Pjotr schreef:Frontplaten graveren heb ik voeger ook wel laten doen bij een graveerbedrijf voor naamplaten maar vond het resultaat niet zo heel mooi met de standaard lettertjes die ze hadden.
Is het mogelijk om te graveren vanaf een willekeurige grafische file? Dan is zoiets zeker interessant.
Lieder/welleader aluminium kasten
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Da's mooi Kees maar hoe zit het met mijn vraag:
- SSassen
- Contacteer:
Kees,
Je hebt 't over frontplaten graveren, maar hoe zit 't met frontplaten CNC frezen? Dus gaten, sleuven, etc. Kan ik daarvoor ook bij je terecht? Ik doe dat normaliter zelf, met een normale bovenfrees, maar als dat CNC zou kunnen is dat toch een stuk netter.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Je hebt 't over frontplaten graveren, maar hoe zit 't met frontplaten CNC frezen? Dus gaten, sleuven, etc. Kan ik daarvoor ook bij je terecht? Ik doe dat normaliter zelf, met een normale bovenfrees, maar als dat CNC zou kunnen is dat toch een stuk netter.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
- audiomanics
- Contacteer:
Als je het aluminium en wilt verspanen en daarna ook nog wilt anodiseren heb je niet zoveel mogelijk heden. Uit de 5 groep (vooral jachtbouw) een soort met een laag magnesium gehalte of uit de 6 groep (bruggen en masten e.d.) een legering met een laag Silicium gehalte en liefst geen Koper erdoor.audiomanics schreef:Pjotr: ja kan
SSassen: kan ook
Echter: om niet alles uit de kast te trekken: Alleen graveerkwaliteit (verspanende) Nonferro metalen
Als je alleen wilt frezen/boren kan eigenlijk vrijwel elke legering met als basis aluminium, maar de de 4, 5 & 6 groep hebben dan wel de voorkeur.
Als je niet wilt anodiseren maar juist wilt polijsten kun je het beste kiezen uit de 2, 5 of 6 groep
- audiomanics
- Contacteer:
Klopt helemaal. Ik gebruik het zgn "Toolingplate", dat is ook te anodiseren, zei het dat het iets moeilijker te doen is dan ander aluminium. Spul wat voor dergelijke frontplaatjes gebruikt wordt is over het algemeen vrij hard (en niet alleen door de oppervlakte) en laat zich redelijk goed verspanen.ovni schreef:Als je het aluminium en wilt verspanen en daarna ook nog wilt anodiseren heb je niet zoveel mogelijk heden.
Met gewoon aluminium zit, ondanks koelen met alcohol, je frees gewoon binnen een cm dicht, die ervaring zul je zelf ook al wel eens gehad hebben..
Kees
- Leeuwarden
- SSassen
- Contacteer:
Kees,
Het gaat mij primair om 't uitfrezen van bv. XLR, Speakon en rechthoekige netentree bevestigingsgaten. Dit in 2-mm aluminium dat al geanodiseerd is, dus het is wel zaak dat dit absoluut nauwkeurig en zonder bramen etc. gebeurt omdat het materiaal niet meer geschuurd oid. kan worden.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Het gaat mij primair om 't uitfrezen van bv. XLR, Speakon en rechthoekige netentree bevestigingsgaten. Dit in 2-mm aluminium dat al geanodiseerd is, dus het is wel zaak dat dit absoluut nauwkeurig en zonder bramen etc. gebeurt omdat het materiaal niet meer geschuurd oid. kan worden.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
- audiomanics
- Contacteer:
Bij aluminium bereik je het beste resultaat met alcohol (Spiritus) maar dat blijft een riskante aangelegenheid... het is zeer brandbaar en je ziet de vlam nauwelijks... Pal boven je werkstukje hangt een motor te vonken.. Heeeeel eng dus..Leeuwarden schreef:Maar koelen met alcohol? Ik weet dat er speciale koelvloeistof bestaat. Alcohol lijkt me erg snel verdampen....
Frezen zonder bramen kan eigenlijk alleen maar als het echt het juiste materiaal is. De frees kan in twee richtingen snijden. In het ene geval heb je wat minder bramen maar weer wat meer tekening van de machinebewerking. Er komen nog al grote krachten vrij tijdens het frezen in metaal. De geringste vervorming van machine of materiaal zie je terug in de oppervlakte. Maar met een klein vijltje is dit zo weer weg. Verwacht dus geen super-clean-edge. Meestal laat ik de laatste 10e mm apart afhalen.
