Een lm1875 versterkertje

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

pappaleo
Contacteer:

Re: Een lm1875 versterkertje

Bericht door pappaleo »

Vloeistofgekoelde versterkers :-k Ik zie mogelijkheden :mrgreen:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

pappaleo schreef:
Vloeistofgekoelde versterkers :-k Ik zie mogelijkheden :mrgreen:
De hele zooi onderdompelen in de pcb's :shock:
Wel zorgen dat het niet lekt 8-[
Anne
Gideon1990

Bericht door Gideon1990 »

Staan ze niet gewoon heel hard te oscilleren? Zoveel warmte kan die LM1875 toch niet afgeven bij normaal gebruik
Kaplaars

Bericht door Kaplaars »

MarcelvdG schreef:
Dat betekent alleen maar dat het twee keer zo lang duurt voor de versterker oververhit raakt...
Dit hoeft dus niet per definitie zo te zijn. Zoals ik en de anderen schreven is de afstraling bepalend. Uiteindelijk is het een evenwicht tussen de omgeving en het metaal. Een lagere delta T geeft een slechtere afstraling, en dus een slechtere warmteoverdracht naar de omgeving. Lineariteit kan je in dit geval niet aannemen, ofschoon: je kan er twee maal zoveel energie inpompen, maar dat wil niet zeggen dat dit ook twee maal zo lang duurt....
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Pcies. Koelblokken zijn zelden of nooit egaal, maar juist voorzien van een oneven oppervlak.
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Kaplaars schreef:
MarcelvdG schreef:
Dat betekent alleen maar dat het twee keer zo lang duurt voor de versterker oververhit raakt...
Dit hoeft dus niet per definitie zo te zijn. Zoals ik en de anderen schreven is de afstraling bepalend. Uiteindelijk is het een evenwicht tussen de omgeving en het metaal. Een lagere delta T geeft een slechtere afstraling, en dus een slechtere warmteoverdracht naar de omgeving. Lineariteit kan je in dit geval niet aannemen, ofschoon: je kan er twee maal zoveel energie inpompen, maar dat wil niet zeggen dat dit ook twee maal zo lang duurt....
Dit was een reactie op de eerste zin van jouw bericht, die over massa en soortelijke warmte ging. Na het bereiken van een evenwicht is de afstraling inderdaad bepalend, en daarom is het product van de massa en de soortelijke warmte niet bijster interessant. Je wilt namelijk dat na het opwarmen de versterker nog steeds niet te heet is.
Kaplaars

Bericht door Kaplaars »

MarcelvdG schreef:
Kaplaars schreef:
MarcelvdG schreef:
Dit was een reactie op de eerste zin van jouw bericht, die over massa en soortelijke warmte ging. Na het bereiken van een evenwicht is de afstraling inderdaad bepalend, en daarom is het product van de massa en de soortelijke warmte niet bijster interessant. Je wilt namelijk dat na het opwarmen de versterker nog steeds niet te heet is.
Dat snap ik; je had dat netjes gequoteerd. Maar je interpretatie van deze zin (aanname lineariteit, twee maal zo dik is twee maal zo langzaam warm worden) is onjuist. Dat mag je niet aannemen tenzij het een zuiver adiabatisch proces is, wat het niet is. In de eerste wordt enkel de probleemstelling geschetst waarop een uitleg volgt die deze zin meteen weerlegde :lol:. Oke, dat is academisch gel*l en allicht had ik dat wat beter moeten verwoorden. De crux zit in het meespelen van veel meer parameters welke niet-lineair gedrag veroorzaken. Ik ben het zeker met jou (en Pjotr) eens dat de warmteoverdracht van LM naar metaal zal verbeteren wanneer het dikker wordt. De afstraling zal waarschijnlijk ook verbeteren omdat de oppervlakte (het zij minimaal) toeneemt. Daarnaast kan het dikkere metaal meer warmte opslaan. Hoe gemakkelijk hangt van veel parameters af, waarvan warmteverlies door convectie één van de belangrijkste is en zelfs kleur meespeelt (een zwart materiaal straalt IR straling bijvoorbeeld weer beter af dan een glanzend materiaal).

