Hulp en raad bij ontwerpen 3-weg filter
Moderator: Beheerdersteam
Re: Hulp en raad bij ontwerpen 3-weg filter
Impedantiekarakteristiek kan ik al meten via mijn dats software en tool. Gebruik ik ook om al de T/S parameters van woofers ondertussen snel te vinden.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Hulp en raad bij ontwerpen 3-weg filter
Wat ik voorstelde, een Morel CAT 378 of een Seas DXT tweeter. Een waveguide los kan ook, visaton heeft een heel mooie, de WG148R. Er zijn talloze ontwerpen te vinden met de Monacor DT300+WG300 maar persoonlijk denk ik dat dit het aflegt tegen een Morel CAT378.jurgen90 schreef:Wat is een waveguide? De hoorn rond een soft dome dan? Winterwerk zal idd leren meten zijn. En ik gebruik al bassbox pro 6 voor het berekenen van basskisten. Die tweeters zouden dan iets van 50€ miskoop zijn. Kan ik nog mee leven ^^. Die mids en woofers waren me wat te duur om nu niks mee te doen
.
Die visaton waveguide (golfgeleider) kun je met bijna elke standaard tweeter wel combineren, maar niet alles geeft een goed resultaat.
http://www.diy-hifi-forum.eu/forum/show ... 880&page=6
http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... tm?xxx?xxx
Leesvoer met plaatjes
Re: Hulp en raad bij ontwerpen 3-weg filter
Ik heb ondertussen al tijdje niet meer van me laten horen. Maar ik ben dus al goed in de theorie gedoken en heb me werk voor deze zomer
. Dit weekend speaker workshop en AudMe geïnstalleerd om dan te leren mee werken als een meetmicrofoon binnen is. Maar als iemand een anders design software weet die beter/gemakkelijker werkt, mag je dat gerust zeggen
.
Met veel geluk heb ik ook een boek in de bibliotheek gevonden die me veel zal kunnen van pas komen denkek nl; "luidsprekerkasten ontwerpen" 2de herziening en uitgebreide editie van Vance Dickason ^^.
Bij het aanschaffen van de microfoon neem ik dan die Morels erbij en zal het een bouwprojectje zijn voor volgend jaar de lente.
Oh en ik hen onlangs nog het geluk gehad voor een paar ongebruikte beyma sm108 woofers te kunnen krijgen van een collega. Hij ging er 3 in een toren steken maar hield het dan op 2 en gaf ze dan aan mij als hulp.
Met veel geluk heb ik ook een boek in de bibliotheek gevonden die me veel zal kunnen van pas komen denkek nl; "luidsprekerkasten ontwerpen" 2de herziening en uitgebreide editie van Vance Dickason ^^.
Bij het aanschaffen van de microfoon neem ik dan die Morels erbij en zal het een bouwprojectje zijn voor volgend jaar de lente.
Oh en ik hen onlangs nog het geluk gehad voor een paar ongebruikte beyma sm108 woofers te kunnen krijgen van een collega. Hij ging er 3 in een toren steken maar hield het dan op 2 en gaf ze dan aan mij als hulp.
Re: Hulp en raad bij ontwerpen 3-weg filter
Gebruik ARTA, HolmImpulse of REW als meetsoftware. Deze drie (de laatste twee zijn freeware, de eerste kun je ook prima in de demomodus gebruiken omdat je metingen kunt exporteren...) zijn toegespitst op akoestische metingen. Je kunt hiermee MLS- en of periodische ruis-meetmethoden toepassen die geschikt zijn voor akoestisch werk. En je kunt eenvoudig meetvensters toepassen zodat je alleen het direct geluid en niet de in de kamer gereflecteerde signalen meet. En qua simulatie/designsoftware: hoewel Speakerworkshop uiteindelijk meer kan, zou ik beginnen met Boxsim. Veel eenvoudiger en in mijn ogen (met de juiste input) uitermate betrouwbaar.
