SE EL156 Penthode

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

AatV

Re: SE Pentode eindversterker

Bericht door AatV »

@Anne,
Merk dat je er goed over nagedacht hebt. Inderdaad kan de tempco van de transistor flink van invloed zijn.
Twee "oplossingen" : of de transistor flink heet stoken (een recept van l'audiophile uit Frankrijk) of juist proberen de transistor cool houden. In de MTA wordt eigenlijk gekozen voor het laatste. Je vermelde een collectorweerstand van 25K. Zal nog flink veel meer worden.. :mrgreen:
Binnenkort een schema.

groet,
Aat
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

AatV schreef:
@Anne,
Je vermelde een collectorweerstand van 25K. Zal nog flink veel meer worden.. :mrgreen:
Binnenkort een schema.
groet,
Aat
Dat betekend een kleinere collectorstroom, win je niks mee.Of een flink grote negatieve spanning.Je houdt toch wel rekening met de max. Rg1 (100k) ? Ook gedacht aan een cascodeschakeling ?
Ben benieuwd :rock:
Anne
Pjotr

Bericht door Pjotr »

AatV schreef:
@Anne,
Merk dat je er goed over nagedacht hebt. Inderdaad kan de tempco van de transistor flink van invloed zijn.
Twee "oplossingen" : of de transistor flink heet stoken (een recept van l'audiophile uit Frankrijk) of juist proberen de transistor cool houden. In de MTA wordt eigenlijk gekozen voor het laatste. Je vermelde een collectorweerstand van 25K. Zal nog flink veel meer worden.. :mrgreen:
Binnenkort een schema.

groet,
Aat
Maar niet meer dan 1 transistor hè :P :lol:

Overigens wat dacht je van een emitter weerstandje voor het opvangen van de tempco? Wordt de loop gain wat lager maar je houdt zat over. En hoe doen ze dat dan in het artikel van LA?
AatV

Bericht door AatV »

Pjotr schreef:
Overigens wat dacht je van een emitter weerstandje voor het opvangen van de tempco? Wordt de loop gain wat lager maar je houdt zat over.
Voorlopig doe ik nog niet aan degeneratie, maar wie weet.. :mrgreen:

Pjotr schreef:
En hoe doen ze dat dan in het artikel van LA?
Zonder!

groet,
Aat
AatV

Bericht door AatV »

Tijd voor wat meer definitieve schema's.
Als eerste het schema wat ik oorspronkelijk getekend had :
SE EL156.jpg

en met wat modificaties :
SE EL156 no2.jpg
groet,
Aat
AatV

Bericht door AatV »

Een schakeling heeft ook wat voeding nodig :
HS Voeding SE EL156.jpg
groet,
Aat
AatV

Bericht door AatV »

En de negatieve spanning van 100 Volt hoop ik zo te stabiliseren :
voeding bias SE EL156.jpg
Zo, voorlopig weer voldoende neergezet,
groet,
Aat
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Bezwaren altijd bezwaren, wat een lastpot :lol:
Dacht je dat de stroombron boven de voorversterker goed werkt met 0,6V ?
Stel dat ie 't doet (met bijv. een serieweerstand erbij) dan nog :? Een vaste stroom van 7mA en dan blijft er goed 2mA over om te spelen tegenover de stroom door de eindbuis.Zit zo buiten bereik :o .
Waarom zo hoge anodespanning voor de C3g, nauwelijks wisselspanng op de anode, heeft geen ruimte nodig,kan veel lager.Ook makkelijker voor de transistorkeuze.
220k voor g1 van de EL156 is volgens datablad ruim te groot.
Met 420V en 400V over (ook nog min kathodespanning) kom je niet verder dan 17W.Nou ja 20 of 17, maak eigenlijk weinig uit :D .
Anne
ray5150

Bericht door ray5150 »

Best wel uitgebreid nog, dat schema. wel zeer duidelijk getekend.
Is mijn vermoeden juist dat "het kleine grut" en de voedingen op een PCB komen te zitten ?
AatV

