Technics SU-8099 bias labiel -> cross-over
Moderator: Beheerdersteam
Re: Technics SU-8099 bias labiel -> cross-over
Lijkt er op dat een koppel-C tussen de phono-pre en de schakelaar niet in orde is.Ten minste als het zich maar op één kanaal voordoet.
Anne
Anne
Inderdaad op één kanaal, het linker. EDIT: nee klopt niet, toch DC op beide kanalen bij input phono.
Laatst gewijzigd door Berre op zo 13 mar 2016, 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat moet dan toch wel met een multimeter op te lossen zijn.
Het goede kanaal gebruik je dan als referentie bij de metingen.
Het goede kanaal gebruik je dan als referentie bij de metingen.
Zou dan C209 (3µ3) kunnen zijn. Op 't ander kanaal is 't C210, misschien makkelijker zoeken zo.Berre schreef:Inderdaad op één kanaal, het linker.
Anne
Sorry, iets te snel gereageerd, toch DC op beide kanalen bij input phono. Voor de zekerheid alle C's stuk per stuk gecontroleerd: allemaal goed.
Waarom niet bij voorbaat vervangen ?
Als je ze toch eruit hebt om ze te meten...
Als je ze toch eruit hebt om ze te meten...
Alle elco's waren al vervangen door nieuw; (de polariteit is overal OK), De pico's en de nano's heb ik laten zitten, heb ze wel getest, waren trouwens allemaal binnen spec en lage ESR..
Laatst gewijzigd door Berre op zo 13 mar 2016, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Raar, de ingangskeuze schakeld niks wat een bescherming zou doen in gang schieten.Schakeld enkel signalen, maar met volume-regeling dicht gaat 't zeker nog mis?Berre schreef:Sorry, iets te snel gereageerd, toch DC op beide kanalen bij input phono. Voor de zekerheid alle C's stuk per stuk gecontroleerd: allemaal goed.
Je zou nog kunnen denken aan de voeding maar alles is altijd ingeschakeld, daar verandert ook de belasting niet met de phono erbij.
Wat doet ie met de doorverbindingen pre-eindversterker eruit ? Dan zou alles wat er in de pre, ook phono kiezen los van de rest zijn.
Anne
Met volume helemaal dicht geen probleem, zodra het volume ook maar iets open gaat schiet DC omhoog.
Net gezien, je hebt geen overbruggingen pre-main, maar een schakelaar om de twee te koppelen/te scheiden.Wat met de pre niet aan main ?Berre schreef:Met volume helemaal dicht geen probleem, zodra het volume ook maar iets open gaat schiet DC omhoog.
Anne
Bizar, bij het uitzetten van de "pre-out/main-in"-schakelaar (dus in de stand "separate") meet ik geen verbinding meer tussen de cinch-stekkers van pre-out en main-in, die zijn dus gescheiden. (Voor de duidelijkheid: er zitten natuurlijk ook geen brugjes in die cinch aansluitingen.)
Toch gaat in de stand "separate" nog steeds (blijkbaar intern) het signaal naar de eindversterker, want hij blijft vrolijk verder spelen?!? Maar als ik een signaal van een mengpaneel aanbiedt op de ingang "main-in" gebeurt er niets, dat signaal gaat niet naar eindversterker.
Ik begin te vermoeden dat die schakelaar verkeerd is aangesloten. Gesteld dat hij inderdaad verkeerd is gemonteerd, dan snap ik het verband niet met slecht presterende phono en goed presterende tuner/aux.
Toch gaat in de stand "separate" nog steeds (blijkbaar intern) het signaal naar de eindversterker, want hij blijft vrolijk verder spelen?!? Maar als ik een signaal van een mengpaneel aanbiedt op de ingang "main-in" gebeurt er niets, dat signaal gaat niet naar eindversterker.
Ik begin te vermoeden dat die schakelaar verkeerd is aangesloten. Gesteld dat hij inderdaad verkeerd is gemonteerd, dan snap ik het verband niet met slecht presterende phono en goed presterende tuner/aux.
Er gebeuren vreemde dingen.Heeft er al 's iemand aan zitten morrelen ? En wat doet de phono nu ?
Anne
Anne
Er zijn inderdaad diverse sporen van oude herstellingen zichtbaar. Er werden bijvoorbeeld enkele doorgebrande printbanen hersteld en toen ik hem tweedehands kocht was één van de uitgansrelais finaal doorgebrand. Alle relais (3 stuks) heb ik vervangen door splinternieuwe.
Blijkbaar heeft het ontkoppelen van de schakelaar "pre-out/main-in" geen invloed, hij blijft gewoon spelen. Ook de phono gedraagt zich dan nog steeds verkeerd.
Blijkbaar heeft het ontkoppelen van de schakelaar "pre-out/main-in" geen invloed, hij blijft gewoon spelen. Ook de phono gedraagt zich dan nog steeds verkeerd.
Dat ga ik checken met het schema ernaast, ik vermoed dat die schakelaar verkeerd om is aangesloten.ray5150 schreef:Blijkbaar is die schakelaar dan overbrugt ?
Mocht die schakelaar inderdaad verkeerd om zijn geplaatst, dan heb ik wel (nietsvermoedend) het signaal van het mengpaneel aan de pre-out aangeboden i.p.v. aan de main-in... Is dat signaal afkomstig van de mixer in staat iets in de voorversterker op te blazen? Mij lijkt dat signaal daarvoor niet sterk genoeg.
Vandaag houd ik er mee op. Moet vannacht werken, dus op tijd slapen. Wordt morgen vervolgd.
Allen bedankt voor het mee-denken.
Allen bedankt voor het mee-denken.
De schakelaar ("separate - normal") nagekeken en goed bevonden; geen sporen van gepruts of overbrugging. Tussen de cinch stekkers ("pre-out/main in) meet ik verbreking in de stand "separate" en verbinding in de stand "normal", blijkbaar zoals het hoort.
Vandaag enkele bizarre vaststellingen gedaan bij PHONO: in de stand "separate" meet ik minder DC op de uitgangen dan in de stand "normal". Als ik bovendien de schakelaar "operation" in de stand "Via Tone" zet, dan lijkt DC haast verdwenen ??? Wel gaat DC heel even wat hoger telkens ik het volume wat open draai, maar het stabiliseert zich vrijwel onmiddellijk.
Zet ik de schakelaar "Operation" weer in de stand "Straight DC" (dus zonder gebruik te maken van de toonregeling) dan gaat DC snel zéér hoog en gaat de versterker onmiddellijk in protectie.
Heb alle betrokken schakelaars pin per pin doorgemeten, geen fouten gevonden.
Voorlopig heb ik geen testen gedaan met een aangesloten platenspeler omdat ik het niet vertrouw. Mochten er zich ongewenste spanningen aan de Phono-ingang voordoen, dan riskeer ik een dure cartridge te vernielen.
Vandaag enkele bizarre vaststellingen gedaan bij PHONO: in de stand "separate" meet ik minder DC op de uitgangen dan in de stand "normal". Als ik bovendien de schakelaar "operation" in de stand "Via Tone" zet, dan lijkt DC haast verdwenen ??? Wel gaat DC heel even wat hoger telkens ik het volume wat open draai, maar het stabiliseert zich vrijwel onmiddellijk.
Zet ik de schakelaar "Operation" weer in de stand "Straight DC" (dus zonder gebruik te maken van de toonregeling) dan gaat DC snel zéér hoog en gaat de versterker onmiddellijk in protectie.
Heb alle betrokken schakelaars pin per pin doorgemeten, geen fouten gevonden.
Voorlopig heb ik geen testen gedaan met een aangesloten platenspeler omdat ik het niet vertrouw. Mochten er zich ongewenste spanningen aan de Phono-ingang voordoen, dan riskeer ik een dure cartridge te vernielen.
Groot gelijk, niet je platendraaier ook nog kapot.
Als het schema klopt is het voorversterker-gebeuren alleen geaard bij de phono-ingang(en).Mocht er daar verder geen verbinding zijn met de nul van de rest dan kan dat ook een oorzaak van het probleem zijn.
Anne
Als het schema klopt is het voorversterker-gebeuren alleen geaard bij de phono-ingang(en).Mocht er daar verder geen verbinding zijn met de nul van de rest dan kan dat ook een oorzaak van het probleem zijn.
Anne
De aardingen van de cinch stekkers voor tuner, tape en aux zijn met eindjes draad verbonden met één centrale strip tegen het frame.Ah!buis schreef:Groot gelijk, niet je platendraaier ook nog kapot.
Anne
De aarding van phono is anders. De signaalkabeltjes van phono 1+2 (L+R) zijn 30 cm lang; ze verbinden de cinch stekkers met het andere uiteinde van het input PCB (want daar zit de Mc pre-pre en de RIAA) De phono signaalkabels bevatten elk een aparte aardingsgeleider die dus naar de print gaat, en die dus niet verbonden is met die centrale aardingsstrip tegen het frame.
Ik zal doormeten of alle aardingslijnen met elkaar contact maken.
U hebt (alweer) volkomen gelijk!Ah!buis schreef:Groot gelijk, niet je platendraaier ook nog kapot.
Anne
Geen idee hoe u het doet of in welke kristallen bol u kijkt... Het spook is eindelijk gevonden.
Effe snel twee extra draadjes gelegd van beide phono cinch stekkers tot aan de aardingsstrip aan het frame. DC is nu zo stabiel als een huis. Netjes afgeregeld tot amper 1 mV. Deze fout heeft me drie dagen gekost. Wel weer wat geleerd.
Hoe dan ook, hartelijk bedankt voor uw deskundig advies!
Was wel een rare boel, een fout die eigenlijk niet kan.Een verbinding verdwijnt niet vanzelf, moet toch een snoodaard aan geprutst hebben.Nou maar hopen dat er niet nog wat blijkt niet te kloppen later.Eind goed enz...
Anne
Anne
Er was aan die versterker inderdaad geprutst, er waren enkele slordig uitgevoerde herstellingen.Ah!buis schreef:Was wel een rare boel, een fout die eigenlijk niet kan.Een verbinding verdwijnt niet vanzelf, moet toch een snoodaard aan geprutst hebben.Nou maar hopen dat er niet nog wat blijkt niet te kloppen later.Eind goed enz...![]()
Anne
Heb de input-print heel aandachtig bekeken. Op de plaats waar de phono kabeltjes vast zitten is nergens een leeg contactpunt in de buurt, waar ooit aardingskabeltjes zouden hebben gezeten. Tenzij die aardingen oorspronkelijk aan de female cinch chassisdelen waren gesoldeerd, maar dat zou me zijn opgevallen.
De versterker heeft vandaag enkele uren voorbeeldig gespeeld zonder hoorbare vervorming. Zodra hij stabiel is opgewarmd schommelt DC rond 2 à 3 mV, bias is exact 30mV.
Nu hoop ik nog het afgebroken trek/duw kabeltje te kunnen vervangen om de phono MM-MC schakelaar vanaf het frontpaneel te kunnen bedienen. Die bandschakelaars worden compleet met draaiknop en kabel nieuw verkocht, doch minimum per 10 stuks en duur.