Ik ben het overigens niet met je eens dat het product van de soortelijke warmte en soortelijke massa niet interessant is. Verre van. Je zal het vast niet zo bedoelen, maar uiteraard baseer je de keuze voor een bepaald koelmateriaal juist op deze parameters; je wilt het liefst een zo laag mogelijke massa bij een zo hoog mogelijke warmtecapaciteit.
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Ik snap nog steeds niet waarom de warmtecapaciteit jou zo interesseert. Zolang de tijdconstante van warmteweerstand en warmtecapaciteit maar veel groter is dan de periodetijd van het signaal is het toch goed? Dan bepaalt (overwegend) de warmteweerstand de opwarming, niet de warmtecapaciteit.

Dit is overigens onder de aanname dat je het een en ander zo wilt dimensioneren dat je ook langdurig signalen met een constante amplitude kunt afspelen, zelfs met de amplitude die maximale opwarming veroorzaakt. Als je dat niet nodig vindt en je daarom een minder goed afstralende koelplaat gebruikt, moet de tijdconstante veel groter zijn dan de duur van een luide passage in de muziek. Afhankelijk van het type muziek moet je dan misschien wel gaan opletten met de warmtecapaciteit.
Kaplaars

Bericht door Kaplaars »

Hopende het topic niet te verstoren :oops:
MarcelvdG schreef:
Ik snap nog steeds niet waarom de warmtecapaciteit jou zo interesseert.
Misschien moeten we daarvoor even terug naar de vraag van Ray. In het kort: hij poneerde de vraag of de C°/W waarde halveert wanneer je het materiaal twee maal zo dik maakt. Op basis van de soortelijke warmte en soortelijke massa (zin 1) zou je dat allicht kunnen concluderen (inleiding probleemstelling) in theorie. Maar, (insert hier wat ik al meermaals geschreven heb :lol: ).
MarcelvdG schreef:
Zolang de tijdconstante van warmteweerstand en warmtecapaciteit maar veel groter is dan de periodetijd van het signaal is het toch goed? Dan bepaalt (overwegend) de warmteweerstand de opwarming, niet de warmtecapaciteit.
Die eerste zin is helemaal juist. De tweede zin ben ik het niet helemaal mee eens; deze twee parameters zijn namelijk van elkaar afhankelijk. De warmteweerstand (en dus de C°/W waarde) wordt voor een deel bepaald door de warmtecapaciteit van het koelmateriaal. Daar zijn modellen voor en dit valt keurig te berekenen. Daar ga ik je niet mee vervelen, maar daarom is de C°/W waarde van een dikker materiaal bijvoorbeeld iets beter, terwijl het materiaal an sich qua vorm, legering etc. hetzelfde is gebleven. Wederom, dit verband is niet lineair, andere parameters spelen ook een belangrijke rol. De warmtecapaciteit dient in principe als buffer waarin energie, welke niet weg kan via convectie, kan worden opgeslagen. Het liefst is deze buffer zo groot mogelijk (hoge warmtecapaciteit), zodat de temperatuur van het koelmateriaal (ook na voor langere tijd ingeschakeld te zijn) laag blijft. Daarmee de warmteoverdracht van de LM naar het koelblok (ook hier speelt delta T wederom een rol) optimaal. De warmtecapaciteit mag je dus zeker niet trivialiseren, de warmtecapaciteit is belangrijk om diverse redenen en daarom interessant. Niet direct, maar wel tijdens het opwarmen van de versterker wanneer het koelblok moet gaan bufferen doordat het niet alle warmte kwijt kan.

