Haha. Helaas zit een set speakers van 3000€ er voor mij voorlopig nog niet inds23man schreef:Dit soort meuk had ik wel verwacht gezien de prijs. Heb ik geen bol voor nodig!irribeo schreef:
Reparatie klasse D versterkers
Moderator: Beheerdersteam
Re: Reparatie klasse D versterkers
Als je dat moet vragen kun je er misschien beter niet aan beginnen...Restless schreef:Even een noob vraag, wat zou ik moeten metenFR_Aad schreef:Ik zou alles lekker laten zitten en eerst eens gaan meten.?
Ja ik heb er nul ervaring mee.. Vandaar dat ik ze waarschijnlijk ook laat repareren, tenzij het iets is wat redelijk makkelijk is.ray5150 schreef:Als je dat moet vragen kun je er misschien beter niet aan beginnen...Restless schreef:Even een noob vraag, wat zou ik moeten metenFR_Aad schreef:Ik zou alles lekker laten zitten en eerst eens gaan meten.?
+1ray5150 schreef:Als je dat moet vragen kun je er misschien beter niet aan beginnen...Restless schreef:Even een noob vraag, wat zou ik moeten metenFR_Aad schreef:Ik zou alles lekker laten zitten en eerst eens gaan meten.?
Okay, en hoe zou ik 't dan moeten lerenFR_Aad schreef:+1ray5150 schreef:Als je dat moet vragen kun je er misschien beter niet aan beginnen...Restless schreef:Even een noob vraag, wat zou ik moeten meten?
Vergeet niet, en kun je solderen ?ray5150 schreef:Heb je een multimeter ?
Anne
Yup die heb ik, solderen heb ik een aantal keer gedaan, ben er geen superster in maar wil het wel leren.ray5150 schreef:Heb je een multimeter ?
Als de foto klopt zitten er transistors op dat koelblok met de pootjes naar beneden door de print.Daar zijn ze dan vast gesoldeerd.Om loskomen te voorkomen door temp.wisseling (uitzetten/krimpen) zit er dan een knik in de pootjes tussen de transistor en de print om wat te kunnen meegeven.Maar soms is dat teveel gevraagd en gaan ze recht naar/door de print.
In dat geval wil het wel 's loskomen en over solderen kan dan helpen.Een heeeel klein beetje soldeer toevoegen om beter te laten vloeien.
Anne
In dat geval wil het wel 's loskomen en over solderen kan dan helpen.Een heeeel klein beetje soldeer toevoegen om beter te laten vloeien.
Anne
Prijs mag laag zijn maar Sandy Gross schijnt voor sommigen als The Absolute Sound en Stereophile toch wel leuke dingen te doen.
Ik neem aan dat ledje niet gaat branden als er signaal op input komt en versterker in stopkontakt zit ? Hij schakelt in op signaal? heeft geen andere aan/uit schakelaar geloof ik. Met DMM kan je eens kijken of je wel spanningen meet op bijvoorbeeld die twee chinese sucon elco's, misschien zit er wel zekering in, zowiezo door te kijken zie je misschien rare dingen, verbrande onderdelen etc, veel lijm zowiezo en wanneer zwart kan die lijm geleiden geloof ik. Oh er staat 220/230/240V op buitenkant versterker of je gebruikt een stepdown ?
Ik neem aan dat ledje niet gaat branden als er signaal op input komt en versterker in stopkontakt zit ? Hij schakelt in op signaal? heeft geen andere aan/uit schakelaar geloof ik. Met DMM kan je eens kijken of je wel spanningen meet op bijvoorbeeld die twee chinese sucon elco's, misschien zit er wel zekering in, zowiezo door te kijken zie je misschien rare dingen, verbrande onderdelen etc, veel lijm zowiezo en wanneer zwart kan die lijm geleiden geloof ik. Oh er staat 220/230/240V op buitenkant versterker of je gebruikt een stepdown ?
Anne wil al op componenten niveau gaan repareren.
Eerst eens een visuele inspectie, hoe ziet het er van binnen uit, weerstanden met rare zwarte plekken, alle draadjes en connectors aangesloten en eventuele rare brandplekken , lekkende of bolstaande elco's. zekeringen in orde, dat werk...
Daarna spanningen meten, (meter op wisselspanning, stand 500 Volt of hoger) netspaning aanwezig ?, primare en secundaire van de trafo meten, spanningen voor en en na de brucel, voor metingen na de brugcel overschakelen naar gelijkspanning.
Eerst eens een visuele inspectie, hoe ziet het er van binnen uit, weerstanden met rare zwarte plekken, alle draadjes en connectors aangesloten en eventuele rare brandplekken , lekkende of bolstaande elco's. zekeringen in orde, dat werk...
Daarna spanningen meten, (meter op wisselspanning, stand 500 Volt of hoger) netspaning aanwezig ?, primare en secundaire van de trafo meten, spanningen voor en en na de brucel, voor metingen na de brugcel overschakelen naar gelijkspanning.