Re: Hulp en raad bij ontwerpen 3-weg filter
Kheb HolmImpulse en Boxsim op de lappie gezet. Die zien me er het meest user friendly uit..
welke microfoon van de rumoh shop zou mij kunnen aangeraden worden voor de metingen dan te doen? of moet ik simpelweg de goedkoopste uit de lijst nemen om mee te beginnen? en meet je drivers best free air of in hun kisten/testkisten gemonteerd? weet ik of ik deze maand al kan beginnen spelen met metingen te proberen wel of niet
welke microfoon van de rumoh shop zou mij kunnen aangeraden worden voor de metingen dan te doen? of moet ik simpelweg de goedkoopste uit de lijst nemen om mee te beginnen? en meet je drivers best free air of in hun kisten/testkisten gemonteerd? weet ik of ik deze maand al kan beginnen spelen met metingen te proberen wel of niet
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Hulp en raad bij ontwerpen 3-weg filter
Het best meet je de units gemonteerd in de uiteindelijke kast. In Boxsim heb je de mogelijkheid om aan te geven dat de geimporteerde meting gedaan is in de uiteindelijke kast. Boxsim gaat dan niet proberen om diffractie effecten en bafflestep te berekenen omdat die al in de meting zitten.
Re: Hulp en raad bij ontwerpen 3-weg filter
Dus als ik het goed begrijp zijn de stappen voor een speaker te maken:
-De juiste componenten bij elkaar zoeken
-kist berekenen en maken
-Speakers opmeten
-Filter maken naargelang
Klopt?
-De juiste componenten bij elkaar zoeken
-kist berekenen en maken
-Speakers opmeten
-Filter maken naargelang
Klopt?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Hulp en raad bij ontwerpen 3-weg filter
Rumoh heeft een meetset samengesteld, mail hem maar even. Het staat nog niet in de webshop.jurgen90 schreef:Kheb HolmImpulse en Boxsim op de lappie gezet. Die zien me er het meest user friendly uit..
welke microfoon van de rumoh shop zou mij kunnen aangeraden worden voor de metingen dan te doen? of moet ik simpelweg de goedkoopste uit de lijst nemen om mee te beginnen? en meet je drivers best free air of in hun kisten/testkisten gemonteerd? weet ik of ik deze maand al kan beginnen spelen met metingen te proberen wel of niet
Re: Hulp en raad bij ontwerpen 3-weg filter
Kheb ingang en uitgang op me laptop? Valt dat onder een geluidskaart? 
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hulp en raad bij ontwerpen 3-weg filter
die zijn meestal niet geschikt, in de Arta handleiding (of op de website) staat een lijst met kaarten die in elk geval goed zijnjurgen90 schreef:Kheb ingang en uitgang op me laptop? Valt dat onder een geluidskaart?![]()
Re: Hulp en raad bij ontwerpen 3-weg filter
Nuja je zegt kaarten.. Denk niet dat ik dat in een laptop ga krijgen XD. Zouden er niet zulke geluidskaarten via usb bestaan? Of is het zulkiets dat rumoh in een pakket voorstelde? Ik heb ze nog niet gemailed xs.
Re: Hulp en raad bij ontwerpen 3-weg filter
Net arta geraadpleegd. Onboard audio met ac97 codecs werken voor metingen te doen volgens hen
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Hulp en raad bij ontwerpen 3-weg filter
Via Rumoh zit er in het pakket een Focusrite Solo, incl gecalibreerde microfoon en de kabels om alles aan te sluiten, inclusief de referentie impedantie dus je hoeft geen impedantiebox meer te bouwen. Verder zit er een (voor het pakket speciaal geschreven handleiding (met foto's) voor dummies bij, zodat zelf ik alles gewoon direct goed kon instellen op de laptop 
Re: Hulp en raad bij ontwerpen 3-weg filter
Ondertussen mail gehad van Rumoh. Zeer goede klantenservice btw ^^. Nadat hij terug is van verlof zou ik dan kijken om die meetset in huis te halen samen met een paar morel cat 378 tweeters en ondertussen kijken voor welke design toren ik ga maken.ik hou jullie op de hoogte van wat ik zou maken dan 
Re: Hulp en raad bij ontwerpen 3-weg filter
Na wat gisteren voldoende energiesop inkappen
