vraag over nut en waarom van voorversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Bericht door ray5150 »

PAD schreef:
Op de site van Pass wordt me niet meteen duidelijk wat je nou nodig hebt. Je kunt een pcb, of 2? kopen en een paar jfets, 4 of 6? Erg onduidelijk voor me.
Dan moet de rest nog elders gekocht worden?

Op zich vind ik het ontwerp en de functie wel interessant.
Er zijn twee mogelijkheden, een PCB met 4 stuks (gematchte) Fet's, een eentje zonder.
Er staat inderdaad niet zo heel veel info bij, maar ik zie in het schema dat hij per kanaal 2 fet's gebruikt.
Logische conclusie is dat het een stereo PCB is.

De rest van de onderdelen moet je apart aanschaffen, kun je zo gek maken als je zelf wil.

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =b1+buffer
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Bericht door PAD »

Dank je Ray,

Dus inderdaad zoals het schema al aangeeft 1 print en 4 fets. Dat is 40 dollar.......

Zal eens opzoeken wat de rest kost.

Heb even het viewtopic doorgenomen. Frappant natuurlijk, iemand met vergelijkbare hypexen en dezelfde vraag. Heel leerzaam. Goed resultaat ook, dat is bemoedigend.

Wat ik me afvraag is of de gain wel voldoende zal zijn. Voor de cd-speler zal het meer dan genoeg zijn. Maar de usb-dac geeft al aanmerkelijk minder spanning af waardoor nu al de knop van de vv over 12 uur heen moet. Tevens wil ik er een phonotrap op aansluiten. Daarvan weet ik de uitgangsspanning niet, maar die is doorgaans vrij laag.

Omdat ik voor de phonotrap ook een voeding nodig heb en hem waarschijnlijk in dezelfde behuizing wil onderbrengen, kan ik dan de voeding combineren?
Ik overweeg de phonotrap van Thel te maken, de Phono M om te beginnen.
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Bericht door PAD »

Ik ga er eentje maken, maar hoop dan wel op hulp/aanwijzingen van jullie. Want ik heb dit nooit eerder gedaan.
Dat zal vast leiden tot vragen die misschien te stom zijn om te stellen, waarvoor van te voren reeds mijn excuses :-s

Ik heb alleen maar ervaring met luidsprekerfilters en heb 1 keer een passieve volumecontrol gemaakt en een paar Hypexmodulen aan elkaar geknoopt.
Ik kan solderen en priegelen en een mooie kast maken, dat soort dingen.

Mijn plan voor dit project is om het eerst eens met een gaatjesboard te proberen en een paar batterijen of een wall-voeding als ik die nog ergens heb liggen.
Als het geluid me dan bevalt ga ik door met een pcb van Pass, een passende voeding en dat soort dingen.

Bij deze open ik dan een nieuw draadje onder versterkers; B1 buffer maken
Bart-Jan
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 19 mar 2010, 10:55
Locatie: Groningen

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Bericht door Bart-Jan »

Even een iets ouder draadje oppakken, want het nut van een voorversterker is mij toch niet geheel duidelijk. Reden is de volgende:
Ik heb een buizen eindtrap gemaakt voor mijn Cambridge Audio Azur 640C CD-speler, waarmee ik de op-ampjes omzeil. De eindtrap is een Lampizator met de ienie-mienie Russische buisjes. Deze eindtrap heeft Ficus (godfather van Lampizator) ook beschreven als zijnde geschikt als voor versterker. Als ik nu de CD speler aansluit op een enigszins getweakte Lafayette LA-224B dan klinkt het bijzonder goed. De Lafayette is oa. aangepast door de toonregeling en daarmee de ingangsbuis te overbruggen. Naar mijn idee wordt de Lafayette dan gebruikt als eindversterker met passieve volume regeling.
De verwondeering kwam toen ik een EL34 eindversterker ook met passieve volume regeling aansloot: het klonk nergens naar! Alle diepte, veel van het laag en spanning was uit de muziek verdwenen. Ik heb nu een Pro-Ject Pre Box tussen de buizen eindtrap van de CD speler en de EL34 en voila! Daar is al het laag, de diepte, prachtige plaatsing van instrumenten, spanning etc. weer terug!

Ik heb altijd begrepen dat 1 van de voordelen van een buizen eindtrap in een bron is dat je geen buffer en impedantie aanpassing meer nodig hebt om rechtreeks een eindversterker aan te kunnen sturen. Mijn aanname klopt dus niet? En waarom?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Bericht door richard »

Met buizen heb je een hoge uitgangsimpedantie, als er te weinig verschil is met de ingangsimpedantie van de eindversterker dan gaat dit niet lekker en kunnen bijvoorbeeld de kabels veel invloed hebben op het geluid. Als je er ook nog eens een passieve 'voorversterker' tussen stopt verandert het karakter ook nog eens met de stand van de potmeter.
Plaats reactie