Overigens, de situatie die je schetst is daarnaast niet van toepassing op deze versterker gezien de TS meldt dat de LM zichzelf uitschakelde (ik denk trouwens nog steeds dat de TS ook moet checken voor oscillatie, maar dat terzijde). De TS meldt zelfs te zijn overgestapt op een ander metaal wat beter bleek te werken. Staal heeft een andere warmtecapaciteit (460 J·kg-1·K-1) dan aluminium (870 J·kg^-1·K^-1) terwijl de vorm (en daarmee het volume) ongeveer gelijk gebleven is. Neem daarbij de veel hogere dichtheid van staal (7800 kg/m³) vs. aluminium (2702 kg/m³) mee en je zal kunnen concluderen dat zelfs de grotere massa van het staal (want volume gelijk) niet heeft kunnen compenseren voor de lagere warmtecapaciteit en andere parameters ook een rol spelen.
MarcelvdG schreef:
Dit is overigens onder de aanname dat je het een en ander zo wilt dimensioneren dat je ook langdurig signalen met een constante amplitude kunt afspelen, zelfs met de amplitude die maximale opwarming veroorzaakt. Als je dat niet nodig vindt en je daarom een minder goed afstralende koelplaat gebruikt, moet de tijdconstante veel groter zijn dan de duur van een luide passage in de muziek. Afhankelijk van het type muziek moet je dan misschien wel gaan opletten met de warmtecapaciteit.
Hier ben ik het grotendeels mee eens, maar nogmaals de C°/W waarde hangt onder andere af van de warmtecapaciteit. Niet volledig, en daarom wederom als antwoord op de beginvraag: nee een twee maal zo dik metaal geeft niet een twee maal zo lage C°/W waarde en nee het kost niet twee maal zoveel tijd om dezelfde temperatuur te bereiken bij een twee maal zo dik materiaal (dat laatste geldt natuurlijk wel onder adiabatische voorwaarden waarin geen warmte uitwisseling met de omgeving geldt). Allicht is dit een interessante .pdf dat het .e.e.a. verduidelijkt: http://people.virginia.edu/~lz2n/mse209/Chapter19c.pdf
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Tjonge, het is nog een hele wetenschap zeg, zo'n LM1875 in een kassie proppen :shock:
Joost1975

Bericht door Joost1975 »

Ik begin ook al aardig af te haken......Dit gaat mijn petje te boven.
Kaplaars

Bericht door Kaplaars »

Pjotr schreef:
Tjonge, het is nog een hele wetenschap zeg, zo'n LM1875 in een kassie proppen :shock:
Haha, ja Pjotr, het is dat ze in de tijd van Clausius nog geen LM1875 hadden, anders had ie in plaats van de stoommachine, de LM gebruikt voor zijn modelstudies :lol:

Maar alle gekheid op een stokkie, voor die LM is écht niet zoveel koelmateriaal nodig. Als bewijs hierbij mijn eigen LM1875, welke 12 cm bij 8 cm bij 16 cm meet. Zelfs onder volle belasting komt de behuizing niet boven de 40 graden. De volgende LM1875 amp wordt nog kleiner. Als dat maar goed gaat... 8-[

Trouwens Joost, stel dat koelpasta niet helpt en er ook geen oscillaties zijn, dan zou het misschien een idee kunnen zijn om je LM's aan de frontplaat te monteren; die heeft lekker veel massa en waarschijnlijk een veel lagere thermische weerstand dan het zijpaneel. Klein gaatje tot halfdiepte (of iets verder) boren met M2.5, dan tappen met M3 en je kan de boel heel mooi bevestigen.
Bijlagen
1 (1).jpg
1 (2).jpg
1 (3).jpg
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Mooie wappers! :goedzo:
Gideon1990

@kaplaars

Ik had ze al gezien op diyaudio, maar t blijven leuke versterkers :D
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Kaplaars schreef:
Trouwens Joost, stel dat koelpasta niet helpt en er ook geen oscillaties zijn, dan zou het misschien een idee kunnen zijn om je LM's aan de frontplaat te monteteren...............
Wat heeft de koelpasta daar nou weer mee te maken. Heeft wel een heel kleine thermische massa :? Nou ja, zolang Joost zijn vingers niet brandt aan de LM bij normaal muziek luisteren is er niets aan de hand. Die mag gerust 80 graden worden.
Joost1975

Bericht door Joost1975 »

Dat is een mooi klein versterkertje, zeker met die dubbele VU-meter!!
Joost1975

Bericht door Joost1975 »