heb ik dus eens me drivers bij me genomen om kistjes te berekenen om mss volgende week al aan kistje te beginnen. Maar ik heb dan ook ontdekt dat ofwel de ts parameters gegeven op de beyma site niet echt kloppen voor hun drivers, OF dat bassbox pro 6 niet de parameters aanvaarde die de site gaf. Gelukkig heb ik met die DATS tool van trueaudio wel de juiste T/S parameters gevonden in een kwartiertje fzo
Meetresultaten heb ik bijgevoegd voor wie wil
Maar ik kom dus uit op dit volgens suggestie van bassbox en dan nog wat tweaken:
Beyma 10g40
Vb:14,66L met typical damping
Port:30x200mm met wand van 9mm en 389,5mm lang met flared ends
Total vol.:20,96L
Fb:54,24Hz
F3:79,52Hz
Beyma 6MI90
Vb:5,109L closed Box met heavy damping
Qtc: 0,518
F3:278,8Hz
De F3 van de woofer is idd op 80Hz maar ik heb wel een speciaal subwoofertje staan die dat mooi zal kunnen opvangen vanaf die frequentie
De kisten zou ik met interne afmeting 20cm diep en 20cm breed maken zodat bassbox de resterende lengtes uitrekent om aan de juiste liters te komen. Interne bracing volgens afmetingen of liters en ook driver displacement houdt ie rekening mee dus dat is ook weer wat makelijker voor me xp. Als de torens klaar zijn is het dan alles monteren en dan pas begint het echte werk
Meetresultaten heb ik bijgevoegd voor wie wil
Maar ik kom dus uit op dit volgens suggestie van bassbox en dan nog wat tweaken:
Beyma 10g40
Vb:14,66L met typical damping
Port:30x200mm met wand van 9mm en 389,5mm lang met flared ends
Total vol.:20,96L
Fb:54,24Hz
F3:79,52Hz
Beyma 6MI90
Vb:5,109L closed Box met heavy damping
Qtc: 0,518
F3:278,8Hz
De F3 van de woofer is idd op 80Hz maar ik heb wel een speciaal subwoofertje staan die dat mooi zal kunnen opvangen vanaf die frequentie
De kisten zou ik met interne afmeting 20cm diep en 20cm breed maken zodat bassbox de resterende lengtes uitrekent om aan de juiste liters te komen. Interne bracing volgens afmetingen of liters en ook driver displacement houdt ie rekening mee dus dat is ook weer wat makelijker voor me xp. Als de torens klaar zijn is het dan alles monteren en dan pas begint het echte werk
- Bijlagen
-
- Beyma 6MI90.txt
- (11.81 KiB) 58 keer gedownload
-
- Beyma 10g40.txt
- (11.96 KiB) 47 keer gedownload
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Hulp en raad bij ontwerpen 3-weg filter
Die woofer data zijn globaal hetzelfde. Een f3 van 80 Hz met zo'n systeem...
Dan heb je zoveel over capaciteit, mag je wel 2 tot 4 stuks 15" subwoofers bij zetten om dat bij te houden...
Een 'fullrange' 3-weg moet nog steeds wel lukken hoor, 45 Hz is laag zat. Zeker als je een grote woofer gebruikt, zoals deze Beyma.
Dan heb je zoveel over capaciteit, mag je wel 2 tot 4 stuks 15" subwoofers bij zetten om dat bij te houden...
Een 'fullrange' 3-weg moet nog steeds wel lukken hoor, 45 Hz is laag zat. Zeker als je een grote woofer gebruikt, zoals deze Beyma.
Re: Hulp en raad bij ontwerpen 3-weg filter
Wat raad je dan aan als kist voor de 10g40? Dat ik bassbox zijn voorgestelde kist negeer en zelf een kist simuleer die de f3 op 45 brengt dan? Of als je zelf iets voorstelt is ook leuk voor me ^^. En heb net bericht gekregen van Rumoh dat de vakantie voorbij is.. Bring in the toys! 
Re: Hulp en raad bij ontwerpen 3-weg filter
En zou een re xxx 15" dual 2 ohm echt niet voldoende versterking kunnen geven in een kistje van +- 400L? Is een krachtig dingetje hoor ^^. Die zou zeker tot een 15hz moeten kunnen gaan xp
Re: Hulp en raad bij ontwerpen 3-weg filter
De tweeter is inderdaad niet echt je van het, maar de woofer en die mid van beyma zijn zeer zeker geschikt om een erg goed klinkend systeem mee te maken.wouter schreef:De woofer wil niet heel erg laag, gezien de T/S parameters. Die 6,5" mid kun je het beste combineren voor 3kHz, maar die bullit tweeter trekt dat niet. Hoogwaardige home hifi maak je niet met zulke drivers
De 10G40 kun je voor een 10" driver enorm zwaar belasten, extreem laag gaat ie niet maar 40hz gaat prima lukken. In mijn basgitaarkast viewtopic.php?f=15&t=12078 en viewtopic.php?f=3&t=15199 heb ik twee vergelijkbare 10"driver (Oberton 10B200). Dat systeem is afgestemd op 48hz en als je er muziek over afspeelt mis je dat laagste oktaaf echt niet, behalve dan als je van dat sub-sub-laag wil horen.
