EVA board van Metrum acoustics

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: EVA board van Metrum acoustics

Bericht door hannesie »

Dezelfde sq?............verklaar je nader.

Een streamer is niet meer als het verplaatsen van bitjes, de klank komt later in de DAC, dus het enige wat telt is dan het gebruiksgemak, en dan is het vaak dat mensen wel wennen aan een methode, hier dan met android is al weer anders als met de aifoon de zaak bedienen, of een tablet. ik wil alleen niet iedere keer opstaan om er een ander schijfje in te duwen.

Je kunt in ieder geval wel alle streaming diensten draaien als je dat zou willen, met de LMS.
En de laatste versie's zelfs de DSD naar PCM methode, en dan kun je alles afspelen wat er aan muziek te vinden is, en minder plug-ins in te stellen over het algemeen.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: EVA board van Metrum acoustics

Bericht door Leeuwarden »

SQ = sound quality.
Een streamer is niet meer als het verplaatsen van bitjes, de klank komt later in de DAC
Technisch gezien zal je gelijk hebben, de praktijk is m.i. anders. Anders zou ik geen reden hebben mijn MacMini te vervangen anders dan gebruiksgemak.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: EVA board van Metrum acoustics

Bericht door hannesie »

Nu kan het dus nog zijn dat de NAS van X beter klinkt dan de NAS van Y? :oops:

Goed afgeschermde kabels kan ik wel wat mee, en een goede voeding van een streamer kan wat stabieler werken, maar de voeding van de DAC is het meest elementair naar mijn idee.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: EVA board van Metrum acoustics

Bericht door Leeuwarden »

Een NAS is geen streamer toch...

Situatie waar ik het over heb is als volgt: Muziek staat op een harde schijf (Geen NAS), HD wordt aangesloten op streamer (of hoe je het ding maar noemen wil) strammer staat aangesloten op een DAC >voorversterker>eindversterker>speakers.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: EVA board van Metrum acoustics

Bericht door hannesie »

Naar mijn idee is het verschil in streamers zonder ingebouiwde DAC meer het verschil in benaderen.
De Linn maakt gebruik van Mimin software net als de Lumin.
Dan is het nu dat de mensen er achter komen dat de plug-in van Lumin net lekkerder werkt als de de originele van Linn.

Nu hebben die 2 dan wel beide een DAC aan boord, maar het bleek dat de software het gebruiksgemak bepaald.

De userinterface of het GUI is dus naast het vinden vaak de beslissende factor, en zoals ook bij de SONOS, je hoeft er weinig van te weten, cq gebruiks-gemak.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: EVA board van Metrum acoustics

Bericht door Barry2001 »

Ik vond trouwens wel met het DAC vergelijk, je hoort duidelijk verschil, ze klinken anders. Maar om aan te geven wat nou 'beter' klinkt, vond ik lastiger.

Precies wat ik in m'n vorige post zei, de merken die door hadden/hebben dat ook een niet techneut het ding simpel moeten kunnen bedienen zijn een langer leven gegund, de rest haakt af. Squeezebox heb ik zelf, fijn ding als het eenmaal geinstalleerd is, maar je kunt toch tegen aardig wat problemen aanlopen als je het ding kaal in handen krijgt en moet installeren. Wellicht dat íe daarom te weinig verkocht werd en niet meer is geproduceerd. Of is Logitech bewust uit de streaming markt gestapt? Sonos keek direkt al meer naar de behoefte van een gemiddeld gezin en sluit daar meer op aan. Ik heb het dus over een gezin, niet die ene audiofiel waar wij forumleden ook deel van uitmaken O:)
diymartin
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:40

Re: EVA board van Metrum acoustics

Bericht door diymartin »

De reden dat ik deze vraag heb gesteld :D is dat ik dus een dac zoek voor aan mijn
Bluesound node-2 streamer , ik gebruik nu een nos dac die ik jaren geleden heb gebouwd
genoemd Monica geleverd door diyparadise.
Het gebruik van Monica versie 3 is al een flinke verbetering , maar het kan nog beter !!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: EVA board van Metrum acoustics

Bericht door ray5150 »

Kijk (of luister) ook eens naar de AFDAC van Knuisje.
Te verkrijgen als bouwpakket, of geheel opgebouwd.

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 20&t=16983
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: EVA board van Metrum acoustics

Bericht door richard »

pappaleo schreef:
Pjotr schreef:
pappaleo schreef:
Dat is ook een rib uit je lijf.
En dat voor een 16 bits DAC :shock:
Die opmerking van mij sloeg meer op Eva. Het schijnt dat zij geen Hex was :lol:
:mrgreen:

Haar voorgangster overigens wel.
Plaats reactie