- voodooless
- Contacteer:
- audiomanics
- Contacteer:
Wat bij gaten ook niet kan is een scherpe hoek. Zelfs als ik een freesje van 1,5 mm neem blijft er een radius van 0,75mm staan. Als het echt noodzakelijk is dat zo'n hoekje scherp wordt moet er even een klein vijltje doorheen. Een stukje 600 schuurpapier over een vlak naaldvijltje geeft ook een heel mooi kantje... bijna gepolijst.
Scherpe hoeken bij letters is echter geen probleem. Hierbij maakt de frees een beweging in drie richtingen tegelijk. Voorwaarde is wel dat het materiaal perfect vlak is ingespannen (anders worden de hoekjes rond of over-rond). Hoewel ik aardig bedreven geworden ben met dit bankje ken ik ook de beperkingen.. Toveren kan ik nog steeds niet hoewel het aardig op magie gaat lijken..
Kees
Scherpe hoeken bij letters is echter geen probleem. Hierbij maakt de frees een beweging in drie richtingen tegelijk. Voorwaarde is wel dat het materiaal perfect vlak is ingespannen (anders worden de hoekjes rond of over-rond). Hoewel ik aardig bedreven geworden ben met dit bankje ken ik ook de beperkingen.. Toveren kan ik nog steeds niet hoewel het aardig op magie gaat lijken..
Kees
- voodooless
- Contacteer:
- SSassen
- Contacteer:
Uhm, niet met je eens, een vakman levert vakwerk, geen lelijke randen die 'toch worden afgedekt'. Als je zo te werk gaat hoef je ook de achterkant van je luidsprekers niet te lakken, zie je toch niet en is ook het net bedraden van een versterker niet nodig, zit toch aan de binnenkant.Ach, bij dingen als gaten voor speakon schakelaars of ander spul is dat ook niet zo van belang, Die worden toch afgedekt. Zolang het oppervlak maar mooi clean blijft.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
- voodooless
- Contacteer:
Uhm, niet met je eensSSassen schreef:Als je zo te werk gaat hoef je ook de achterkant van je luidsprekers niet te lakken, zie je toch niet en is ook het net bedraden van een versterker niet nodig, zit toch aan de binnenkant.
Bovendien is alles beter dan dat jij of ik met een Dremeltje aan de gang gaan
- SSassen
- Contacteer:
Nee, nog steeds niet met je eens, als je voor perfectie gaat moet je zelfs in 't kleinste detail het vakmanschap van de bouwer kunnen herkennen, bramen achter een Speakon connector vind ik dus geen optie. Je weet (hopelijk) inmiddels van mij dat ik nimmer half werk lever of accepteer, goed is niet goed genoeg, vakmanschap is meesterschap.
Daarom vraag ik aan Kees wat de mogelijkheden zijn, ik heb namelijk zelf een kleine freesbank en draaibank, maar die zijn niet CNC gestuurd. Ook daarmee kan ik met de nodige tijd en aandacht prima resultaten behalen maar zo maatvast als CNC is lastig, daarnaast is de verspanende bewerking met CNC vaak netter, zodat ook je eindresultaat netter is.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Daarom vraag ik aan Kees wat de mogelijkheden zijn, ik heb namelijk zelf een kleine freesbank en draaibank, maar die zijn niet CNC gestuurd. Ook daarmee kan ik met de nodige tijd en aandacht prima resultaten behalen maar zo maatvast als CNC is lastig, daarnaast is de verspanende bewerking met CNC vaak netter, zodat ook je eindresultaat netter is.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
- voodooless
- Contacteer:
Als ik het verhaal van Kees zo hoor dan denk ik dat dat nog wel meevalt.SSassen schreef:bramen achter een Speakon connector vind ik dus geen optie.
Accoord, maar als Kees voor net geld prima resultaat geeft, ook al moet je het misschien zelf nog perfectioneren, dan heb ik daar in ieder geval geen problemen mee. Zeker niet als de prijs ernaar is! Kijk als ik iets voor 500 euro wat perfect kan laten frezen, of ik kan met een beetje eigenwerk het zelfde resultaat krijgen voor veel minder, dan doe ik dat werk graag!Je weet (hopelijk) inmiddels van mij dat ik nimmer half werk lever of accepteer, goed is niet goed genoeg, vakmanschap is meesterschap
Ik vraag ook niet voor niks naar wat voorbeeldjes...Daarom vraag ik aan Kees wat de mogelijkheden zijn
Als het niks is kun je altijd nog een mooi frontje laten frezen in dld of ergens anders.
