Ah!buis schreef:Bezwaren altijd bezwaren, wat een lastpot
Dacht je dat de stroombron boven de voorversterker goed werkt met 0,6V ?
Stel dat ie 't doet (met bijv. een serieweerstand erbij) dan nog

Een vaste stroom van 7mA en dan blijft er goed 2mA over om te spelen tegenover de stroom door de eindbuis.Zit zo buiten bereik

.
Waarom zo hoge anodespanning voor de C3g, nauwelijks wisselspanng op de anode, heeft geen ruimte nodig,kan veel lager.Ook makkelijker voor de transistorkeuze.
220k voor g1 van de EL156 is volgens datablad ruim te groot.
Met 420V en 400V over (ook nog min kathodespanning) kom je niet verder dan 17W.Nou ja 20 of 17, maak eigenlijk weinig uit

.
Anne
Dat een stroombron die gebruik maakt van een Vbe niet perfect is, daar heb je natuurlijk gelijk in.
Heb er een deftige stroombron naast gezet omdat ik de buis in het meest lineaire deel wil laten werken. In het plaatje hieronder heb de belastingen neergezet voor 3 en 10 mA. :
Door de hoge versterking beweegt de wisselspanning maar over een piepklein gedeelte van de belastingslijn. Aangezien de grootte van de vervorming omgekeerd evenredig is de grootte van het signaal is deze erg laag.
Evenzo voor de anodespanning, kan ik nog wel verlagen naar 150 Volt, maar ik zit toch vast aan een transistor met een hoge toegestane CE spanning, gezien de negatieve voeding van 100 Volt.
Zou ook de Va van de EL156 nog wat op kunnen krikken (een Volt of 5 o.i.d. ) maar dat zet geen zoden aan de dijk, zeker niet in dB uitgedrukt.
Maak me geen zorgen over de hoge weerstand voor g1, De stroom loopt tocht niet weg..
Er is trouwens een prototype gemaakt met een 300B als eindbuis, die ook graag een lage weerstand ziet voor het stuurrooster. Een weerstand van 680k leverde geen probleem op, dus ik voel met 470 en 220k redelijk safe.
groet,
Aat,
N.B. vind het trouwens wel meevallen met dat lastpost zijn, had veel meer aanmerkingen verwacht..