Composite LM4780 versterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: Composite LM4780 versterker
Reken maar uit: bij 20kHz en +/- 28V voedingsspanning kom je al op 900mW.
Re: Composite LM4780 versterker
Gelukkig wel smd
Dit in tegenstelling tot het "dure" printje uit de States. Als het allemaal zo kritisch is dan zou ik daar het eerst gebruik van maken. Ik volg het topic over de modulus al een tijdje maar ik ben nog steeds niet overtuigd dat dit iets speciaals is. De superlatieven hebben in mijn ogen een beetje hoog wc-eend gehalte. Een versterker die meteen WOW doet, mmmmmm die zijn er niet veel.
Maar horen is weten dus ik ben wel in voor een exemplaar. Maar dan wel met een betere voeding.
Co
Co
Re: Composite LM4780 versterker
Ha die Co! Ik ben zelf ook heel benieuwd. Het meet in ieder geval wel heel goed. Uit diverse commentaren blijkt dat het een detailmonster is.
Re: Composite LM4780 versterker
Een detailmonster nog wel
En dat met al die ruimtevretende componenten, sockets en aparte voeding. En dan nog de grote verschillen tussen versie 1 en 2. Dan dicht ik jouw ontwerp meer kans op dat predikaat toe.
Hoe ver ben je met je printontwerp? Benut je beide zijden voor het bestukken? En hoeveel lagen gebruik je?
Co
Hoe ver ben je met je printontwerp? Benut je beide zijden voor het bestukken? En hoeveel lagen gebruik je?
Co
Re: Composite LM4780 versterker
Het is een tweezijdige print, de achterkant is een massavlak. De componenten zitten op twee na allemaal aan de voorkant.
De voeding is niet zo heel belangrijk omdat de controlerende opamp een uitstekende PSRR heeft. Een brugcel met twee elco's is dan voldoende.
Ik ben nog aan het kijken of ik de twee Zobel en Thiele netwerken kan reduceren naar 1 van elk.
De voeding is niet zo heel belangrijk omdat de controlerende opamp een uitstekende PSRR heeft. Een brugcel met twee elco's is dan voldoende.
Ik ben nog aan het kijken of ik de twee Zobel en Thiele netwerken kan reduceren naar 1 van elk.
Re: Composite LM4780 versterker
Eens kijken of mijn rekenmachientje het met je eens is;knuisje schreef:Reken maar uit: bij 20kHz en +/- 28V voedingsspanning kom je al op 900mW.
Stel, we hebben een 20kHz sinus die nét niet clipt; 27 Vpeak
Dat komt neer op zo'n 19.15 Vac.
Wat is de impedantie van het netwerkje bij 20.000 Hz? (Zr + Zc) = (2.7 + 1/(100e-9*2*pi*20e3), ongeveer 82 Ohm. (n.a.v. de waarden uit de spec sheet van de LM4780)
De stroom die dan door de weerstand stroom is Iac = Vac / Z = 0.233 Ampere.
Het weggestookte vermogen over de weerstand is dan Iac^2*R = 0.146 Watt 150 mW.
Texas Instruments adviseert ook gewoon een 1/4 Watt weerstandje.
Re: Composite LM4780 versterker
Uit het Audio Power Amplifier Design Handbook van Douglas Self:
In fact, the greatest stress is placed on the Zobel resistor by HF instability, as amplifier oscillation is often in the range 50–500 kHz. It should therefore be chosen to withstand this for at least a short time, as otherwise faultfinding becomes rather fraught; ratings in the range 3 to 5 W are usual.
In fact, the greatest stress is placed on the Zobel resistor by HF instability, as amplifier oscillation is often in the range 50–500 kHz. It should therefore be chosen to withstand this for at least a short time, as otherwise faultfinding becomes rather fraught; ratings in the range 3 to 5 W are usual.
Re: Composite LM4780 versterker
Zet er dan maar die 1/4W in
,ruik je 't gelijk als er iets mis is
Anne
Anne
Re: Composite LM4780 versterker
20 kHz zou in principe nog uit je CD'tje kunnen komen. Alles daarboven is ruis en mogelijke oscillatie. Als je in dat spectrum continu output hebt is je versterker gaar. Maargoed. Je mag er natuurlijk ook 3-5 Watt plaatsen. Het kost alleen zo veel ruimte.markbakk schreef:Ik snapte die 20kHz ook al niet...
Re: Composite LM4780 versterker
Eindeje terug vroeg ik of de eindversterker dan via de -in aan de eerste opa zat.Was omdat ik die spanningsdeler een wat rare opossing vond.
Een tekening van wat ik bedoelde, misschien een idee ?
Niet uitgewerkt, zal wel hier en daar wat bij moeten, 't is maar voor de duidelijkheid
Anne
Dat met die servo gat zo niet! denkfout
Een tekening van wat ik bedoelde, misschien een idee ?