Even een totaal andere vraag, en wellicht stel ik hem niet op de juiste plek, maar wat doen jullie met met geanodiseerd aluminium wanneer daarin geboord of gefreesd wordt? Zijn er adressen die stuks artikelen anodiseren? En wat zijn de kosten daarvoor?
Ik heb zelf al zitten denken om het alu voorpaneel te vervangen voor rvs :rock: Maar daar zitten natuurlijk ook weer nadelen aan.
Berre

Bericht door Berre »

ray5150 schreef:
Anne. we proberen het één keer een beetje serieus te houden...
Nog een tip voor Joost : alle wisselpannings voerende bedrading in elkaar twisten.
Dit verminderd het door de wisselpanning gegenereerde magnetisch veld om de bedrading heen, en zo word de kans op brom ook lager.
(Het staat ook nog netter... twee vliegen in een klap.)

Nooit gedacht dat ik ooit nog een leraar zou vertellen hoe hij zijn werk beter kan doen. :lol:
Gelukkig geen leraar Nederlands; de dt-fouten kruipen haast langs je broekspijpen omhoog. :mrgreen:
Berre

Bericht door Berre »

Kaplaars schreef:
Maar alle gekheid op een stokkie, voor die LM is écht niet zoveel koelmateriaal nodig. Als bewijs hierbij mijn eigen LM1875, welke 12 cm bij 8 cm bij 16 cm meet. Zelfs onder volle belasting komt de behuizing niet boven de 40 graden. De volgende LM1875 amp wordt nog kleiner..
Die is wel bijzonder mooi. "Less is more" :)
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Berre schreef:
ray5150 schreef:
Anne. we proberen het één keer een beetje serieus te houden...
Nog een tip voor Joost : alle wisselpannings voerende bedrading in elkaar twisten.
Dit verminderd het door de wisselpanning gegenereerde magnetisch veld om de bedrading heen, en zo word de kans op brom ook lager.
(Het staat ook nog netter... twee vliegen in een klap.)

Nooit gedacht dat ik ooit nog een leraar zou vertellen hoe hij zijn werk beter kan doen. :lol:
Gelukkig geen leraar Nederlands; de dt-fouten kruipen haast langs je broekspijpen omhoog. :mrgreen:
Deetjes en teetjes is een Vlaamse hobby.
Gideon1990

Er zijn allerlei bedrijven die dit voor je kunnen doen, maar met een voeding en een graai uit de voorraad van de sectie scheikunde kun je zelf ook een heel eind komen
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Met modern siliconen-koelfolie heb je geen pasta nodig: zie ook http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=1577, maar een zeer dun laagje vaseline maakt het wel makkelijker monteren.
Nog handiger is, om een enkele voeding te gebruiken:
LM1875.PNG
Wel met een beetje vet, maar zonder plaatje en isolatie-busjes.
En als je een externe laptopvoeding van ca. 20V gebruikt, heb je ook een geen gevaarlijke 230V aansluiting nodig.
Joost1975

Bericht door Joost1975 »

Dit zou een goede oplossing zijn als de ringkernen op zijn! En een stuk veiliger.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik vind dat de term "gevaarlijk" in deze onjuist gebruikt word.
Een simpel schroevendraaiertje kan bij verkeerd gebruik een levensbedreigend moordwapen zijn...
Kaplaars

Bericht door Kaplaars »

Pjotr schreef:
Kaplaars schreef:
Trouwens Joost, stel dat koelpasta niet helpt en er ook geen oscillaties zijn, dan zou het misschien een idee kunnen zijn om je LM's aan de frontplaat te monteteren...............
Wat heeft de koelpasta daar nou weer mee te maken. Heeft wel een heel kleine thermische massa :? Nou ja, zolang Joost zijn vingers niet brandt aan de LM bij normaal muziek luisteren is er niets aan de hand. Die mag gerust 80 graden worden.
Dat heeft niets met de thermische massa te maken Pjotr, dat weet je best :lol:. Koelpasta verhoogt de efficiëntie van de hitteoverdracht. Ik ga het niet nog een keer uitleggen 8)
Plaats reactie