hatt mk3 vreemde response meting?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Re: hatt mk3 vreemde response meting?

Bericht door Geenius »

Walt schreef:
Hoe betrouwbaar acht je je eigen metingen?
Met name hoe er gemeten wordt is erg bepalend voor het resulaat dat je ziet. De HATT-MkIII heb ik een flinke tijd terug ontworpen, ik gebruikte destijds Hobby Box om te meten, die is wat beperkter in zijn mogelijkheden dan ARTA wat ik tegenwoordig gebruik. Ook hangt het samen met meethoogte / meetafstand. Het is lang geleden, maar als ik het me goed herinner is de HATT-MkIII geoptimaliseerd voor een oor (meet) hoogte tussen de woofer en de tweeter in.

Het kan best zijn dat als ik deze luidspreker nu opnieuw zou ontwerpen ik de tweeter anders gepoold zou hebben, het is toch alweer 12 jaar geleden dat deze luidspreker het licht zag. :wink:
markbakk

Re: hatt mk3 vreemde response meting?

Bericht door markbakk »

Wat je ook aan software gebruikt, het lijkt me verstandig om een 'gated' meting te maken met een tijdvenster van ten minste 5ms, beter 8ms. Het is mooi weer, dus zet de speaker op een hoog statief buiten in de tuin en de microfoon dito, dan lukt dit wel. Op die manier kun je wat meer zinnigs zeggen over de response vanaf zo'n 400-500Hz.
En over hoe je de boel opstelt: hoewel je meetopstelling en -posities zeker verschil maken, moet je met een beetje nauwkeurig werken toch redelijk reproduceerbare resultaten kunnen behalen. Ik ben het wel met Walter eens, die effecten rond en boven 10kHz kunnen -mits het filter goed in elkaar zit- niet liggen aan het ompolen van je tweeter.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”