Bericht door AatV »

ray5150 schreef:
Best wel uitgebreid nog, dat schema. wel zeer duidelijk getekend.
Is mijn vermoeden juist dat "het kleine grut" en de voedingen op een PCB komen te zitten ?
Er komt zelfs nog het een en ander bij aan de gelijkrichting en stabilisatie van de gloeistroom. En alles wordt inderdaad op een aantal printplaten gemonteerd, behalve de trafo's en smoorpoelen. (ongeveer zoals bij de Arcturus VV)
Moet wel wat voorzieningen treffen voor de weerstanden met een hoge waarde - die monteer ik het liefst "in de lucht" met wat teflon standoffs- maar dat zie ik nog wel. :mrgreen:

groet,
Aat
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

AatV schreef:
Moet wel wat voorzieningen treffen voor de weerstanden met een hoge waarde - die monteer ik het liefst "in de lucht" met wat teflon standoffs- maar dat zie ik nog wel. :mrgreen:

groet,
Aat
Je bedoelt met een lage waarde :?:
AatV

Bericht door AatV »

Ah!buis schreef:
Bezwaren altijd bezwaren, wat een lastpot :lol:
Dacht je dat de stroombron boven de voorversterker goed werkt met 0,6V ?
Stel dat ie 't doet (met bijv. een serieweerstand erbij) dan nog :? Een vaste stroom van 7mA en dan blijft er goed 2mA over om te spelen tegenover de stroom door de eindbuis.Zit zo buiten bereik :o .
Waarom zo hoge anodespanning voor de C3g, nauwelijks wisselspanng op de anode, heeft geen ruimte nodig,kan veel lager.Ook makkelijker voor de transistorkeuze.
220k voor g1 van de EL156 is volgens datablad ruim te groot.
Met 420V en 400V over (ook nog min kathodespanning) kom je niet verder dan 17W.Nou ja 20 of 17, maak eigenlijk weinig uit :D .
Anne
Dat een stroombron die gebruik maakt van een Vbe niet perfect is, daar heb je natuurlijk gelijk in.
Heb er een deftige stroombron naast gezet omdat ik de buis in het meest lineaire deel wil laten werken. In het plaatje hieronder heb de belastingen neergezet voor 3 en 10 mA. :
Door de hoge versterking beweegt de wisselspanning maar over een piepklein gedeelte van de belastingslijn. Aangezien de grootte van de vervorming omgekeerd evenredig is de grootte van het signaal is deze erg laag. :D
C3g_Tfk_Triode1.jpg
Evenzo voor de anodespanning, kan ik nog wel verlagen naar 150 Volt, maar ik zit toch vast aan een transistor met een hoge toegestane CE spanning, gezien de negatieve voeding van 100 Volt.
Zou ook de Va van de EL156 nog wat op kunnen krikken (een Volt of 5 o.i.d. ) maar dat zet geen zoden aan de dijk, zeker niet in dB uitgedrukt.
Maak me geen zorgen over de hoge weerstand voor g1, De stroom loopt tocht niet weg.. :mrgreen:
Er is trouwens een prototype gemaakt met een 300B als eindbuis, die ook graag een lage weerstand ziet voor het stuurrooster. Een weerstand van 680k leverde geen probleem op, dus ik voel met 470 en 220k redelijk safe.

groet,
Aat,

N.B. vind het trouwens wel meevallen met dat lastpost zijn, had veel meer aanmerkingen verwacht.. :-"
AatV

Bericht door AatV »

Barry2001 schreef:
AatV schreef:

groet,
Aat
Je bedoelt met een lage waarde :?:
@Barry, ik bedoelde met name de weerstanden van 5,6 en 6,2 MOhm, want de weerstand/impedantie van een PCB is ook niet oneindig. (naar ik aanneem)

groet,
Aat
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ik dacht dat je doelde op dissipatie vd weerstanden Aat, vandaar de 'lage' waarde opmerking.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

De belastingslijn van de C3g is wel vertikaal hoor :o
Vandaag maar 's bezig geweest, levert zo wat plaatjes op.
AatSE.jpg
De cascode er niet in getekend,verandert aan het principe niks.
156-250.jpg
Vg2=250V is zat, hogere waardes is enkel voor klasse B om hogere piekstromen te krijgen.Hier krijg je er enkel hogere -Vg1 van.
C3g-triode.jpg
C3gIaVg.jpg
Zou nog best lager kunnen met 100V bijv.,maar ja, wie 't onderste uit de kan wil... :lol:
Anne
AatV

