Fetzilla build

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

meiborg

Re: Fetzilla build

Bericht door meiborg »

tadaaa, alleen nog de Fets, output inductiespoeltje draaien & plaatsen en dan maar wachten op de condensatoren.
Bijlagen
WP_20150318_002.jpg
meanman64

Bericht door meanman64 »

Ik hoop dat het niet te moeilijk word om die smd fet te solderen.Die had je het allereerst moeten doen.
heb je ook enige afstand gelaten tussen de 2 watt en source weerstanden en de print?
meiborg

Bericht door meiborg »

Hoi Patrick,

Ja heb ik eigenwijs mee gewacht, bang dat ik ze zou vernielen met mijn vingertjes. Misschien niet zo slim achteraf.

Inderdaad die weerstanden staan iets van de print af, ongeveer 2mm
meiborg

Bericht door meiborg »

Mwuah, koud kunstje :mrgreen:
Bijlagen
WP_20150318_003.jpg
ray5150

Bericht door ray5150 »

2 mm is wel een tikje krap, ik hou meestal 3 a 4 mm aan. (2 ijs-stokjes eronder. :mrgreen: )
Maar het zal wel werken, ik neem aan dat het geen PA amp word die avonden achter elkaar staat te blazen.
Dus zo erg is het niet. een paar mm is nog altijd beter dan strak tegen de PCB..
Soldeerwerk ziet er trouwens keurig uit ! :goedzo:
meiborg

Bericht door meiborg »

:dank: Dankjewel Ray! Een compliment voor mijn soldeerwerk van Ray, ik ben er verlegen van :P .

Wat betreft de afstand tussen weerstanden en de PCB, de pootjes zijn al geknipt dus tja, ik zal het er mee moeten doen vrees ik. Maar inderdaad, mijn luidsprekers zijn makkelijk aan te sturen: een 100dB/1w/1m woofer en 110dB/1w/1m compressiedriver, ik verwacht afhankelijk van het overnamepunt tussen subs en woofers rond de 92dB/1w/1m en 95/1w/1m rendement uit te komen voor het geheel.

Mvg Reinder
meiborg

Bericht door meiborg »

Het wachten is op de Mundorf M-cap Supremes, de bordjes zijn verder klaar! Het inductie spoeltje moest eigenlijk 27 windingen van 0,9mm koperdraad zijn, ik had 0,8mm en heb het daarmee gemaakt. Ik ga er van uit dat dit geen grote problemen zal geven.
WP_20150319_001.jpg
WP_20150319_002.jpg
WP_20150319_003.jpg
WP_20150319_004.jpg
Todo lijstje:

- Mcap's nog solderen
- Uit oude 386 koelribben nog kleine koellichaampjes voor de rectifiers zagen
- Bias instellen
- Mijn alu kastjes in elkaar schroeven & bordjes er in monteren

De alu kastjes heb ik hier al heel lang liggen, twee exemplaren van Ebay met interne maten Breedte 16,2 cm bij Diepte 24,8 cm en Hoogte 6cm. Helaas passen hier net geen twee bordjes in met trafo's ertussen. Tevens zijn de prints van de Fetzilla net te breed om rechtop in de behuizing te passen.
alu enclosure.JPG
Ik denk daarom dat ik twee mono versterkers maak, de bordjes gemonteerd op een aluminium hoekprofiel zodat ze horizontaal liggen, trafo aan de andere kant. Denk dat ik er ook nog een relais tussen plaats om de speakers te beschermen tegen inschakelploppen, toch ruimte genoeg als ik er een bordje per behuizing in stop.

Alu frontjes wil ik ergens zwart laten anodiseren. Neem ik meteen het frontje van mijn UcD versterker mee, er zitten een paar kleine krasjes op.

MVg Reinder
meiborg

Bericht door meiborg »

Past net naast elkaar, denk dat ik het hoekprofiel dan ook met het verticale stuk naar beneden moet monteren, omhoog komt er weer 2mm qua breedte bij en past het niet meer. Even kijken wat er allemaal aan keus is bij de bouwmarkt dus.
Bijlagen
WP_20150319_006.jpg
pvanlingen

Bericht door pvanlingen »

Reinder, ga je nu aan één kant de koelribben niet benutten? :oops:
Zonde, als je toch geld uitgeeft doe het dan goed en koop een wat grotere kast waar een stereo versterker in past.

http://www.eltim.eu/index.php?item=modu ... 17&lang=nl

Gr. Paul.
meiborg

Bericht door meiborg »

Hoi Paul,

Ik heb hetzelfde gevoel maar de kastjes liggen hier al sinds 2012 en ik heb in de tussentijd geen versterkerproject gehad wat er in paste. Een beetje een miskoop geweest toentertijd, ik heb me laten verlokken omdat ze zo goedkoop waren. Ja, een dac en dsp en dat soort zaken hadden er in gepast maar dat vind ik dan ook echt zonde van de koelribben.