Met een andere tweeter kun je hier een erg mooie drieweg mee bouwen. Het eindresultaat zal echter afhangen van het filter en de behuizing, waarvan de 1e zeer zeker het lastigste is. Zonder meetapparatuur is dit niet echt mogelijk.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Hulp en raad bij ontwerpen 3-weg filter
Echt jammer dat je de units al in huis hebt.arjank schreef:De tweeter is inderdaad niet echt je van het, maar de woofer en die mid van beyma zijn zeer zeker geschikt om een erg goed klinkend systeem mee te maken.wouter schreef:De woofer wil niet heel erg laag, gezien de T/S parameters. Die 6,5" mid kun je het beste combineren voor 3kHz, maar die bullit tweeter trekt dat niet. Hoogwaardige home hifi maak je niet met zulke drivers
De 10G40 kun je voor een 10" driver enorm zwaar belasten, extreem laag gaat ie niet maar 40hz gaat prima lukken. In mijn basgitaarkast viewtopic.php?f=15&t=12078 en viewtopic.php?f=3&t=15199 heb ik twee vergelijkbare 10"driver (Oberton 10B200). Dat systeem is afgestemd op 48hz en als je er muziek over afspeelt mis je dat laagste oktaaf echt niet, behalve dan als je van dat sub-sub-laag wil horen.
Met een andere tweeter kun je hier een erg mooie drieweg mee bouwen. Het eindresultaat zal echter afhangen van het filter en de behuizing, waarvan de 1e zeer zeker het lastigste is. Zonder meetapparatuur is dit niet echt mogelijk.
Het systeem van Arjank is te bouwen voor €300,- per kant aan units.
Met een iets grotere kast ook nog lager af te stemmen.
Re: Hulp en raad bij ontwerpen 3-weg filter
@arjank daarom dat ik al ter vervanging gekeken heb voor morel cat 378 tweeters
. Die jb systems tweeters waren poepgoedkoop maar het was dan ook omdat ik beknibbelde op de tweeters en niet op de rest xp. En een meetpakket die rumoh onlangs op hun site geeft gezet is ook al onderweg naar hier om dan metingen te doen wanneer de kisten klaar voor de filter. Die zal idd wel een hele opgave worden waarbij ik wel zeer sterk de forumleden hier zal kunnen gebruiken
.
Re: Hulp en raad bij ontwerpen 3-weg filter
Die morel's zien er goed uit, netto hou je een rendement van ca 92dB over en dat is voldoende om met de rest mee te komen, de mid zul je sowieso een aantal dB's terug moeten halen. Een goedkoper alternatief is de Monacor DT300 tweeter met waveguide (die moet je er los bij kopen). Zie ook dit ontwerpje van Troels http://www.troelsgravesen.dk/C17_II.htmjurgen90 schreef:@arjank daarom dat ik al ter vervanging gekeken heb voor morel cat 378 tweeters. Die jb systems tweeters waren poepgoedkoop maar het was dan ook omdat ik beknibbelde op de tweeters en niet op de rest xp.
Mooi, voor dit project heb je meetapp nodig. Het zal een steile leercurve worden, wel een leuke uitdaging!jurgen90 schreef:En een meetpakket die rumoh onlangs op hun site geeft gezet is ook al onderweg naar hier om dan metingen te doen wanneer de kisten klaar voor de filter. Die zal idd wel een hele opgave worden waarbij ik wel zeer sterk de forumleden hier zal kunnen gebruiken.
Re: Hulp en raad bij ontwerpen 3-weg filter
De Morels zijn al gekocht dus daar zal ik het mee moeten doen xp. Maar Ik heb vele aanraden gekregen hiervoor dus ik vermoed dat wel in orde kan komen ^^. Nu ga ik nog eerst een andere kist moeten simuleren met bassbox voor de 10g40 en dan kan ik pas echt beginnen aan het design en materiaalkeuze. Dus je raad me dan aan om de speelvolume en poortoppervlakte gelijk te houden maar de tuniek van de poort naar beneden te brengen? Welk cijfer had je dan in gedachten? 