Bericht door AatV »

Druk bezig geweest Anne. Zie dat ik je grijze cellen* aan het werk hen gezet!
Heb dit topic nu mede geopend om eens te zien wat voor reacties ik zou krijgen.
Voorlopig laat ik alles bezinken om wanneer het wat minder warm (oktober?) wordt, de resterende onderdelen te bestellen , een print met een aantal opties te componeren en tenslotte een proefopbouw te gaan maken. (het zal een flinke plank gaan worden. :mrgreen: )

groet,
Aat

* vrij naar Agatha Christie
ray5150

Bericht door ray5150 »

http://www.houtenbouwmaterialen.nl/mult ... 2-cm-18-mm
Leuk testplankje. :lol: :relax:

Of ga je daarna palissander nachtkastjes timmeren ? :mrgreen:
AatV

Bericht door AatV »

Heb nog wel het een en ander liggen aan plankjes, maar palissander nachtkastjes? Nee toch... :mrgreen:

groet,
Aat
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Wel wat vroeg om over de verpakking te beginnen, eerst maar's zien wat er in moet passen.
Een ding is zeker, 't moet een stevige bodem hebben [-o<
In 't schema had ik een wat rare 6V~ vermeld, is wat er overblijft na 2x330k deler (wel onbelast).
Nog wat bijgezet (niet dat ie dood is :shock: ) en als je toch met transistors begint ...
Anne
Bijlagen
Dbl.jpg
AatV

Bericht door AatV »

Het wordt nu wel heel zanderig.. :mrgreen:

groet,
Aat
Pjotr

Bericht door Pjotr »

AatV schreef:
Het wordt nu wel heel zanderig.. :mrgreen:

groet,
Aat
Glas is nog veel meer zand :mrgreen:
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Met een beetje meer lood/blei krijgen we een kristalhelder geluid. :lol:
AatV

Re: SE EL156 Penthode

Bericht door AatV »

Heb tot nu toe niet veel meer gedaan aan het ontwerp. (binnenkort wat meer tijd over, meld ik wel in een ander draadje :mrgreen: )
Zag dat Anne bezig was om met een PTC de temperatuur te compenseren.
Heb geen idee in hoeverre een PTC lineair is en zal deze weg niet gaan.
Het oorspronkelijke ontwerp met een andere buizenbezetting maakte zich daar niet druk om en kwam gemakkelijk onder een vervormingspercentage van 0,1 procent bij vol vermogen.
Ik zal me er dan maar ook niet al te druk over maken.
Wel nog een ander simpel ideetje : bij stroombronnen zie je vaak nog een diode toegepast, dat zou in dit ontwerp eventueel ook nog wel kunnen. Heb het onderstaand getekend, gedachten hierover?

De oorspronkelijke versterker :
SE EL156 tempc.jpg

en wat er voor in de plaats zou kunnen komen :
tempcom xx.jpg
groet,
Aat
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Dat is de emitterweerstand oplossing van Pjotr :o
Wel met een diode erbij en een elco.Moet kunnen als je geen bezwaar hebt ivm een elco in de signaalweg.Met voldoende grote weerstanden maakt de temp.invloed van de transistor niks meer uit (kan de elco ook kleiner)
En het is geen PTC maar NTC in mijn voorstel, zo uitgezocht dat het samen met de parallel weerstand ook ongeveer 2mV/° verandering geeft.
Anne
AatV

Bericht door AatV »

Ah!buis schreef:
Dat is de emitterweerstand oplossing van Pjotr :o
Wel met een diode erbij en een elco.Moet kunnen als je geen bezwaar hebt ivm een elco in de signaalweg.Met voldoende grote weerstanden maakt de temp.invloed van de transistor niks meer uit (kan de elco ook kleiner)
En het is geen PTC maar NTC in mijn voorstel, zo uitgezocht dat het samen met de parallel weerstand ook ongeveer 2mV/° verandering geeft.
Anne
Heb je je best gedaan om het effect van een weerstand parallel aan een NTC te berekenen en dan schrijf ik plompverloren over een PTC. :hide:
Wat die elco betreft; heb nog wat Back Gate elco's in een laadje liggen, wordt het toch nog een audiophile versterker!

groet,
Aat
Plaats reactie