Dus tja, vandaar dat ik er maar twee monoblokken van maak. Op zich ook wel weer charmant aangezien ik voor de subwoofers een gigakast van Eltim heb in dezelfde look,. die in het midden geflankeerd door een van deze kastjes aan iedere zijde ziet er wel mooi uit dacht ik zo.

Mvg Reinder
pvanlingen

Misschien de kastjes hier op het forum te koop aanbieden?
Als ze niet zo duur waren moet dat toch wel lukken.
Op dit moment kan ik ze ook niet gebruiken anders zou ik ze zo overnemen van je.

Paul.
meanman64

Bericht door meanman64 »

pvanlingen schreef:
Misschien de kastjes hier op het forum te koop aanbieden?
Als ze niet zo duur waren moet dat toch wel lukken.
Op dit moment kan ik ze ook niet gebruiken anders zou ik ze zo overnemen van je.

Paul.
Dan bied ik mij aan als kandidaat
Reinder, de rectifiers hebben geen koelprofiel nodig.Ga je de printen niet monteren zoals op de foto?
Bijlagen
FetZilla.JPG
ief

Bericht door ief »

Mooi, mooi, mooi :goeie:

Vind dat kastje ook net een beetje jammer, dat wel.
ray5150

Bericht door ray5150 »

De kast die Paul en Patrick voorstellen lijkt me een heel stuk praktischer dan die kleintjes.
Zou ze gewoon verkopen en een grotere nemen.
meiborg

Bericht door meiborg »

Jullie hebben gelijk heren, kan hij mooi op de andere Dissipante kast staan. Ik heb hem maar besteld inclusief een montageplaat voor de binnenkant.

Meanman, ik heb twee kastjes van bovenstaande type, volledig aluminium en helemaal nieuw & nooit gebruikt. Als je interesse hebt, stuur maar een pb. Ik dacht aan 80 euro voor de twee.

Mvg Reinder
pvanlingen

=D> =D> =D>

Prima, je hebt altijd meer ruimte nodig dan gepland.
(softstart, vertraagde speakerrelais, enz,)

Paul.
meiborg

Bericht door meiborg »

Ja klopt helemaal. Het idee is om hem als poweramp in te zetten, volume wordt geregeld via de minisharc (nog te bouwen), maar twee relais is nooit een slecht idee. Heb die ook nog liggen dus is een kleine moeite om in te bouwen. Ik denk ook nog aan een klein gaatje in het midden van de frontplaat om een wit ledje in te plaatsen, wel leuk om te zien of het geheel aan staat.
meanman64

Bericht door meanman64 »

Reinder,wel even opletten bij het indraaien van de schroeven aan de bovenplaat deze kunnen namelijk de printplaat raken.Je kan natuurlijk de print op een dergelijke afstand monteren op het koelprofiel dat de schroeven de print niet raken
meiborg

Bericht door meiborg »

Goede tip Patrick! Ik houd er rekening mee.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Goed bezig, Reinder ! :goedzo:
Een ruime kast is altijd prettig werken.
By the way, Amplimo maakt speciale luidspreker relais, kost iets meer dan een gewoon relais, maar ze zijn de uitgave waard.
http://www.ringkerntrafo.nl/shop/high-e ... elais.html
meiborg

Bericht door meiborg »

Ik heb al een hele stapel liggen uit China, ooit gekocht toen ze 3,- incl verzenden waren.

Zit daar dan nog verschil tussen verder? Ik zou liefst gewoon gebruiken wat ik al op hand heb, als het verder geen effect heeft op de geluidskwaliteit. De relais hebben zilver en goud contactpunten.

Edit: Geloof dat ik zelf het antwoord al heb.

Bah, die amplimo's zijn slechts een relais, geen vertraging. Zou daar neit een kitje mee zijn of dergelijke? Anders kan ik weer gaan klungelen op een gaatjes bord.

Mvg Reinder
meanman64

Bericht door meanman64 »

Ik hoop dat het werkt bij mij althans niet
meiborg

Bericht door meiborg »

Test ik eerst die dingen die ik heb liggen, werkt het niet laat ik het lekker achterwege
grimoire
Contacteer:

Bericht door grimoire »

Lekker bezig!

Je gaat ook een softstart en speakerprotectie inbouwen?
meiborg

Bericht door meiborg »

De Mundorfs zijn binnen! Kom net thuis van een weekendje weg en ze lagen netjes in de bus te wachten, deze week maar even solderen en de Fetzilla's afmaken.
Je gaat ook een softstart en speakerprotectie inbouwen?
Bij Patrick kreeg hij de boel niet aan de gang met de speakerprotectie ertussen, ik wil wel kijken of dat bij mij wel werkt omdat ik ze toch heb liggen. Als het lukt, denk ik eraan om ze te pimpen met de Amplimo relais.

Softstart lijkt mij ook wel fijn idd, maar eerst een testen hoe het standaard uitpakt. Ik vind het wel netjes als ze mooi stil aan gaan, het is allemaal PA spul waar ik nu mee speel dus kan best wat hebben maar sowieso wil je je projectje toch zo compleet en netjes mogelijk hebben hè ;).

Mvg Reinder
Plaats reactie