- audiomanics
- Contacteer:
Sander, als ik jou goed begrijp, wil je een kwaliteit, rechtstreeks van de bewerkingsmachine, die technisch onmogelijk is. Zoals Kees het heeft uitgelegd is correct. Zelfs de beste vakman zal hier mee worden geconfronteerd.Sander schreef:Uhm, niet met je eens, een vakman levert vakwerk, geen lelijke randen die 'toch worden afgedekt'. Als je zo te werk gaat hoef je ook de achterkant van je luidsprekers niet te lakken, zie je toch niet en is ook het net bedraden van een versterker niet nodig, zit toch aan de binnenkant.
Het is daarom altijd beter eerst een alu plaat te bewerken en daarna anodiseren en tekst laten aanbrengen.
Moet die tekst ingefreest worden, dan ook dat eerst doen.
- Leeuwarden
- SSassen
- Contacteer:
Sietse,
Nee hoor, maar d'r is een verschil tussen een nette rand die je met een stukje schuurpapier op een bladvijl goed bij kunt werken en een rand die duidelijk 't 'happen' van de frees te zien geeft en waar de bramen aan de randen omhoog staan.
Helaas zijn de kasten die ik ga gebruiken al geanodiseerd vanuit de fabriek en zal ik zelf de nodige gaten erin moeten maken, ik ben dus op zoek naar een aantal alternatieven. Een ander alternatief is bv. een gatenpons in de juiste maat.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Nee hoor, maar d'r is een verschil tussen een nette rand die je met een stukje schuurpapier op een bladvijl goed bij kunt werken en een rand die duidelijk 't 'happen' van de frees te zien geeft en waar de bramen aan de randen omhoog staan.
Helaas zijn de kasten die ik ga gebruiken al geanodiseerd vanuit de fabriek en zal ik zelf de nodige gaten erin moeten maken, ik ben dus op zoek naar een aantal alternatieven. Een ander alternatief is bv. een gatenpons in de juiste maat.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
- audiomanics
- Contacteer:
Nee, eh niet echt.. Ik bel meestal wat in het rond.. Sommige lui kunnen goed overweg met ligubere legeringen, maar garantie geven ze nooit. Sommige aluminium soorten zijn goed/redelijk/slecht/niet te anodiserenLeeuwarden schreef:Kees,
Heb je ook nog een adresje voor anodizeren voor een prettige prijs?
Eventueel via jou?
Ik heb dat frame van die versterker en een aantal onderdelen laatst laten doen bij Aldor-plating in Weert.. Die prijs viel erg mee, maar je moet ze interesseren in je projectje, dan komt bij die lui ook het hobby-gevoel weer boven en zakt de prijs meestal..
Andere anekdote: Voorheen zat er in de noordkop ook zo'n bedrijf. De man die daar werkte was zwaar homofiel, dus als man extra aardig doen hielp enorm de prijs te drukken.. zaken zijn zaken
Kees
Hallo Sander,
Dat is prima zelf te doen onder de kolomboormachine. Maar goed gereedschap is hier het halve werk.
Gebruik om te beginnen nieuwe en dus scherpe boren en het liefst speciale boren voor aluminium, die hebbe voor aluminium de juiste snijhoek en spaanhoek. Smeren met spiritus en je hebt gegarandeerd geen bramen. Ter bescherming van het oppervlak tegen krassen van rondzwiepende spanen kun je het voor het boren het beste afplakken met "boeklon" oid.
Grote gaten eerst voorboren met 2 mm en voor hele grote gaten is een zgn "trapboor" goed geschikt. Ponsen met een zgn trekpons gaat ook goed maar niet voor dikker dan 1,5 mm plaat.
Dat is prima zelf te doen onder de kolomboormachine. Maar goed gereedschap is hier het halve werk.
Gebruik om te beginnen nieuwe en dus scherpe boren en het liefst speciale boren voor aluminium, die hebbe voor aluminium de juiste snijhoek en spaanhoek. Smeren met spiritus en je hebt gegarandeerd geen bramen. Ter bescherming van het oppervlak tegen krassen van rondzwiepende spanen kun je het voor het boren het beste afplakken met "boeklon" oid.
Grote gaten eerst voorboren met 2 mm en voor hele grote gaten is een zgn "trapboor" goed geschikt. Ponsen met een zgn trekpons gaat ook goed maar niet voor dikker dan 1,5 mm plaat.
- SSassen
- Contacteer:
Peter,
Wel de hele thread lezen he!
Ik heb een freesmachine staan, voor metaal, dus het is geen probleem om deze gaten te frezen cq. boren, alleen als er een beter alternatief is pak ik dat graag aan, dat komt allemaal ten goede van de afwerking van mijn creaties.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Wel de hele thread lezen he!
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen