversie nodig hebt. (en alle nodige analoge elektronica daaromheen)
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: De zoveelste DSP, maar nu nog goedkoper

Bericht door hsmeets »

de W in PWM is zo analoog als analoog maar kan zijn en PCM(/DSD) signaal is iets anders dan PWM en kun je niet zonder conversie afleveren bij een Class-D versterker. Slimmere mensen hier op het forum kunnen wel de formules/theorie ophoesten dat een rechtstreekse, numerieke omzetting van PCM naar PWM in theorie wel kan maar met zo veel mitsen als maren omkleed is dat een reguliere DAC daarvoor de beste oplossing is.

Maar goed, we dwalen af.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: De zoveelste DSP, maar nu nog goedkoper

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De zoveelste DSP, maar nu nog goedkoper

Bericht door b_force »

hsmeets schreef:
de W in PWM is zo analoog als analoog maar kan zijn en PCM(/DSD) signaal is iets anders dan PWM en kun je niet zonder conversie afleveren bij een Class-D versterker. Slimmere mensen hier op het forum kunnen wel de formules/theorie ophoesten dat een rechtstreekse, numerieke omzetting van PCM naar PWM in theorie wel kan maar met zo veel mitsen als maren omkleed is dat een reguliere DAC daarvoor de beste oplossing is.

Maar goed, we dwalen af.
Ik weet dat PCM signalen etc niet hetzelfde zijn.
Er zijn daar trucs voor wat in het digitale domein heel mooi kan, zeker als je een 50MHz clock oid hebt om het eea te samplen.

Het is mijn dagelijks werk op dit moment, dus ik voel me aangesproken als je het over slimme mensen hebt.
Ik zal het mijn collega's wel direct vragen, maar die zullen met hetzelfde antwoord komen. :wink: 8)
Zolang ik THD+N niveaus van beter dan -105dB en SNR van -118dB tot -130dB zie, blijkt het buitengewoon goed te werken.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: De zoveelste DSP, maar nu nog goedkoper

Bericht door SSassen »

Foei Bart, probleem met digitale versterkers is dat je op enig moment tegenkoppeling wilt toepassen, immers domweg een DA conversie doen en hopen dat het goed gaat in 't analoge domein is wishful thinking. Voor die tegenkoppeling in 't analoge domein zal je weer een AD conversie moeten doen, en gaandeweg wordt 't er dan én complexer én kwa overdrachtsfunctie, THD, etc. een stuk minder fraai van.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De zoveelste DSP, maar nu nog goedkoper

Bericht door b_force »

SSassen schreef:
Foei Bart, probleem met digitale versterkers is dat je op enig moment tegenkoppeling wilt toepassen, immers domweg een DA conversie doen en hopen dat het goed gaat in 't analoge domein is wishful thinking. Voor die tegenkoppeling in 't analoge domein zal je weer een AD conversie moeten doen, en gaandeweg wordt 't er dan én complexer én kwa overdrachtsfunctie, THD, etc. een stuk minder fraai van.
Ehm ja dat klopt, behalve het laatste dat die THD niet fraai wordt.
Op dit moment zitten we in dezelfde orde van grootte (en beter) als de bekende spelers in het veld.
Maar goed, daar zit idd wel de nodige complexiteit achter en je moet je feedback uiteraard wel NA het LC filter doen.

Uiteraard zul je een snelle AD moeten gebruiken met goede specs om de terugkoppeling goed te kunnen doen.
Praktisch gezien betekend dat dit enkel het 'echte' analoge stukje is (op de PCB bedoel ik dan)

Anyway, offtopic, altijd maar weer offtopic :lol: :lol: :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”