Audiosector LM3875 build, vragen voeding
Moderator: Beheerdersteam
Re: Audiosector LM3875 build, vragen voeding
Meet 's de weerstand tussen de vier draden (wel zonder spanning erop !)
(morgen verder, moet ertussen)
Anne
(morgen verder, moet ertussen)
Anne
Kan niet kloppen inderdaad. De secundaire windingen van de trafo even los-solderen van het gelijkrichter bordje en nogmaals meten wat eruit de secundaire windingen van de trafo komt. Dan nog snap ik de voltages niet, het kan bijna niet.Lohengrimas schreef:De secundaire windingen geven allebei rond de 154 AC. Dat kan dus never nooit niet kloppen. Misschien toch iets verkeerd gesoldeerd aan de aansluiting? (gemeten op puntjes AC 1 en AC2 op het bord).indoubt schreef:Vreemd, zelfs indien je de primaire winding voor 115 volt zou hebben aangesloten(= fout) dan zou die nog geen 138 volt secundair na gelijkrichting moeten geven.
Ik heb verschillende van die bordjes (weliswaar oudere rode uitvoering) en dit is een tamelijk eenvoudige en zeer robuuste versterker
Meet eens de wisselspanning AC op de twee uitgangen van de secundaire winding van de trafo. De spanning die je krijgt is vreemd, misschien heb je een buitensporig geval van een trafo die ergens kortsluiting maakt (intern) dat is niet iets wat vaak voorkomt overigens, eerder uitzonderlijk, zeker bij een nieuwe.
Mocht die nromaal zijn dan nog een keer de gelijkrichter bordjes controleren. Op het oog zitten die MUR diodes wel goed geplaatst maar misschien is er ergens een soldeerverbinding gemaakt die er niet zou moeten zijn. Dan nog kom ik nooit aan 138Volt
Meet eens een DC batterijtje? Ik zeg maar wat geks want dat voltage wat je krijgt is erg vreemd
Het is deze trafo, met een enkele primaire winding op 230 v (dus is het niet echt mogelijk om 'm als 115 aan te sluiten). https://www.ringkerntrafo.nl/shop/ringk ... 120va.html
Heb je je voltmeter nogmaals gechecked bijv met een batterij of zo?
De weerstand van de secundaire windingen metingen (ZONDER 230V op de primaire winding) zoals Anne voorstelt is ook een goede check
- Lohengrimas
Voltmeter geeft 2.0V bij een 1.5V Duracell AA-batterij. Vreempt. Ook heb ik op aanraden van de kitmaker (via een ander forum) geprobeerd de wisselstroom bij de stekker te meten, maar daar geeft mijn metertje helemaal geen readings. Is nou het metertje stuk of mijn versterker .indoubt schreef:Lohengrimas schreef:indoubt schreef:
Kan niet kloppen inderdaad. De secundaire windingen van de trafo even los-solderen van het gelijkrichter bordje en nogmaals meten wat eruit de secundaire windingen van de trafo komt. Dan nog snap ik de voltages niet, het kan bijna niet.
Heb je je voltmeter nogmaals gechecked bijv met een batterij of zo?
De weerstand van de secundaire windingen metingen (ZONDER 230V op de primaire winding) zoals Anne voorstelt is ook een goede check
Ik krijg ook de indruk dat het voor de TS tijd word voor een nieuwe multimeter...
- Lohengrimas
linkie stuk... "geen toestemming om dit forum te lezen".ds23man schreef:
Maar ding komt net uit de doos, helemaal nieuw. Nouja, kan een kapotte zijn.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Linkje is niet stuk, maar je hebt de kantine niet geactiveerd.
- Lohengrimas
edit: opgelost.ds23man schreef:Linkje is niet stuk, maar je hebt de kantine niet geactiveerd.
Laatst gewijzigd door Lohengrimas op wo 21 dec 2016, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Het ding is net nieuw ? da's vreemd...
2.0 Volt bij een nieuwe batterij is niet onmogelijk, zakt waarschijnlijk snel in na ingebruikname.
Probeer even nog wat meer dingen uit zou ik zeggen. een 9 Volt batterij, een paar van de zwarte adapters, meestal zijn die 5 of 12 Volt VDC.
Desnoods het stopcontact in de muur, moet tussen de 230 en 240 VAC uitkomen.
2.0 Volt bij een nieuwe batterij is niet onmogelijk, zakt waarschijnlijk snel in na ingebruikname.
Probeer even nog wat meer dingen uit zou ik zeggen. een 9 Volt batterij, een paar van de zwarte adapters, meestal zijn die 5 of 12 Volt VDC.
Desnoods het stopcontact in de muur, moet tussen de 230 en 240 VAC uitkomen.
Vertel, waar heb je die vandaan. Je maakt mij nu wel nieuwsgierigray5150 schreef:2.0 Volt bij een nieuwe batterij is niet onmogelijk, zakt waarschijnlijk snel in na ingebruikname.
- Lohengrimas
Zijn ook geen nieuwe batterijen, maar nog zeker niet leeg. Bij een paar geprobeerd, dus denk toch dat de meter wacky is. Val ik jullie lastig met een heel draadje om een kapotstuk apparaat 
Je kunt even 12 volt (halogeen) lampjes in serie zetten en daarmee globaal meten. 2 stuks in serie voor de secundaire 22V wikkeling en eventueel 3 in serie voor een "meting" na de gelijkrichting. De lampjes moeten nu min of meer normaal branden, ietsje zwakker als op normaal 12V.
Indien je daadwerkelijk een hoge spanning hebt secondair branden je lampjes gewoon door, in principe zonder ernstige gevolgen (behalve voor het desbetreffende lampje)
Een willekeurig 12 volt gloeilampje (in serie) doet het ook, hoeft geen halogeen te zijn.
Indien je daadwerkelijk een hoge spanning hebt secondair branden je lampjes gewoon door, in principe zonder ernstige gevolgen (behalve voor het desbetreffende lampje)
Een willekeurig 12 volt gloeilampje (in serie) doet het ook, hoeft geen halogeen te zijn.