Niet uitgewerkt, zal wel hier en daar wat bij moeten, 't is maar voor de duidelijkheid
Anne
Dat met die servo gat zo niet! denkfout
- Bijlagen
-
- Compb.jpg (21.75 KiB) 517 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Ah!buis op vr 29 mei 2015, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Composite LM4780 versterker
In bijna alle schema's worden de LM3886/LM4780 non-inverting gebruikt. Is waarschijnlijk makkelijker/stabieler.
Re: Composite LM4780 versterker
Wie weet, of naäpen ?knuisje schreef:In bijna alle schema's worden de LM3886/LM4780 non-inverting gebruikt. Is waarschijnlijk makkelijker/stabieler.
Is wel handig zo, de in's kruiselings doorverbonden, brugversterker en rechttoe rechtaan parallel.
Anne
Re: Composite LM4780 versterker
Gewoon proberen als je het leuk vindt, is niks op tegen toch?Ah!buis schreef:Wie weet, of naäpen ?knuisje schreef:In bijna alle schema's worden de LM3886/LM4780 non-inverting gebruikt. Is waarschijnlijk makkelijker/stabieler.![]()
Is wel handig zo, de in's kruiselings doorverbonden, brugversterker en rechttoe rechtaan parallel.
Anne
Net als de nieuwe avatar.
Re: Composite LM4780 versterker
Ziet er wel eigenaardig uit, net of de ene lekt en de ander eronder om 't op te vangenhannesie schreef:Gewoon proberen als je het leuk vindt, is niks op tegen toch?Ah!buis schreef:Wie weet, of naäpen ?knuisje schreef:In bijna alle schema's worden de LM3886/LM4780 non-inverting gebruikt. Is waarschijnlijk makkelijker/stabieler.![]()
Is wel handig zo, de in's kruiselings doorverbonden, brugversterker en rechttoe rechtaan parallel.
Anne
Net als de nieuwe avatar.![]()
Schakeling proberen
Anne
Re: Composite LM4780 versterker
Bij audiofielen kun je de oren simuleren..............?
Kalibreren zou dan nog kunnen misschien.
Dat zou een aardige optie zijn.

Kalibreren zou dan nog kunnen misschien.
Dat zou een aardige optie zijn.
Re: Composite LM4780 versterker
Kunsthoofdhannesie schreef:Bij audiofielen kun je de oren simuleren..............?![]()
Kalibreren zou dan nog kunnen misschien.![]()
Dat zou een aardige optie zijn.![]()
Anne
Re: Composite LM4780 versterker
Op Ebay zag ik ook ineens wat met een samenstelling die een mix is met de die van DIYAUDIO.
Voor mij nog niet duidelijk dit spul.
Voor mij nog niet duidelijk dit spul.
Re: Composite LM4780 versterker
Daar wordt de LM49720 ingezet als buffer zoals in een preamp en staat verder los van de eindversterker. In een composite configuratie vormen ze een geheel.
Re: Composite LM4780 versterker
Verder een layout gemaakt van de voeding. De opzet is hetzelfde als de Hypex supplies, dus dc-protectie met afschakeling van de voeding. Natuurlijk ook CRC-snubbers toegepast.
Re: Composite LM4780 versterker
Vraagje: C7 en C8 staan als bipolair geduid in de tekst als ik dat dan goed lees, maar de duiding/symbool is dan een polaire condensator, gezien de gebruikte + en - op het schema, de 2 blauwe jongens zijn dan wel of niet polair.
Ik ben een superleek natuurlijk, maar wel een nieuwsgierige.
Is dat voor een speciale toepassing?
Ik ben een superleek natuurlijk, maar wel een nieuwsgierige.
Is dat voor een speciale toepassing?
Re: Composite LM4780 versterker
Heel goed gezien Hans! Gewoon luiheid om geen bipolaire condensator te nemen als symbool in het schema.
Re: Composite LM4780 versterker
Bipolaire elko's zoals wij die qua symbool kennen zitten ook niet standaard in Eagle.
Er is welliswaar een mapje bipolaire elko's, maar het symbool lijkt net sprekend op een gewone condensator, en de footprint in de layout is alleen in axiale uitvoering...
Dan is het inderdaad makkelijker om een gewone elko te pakken, en daar het woord "bipolair" bij te zetten.
Er is welliswaar een mapje bipolaire elko's, maar het symbool lijkt net sprekend op een gewone condensator, en de footprint in de layout is alleen in axiale uitvoering...
Dan is het inderdaad makkelijker om een gewone elko te pakken, en daar het woord "bipolair" bij te zetten.
Re: Composite LM4780 versterker
Ik ga nog custom componenten maken voor de bipolaire elco en de zener met SOD80 footprint. Wel zo netjes.