Ik ga maandag even open maken, ben voor de kerst niet thuis. Het zijn naar mijn weten originele Nederlandse stekkers, dus twee ronde pinnen, geen platte of drie pin oid.irribeo schreef:Prijs mag laag zijn maar Sandy Gross schijnt voor sommigen als The Absolute Sound en Stereophile toch wel leuke dingen te doen.
edit: onder golden ear technology
https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q= ... 2761789571
Deze speakertjes van m heb ik nooit gehoord maar lijken mij wel aantrekkelijk, zowieso BiPolair idee en actieve bass met twee passieve membramen zoals B&O dobbelsteentjes (Beolab2 sub?) kan ook uit bijna geen behuizing laag produceren, voor een normale prijs kan dat best aantrekkelijk zijn.
https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q= ... 2761789571
Deze speakertjes van m heb ik nooit gehoord maar lijken mij wel aantrekkelijk, zowieso BiPolair idee en actieve bass met twee passieve membramen zoals B&O dobbelsteentjes (Beolab2 sub?) kan ook uit bijna geen behuizing laag produceren, voor een normale prijs kan dat best aantrekkelijk zijn.
Ja de goedkoopste uit de serie is 1400€ en de duurste 5900€ als ik me niet vergis. Deze BP7006 hebben ook twee passieve "bass radiators". Die GoldenEar leken me inderdaad wel wat. Maar ik denk dat ik nog wacht met zulke bedragen uit te geven haha.irribeo schreef:https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q= ... 2761789571
hihi ik dacht dat link alleen foto Sandy Gross was met Aon, blijkt hele show report te zijn, maar ja oprichter/designer definitive en golden ear staat dus bij golden ear tecnology deel 
Hij is ook de mede oprichter van Polkirribeo schreef:hihi ik dacht dat link alleen foto Sandy Gross was met Aon, blijkt hele show report te zijn, maar ja oprichter/designer definitive en golden ear staat dus bij golden ear tecnology deel
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Eentje doet het helemaal niet meer zeg je.
Heb je bij degene die het helemaal niet doet gekeken of de zekering nog heel is?
Ik heb deze zekering (met mijn vaste hand) gemarkeerd op onderstaande foto:
Heb je bij degene die het helemaal niet doet gekeken of de zekering nog heel is?
Ik heb deze zekering (met mijn vaste hand) gemarkeerd op onderstaande foto:
Misschien verstandig om als eerste te kijken of het modellen zijn voor de Amerikaanse of Europese markt.
In het eerste geval zou het probleem kunnen zijn dat ze (alleen) geschikt zijn voor 120 Volt netspannning, en dat de vorige eigenaar er 230 Volt op heeft gezet.
Dan is er niet veel meer aan te redden...
In het eerste geval zou het probleem kunnen zijn dat ze (alleen) geschikt zijn voor 120 Volt netspannning, en dat de vorige eigenaar er 230 Volt op heeft gezet.
Dan is er niet veel meer aan te redden...
Laatst gewijzigd door ray5150 op zo 27 dec 2015, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Restless schreef "'T is een merk wat in Amerika behoorlijk populair is, ik heb ze van iemand overgenomen die ze had meegenomen na verhuizing"
Zou het kunnen zijn dat de verhuizing uit Amerika was en dat de sets dus voor 60 Hz ontworpen zijn? Uit de gebruikershandleiding kan je dat niet opmaken.
Dan kunnen de trafo's weleens de boosdoeners zijn, zeker omdat beide sets iets mankeren.
Mogelijk te lang op 50 Hz gedraaid met verzadigde kernen.
Worden ze nogal warm van.
Aad
Zou het kunnen zijn dat de verhuizing uit Amerika was en dat de sets dus voor 60 Hz ontworpen zijn? Uit de gebruikershandleiding kan je dat niet opmaken.
Dan kunnen de trafo's weleens de boosdoeners zijn, zeker omdat beide sets iets mankeren.
Mogelijk te lang op 50 Hz gedraaid met verzadigde kernen.
Worden ze nogal warm van.
Aad
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Als ze uit de states komen dan zijn ze voor 120 volt, is dan snel exit op 220volt.
Okee, maar als ze dan met een verhuistrafo waren gebruikt, zou die 10 hertz lager dan zoveel uitmaken ?
Ja, een 50 Hz trafo kan je makkelijk in de US gebruiken en zelfs met 20% meer spanning als dat zo zou uitkomen. Een 60 Hz trafo heeft 20% minder windingen per volt en krijgt hier dus 20% teveel stroom voor z'n kiezen.ray5150 schreef:Okee, maar als ze dan met een verhuistrafo waren gebruikt, zou die 10 hertz lager dan zoveel uitmaken ?
Daarom zijn bijvoorbeeld die trafo's in geschakelde voedingen zo klein, omdat ze gebruikt worden bij een hogere frequentie dan die op het net.
Aad
Aaad schreef:Een 60 Hz trafo heeft 20% minder windingen per volt en krijgt hier dus 20% teveel stroom voor z'n kiezen.
Aad
60/50=1,2 en √1,2 =~ 1,1
Anne
Weer stommiteit geschreven
Meer windingen geeft ook meer amperewindingen, moeten er nog meer bij om de stroom lager te krijgen.Gelukkig gaat de zelfinduktie met 't kwadraat omhoog en de amp-windingen evenredig anders kwam je er nooit.
Laatst gewijzigd door Ah!buis op di 29 dec 2015, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.